Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rom

Per Stade

Lege artis
Efter julmiddagen ägnade två av sönerna och jag oss åt att spela "Ticket to ride" och
att dricka upp deras julklappar: Ron Zacapa Centenario 23 Anos och Ron Zacapa XO.
Centenario 23 Anos föredrogs då XOn är väldigt söt, mer som likör.
 
Trådskapare
A
Efter julmiddagen ägnade två av sönerna och jag oss åt att spela "Ticket to ride" och
att dricka upp deras julklappar: Ron Zacapa Centenario 23 Anos och Ron Zacapa XO.
Centenario 23 Anos föredrogs då XOn är väldigt söt, mer som likör.

Rom ska inte vara allt för söt. Centenario 23 Anos är också en av mina favoriter
 

ZQT

Medlem
Rom ska inte vara allt för söt. Centenario 23 Anos är också en av mina favoriter
Ska och ska... Jag skulle klassa Diplomatico grand reserva som söt och det verkar vara många, inklusive undertecknad, som tycker den är schysst.

Någon annan som har tips på rom som är lik diplomatico grand reserva?
 

Wintermute

Medlem
I lördags kväll öppnade vi en Baccardi Reserva Limitada. Stora förväntningar... Första munnen var superintensiv ek (tänk nyhyvlad ekplanka). Nästa mun var det först en lite oljig känsla, sedan torkade bananer (inte bananchips!), vaniljstång och en mer balanserad eksmak. Mycket lång eftersmak. Inte det minsta söt. Troligen den bästa rom jag har druckit. Synd att den är lite svår att få tag på.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Min flaska http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/1796-8207501 har precis tagit slut.
Gillar utöver denna Zacapa 23 årig och Zacapae XO.
Captain morgan private stock var också god, men lite för söt.

Några tips? Jag dricker gärna min rom rakt upp och ner. Misstänker att jag ska fortsätta att köpa någon som har legat på solrea-fat.
Gillar inte Zacapa negra, det är någon oangenäm rökighet i smaken som stör mig.

Köper gärna en flaska närmare 500kr än 1000kr. Men alla tips uppskattas!

BTW: Någon som har provat Areuchas blanco? Köpte den för ca 10€ när jag besökte Gran Canaria för några år sedan. Svårt att slå det lokala priset!
 

Daniel A

Administratör
Min flaska http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/1796-8207501 har precis tagit slut.
Gillar utöver denna Zacapa 23 årig och Zacapae XO.
Captain morgan private stock var också god, men lite för söt.

Några tips? Jag dricker gärna min rom rakt upp och ner. Misstänker att jag ska fortsätta att köpa någon som har legat på solrea-fat.
Gillar inte Zacapa negra, det är någon oangenäm rökighet i smaken som stör mig.

Köper gärna en flaska närmare 500kr än 1000kr. Men alla tips uppskattas!

BTW: Någon som har provat Areuchas blanco? Köpte den för ca 10€ när jag besökte Gran Canaria för några år sedan. Svårt att slå det lokala priset!

Kul att du gillar Santa Teresa 1796! En av mina favoriter, även om det var många år sedan jag drack den. Lista nostalgi att läsa ditt inlägg, faktiskt!

Helt mot det här forumets anda ska jag rekommendera något som är lite billigare än ditt förslagna pris. ;) Jag tror du skulle uppskatta Diplomatico, Reserva Exclusiva. 485 kr, och finns på de flesta bolag. Riktigt smaskig och smörjer halsen fint. Finns ingen anledning att inte dricka den rakt upp och ner. Eventuellt lite i sötaste laget, men jag tror inte att 1796, eller Zacapa 23yo, är så långt ifrån den sockerhalten.
 

Jerobaum

Medlem
hett tips: romrom.se

Seriös sida men lättillgänglig

Annars är det helt klart läge att köpa tres hombres nu. Precis släppt sitt sortiment för året. Kommer snart ta slut
 

kayaker

Cyklist
Kul att du gillar Santa Teresa 1796! En av mina favoriter, även om det var många år sedan jag drack den. Lista nostalgi att läsa ditt inlägg, faktiskt!

Helt mot det här forumets anda ska jag rekommendera något som är lite billigare än ditt förslagna pris. ;) Jag tror du skulle uppskatta Diplomatico, Reserva Exclusiva. 485 kr, och finns på de flesta bolag. Riktigt smaskig och smörjer halsen fint. Finns ingen anledning att inte dricka den rakt upp och ner. Eventuellt lite i sötaste laget, men jag tror inte att 1796, eller Zacapa 23yo, är så långt ifrån den sockerhalten.
Jag tycker att Diplomatico är bra över hela linjen. Reserva Exclusiva träffar väl någon slags "sweet spot" innan det börjar bli för dyrt, men deras årgångsrom är fantastisk om man kan tänka sig att tänja på plånboken lite. Ambassador lär vara magisk, men priset är kanske lite väl häftigt. Med lite tur kanske man kan få prova den på måndag. :)
 

