Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rimlig prissättning Restaurang

MarkusJ

Medlem
Exklusiva viner brukar var lite dyrare , trots lågt påslag så tar det oftast ganska lång tid att få sålt. Brukar normalt läge på lite på priset vartefter tiden går på dessa. Det ökar ju i värde för varje år känns då rimligt att höja priset.
Drack en Selosse rosé på Restaurang Agnes i somras och fick betala 2950kr. Vet inte vad en sådan hade kostat via FVL, men när jag kollat i utlandet och på Bukowskis kändes det som ett tjänstefel att inte beställa in!
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
Drack en Selosse rosé på Restaurang Agnes i somras och fick betala 2950kr. Vet inte vad en sådan hade kostat via FVL, men när jag kollat i utlandet och på Bukowskis kändes det som ett tjänstefel att inte beställa in!

Brukar alltid sätta upp något som bara vin intresserade hittar. Något riktigt bra vin i kanske 2-3000 klassen med bara 100kr påslag. Tycker det är kul att bjuda på ett fynd för de som vet :)
 
Last edited:
Kör nästan alla viner ( ca 30 på glas) Blir svårt med champagnen. Senkör vi coravin på de viner som kostar över 150kr glaset. De billigare vinerna är det inte värt det på.
Kul med mycket vin på glas :)
Champagne är alltid svårt men beror mest på klientel och restaurang.
En restaurang med många som dricker fördrink fpr snabbt snurr på champagne men är det en restaurang där få dricker fördrink räcker det ju med 2-3 champagne på glas.
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
Kul med mycket vin på glas :)
Champagne är alltid svårt men beror mest på klientel och restaurang.
En restaurang med många som dricker fördrink fpr snabbt snurr på champagne men är det en restaurang där få dricker fördrink räcker det ju med 2-3 champagne på glas.
Har 1 Crémant och mellan 1-2 champagne alltid på glas Kör ofta veckans champagne så vi kan rotera vad som finns på glas.
 

Keen

slan
Vet inte hur Farang köper och lagrar vin men de har bland annat en del Riesling, även från 2017 som är markerade på det sättet. Låter nästan som man köper vin som "ramlat av en lastbil" eller liknande om man inte kan garantera dessa. För övrigt, en Breuer magnum kostade 1250 SEK på SB inklusive moms. Vet att man inte ska jämföra, men att då ta 2995 när man friskriver sig från allt på så unga viner. Men det är ju en ung och trendig resturang så kör väl GG konceptet. Låter också som kunden får ta och betala restaurangens vinst om vinet går i vasken :)

Jag har sett och diskuterat detta med restauranger där vinerna är signifikant äldre och mer "rare". Bakgrund , lagring etc är bra att veta och berätta om man vill att kunden tar hela risken.

Farangs vinpriser, och priser generellt, var helt överstyr när jag var där. Tror vi landade på närmare 1500-2000 kr/person för normal mängd mat och inga speciella viner.
 
Sverige är helt uppenbart på god väg att lämna den mörka tidsåldern, finns flera restauranger som har rimliga påslag och ganska bra konkurrens i de större städerna med flera ställen som både har bra mat och rimliga påslag. Själv hör jag till de som kollar vinlistan innan jag bokar bord och undviker helt och hållet den äldre sortens krögare som kör orimliga påslag. Ibland (pre-corona) blir man ju medbjuden på ställen där man inte själv styr över detta och om jag då hamnar någonstans där man ska betala tripla eller större påslag blir jag bara förbannad och brukar ta en öl i stället.
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
Nu är priserna och vinerna för Q1 2020 satta , tack för all input!

Meny-q1-2021.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Sverige är helt uppenbart på god väg att lämna den mörka tidsåldern, finns flera restauranger som har rimliga påslag och ganska bra konkurrens i de större städerna med flera ställen som både har bra mat och rimliga påslag. Själv hör jag till de som kollar vinlistan innan jag bokar bord och undviker helt och hållet den äldre sortens krögare som kör orimliga påslag. Ibland (pre-corona) blir man ju medbjuden på ställen där man inte själv styr över detta och om jag då hamnar någonstans där man ska betala tripla eller större påslag blir jag bara förbannad och brukar ta en öl i stället.
Ja, för öl har låga påslag, väldigt låga!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är det bara jag som vill ha producenten först och sen vintyp i listan?
Julien Brocard
Chablis yada yada 2016

Istället för
Chablis yada yada 2016
Julien Brocard

Fast nu ser jag att formatet är lite blandat?

I övrigt jäkligt trevlig lista på skumpa, jag kommer direkt! -Var ska jag? :)
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
Är det bara jag som vill ha producenten först och sen vintyp i listan?
Julien Brocard
Chablis yada yada 2016

Istället för
Chablis yada yada 2016
Julien Brocard

Fast nu ser jag att formatet är lite blandat?

I övrigt jäkligt trevlig lista på skumpa, jag kommer direkt! -Var ska jag? :)
Jobbar på att snygga till den rent grafiskt och hur jag skriver listan. Tar gärna emot input även där.
Tänker du dig att man skiver:
Julien brocard
Vau de vey 2016
Les clos 2018

Om det är flera viner från samma producent.

Håller också på och funderar på hur jag ska göra med de viner som inte riktigt har ett namn, tex
Louis roederer brut rosé 2013
Känns konstigt att i detta fall skriva
brut rosé 2013
Louis Roederer?
 

Jos

Medlem
Jobbar på att snygga till den rent grafiskt och hur jag skriver listan. Tar gärna emot input även där.
Tänker du dig att man skiver:
Julien brocard
Vau de vey 2016
Les clos 2018

Om det är flera viner från samma producent.

Håller också på och funderar på hur jag ska göra med de viner som inte riktigt har ett namn, tex
Louis roederer brut rosé 2013
Känns konstigt att i detta fall skriva
brut rosé 2013
Louis Roederer?
Först producenten, sen vinet och sist årgång. Typ de 3 bara. Om det inte finns något speciellt namn, typ årgångskrug så bara "Krug, Vintage, 2002".

Om det inte är så att du har enormt mycket av just en producent, då kör man producent som överskrift sen enbart 2 st, dvs namn och årgång.

Men jäkligt schyssta priser, vart ska man bege sig? :cigarr:
 
Trådskapare
Fixfred

Fixfred

Medlem
Först producenten, sen vinet och sist årgång. Typ de 3 bara. Om det inte finns något speciellt namn, typ årgångskrug så bara "Krug, Vintage, 2002".

Om det inte är så att du har enormt mycket av just en producent, då kör man producent som överskrift sen enbart 2 st, dvs namn och årgång
Strunta i druvor på alla viner?
 

Jos

Medlem
Strunta i druvor på alla viner?
Ja det tycker jag men kanske för att jag är vinnörd. Om inte annat så har sommeliern något att berätta för kunden om? Tänker att om kunden inte vet att röd Bourgogne är Pinot Noir så behöver sommeliern ändå hjälpa till...
 
Toppen