Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Röda viner 2011 och 2014 för långlagring

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad tror ni om lagringspotentialen hos en Nordrhônare? Lobenberg har en 2011 Michel Tardieu Hermitage Blanc med Trinkreife: 2017 - 2041 för €59.
 

Pontus

Medlem
Vad tror ni om lagringspotentialen hos en Nordrhônare? Lobenberg har en 2011 Michel Tardieu Hermitage Blanc med Trinkreife: 2017 - 2041 för €59.
Generellt säger jag ja, specifikt vet jag inte :). Många har lyckats med sina vita (alla jag har druckit och det måste vara minst 10 från den årgången).

Edit: Ett exempel på ett vin som troligen håller fint är 2011 Chapoutier Chante-Alouette. Drack den förra året och den visade då inga som helst ålderstecken.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2014 var ett ganska bra år ändå i Tyskland, det regnade en del och blev en tidig skörd vilket resulterade i botrytis på en del ställen men druvorna var mogna och med en harmonisk ren syra.
Ja, min erfarenhet från Mosel i somras var att 2014 från en bra producent är riktigt bra. Även kabinett och spätlese har en trevlig botrytiskarraktär (smakar nästan som TBA:p) De anses också vara långliggare. Jag köpte faktiskt hem mer 2014 än 2015!
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Har tagit beslutet att vi köper ETT rött till vardera unge idag, det roliga med just dessa flaskor kommer ju vara att de skaffas nu och att de kommer följa med under så lång tid, hur de kommer smaka på dagen D är eg inte skitviktigt.. att ha två av varje eller ens en vit och en röd är ju inte heller skitviktigt. Att jag med största sannorlikhet kommer faila när det gäller korrekt lagring är en annan sak att ta hänsyn till... 15-20 år är en lång tid, mkt kan hända. Så vi satsar ist på att skaffa en flaska till varje familjemedlem, alltså 2011, 2014, 1982, 1984, och jag förutsätter att röda är säkrast kort. Och troligen Bdx, bourgogne? Hur funkar Barolo för långlagring?
 

Silex

Medlem
Har tagit beslutet att vi köper ETT rött till vardera unge idag, det roliga med just dessa flaskor kommer ju vara att de skaffas nu och att de kommer följa med under så lång tid, hur de kommer smaka på dagen D är eg inte skitviktigt.. att ha två av varje eller ens en vit och en röd är ju inte heller skitviktigt. Att jag med största sannorlikhet kommer faila när det gäller korrekt lagring är en annan sak att ta hänsyn till... 15-20 år är en lång tid, mkt kan hända. Så vi satsar ist på att skaffa en flaska till varje familjemedlem, alltså 2011, 2014, 1982, 1984, och jag förutsätter att röda är säkrast kort. Och troligen Bdx, bourgogne? Hur funkar Barolo för långlagring?
Barolo (och Barbaresco) funkar utmärkt för långlagring, särskilt om du går på de mer traditionella producenterna. Tyvärr var -84 riktigt dåligt i både Bordeaux och Piemonte, medan -82 var fantastiskt i Bordeaux och riktigt bra i Piemonte. För -84 är Europa generellt krångligt, t o m för Sauternes, men det gjordes bra viner i t ex Australien och Californien. Som nämnts är ju portvin och sött vitt vin annars de säkraste korten för långlagring. Jag har också barn från 2011 och 2014 och har köpt en del portvin från 2011 (räknas som ett av de bästa åren de sista 100 åren) och någon Sauternes som också var bra det året.
 

Pontus

Medlem
Barolo (och Barbaresco) funkar utmärkt för långlagring, särskilt om du går på de mer traditionella producenterna. Tyvärr var -84 riktigt dåligt i både Bordeaux och Piemonte, medan -82 var fantastiskt i Bordeaux och riktigt bra i Piemonte. För -84 är Europa generellt krångligt, t o m för Sauternes, men det gjordes bra viner i t ex Australien och Californien. Som nämnts är ju portvin och sött vitt vin annars de säkraste korten för långlagring. Jag har också barn från 2011 och 2014 och har köpt en del portvin från 2011 (räknas som ett av de bästa åren de sista 100 åren) och någon Sauternes som också var bra det året.
+1!
Kan också tilläggas att det inte blir så enkelt att hitta något från 1982 eller 1984 på allas vårt kära SB, om man inte räknar med Bukowskis auktioner.
 

Magikern

Medlem
Rött torrt vin gjort på portvinsdruvor från 2011. Där bör 500 spänn räcka för ett riktigt lagringsdugligt vin som är fullmoget lagom tills barnet är vuxet. Hugh Johnson har ju pratat en del om hur underskattade torra viner gjorda på portvinsdruvor faktiskt är och att i toppårgångar faller de på plats med
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Konstaterat några olika saker:
1. Risken för att jag ska misslyckas med att lagra dessa flaskor rätt under 15 år är ganska stor
2. Har ingen aning om vad barnen kommer uppskatta (om de ens kommer dricka alkohol)
3. Det är sparandet som är spännande

Klickade därför hem följande:

2014: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/duval-leroy-7795501
Med motivationen att skumpa går väl alltid hem? Och 2014 verkar ha varit ett ok år för Champagne. (Enl systembolagets årgångslista)
2011: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chateau-gravas-8419201
Med motivationen att Vit Bordeaux verkade ha ett bra år 2011 (Enl systembolagets årgångslista)

Nu ska jag bara hitta något kul från 1982 och 1984 (mitt och fruns årgång, men då söker jag mig utomlands)
 
Trådskapare
Patrik Rosén

Patrik Rosén

Medlem
Var och hämtade barnens flaskor idag!
Tills vinkylen kommer, stå i mörker i en garderob eller kylen?

1A26E33B-7A09-4B31-87B2-8AED17E8F13C.jpeg
32E12F43-660A-4601-8382-2011346BA4FB.jpeg
 
Toppen