Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Så mycket spenderar jag/vi på dryck per månad

gece

Man vänjer sig.
Säker på att du har ett vinintresse? ;)
Oj vart det ett lugnt år?! Eller passade du på att dricka upp källaren :D
Körde enligt den gamla fina principen 21 in, 95 ut. Av de 21 noterar jag också att 3 flaskor fick jag i present, så totalt köpte jag 18 flaskor (som jag bemödade mig lägga in i CT iaf). 2020 var året då jag släppte vin-FOMO, vilket är väldigt skönt
 

jrick

Medlem
Körde enligt den gamla fina principen 21 in, 95 ut. Av de 21 noterar jag också att 3 flaskor fick jag i present, så totalt köpte jag 18 flaskor (som jag bemödade mig lägga in i CT iaf). 2020 var året då jag släppte vin-FOMO, vilket är väldigt skönt
Tar gärna emot tips på hur man går till väga för att släppa FOMO, är det meditation, lobotomering...? :D
 
Intressant tråd jag inte sett förrän nu! Var ju enkelt att summera sina utgifter på cellartracker likaså.

Sedan mitt vinintresse började vid 2018, och användare av CT sedan 2019, så har jag tydligen varit väldigt konsekvent i min köpande. Ligger mellan 1 000 - 1250 kr per månad med en snittpris per flaska på 244 kr - 293 kr. Värt att notera är att jag varit student de senaste 5 åren, så det blir spännande att se om sisådär 10 år om köpmönstret skjuter uppåt rejält karriären inleds.
 

sunqan

Vinös
Screenshot_20221218_190819_Samsung Internet.jpg

2022 har jag dragit ner rejält på köpandet, dessutom har jag fått ett par påtvingade vita månader (antibiotika tar på krafterna och ändrar smaken... just nu är jag inne på min andra 28adagarslur av antibiotokainhalation...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Lite läskig tråd dethär, först blev jag nervös att räkna på det sen blev jag positivt överraskad att det faktiskt blev mindre än jag trodde 4500/mån i snitt iår.
intressant kuriosa med mitt köpande är att endast 15% utav mina köp är systembolaget o drygt 85% är köp via andra europeiska kanaler..
 
1671458682920.png


Kul med lite tillfälle för reflektion. Har loggat i tre hela år (började sent 2019), och ser att inköpskostnaden stabiliserat sig runt $3500 per år, helt utan att jag styrt åt något håll.
Trenden är dock tydlig, färre men dyrare flaskor.
Loggar inte allt jag köper, bara finare flaskor eller sånt jag har för avsikt att lagra. Tillkommer nåt dussin NV som konsumeras löpande.
 
Visa bifogad bild 27830

Kul med lite tillfälle för reflektion. Har loggat i tre hela år (började sent 2019), och ser att inköpskostnaden stabiliserat sig runt $3500 per år, helt utan att jag styrt åt något håll.
Trenden är dock tydlig, färre men dyrare flaskor.
Loggar inte allt jag köper, bara finare flaskor eller sånt jag har för avsikt att lagra. Tillkommer nåt dussin NV som konsumeras löpande.
Är det färre och högre kvalitet eller är det prisökningar med samma budget? Lite både och?
 

MarkusJ

Medlem
2021 var någon sorts frenesi-år för mig, men jag har iaf lyckats minska årets inköp (antal) till ca 42% av föregående års fångst. Ska försöka hålla i trenden... Snittpris upp med 14%.
 
Toppen