Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Så mycket spenderar jag/vi på dryck per månad

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
När man har varit medlem på detta forum under en tid, så är det riktigt kul att följa alla medlemmar, både nya och gamla, i deras vinresa och samling.
Vissa köper en enstaka flaska, vissa har en maxgräns för vad en flaska får kosta, vissa hakar på andra rekommendationer och variation av val.
Så, det vore skoj att veta vad ni spenderar i snitt per månad och hur ni rättfärdigar för en eventuell respektive "varför jag behöver en flaska Opus One för 3650;-" :D

Även skoj är hur man reflekterar över antalet flaskor man inhandlar: Ren konsumtion, eller investera, eller bara kul helt enkelt.

Jag började min samling med 6 stycken 150:- Chinon från Breton. Gillade frukten och den enkla stilen och pluset var lagringsdugligheten hos Cab Franc.
När man senare klättrade upp i pris så insåg jag ganska snabbt att 6 flaskor av allt man vill ha helt enkelt inte fungerade, och praktexempel på det var de senaste 2 åren då 2008 champagne haglades ut frisk.
Så min nya strategi är att om vinet är helt fantastiskt och ligger under 1000-lappen så är taket max 3 flaskor annars räcker 1, och sparas till ett fint tillfälle.
Riesling 2019 är flaskor jag älskar och vill följa utvecklingen på, så där fyller jag på med 4-6 flaskor, eftersom det finns så många fantastiska producenter så det går ingen nöd på att ha en flaska för lite.
Ska det testat en äldre årgång så räcker det fint med 1 flaska. Och till slut kommer vi in på bruksviner kring 300-ingen där jag försöker hålla mig till 2 flaskor men olika varianter.

Förra året vart snittköpet ca 9-12.000/mån vilket är långt över min nivå. Detta blir försöket att hålla sig till ca 3500-5000/mån (svårt med så mycket gott).
Men gäller att inte fastna i vertikalträsket och känna massa måsten. Utan kika på hur bra är faktiskt denna vintage för stunden. :)
 

tobbe81

Medlem
allt är beroende på vad som släpps jag hoppar över de ointressanta årgångarna och köper sällan nya producenter om jag inte har prövat tidigare (man saknar att springa runt på branchprovningar) och siktar på de som jag vet leverera bra och som jag har druckit tidigare. köper sällan och prövar nytt, utan har bra kontakt med många importörer så jag vet på förhand lite vad som kommer att släppas framöver och där av kunna begränsa och spara pengar för det som jag verkligen vill och behöver köper för min egna konsumtion och framtids lagring. men lägger någon stans mellan 2000-8000 varje månad på inköp .
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
allt är beroende på vad som släpps jag hoppar över de ointressanta årgångarna och köper sällan nya producenter om jag inte har prövat tidigare (man saknar att springa runt på branchprovningar) och siktar på de som jag vet leverera bra och som jag har druckit tidigare. köper sällan och prövar nytt, utan har bra kontakt med många importörer så jag vet på förhand lite vad som kommer att släppas framöver och där av kunna begränsa och spara pengar för det som jag verkligen vill och behöver köper för min egna konsumtion och framtids lagring. men lägger någon stans mellan 2000-8000 varje månad på inköp .
Kul bredd på summan per månad. Händer sällan att jag inte hittar något i varje släpp som gör att summan rör sig upp i 4xxx.
Nu på senaste tiden dock har jag och några vänner som delar intresset bestämt oss för att splitta vissa flaskor som släpps och förtäras direkt. Inte hålla på att lagra etc. På det sättet får man testa lite dyrare varianter av producenterna.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Senaste 4 åren har jag snittat 15 400 USD enl CT :rolleyes: Det sjunker med ca 2 000 USD per år och den trenden tänker jag försöka hålla. Köper numer bara sådant jag gillar och inte sådant som måste lagras > 5-6 år. Vill gärna var med och dricka mina egna viner. Köper gärna 4 av varje. En för nära konsumtion och resten för "lagring". Min fruga läser inte det här heller, tack och lov. Om hon gjorde - har någon ett rum över i Shlm-trakten? @Bror ? kan tänka mig att bo i Gamla Stan ;)
 

stevie22002

Medlem
Haha, ja väldigt intressant/rolig fråga och lite skrämmande när jag tänkte på saken. Räknar helst inte heller, men skulle gissa att jag snittar nog på drygt 10k i månaden :cool:

