Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rosévin – en dricka som inga seriösa vinmänniskor skulle tycka om?

Bastardo

Medlem
Jag hittar nästan ingenting om rosévin här på forumet. Är det fortfarande så, att sällskapet räknar de inte in som seriösa viner? Eller varför pratar man så lite om dem? ;)
Enligt mig är det inget större fel med dem, om man har hittat sin nisch och vet vad man ska fråga efter.
OBS! Ni som är seriösa kännare och ”vinsnobbar”, behöver INTE delta i den här diskussionen. Men jag vill gärna veta andras opinion i frågan.
Så varför egentligen är rosévin så föraktad i ”seriösa” vinkretsar? :)
P.S. Ska vi inte bilda en sektion för enbart sådana som bara köper viner som kostar minst 1000 kronor? Xpensive Winos kunde man kalla den, kanske?
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det här är ett forum som är helt kostnadsfritt.
Alla medlemmar har full rätt att uttrycka sina åsikter, oavsett om du önskar att läsa dem eller inte.
Jag tänkte bara att det kanske kommer att spåra ur om de som inte gillar rosé får härja fritt … ;) Det brukar bli så i de tråd jag startar. Man tar alla knep som finns för att försöka få mig framstå som en oönskad individ – Bastardo.
Antingen blir det ingen diskussion alls, eller så tar man alla möjligheter som finns att svartmåla mig personligen.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Antingen blir det ingen diskussion alls, eller så tar man alla möjligheter som finns att svartmåla mig personligen.

Det här är som sagt ett diskussionsforum, jag räknar med att alla våra medlemmar har läst och förstått villkoren. Vi som arbetar som administratörer och moderatorer gör vårt bästa för att det alltid ska hållas en schysst och respektabel nivå på inläggen, oavsett vad som diskuteras.

Om du känner dig påhoppad personligen får du gärna rapportera de inläggen som är riktade mot dig, så kan vi granska dem i lugn och ro. Nu tycker jag att vi släpper det här, och låter tråden vara dedikerad till vad du önskade från början. Rosé.

Shit or a hit?
 
Bra fråga. En intressant iakttagelse jag gjort för egen del är att det blir så uppenbart stor skillnad när man provar rosé mot bättre vita och/eller röda viner: det är verkligen sällan något känns särskilt kul i bemärkelsen att det har den typ av dofter och intensitet i smaken och komplexitet som riktigt bra vita och röda har. Min allmänna känsla är att rosé även om det finns tydliga kvalitetsskillnader mellan olika producenter såklart, inte är där man lägger sin bästa frukt, utan ofta är litet enklare i stilen och gjort för tidig konsumtion. Den ständigt växande trenden med rosépimplande har säkert gjort sitt till - det blir en välkommen snabb kassako i stora volymer för många vinproducenter.

Naturligtvis en grov generalisering och jag har druckit och verkligen gillat t ex Guigals Tavel, en del Bandol-roséer, samt andra bra grejer. Men kanske kommer Rosé till sin rätt framför allt när solen gassar och man vill ha något uppfriskande och lätt och det sista man vill ha är tungt rödpang. De flesta vinprovningar brukar däremot inte äga rum i 30-gradig värme.

Så det är tror jag både en kvalitetsskillnad rent generellt (men naturligtvis absolut inte så att alla roséviner är sämre än alla röda och alla vita, det vore befängt att påstå) men också att det är litet var sak på sin plats. Sedan har jag personligen mer och mer gått mot att oftast uppskatta andra drycker när det är för varmt. Men det är en annan femma.
 

Poussard

Medlem
Av röda viner gillar jag främst lätta röda (tänk Poulsard, Gamay, Mencia osv) och det finns en del ”kraftiga” roséer som jag druckit som varit svinbra. Lika bra som dessa lätta röda. Dessa kanske mest är en parentes dock lika stort som orangea viner ungefär. Majoriteten är ju laxrosa och rätt ointressanta.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Bra fråga. En intressant iakttagelse jag gjort för egen del är att det blir så uppenbart stor skillnad när man provar rosé mot bättre vita och/eller röda viner: det är verkligen sällan något känns särskilt kul i bemärkelsen att det har den typ av dofter och intensitet i smaken och komplexitet som riktigt bra vita och röda har. Min allmänna känsla är att rosé även om det finns tydliga kvalitetsskillnader mellan olika producenter såklart, inte är där man lägger sin bästa frukt, utan ofta är litet enklare i stilen och gjort för tidig konsumtion. Den ständigt växande trenden med rosépimplande har säkert gjort sitt till - det blir en välkommen snabb kassako i stora volymer för många vinproducenter.

Naturligtvis en grov generalisering och jag har druckit och verkligen gillat t ex Guigals Tavel, en del Bandol-roséer, samt andra bra grejer. Men kanske kommer Rosé till sin rätt framför allt när solen gassar och man vill ha något uppfriskande och lätt och det sista man vill ha är tungt rödpang. De flesta vinprovningar brukar däremot inte äga rum i 30-gradig värme.

