Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Så får du billigt vin att smaka dyrt

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Uppdaterad Så får du billigt vin att smaka dyrt

Om kunderna tror att de konsumerar en dyr produkt syns det i form av ökat hjärnaktivitet även om produkten inte är dyr. Det visar ett nytt test från det amerikanska lärosätet California Institute of Technology i Pasadena.20 försöksdeltagare fick reda på att de skulle testa fem olika sorters vin. Försöksdeltagarna fick veta att de skulle vara med i ett smaktest, men i själva verket fanns det bara tre olika viner att testa.
Samtliga viner hade bryggts på den blå druvan Cabernet-Sauvignon. Alla viner var dock försedda med olika prisuppgifter och olika etiketter.

När deltagarna testade vinerna fick de i förväg se prisuppgifterna och samtidigt skannades deras hjärnaktivitet av med en datortomograf.

Det visade sig då att den region i hjärnan som styr smak, lukt och musik (orbitofrontala cortex) var betydligt mer aktiv när testdeltagarna trodde att de prövade ett dyrt vin. Detta trots att det rörde sig om samma vin.

Även när deltagarna tillfrågades uppgav de att de viner de trodde var dyra hade smakat bättre.

Forskargruppen i Pasadena under ledning av professor Antonio Rangel slår fast att det alltså räcker med att uppge ett högt pris på en mindre värd produkt för att förändra aktiviteten i denna del av hjärnan.

Forskarna antar att samma sak i princip skulle uppnås om man även ändrade andra saker som skulle kunna påverka konsumentens förväntningar på produkten.

Om man till exempel uppgav att kvalitén är högre än den verkligen är eller om man uppger att produkten kommer från ett visst land som skapar positiva associationer.

Tidigare experiment har tydligt visat att välkända märken per automatik rankas högre i smakundersökningar även om de jämförs med kvalitetsmässigt likvärdiga produkter.

Javisst! Speciellt att man brygger vin...
 

anders

Medlem
SV: Så får du billigt vin att smaka dyrt

Om man till exempel uppgav att kvalitén är högre än den verkligen är...

Och därav allt tal om prisvärda och fyndstämplade boxar.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Så får du billigt vin att smaka dyrt

anders skrev:
Och därav allt tal om prisvärda och fyndstämplade boxar.

Lurendrejeri!

Usch, nu blir jag upprörd igen.
 

anders

Medlem
SV: Så får du billigt vin att smaka dyrt

Krug skrev:
Lurendrejeri!

Usch, nu blir jag upprörd igen.

Å andra sidan finns det ett talessätt som säger att idioten och hans pengar kommar snart att gå skillda vägar.
Det kan ses som en moralisk plikt att påskynda den processen.
 
SV: Så får du billigt vin att smaka dyrt

En kvinna förklarade för mig att om man tar franskt lantvin och kör det med elvispen ett tag så BLIR det RIOJA! Så jag antar att det är så dom gör, spanjackerna. När dom brygger sitt vin...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Så får du billigt vin att smaka dyrt

Seamus Costello skrev:
En kvinna förklarade för mig att om man tar franskt lantvin och kör det med elvispen ett tag så BLIR det RIOJA! Så jag antar att det är så dom gör, spanjackerna. När dom brygger sitt vin...

!?!

Det fick jag aldrig lära mig i Hyttan!
 

anders

Medlem
SV: Så får du billigt vin att smaka dyrt

Seamus Costello skrev:
En kvinna förklarade för mig att om man tar franskt lantvin och kör det med elvispen ett tag så BLIR det RIOJA! Så jag antar att det är så dom gör, spanjackerna. När dom brygger sitt vin...

Är inte detta metoden som Elio Altare införde i sina produkter, att röra runt vinet? :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Så får du billigt vin att smaka dyrt

anders skrev:
Är inte detta metoden som Elio Altare införde i sina produkter, att röra runt vinet? :D

Later mer som Luigi Pira som tog livet qv sig i ett vinfat...
 

anders

Medlem
SV: Så får du billigt vin att smaka dyrt

Seamus Costello skrev:
En kvinna förklarade för mig att om man tar franskt lantvin och kör det med elvispen ett tag så BLIR det RIOJA! Så jag antar att det är så dom gör, spanjackerna. När dom brygger sitt vin...

Jag måste säga att den här psykreformen från början av 90-talet börjar kännas mer och mer tveksam...
 
Toppen