Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rosévin – en dricka som inga seriösa vinmänniskor skulle tycka om?

Wintermute

Medlem
Har försökt åratal att bringa klarhet vilket rosévin jag gillar bäst på bolis, utan att lyckas. Alltså de med lite mer normal prislapp. Min ständige favorit har varit Puy Chéri, förut hette vinet Puychéric. Det är för mig en gåta hur kan man göra så gott vin så billigt. Tänk vad lite pengar tillverkaren får behålla efter utgifter! Och just årets vin är det bästa på flera år, tycker jag.
Jag skulle tippa att minst 90% av all rosé som säljs i Sverige ligger någonstans max 100 spänn per flaska. Med tanke på att så många märken har vinet på kran också.
Jag har en artikel på gång gällande prisfördelningen för rosévin. Stay tuned. I morgon går vi live!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Château d’Esclans, gör förutom Whispering Angel även vinerna Les Clans och Garrus. Båda dessa ska vara ekfatslagrade, om än i en betydligt högre prisklass.

Någon som provat?
Det är riktigt bra grejer i sin stil, men inget jag går igång på och då är jag delvis partisk då mitt företags pensionskassa ägde vinslottet i många år. Det var först när vi sålde det som de nya ägarna gjorde något riktigt bra av det visserligen.

Ett bra ställe att ha semester på för peanuts var det i alla fall. :)
 

Sörplarn

Medlem
Château d’Esclans, gör förutom Whispering Angel även vinerna Les Clans och Garrus. Båda dessa ska vara ekfatslagrade, om än i en betydligt högre prisklass.

Någon som provat?

Japp de viner du nämner skrev jag om 2015.
Kan även lägga till att det var lite samma debatt då, tror det finns en tråd nånstans om det, eller om det var Garrus endast.

OBS spoiler Länk

Rosé var det, har varit många hårda ord om denna variant av vin, själv ställer jag mig till "bubbel-klubben", svingar gärna både den gamla kängan och den ny inköpta släggan. Rosé gör sig bäst som bubbel och de druvor som används, inte de stilla så är det bara. De få bra stilla rosérna som finns är helt enkelt för dyra kontra kvalité i glaset och trots sina priser når man inte upp till ett bra prestige rosé bubbel i samma klass, eller ett bra rödtjut för den delen. De billigare lider av dålig kvalité och är platta, saknar karaktär och vissa fall alkohol pumpade, vodka och hallonsaft ger ungefär ett likvärdigt resultat vid kylda tempraturer samt släcker törsten eller så kan man få en plötslig vilja att dansa på bordet. Vill man spexa så finns ju soda streamern för att förgylla den nyskapta drinken, och det vill jag faktiskt påstå, allt handlar bara om en bra % blend mellan vodkan, hallonsaften och vatten, det är just de "toner" som dominerar de billigare rosérna. Eller så är jag en sån där jävla vin-snobb som skall läras hut och ställa eller lära sig rätt plats i kön...