Så det är tror jag både en kvalitetsskillnad rent generellt (men naturligtvis absolut inte så att alla roséviner är sämre än alla röda och alla vita, det vore befängt att påstå) men också att det är litet var sak på sin plats. Sedan har jag personligen mer och mer gått mot att oftast uppskatta andra drycker när det är för varmt. Men det är en annan femma.
Mycket bra svar, Omar Khayyam! :)
Man dricker oftast rosé till sallad eller lite lättare mat, kanske pasta etc. Det är oerhört gott sällskapsdryck också. Visst finns det även ganska dyr rosé, men det är nog inte många som köper sånt.
 

Wintermute

Medlem
Med undantag för de allra dyraste vinerna (kanske 150 kr per flaska) är vår prismässigt fördelning ungefär samma för rosévin som för vitt vin. När man kliver in bland de dyrare vinerna är det nog så att det blir allt glesare mellan rosévinerna.
 

Vingubben

Medlem
Väntar på lite leverans från Caviste men bla Rosé från Sancerre som skall vara riktigt bra. Skall bli intressant.

Totalt sett har jag smakat mer dåligt än bra Rosé i mina dagar, och det handlar väl om nivån på det totala utbudet, eller i alla fall vad som kommer till Sverige.
 
M

Mouton

Jag har bytt ut stilla rose mot Gosset Grand Rose Brut, en smakrik smarrig skumpa som passar perfekt en solig varm dag. Kräver inga djupare analyser, bara att njuta av den. Jag ser alltid till att ha ett par lådor av den, och nån låda magnum ifall man får besök.
 

Petrus.

Medlem
Jag tycker kvalitets rose absolut förtjänar att diskuteras! Tavel är nog ett av de främsta omradena. De är tyvärr ganska dyra men tycker de haller en helt annan kvalitet än de flesta rosevinerna jag har provat. Domaine de la Mordorée har flera roseviner i katalogen, dessutom är de flesta fran Tavel. La Raine de Bois är riktigt gott. Om jag inte missminner mig sa har Parker givit vinet över 90 poäng flera ar. Famille Perrin har ocksa ett gott Tavel vin.
 

glenn_peter

Medlem
Whispering Angel och Bonny Doons Vin Gris de Cigare kanske är mina favoriter såhär långt av dom rosér jag provat.
Tips på liknande viner tas tacksamt emot.
Plus. Lagras någonsin rosé på ekfat? Antar att det borde finnas exempel på det, men kan inte hitta någon.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag tycker kvalitets rose absolut förtjänar att diskuteras! Tavel är nog ett av de främsta omradena. De är tyvärr ganska dyra men tycker de haller en helt annan kvalitet än de flesta rosevinerna jag har provat. Domaine de la Mordorée har flera roseviner i katalogen, dessutom är de flesta fran Tavel. La Raine de Bois är riktigt gott. Om jag inte missminner mig sa har Parker givit vinet över 90 poäng flera ar. Famille Perrin har ocksa ett gott Tavel vin.
Har försökt åratal att bringa klarhet vilket rosévin jag gillar bäst på bolis, utan att lyckas. Alltså de med lite mer normal prislapp. Min ständige favorit har varit Puy Chéri, förut hette vinet Puychéric. Det är för mig en gåta hur kan man göra så gott vin så billigt. Tänk vad lite pengar tillverkaren får behålla efter utgifter! Och just årets vin är det bästa på flera år, tycker jag.
Jag skulle tippa att minst 90% av all rosé som säljs i Sverige ligger någonstans max 100 spänn per flaska. Med tanke på att så många märken har vinet på kran också.
 

Poussard

Medlem
Med risk för att vara en sån där vinsnobb nu men jag tror att vi diskuterar rosé under 100kr ungefär lika lite som vitt eller rött under 100kr. Och eftersom 90% av alla rosé enligt dig ligger under 100kr blir det en följd att man diskuterar rosé mindre än vitt och rött. De flesta här inne tycker nog att rosé kan vara bra. De flesta här inne har nog inte några problem med att lägga på nån hundralapp extra för att få ett bättre vin.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Det finns nästan 400 benämningar under avdelningen rosévin, så det är i princip omöjligt att ordna en test som korar godaste vinet. Och just inom det här segmentet är nog spridningen oerhört stor. Sen får man tänka också, att användningsområdet varierar väldigt mycket. Någon kännarrosé finns nog ens inte, oavsett hur mycket man spenderar. OM man inte räknar dit även champagne, och det tycker jag inte är samma sak. Långt ifrån.
Jag gissar vilt att forummedlemmar är mest intresserade av spannet +100 SEK upp till +200 SEK. Mer är det knappast värt att betala för ett vin som man kanske inmundigar på sjön eller på en picknick. Naturligtvis är rosé inte ett seriöst alternativ till högre matlagningskonst.
Man får ta det vad det är. Ett vin för att njuta av i stora klunkar med lite lättare sommarmat samt mingelvin. Det räcker för mig alldeles utmärkt. :)
 
Toppen