Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
Uppdaterad Så får du billigt vin att smaka dyrt
Om kunderna tror att de konsumerar en dyr produkt syns det i form av ökat hjärnaktivitet även om produkten inte är dyr. Det visar ett nytt test från det amerikanska lärosätet California Institute of Technology i Pasadena.20 försöksdeltagare fick reda på att de skulle testa fem olika sorters vin. Försöksdeltagarna fick veta att de skulle vara med i ett smaktest, men i själva verket fanns det bara tre olika viner att testa.
Samtliga viner hade bryggts på den blå druvan Cabernet-Sauvignon. Alla viner var dock försedda med olika prisuppgifter och olika etiketter.
När deltagarna testade vinerna fick de i förväg se prisuppgifterna och samtidigt skannades deras hjärnaktivitet av med en datortomograf.
Det visade sig då att den region i hjärnan som styr smak, lukt och musik (orbitofrontala cortex) var betydligt mer aktiv när testdeltagarna trodde att de prövade ett dyrt vin. Detta trots att det rörde sig om samma vin.
Även när deltagarna tillfrågades uppgav de att de viner de trodde var dyra hade smakat bättre.
Forskargruppen i Pasadena under ledning av professor Antonio Rangel slår fast att det alltså räcker med att uppge ett högt pris på en mindre värd produkt för att förändra aktiviteten i denna del av hjärnan.
Forskarna antar att samma sak i princip skulle uppnås om man även ändrade andra saker som skulle kunna påverka konsumentens förväntningar på produkten.
Om man till exempel uppgav att kvalitén är högre än den verkligen är eller om man uppger att produkten kommer från ett visst land som skapar positiva associationer.
Tidigare experiment har tydligt visat att välkända märken per automatik rankas högre i smakundersökningar även om de jämförs med kvalitetsmässigt likvärdiga produkter.
Javisst! Speciellt att man brygger vin...