Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rött och vitt - tips önskas

Elvis

Medlem
Efter att i flera år helt fokuserat mitt vinintresse på champagne så är det nu dags för mig att vidga vyerna lite. Jag flyttar om ett par veckor och har investerat i en vinkyl till nya lägenheten. Nu tänkte jag att det skulle få finnas lite röda och vita viner i den också och behöver lite tips. Jag är i första hand ute efter drickfärdiga viner. Och eftersom jag inte kommer att köpa några större mängder är jag tyvärr begränsad till utbudet i Sverige.

Vad gillar jag då?
Vitt: väldigt förtjust i bourgogne och riesling
Rött: Bordeaux, Rhone, Bourgogne, Barolo, samt bra Bordeaux-blends från hela världen

Vad rekommenderar ni?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Rött och vitt - tips önskas

Elvis skrev:
Efter att i flera år helt fokuserat mitt vinintresse på champagne så är det nu dags för mig att vidga vyerna lite.
Jag flyttar om ett par veckor och har investerat i en vinkyl till nya lägenheten.

Ser onekligen fin ut, bara att gratulera

Elvis skrev:
Nu tänkte jag att det skulle få finnas lite röda och vita viner i den också och behöver lite tips.
Jag är i första hand ute efter drickfärdiga viner. Och eftersom jag inte kommer att köpa några större mängder
är jag tyvärr begränsad till utbudet i Sverige.

Vad gillar jag då?
Vitt: väldigt förtjust i bourgogne och riesling
Rött: Bordeaux, Rhone, Bourgogne, Barolo, samt bra Bordeaux-blends från hela världen

Vad rekommenderar ni?

Det känns lite förmätet att komma med några råd eftersom mina kunskaper om
rödvin är rudimentära. Men häromveckan fick jag ett mail från Bristly Wine
där de rekommenderade ett vin som jag tyckte verkade billigt och bra:
2005 Chateau Le Doyenné låda, art nr: 473040-06 . Självklart köpte jag en låda.
900:- för en låda om 6 flaskor är ju inga pengar.
Har dock inte hunnit prova men jag är helt övertygad om att det är bra. Skall vara
drickbart nu och kunna lagras 5-6 år.
Av någon anledning har jag fått stort förtroende för Bristly Wine. Det verkar som
om de vet vad de gör och dessutom tycker jag att det är spännande och kul med
små producenter av kvalitetsprodukter.
De har mer passion och själ om du förstår vad jag menar.
 

anders

Medlem
SV: Rött och vitt - tips önskas

Prova att göra en sökning på bolagets hemsida: vitt vin, Tyskland, över 200 spänn, ska innehålla riesling. Mycket 08 just nu och det är vad som brukar kallas en "klassisk" årgång, mineraldriven. Mycket trevlig till mat. Finns även en del 07 kvar och detta är ett riktigt rackabajsarår. Läckert fruktiga och jag använder dessa gärna till kontemplation eller "enklare" mat typ sushi som inte levererar allt för stora smaker som inkräktar på vinets domäner.
Du kan göra samma sökning på Österrike men då gäller det omvända för årgångsbeskrivningen.
 
Toppen