De som stack ut under maj var dessa.
  • Château d'Esclans Garrus Rosé 2013, det första man måste peka på är detta verkligen ett rosé vin!? Lutar mer åt vitvins hållet i både smak och färg. Bourgogne stilen på fat i 10 månader, Grenache 70-80% och Rolle/Vermentino 20-30% är den druv blend enligt producent och endast vad jag förstått. Låter verkligen inte som en typiskt rosé som brukar innehava flera varianter utöver nämnda druvor, är detta någon form av hybrid? Kanske förklarar varför Garrus ger så mycket mer än en typiskt stilla rosé, finns svaga rosa toner i flaskan, men blint skulle jag inte tro på en rosé, men nu klassas det som just rosé och tydligen världens dyraste, men bra? Tja för ett stilla rosé ja, som vitvin nej, dyrt i kryssat, motiverad prislapp nej, provad, antecknad dags att gå vidare, ops smak notering får man inte glömma; Apelsin skal dominerar, men man finner citrus/lime som bjuder in en till dans, bra syra överlag, mjuka toner, lite vanilj och persika, fick för mig att lite hjortron skulle finnas, fast var bara jag som svamlade, man har även lyckats dölja alkohol styrkan på tappra 14%. Slutkläm, visst kul grej att prova, men är man värdig detta om man tittar på flera faktorer? NEJ! lägg stålarna på något roligare.
  • Château d'Esclans Les Clans Rosé 2010, rosé med ålder? Tja den är ruggigt lik Garrus i färg och smak, tillverkas på samma vis som Garrus, lika druvor frågan är om blenden är lite annorlunda? Ja vad är skillnaden, priset är en ledtråd den kostar hälften mot Garrus, men är nästan identisk, kvalités skillnad på druvorna då kanske!? Jag vet inte, man blir bara fundersam över denna, så många likheter förutom priset, lika alkohol styrka på 14%.
  • Château d'Esclans Sacha Lichine Rosé 2013, svårt att finna metod på denna, men jag misstänker att druv blend är annorlunda då även druvor som Syrah, Cinsault och Tibouren nämns utöver Grenache och Rolle, för denna ser man att det är en rosé, det lax-rosa missar man inte. Denna gör överlag hyfsat ifrån sig, det hintas som att denna rosé börjar bli pensionerad och ersätts av d'Esclans Rock Angel, namnbyte? Men nu spekulerar jag endast. d'Esclans visar inget längre av denna rosé i sitt sortiment. Smaken är rätt så fruktig, hyfsat fräsch, bra syra, skall man satsa på sommar rosé på det stilla hållet så är denna en rekommendation och går att finna i prisklass 150-250 pix beroende vart man letar, alkohol halt på 13%.
  • Château Gassier Sainte-Victoire 946 Cuvée Rosé 2013, enda vinet av Gassiers rosé som håller klass och bjuder smak av ros, hallon, persika, citrus/lime och lite vanilj. Len smak överlag med en fin mineralitet och bra friskhet/fräsch. Verkligen ett topp vin av just stilla rosé, humanare pris om man jämför med Garrus och känns som ett rosé, denna skulle jag kunna göra ett undantag för och ha några tillgängliga hemma under en sommar, priset varierar från 200-300 pix.
Bortkastade pengar är dessa i mitt tycke, om man får välja vilket som var "minst" bortkastat, så går priset inte så kass av sämst till Lafage Miraflors Rosé 2014, då den bjuder på lite mer frukt smak till sitt pris runt 100 riksdaler, nu serverades den på magnum vilket kanske har något med saken att göra, men tveksamt. Tyvärr finns den inte på SS, men trist, platt och en nypa trams summerar alla dessa nedan.
  • Lafage Miraflors Rosé 2014.
  • Château d'Esclans Whispering Angel Rosé 2014.
  • Château Gassier Esprit Rosé 2014.
  • Curvos Rosé 2013.
  • Château Gassier Le Pas du Moine Rosé 2013.
  • Domaine de Rocheville Cabernet de Saumur Le Troubadour Rosé 2013.
  • Clos la Neuve Rosé 2012.
  • Château la Calisse Patricia Ortelli Rosé 2012.
  • Costaripa Rosamara Rosé 2013.
  • Château Minuty Rosé 2014.
  • Domaine de Fondreche L'Instant Rosé 2014.
 

ChristianB

DipWSET
Väldigt lite vin under 100 kr är värt att ens titta två gånger på, möjligen med undantag där den enda faktorn är mängd kontra pris... Att man ska degradera rosévin till något slags "det är ju bara rosé, max 100 kr!"-kategori är inte bara orättvist mot vinstilen, det är också trångsynt. Jag kan inte komma på ett vitt vin som kostar mindre än 100 kr och som är mer än godkänt. Rött kanske det finns ett eller två av...

Naturligtvis är rosé inte ett seriöst alternativ till högre matlagningskonst.
Visar egentligen bara på okunskap. Jag kan inte komma på något skäl till att det INTE skulle fungera? Men allt beror på maten och vilket vin som serveras. Man kan lika gärna hävda att all Beaujoulais är dålig bara för att Beaujoulais Nouveau är en särartad kategori av det och att det bara duger till picknick i PET-flaska.

Jag förstår att du är frågande till bristen på rosévin här på forumet, men det känns som att du använder en stridsvagn när du formulerar frågan som du gör i första inlägget, @Bastardo. Man blir liksom inte särskild peppad att svara, än mindre att faktiskt göra det seriöst.

