Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Riedel glas i danmark

hampus86

Medlem
Jag har hört att Riedel glas är billigare i danmark än i sverige. Skall bege mig dit i helgen, och undrar om någon har förslag på vilken sort man skall köpa, och var?
 

EuphoniC

Medlem
SV: Riedel glas i danmark

Utan beakta vilket vin man ska ha i vilket glas, något som jag tycker är överkurs så kör vi med ett glas till allt - Riedel Tempranillo.

Förvisso är inte Vinum inte deras toppserie men ändock ett mycket trevligt glas.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Riedel glas i danmark

hampus86 skrev:
Jag har hört att Riedel glas är billigare i danmark än i sverige. Skall bege mig dit i helgen, och undrar om någon har förslag på vilken sort man skall köpa, och var?
Danmark=Köpenhamn. Finns flera butiker på Ströget med bra utbud och sortiment
Vilka glas? beror lite på vad du dricker. VINUM serien har bra Röd och vit Bordeaux och Bourgogne, Champagne glaset tycker jag är för litet. Men Riedel har gjort ett glas till Bollinger i samma stil som Vinum som jag tror finns i handeln nu ( fanns bara hos Bollinger tidigare) något större och ett bättre val!
Sommelier serien är annars den jag föredrar nackdelen är att rödvins glasen är enorma och lite sköra.

???????? Riedel hade för ett tag sen ett nytt Champagne glas på sin hemsida för Vinum serien liknande form som nuvarande med storleksmässigt som Sommelier. Nu borttaget!????? produktionsproblem? senare release??
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Riedel glas i danmark

magnum skrev:
Danmark=Köpenhamn. Finns flera butiker på Ströget med bra utbud och sortiment
Vilka glas? beror lite på vad du dricker. VINUM serien har bra Röd och vit Bordeaux och Bourgogne, Champagne glaset tycker jag är för litet. Men Riedel har gjort ett glas till Bollinger i samma stil som Vinum som jag tror finns i handeln nu ( fanns bara hos Bollinger tidigare) något större och ett bättre val!
Sommelier serien är annars den jag föredrar nackdelen är att rödvins glasen är enorma och lite sköra.

???????? Riedel hade för ett tag sen ett nytt Champagne glas på sin hemsida för Vinum serien liknande form som nuvarande med storleksmässigt som Sommelier. Nu borttaget!????? produktionsproblem? senare release??

VINUM' s Bordeaux duger bra åt Myson.

(och häromdagen la min fru mina Riedelglas i DISKMASKINEN, hädelse!!! Tur de klarade sig.)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Riedel glas i danmark

Mysonoxen skrev:
VINUM' s Bordeaux duger bra åt Myson.

(och häromdagen la min fru mina Riedelglas i DISKMASKINEN, hädelse!!! Tur de klarade sig.)
Håller med, det glas jag använder 2a mest! Sommelier Champagne 1a ;D

Hoppas du köpt på dig lite box vin!... så du får dricka Margaux 1900 på midsommar ;D Kärleken till Margaux 1900 måste väl vara större än hatet till boxarna ;)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Riedel glas i danmark

magnum skrev:
Håller med, det glas jag använder 2a mest! Sommelier Champagne 1a ;D

Hoppas du köpt på dig lite box vin!... så du får dricka Margaux 1900 på midsommar ;D Kärleken till Margaux 1900 måste väl vara större än hatet till boxarna ;)

O ja, I'm a lover not a fighter, så nog vill jag dricka den där Margauxen jag gått och suktat efter i åratal.
 

anders

Medlem
SV: Riedel glas i danmark

Du får vara lite slug vad gäller boxarna. Kopiera allt vad B-G K fyllesvamlar om i TV-inslaget. Då har du fyra beskrivningar hemma direkt utan att behöva smaka. Sedan kan du säkert hitta ytterligare någon recenssion att planka.

Eller, Gud förbjude, kommer vi kanske att i slutet av veckan få en recenssion av typen "...och efter att nu i en veckas tid ha provat boxar får jag konstatera att det inte alls är så tokigt med att dricka dessa viner. Iom min numera något begränsade möjlighet att lagra vin kommer jag framöver att köpa betydligt fler av dessa faktiskt väldigt prisvärda produkter". ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Riedel glas i danmark

anders skrev:
Du får vara lite slug vad gäller boxarna. Kopiera allt vad B-G K fyllesvamlar om i TV-inslaget. Då har du fyra beskrivningar hemma direkt utan att behöva smaka. Sedan kan du säkert hitta ytterligare någon recenssion att planka.

