Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rom

CH

Medlem
SV: Rom

Det som gjorde att jag fastnade för rom var Rum Plantation Grande Reserve och jag återkommer fortfarande till den med jämna mellanrum. Sedan finns den självklara forumfavoriten Ron Zacapa 23 i BS. Därefter är min kunskap begränsad till de vanligaste namnen tyvärr men knallar du in på Sjögräs så finns det nog folk som kan hjälpa dig ganska mycket bättre. Skulle du sedan av någon anledning inte tycka att rom var din grej så ligger ju Eriks Vinbar inte så långt bort.
 
Trådskapare
A
SV: Rom

CH skrev:
Det som gjorde att jag fastnade för rom var Rum Plantation Grande Reserve och jag återkommer fortfarande till den med jämna mellanrum. Sedan finns den självklara forumfavoriten Ron Zacapa 23 i BS. Därefter är min kunskap begränsad till de vanligaste namnen tyvärr men knallar du in på Sjögräs så finns det nog folk som kan hjälpa dig ganska mycket bättre. Skulle du sedan av någon anledning inte tycka att rom var din grej så ligger ju Eriks Vinbar inte så långt bort.
Jag älskar rom men har lite dålig koll på vad man ska köpa. Så tack, vet att Sjögräs har ett bra utbud och det ena utesluter ju inte det andra, dvs, man kan täcka både Sjögräs och Eriks på en kväll .-)
 

matage

Medlem
SV: Rom

Jag kan hålla med om båda ovanstående.

Jag har provat några av Bristols Classics sorter och aldrig blivit besviken men de är jämförelsevis irriterande dyra i Sverige.

Havana Club 7 är mycket rom för pengarna, men jag håller deras Barrel Proof ett par tre snäpp högre.
Appleton Estate 21yo - mycket mjuk och smakrik "slowdrink".
 
Trådskapare
A
SV: Rom

Padawan skrev:
Jag kan hålla med om båda ovanstående.

Jag har provat några av Bristols Classics sorter och aldrig blivit besviken men de är jämförelsevis irriterande dyra i Sverige.

Havana Club 7 är mycket rom för pengarna, men jag håller deras Barrel Proof ett par tre snäpp högre.
Appleton Estate 21yo - mycket mjuk och smakrik "slowdrink".
Bidde en Ron Zacapa 23 till svärfar och en Appleton Estate 21 till undertecknad. Beställningar lagda
(smart som jag är så kommer jag ju få dricka både då ;D )
 

anders

Medlem
SV: Rom

Padawan skrev:
Jag kan hålla med om båda ovanstående.

Jag har provat några av Bristols Classics sorter och aldrig blivit besviken men de är jämförelsevis irriterande dyra i Sverige.

Havana Club 7 är mycket rom för pengarna, men jag håller deras Barrel Proof ett par tre snäpp högre.
Appleton Estate 21yo - mycket mjuk och smakrik "slowdrink".

Havana Club 7 är en läcker bas i Cuba Libre, naturligtvis med en garre därtill.
 
Trådskapare
A
SV: Rom

Tack

Blev en Rum Plantation S:t Lucia Old Reserve (nr 10650). De hade den på det lokala bolaget. Får köpa Ron Zacapa 23 på Alko nästa gång jag är i Finland
 

Per Stade

Lege artis
SV: Rom

shorepower skrev:
Tack

Blev en Rum Plantation S:t Lucia Old Reserve (nr 10650). De hade den på det lokala bolaget. Får köpa Ron Zacapa 23 på Alko nästa gång jag är i Finland

Yngste sonen köpte en flaska Zacapa på någon flygplats i London i somras. Jag bad honom köpa den när han ringde och berättade att utbudet av champagne var lite skralt. Tyvärr drack grabbarna upp det mesta men jag har lite kvar att smutta på när kvällarna blir kyliga. Han kommer eventuellt hit till helgen igen så jag hoppas att han tar med sig en ny pava.
Du flyger väl till London ibland?
Annars får du väl hålla dig till Finlandsbåten.
 

Keen

slan
SV: Rom

Varför inte:

jyybP.jpg
 

Toth

Medlem
SV: Rom

Mina favoriter är blandannat:
Havana club 7 anos (som enligt min mening är bättre än Barrel Proof)
Ron zacapa 23
och en som inte nämts tidigare, Diplomatico reserva exclusiva, den är väldigt bra och absolut den som är mest prisvärd av dom jag har testat.

Ron de jeremy tyckte jag inte alls var bra.
 
Trådskapare
A
SV: Rom

Toth skrev:
och en som inte nämts tidigare, Diplomatico reserva exclusiva, den är väldigt bra och absolut den som är mest prisvärd av dom jag har testat.
Får provas, dags att fylla på romförrådet
 

Toth

Medlem
SV: Rom

Anders Landström skrev:
Får provas, dags att fylla på romförrådet

Det tycker jag absolut att du ska göra, av dom jag testat är den en av dom bästa, gillar den tillomed bättre än diplomatico ambassador, som även den också är väldigt bra, dock inte prisvärd.
 

Tristanqx

Medlem
SV: Rom

Av de rom jag provat är Admiral Rodney den bästa. Väldigt komplex och med en lång eftersmak.

Tycker personligen Ron zacapa 23 är för söt och påminner nästan om likör.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Om du gillar lite mer spritiga så kan jag rekommendera flaskan på bilden. Köptes 1985 och lades på whiskey fat , tappades sedan på flaska.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    109,9 KB · Visningar: 503
Toppen