Det senaste rosévinet jag drack var Susana Balbo Signature; 40% Pinot Noir, 60% Malbec. Mycket trevligt faktiskt! En hel del drag åt röda bär och citrusfrukter, kanske inte världens högsta syra men med bara 1.6 g/L i restsocker så känns det väldigt piggt! Det kan nog vara lite som en mix av de lättare Provence-varianterna och de lite kraftigare varianterna från exempelvis Italien.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag förstår att du är frågande till bristen på rosévin här på forumet, men det känns som att du använder en stridsvagn när du formulerar frågan som du gör i första inlägget, @Bastardo. Man blir liksom inte särskild peppad att svara, än mindre att faktiskt göra det seriöst.
Jodå, jag vet vad du snackar om … ;) Men jag har blivit påhoppad flera gånger av vissa medlemmar här, så jag har blivit lite härdad. :) Kan hålla med dig, att det är ganska tunnt sådd på vita viner under en hundring som duger, eller rosé. Men glädjande nog finns det bland röda viner. :)
På senare år har det kommit flera goda viner som kostar inte skjortan och smakar ändå väldigt gott. Obs! Inga 100-poängsviner! Det senaste vinet som jag tyckte var riktigt gott under 100 kronor var Delas Saint-Esprit. Då blir man så glad i själen.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Vad var det som gjorde det gott? Hur smakade det?
Jag gillar i överlag vinerna från Rhonedalen och det här vinet har en fin doft av mörka bär och viol, bland mycket annat. Helt enkelt förbaskat gott vin för en liten slant.
Vinet smakade även ganska harmoniskt och balanserat, helt enkelt ovanligt gott för prisklassen. Men Delas har mycket gott rykte så det verkar vara så att de kan göra goda viner i många olika prisklasser. Eventuellt de allra billigaste borträknade.
 

gece

Man vänjer sig.
Tänkte kapa den här tråden och göra den till "Idag dricker vi... rosé som vi faktiskt tycker är helt OK, trots att vi är vinsnobbar!"

Jag hittade 2016 Bernabé Navarro Musikanto och även om 100% Grenache normalt inte är min melodi låter 4 månader på "large earthenware jars" för kul för att missa. Nästan syntetiskt rosa färg och lite grumlig i den nedre halvan av flaskan.
IMG_20180505_203133.jpg

Mest av allt, stendamm, och rätt mycket citrus, mittemellan apelsin och citron. Lite jordgubb, lite hallon. Pepprigt, också. Naturvin så det skriker om det, på ett utmärkt bra sätt, och cirkeln kanske sluts när jag tänker att detta känns som ett bra orangevin fastän det är blåa druvor vinifierade på vitvinsvis istället för tvärtom.
IMG_20180505_204400.jpg

Detta tilltalar kanske lambic-konsumenten i mig mer än vindrickaren, men summa summarum blir jag glad av detta och det kanske är det som räknas? Bra grejer för 12€.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tänkte kapa den här tråden och göra den till "Idag dricker vi... rosé som vi faktiskt tycker är helt OK, trots att vi är vinsnobbar!"