Eller, Gud förbjude, kommer vi kanske att i slutet av veckan få en recenssion av typen "...och efter att nu i en veckas tid ha provat boxar får jag konstatera att det inte alls är så tokigt med att dricka dessa viner. Iom min numera något begränsade möjlighet att lagra vin kommer jag framöver att köpa betydligt fler av dessa faktiskt väldigt prisvärda produkter". ;D

Du glömde: "Och förnämligt stapelbara". För radhusägare mysonmannen måste det vara ett av de viktigaste kriterierna vid vininköp nu för tiden.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Riedel glas i danmark

magnum skrev:
Danmark=Köpenhamn. Finns flera butiker på Ströget med bra utbud och sortiment
Vilka glas? beror lite på vad du dricker. VINUM serien har bra Röd och vit Bordeaux och Bourgogne, Champagne glaset tycker jag är för litet. Men Riedel har gjort ett glas till Bollinger i samma stil som Vinum som jag tror finns i handeln nu ( fanns bara hos Bollinger tidigare) något större och ett bättre val!
Sommelier serien är annars den jag föredrar nackdelen är att rödvins glasen är enorma och lite sköra.

???????? Riedel hade för ett tag sen ett nytt Champagne glas på sin hemsida för Vinum serien liknande form som nuvarande med storleksmässigt som Sommelier. Nu borttaget!????? produktionsproblem? senare release??
Hittat!!! Nya Champagne glaset heter VINUM XL ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Riedel glas i danmark

anders skrev:
Du får vara lite slug vad gäller boxarna. Kopiera allt vad B-G K fyllesvamlar om i TV-inslaget. Då har du fyra beskrivningar hemma direkt utan att behöva smaka. Sedan kan du säkert hitta ytterligare någon recenssion att planka.

Eller, Gud förbjude, kommer vi kanske att i slutet av veckan få en recenssion av typen "...och efter att nu i en veckas tid ha provat boxar får jag konstatera att det inte alls är så tokigt med att dricka dessa viner. Iom min numera något begränsade möjlighet att lagra vin kommer jag framöver att köpa betydligt fler av dessa faktiskt väldigt prisvärda produkter". ;D

Ja, Gud förbjude att det sistnämnda inträffar. Min erfarenhet av boxvin är minimal. Min frus moster brukar ha boxvin till buds, då vi besöker henne. Av förklarliga skäl håller jag mig till öl eller skyller på att jag kör bil och dricker vatten när vi är där.

Jag har aldrig druckit något bra på box, men skulle det hända erkänner jag givetvis att jag tyckte om vinet och tar mitt straff som en man. :D
 

anders

Medlem
SV: Riedel glas i danmark

Tillbaka till topic.

När jag hade nöjet att prova ett antal 88:eek:r strax innan nyår hade vi skumpaglasen i både Vinum- och Sommelierserien tillgängliga. Vi passade naturligtvis på att prova inverkan. Mina tankar är att det som framför allt påverkas är doften. I och med att Sommelierseriens glas har större volym så blir också doften "luftigare" eller kanske man ska säga "elegantare". Men det ger också att vinet är svårare att prova eftersom doften inte blir lika koncentrerad. Man kan också med visst fog fråga sig om man ska köpa Sommelierserien för dess elegans för att sedan sitta med snoken i glaset och imitera en flygstewart som visar syrgasmaskens funktion i Safety Demonstration.
Smaken tyckte jag inte påverkades nämnvärt, den var lika i de båda glasen.
 

anders

Medlem
SV: Riedel glas i danmark

Krug skrev:
:eek: Jag tror jag svimmar! :eek:

Jag ville prova hur det var att gå på andra hållet för en gångs skull. Det är en varm pirrande känsla i magen, inte olik känslan vid första dejten. :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Riedel glas i danmark

Krug skrev:
:eek: Jag tror jag svimmar! :eek:

Ligg kvar, för jag kommer också att hålla mig till topic ;D

Fick sådana här tumblers av en vän

http://www.amazon.com/Riedel-Pinot-Burg ... _k_title_8

men då jag ogillar fingrar på glaskupor eller handflator som värmer upp vinet underifrån och detta glas varken har stjälk eller fot har jag bara druckit cognac i dem.

Någon som har erfarenhet av dem? Kanske inte något man dricker Gajas finaste eller häller en La Tâche i. Jag fattar liksom inte vitsen med fotlösa glas men jag vet att Riedel saluför en mängd olika dylika. Månne är jag gammaldags...
 

anders

Medlem
SV: Riedel glas i danmark

Troligen ett typfall av en designer som hade noll tanke på funktionen. Det gällde att komma upp med något nytt.

Det som stör mig är att Vinums whiskyglas också saknar ben (men har fot ??? ). Annars är det helt klart det bästa whiskyglaset jag har provat.
 
Toppen