Är ju fortfarande en relativt nybliven ”samlare”, så blir alldeles för mycket som jag hugger på...den måste man ju ha och en sån måste man ju naturligtvis också ha...osv osv...:D

Nåväl, försöker att inte ha någon ångest över prisbilden, utan ser det som en investering i livet :)

Skål!
 

stevie22002

Medlem
10k i månaden. Är det riktigt klokt när man tänker på det?
Fast 2020 var galet för mig, mer än dubbelt mot 2019, som i sin tur var högt.
Helvete, jag visste jag inte ville veta...

Haha, nej inte så klokt alls...men jag får en väldigt fin samling som jag kan trösta mej med när jag är helt luspank ;)
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Som jag brukar säga till frugan... Köper man en soffa för 10.000 kr får man ge bort den plus 500 för att någon ska hämta den efter 1 år.. Köper man en vinare så kan man (uppenbarligen) sälja allt på Bukowskis och chockeras över att man tjänar dubbelt så mycket minst! :D

Det roliga med frågan är att man får ransaka sig själv lite grann och inse att det man trodde var 2-3000 kr/mån helt plötsligt vart 15.000 en månad, vilket i sin tur drar upp snittet under året.
2021 fokuset lovade jag mig själv max 250 flaskor med ett snitt på 200 kr/pavan vilket resulterar i 50.000 kr/året.
Blir kul att se. Hittills i år = 19 flaskor till en kostnad av 5656 kr.
 

Simon

Medlem
Kul tråd och roligt att folk bjuder på sig själva och delar med sig. Lite tabubelagt? Jag ser helt klart ett värde i att kalibrera mot andra och förstå hur de som skriver här tänker. Alla har olika förutsättningar och balansräkning så det går såklart inte att jämföra sig med andra baserat på detta rakt av. Men ändå intressant?

Jag lägger antagligen för mycket pengar på vin. Ca. 7000 - 10000 kr per månad. Det har varit mer ibland, men också mycket mindre. Försöker att inte tänka så mycket på alternativkostnaden. Antal flaskor per sort varierar och har ingen tydlig systematik.

Jag har rättfärdigar inte direkt för sambo, men har rationaliserat mina köp för mig själv på många olika sätt. :rolleyes: Jag har köpt vin (och brutit köpstopp...) för att jag vet att jag tycker att ett vin är väldigt bra, för att jag hoppas att det ska vara lika bra som något jag tycker om, för att jag har tråkigt, för att "det är ju ändå mitt intresse", för att jag köpte vinet förra året och kanske någon gång vill kunna jämföra dem mot varandra, för att jag fått ett tips på en deal, för att det fått höga poäng, för att det är en känd producent, för att det är ett känt vin, för att jag vill kunna dra ut ett vinlista jag är nöjd med i CT, för att alla andra ska köpa, för att jag letat över hela internet för att hitta ett bra argument (Opus One nämndes i trådstarten - jag minns att jag läste denna artikel), för att det snart blir mycket krångligare att få tag på, för att jag råkade klicka fler gånger än tänkt i ett webbsläpp, för att få ner frakten per flaska, för att det går att sälja sen, för att jag missade förra året, för att jag bett om och fått tips, för att det är synd om mig, för att fira någonting bra, för att motsvarande är så dyrt på krogen, för att ha till ett speciellt tillfälle i framtiden, för att jag gillar stilen, för att jag nog kommer gilla stilen sen, för att kunna ge bort i present, för att jag har råd, för att jag inte kommer ha råd sen, för att jag vill lära mig, för att årgången är ovanligt bra, men oftast sammanfattat i att jag är nyfiken, att jag är en samlare och jag gillar att alltid ha någonting gött att öppna.