Jag hittade 2016 Bernabé Navarro Musikanto och även om 100% Grenache normalt inte är min melodi låter 4 månader på "large earthenware jars" för kul för att missa. Nästan syntetiskt rosa färg och lite grumlig i den nedre halvan av flaskan.
Visa bifogad bild 13139
Mest av allt, stendamm, och rätt mycket citrus, mittemellan apelsin och citron. Lite jordgubb, lite hallon. Pepprigt, också. Naturvin så det skriker om det, på ett utmärkt bra sätt, och cirkeln kanske sluts när jag tänker att detta känns som ett bra orangevin fastän det är blåa druvor vinifierade på vitvinsvis istället för tvärtom.
Visa bifogad bild 13140
Detta tilltalar kanske lambic-konsumenten i mig mer än vindrickaren, men summa summarum blir jag glad av detta och det kanske är det som räknas? Bra grejer för 12€.
Jag är bara glad att någon vill fortsätta att skriva om rosévin. Det är nog underskattad bland vinnörden, men desto mer älskad av den stora publiken. Själv skulle vilja gärna få tips om några halvtorra till halvsöta tyska roséviner av skapligt kvalitet. Sådana fanns cirka 20–30 år sen, men nu hittar jag inga bra kandidater. Det behöver inte vara SB som säljer, flera andra stora aktörer skulle duga mer än väl, bara de betalar svensk alkoholskatt till Sverige och ordnar frakten. Att dricka bara som de är, utan något tilltugg. Ungefär som ett feinherb skulle jag gissa. Även kabinett eller spätlese, om det finns, och där inte priset springer iväg. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Själv skulle vilja gärna få tips om några halvtorra till halvsöta tyska roséviner av skapligt kvalitet. Sådana fanns cirka 20–30 år sen, men nu hittar jag inga bra kandidater.
Kan inte påminna mig att jag sett enda producent som har ett sådant vin i sitt sortiment under de senaste 10-15 åren, men å andra sidan har jag bara hållit koll på VDP-producenter och en del övriga mer kända producenter. (Verkligt söta roséviner, d.v.s. Spätburgunder i "dessertvinstil" finns det dock enstaka producenter som gör, men långt ifrån i varje årgång - och de är dyra.)
Sannolikt har de gått ur tiden med de rödviner med restsötma som det fans mer gott om i Tyskland för 20-30 år sedan. Dessa "föll offer" för kvalitetshöjningen på främst Spätburgunder, då man började försöka producera "riktiga röda viner" (under en period med alldeles för mycket ek) istället för den gamla rödvinsstilen som kritiska tyskar själva brukade kalla Weißwein mit Farbstoff - vitt vin med färgämne. :)

Rödviner med viss restsötma vet jag fortfarande finns hos en del kooperativ och enklare producenter, förmodligen får man leta där efter motsvarande roséer. Har tyvärr inga mer konkreta tips än så.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Kan inte påminna mig att jag sett enda producent som har ett sådant vin i sitt sortiment under de senaste 10-15 åren, men å andra sidan har jag bara hållit koll på VDP-producenter och en del övriga mer kända producenter. (Verkligt söta roséviner, d.v.s. Spätburgunder i "dessertvinstil" finns det dock enstaka producenter som gör, men långt ifrån i varje årgång - och de är dyra.)
Sannolikt har de gått ur tiden med de rödviner med restsötma som det fans mer gott om i Tyskland för 20-30 år sedan. Dessa "föll offer" för kvalitetshöjningen på främst Spätburgunder, då man började försöka producera "riktiga röda viner" (under en period med alldeles för mycket ek) istället för den gamla rödvinsstilen som kritiska tyskar själva brukade kalla Weißwein mit Farbstoff - vitt vin med färgämne. :)

Rödviner med viss restsötma vet jag fortfarande finns hos en del kooperativ och enklare producenter, förmodligen får man leta där efter motsvarande roséer. Har tyvärr inga mer konkreta tips än så.
Tack, vintomas! :)
Det ser ut att jag lever i en värld som inte längre finns. Gillar även matrosé av hyfsad bra kvalitet. Rosé är nog inget vin man skulle vilja betala just mer än max ca 200 spänn per flaska. Och det måste vara verkligen gott!
Weißherbst hör kanske i den här gruppen?
Munskänkarna är ganska duktiga med att rapportera om och när viner innehåller restsötma i en mängd som skulle kunna störa människor som är känsliga mot den. Men när man ser på vissa italienska viner och i vilken omfattning de säljs, så blir man förvånad. Sockerbomber hör till storsäljarna hos ”vanliga” vinköpare.
Det var någon som påpekade detta nånstans, att italienska viner är kraftigt överrepresenterade bland billigare viner. Det är sötman folket är ute efter. Därför är nog Amarone så högt älskad av samma grupp. Sånt kan de hinka i sig stora mängder, men har aldrig hört talas om Barolo, Brunello eller Barbaresco.
Det återstår ganska mycket jobb, innan upplysningen slår igenom. Fast jag tror att det kommer aldrig hända att den stora massan har samma vinsmak som vinnördar … ;) Och den skiljer avsevärt även hos oss, tack och lov.
 
Last edited:
Toppen