Jimmy A

Medlem
Min sambo och jag var på middag med goda vänner för ett par veckor sen. Dem är liksom vi intresserade av vin och god mat. Men de har även ett genuint rom intresse så min sambo som är sugen på att börja upptäcka romen frågade om några tips. Då sa dem att vi fixar en trevlig flaska till din födelsedag. Det är bara att konstatera att de lyckades. :)
image.jpeg
 
Personligen, som cigarrnörd, kan jag stå ut med alla ovanstående. Det mest spännande jag druckit de senaste åren är dock Dictador 20 years Solera som är en upplevelse utanpå det mesta. Kaffebönor, lakrits, fudge utan att bli sötsliskig.
Det borde jag kolla upp. Gillar romsmaken men allt som oftast blir det för sött för mig
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Var du på sortimentsprovning med Handpicked?
Japp, en hel del bra viner också. Charles Smiths samling var överlag mycket bra (tempranillon var spännande) samt en furmint 2009 som kanske var mer intressant än bra men som jag gärna provar igen.
 

kayaker

Cyklist
Japp, en hel del bra viner också. Charles Smiths samling var överlag mycket bra (tempranillon var spännande) samt en furmint 2009 som kanske var mer intressant än bra men som jag gärna provar igen.
Provade du Fraser Gallop, Julia Bertram eller någon annan av deras "nyare" producenter?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@kayaker Vet inte vilka som är de "nya" producenterna. Jag provade (ett axplock av nyheterna):
Fraser Gallop Parterre Chardonnay 2014, lätt/medium ekad med hög syra, tappar snabbt frukt i smaken, syran hänger kvar. 88p
Fraser Gallop Cab Sauvignon Merlot 2014, nej, fattar det inte, 80p
Cristo di Campobello Lalùci 2014, exotisk, syntetisk, trevlig, lite sprits, annorlunda, gärna mer, syra+, 87-88p
Cristo di Campobello Laudàri 2014, fat ekad std chardonnay, vanilj, något kort, syra-, 86-87p
Les Brugueres 2014, kassa noteringar, lugnt, bra balans, syra+, ingen hetta, gott, ganska skön spanjak, 87p
Bouchard Finlayson Sauvignon Blanc Reserve 2015, kort, gräsig, trist, 83p

Såg inget från Bertram (tysk va?). Jag har inte hunnit gå igenom alla anteckningar men Smith, Birichino, B.Leighton & Wine&Soul hade en hel del bra.
 

kayaker

Cyklist
@kayaker Vet inte vilka som är de "nya" producenterna. Jag provade (ett axplock av nyheterna):
Fraser Gallop Parterre Chardonnay 2014, lätt/medium ekad med hög syra, tappar snabbt frukt i smaken, syran hänger kvar. 88p
Fraser Gallop Cab Sauvignon Merlot 2014, nej, fattar det inte, 80p
Cristo di Campobello Lalùci 2014, exotisk, syntetisk, trevlig, lite sprits, annorlunda, gärna mer, syra+, 87-88p
Cristo di Campobello Laudàri 2014, fat ekad std chardonnay, vanilj, något kort, syra-, 86-87p
Les Brugueres 2014, kassa noteringar, lugnt, bra balans, syra+, ingen hetta, gott, ganska skön spanjak, 87p
Bouchard Finlayson Sauvignon Blanc Reserve 2015, kort, gräsig, trist, 83p

Såg inget från Bertram (tysk va?). Jag har inte hunnit gå igenom alla anteckningar men Smith, Birichino, B.Leighton & Wine&Soul hade en hel del bra.
Japp, Julia Bertram är tyska
De nya är bl.a. Fraser Gallop, Julia Bertram, Alexander Gysler, Mathew van Herden, La Conreria d'Scala Dei, B. Leighton, Weingut Stadt Klingenberg och Domaine Verquière. Några nämndes i inbjudan och en del är listade här.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@kayaker
Jämförde listan med vad jag provade (hann inte allt, valde bort en hel del i det lägre prissegmentet) och en del av producenterna var inte med (på den allmänna öppna provningen).
B.Leighton Wines – USA/Washington - Provat, se tidigare
Fraser Gallop Estate – Australien/Margaret River - Provat, se tidigare
Emendis – Spanien/DO Cava - ej provad, endast en snikcava att prova (vilket jag ratar)
La Conreria d’Scala Dei – Spanien/Priorat - Provat, se tidigare
Weingut Gysler – Tyskland/Rheinhessen - provade Klangwerk GG Rielsing 2014, småtrist, saknade djup
Mendel Wines – Argentina/Mendoza - Unus 2012 intressant, många lager i doften, träig (som att tugga på ett gammalt sockerrör)
Vigneros des Pierres Dorées – Frankrike/Beaujolais- inga viner på plats
Mas De L’Oncle – Frankrike/Languedoc - Provade en ganska trist Plaisir Blanc 2014
Domaine de Verquiere – Frankrike/Rasteau - ej provad, inget som lockade
Cantina Roccafiore Winery – Italien/Umbrien - ej provad, inget som lockade

Weingut Stadt Klingenberg – Tyskland/Franken - Provade 2 spätburgunder, "R" var ok men inget som övertygande
Julia Bertram – Tyskland/Ahr - inga viner på plats
 
Toppen