Alla dessa skäl är faktiskt inte bra... Tåls att fundera på.

I våras gick det inte att beställa släppen på nätet på grund av Covid-19. Det var mycket bra för min privatekonomi. :D
 

Thirsty

Smygnykterist
Som jag brukar säga till frugan... Köper man en soffa för 10.000 kr får man ge bort den plus 500 för att någon ska hämta den efter 1 år.. Köper man en vinare så kan man (uppenbarligen) sälja allt på Bukowskis och chockeras över att man tjänar dubbelt så mycket minst! :D

Det roliga med frågan är att man får ransaka sig själv lite grann och inse att det man trodde var 2-3000 kr/mån helt plötsligt vart 15.000 en månad, vilket i sin tur drar upp snittet under året.
2021 fokuset lovade jag mig själv max 250 flaskor med ett snitt på 200 kr/pavan vilket resulterar i 50.000 kr/året.
Blir kul att se. Hittills i år = 19 flaskor till en kostnad av 5656 kr.
Bara en tanke i bästa välmening, att köpa hundratals "enkla instegsviner" kanske känns som en toppen idé just nu men en risk kan vara att du om några år inser att dessa viner kanske inte är så spännande och hade önskat att det var lite "bättre" grejer och/eller annan region/druva etc. Kan då vara problematiskt att göra sig av med det. Bukowskis tar inte säljuppdrag för alla "enkla" viner. Om inte annat så blir det att äta mycket rödvinssås. :)
 

Mexikanaren

Medlem
Bara en tanke i bästa välmening, att köpa hundratals "enkla instegsviner" kanske känns som en toppen idé just nu men en risk kan vara att du om några år inser att dessa viner kanske inte är så spännande och hade önskat att det var lite "bättre" grejer och/eller annan region/druva etc. Kan då vara problematiskt att göra sig av med det. Bukowskis tar inte säljuppdrag för alla "enkla" viner. Om inte annat så blir det att äta mycket rödvinssås. :)

Eller så blir presenter till nära och bekanta lösta för ett antal år framåt ;)
 

HerrDruva

Medlem
monkeymeme.jpg

Skämt åsido, så lägger jag runt 2000-3000 i månaden i snitt, inräknat flaskor för helgkonsumtion och lagring. Slår hårt mot studentekonomin, tack och lov för extrakneg.
 
Trådskapare
Finewinedude

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Bara en tanke i bästa välmening, att köpa hundratals "enkla instegsviner" kanske känns som en toppen idé just nu men en risk kan vara att du om några år inser att dessa viner kanske inte är så spännande och hade önskat att det var lite "bättre" grejer och/eller annan region/druva etc. Kan då vara problematiskt att göra sig av med det. Bukowskis tar inte säljuppdrag för alla "enkla" viner. Om inte annat så blir det att äta mycket rödvinssås. :)
Älskar att du skriver välmening. Men du tycker jag spenderar lite för lite pengar egentligen va? :D
Nej, skämt åsido. Med instegsviner så är detta års köpfokus mestadels Riesling -19. Där tycker jag att Trocken, och Kabinett levererar tillräckligt bra och vissa GG slinker med. Så snittet blir lägre 2021 än att försöka få tag i Keller Morstein lådor. ;)
När det kommer till röda sidan så köper jag väldigt få viner under 500 förutom för direkt konsumtion.
Så du hade helt rätt i att när jag förra året öppnade upp lite lagrad instegsrödpang så insåg jag att mitt fokus helt ändrats.. (detta var Bordeaux och billig Italiensk Barbera) som inte längre passar min smak.
Så när det kommer till röda sidan, så dricker jag hellre få flaskor med kvalitet än många billiga.
 
Toppen