Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sätta poäng?

chambertin

Medlem
Drog mig till minnes denna tråden utifrån att den var roande, inte ledde till några argheter samtidigt som idéerna var spretiga.
Vill minnas att vi hade en dialog också om hur svårt det är för provare att tänja sig både uppẗ och nedåt, med ca 88p som ett slag centra, med 95 som ett slags MAXtak.
...och i afton gav mig CT denna överblick över vad folk på jorden senast publicerat för smaknoter om viner i min källare:
Visa bifogad bild 24693

...alla dessa magiska viner: 94p.
HAHA tänker jag, måste vara det @Mattias Schyberg benämner lågt självförtroende i tråden och som yttrar sig som att man i blindprovningar med grupper utan högt i tak får blindresultat mellan 88-92p medan man i sällskap med hög nivå av TRUST får hela jämlrna skalan, från odrickbart gift till 100p.

Om man lägger Rieussec -01 på 94p så har man antingen fått en dålig/defekt flaska eller så gillar man nog inte Sauternes av den här kalibern. För mig en magisk Sauternes som gav samma fantastiska upplevelse som Yquem -01 och 100p i min bok (båda !).
Har i och för sig sett några som tyckt att Rieussec -01 varit lite tungfotad på senare år men då framgår ju det av beskrivningen vilket jag inte kan utläsa här.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om man lägger Rieussec -01 på 94p så har man antingen fått en dålig/defekt flaska eller så gillar man nog inte Sauternes av den här kalibern. För mig en magisk Sauternes som gav samma fantastiska upplevelse som Yquem -01 och 100p i min bok (båda !).
Har i och för sig sett några som tyckt att Rieussec -01 varit lite tungfotad på senare år men då framgår ju det av beskrivningen vilket jag inte kan utläsa här.
Hör också väldigt mycket en slags rädsla för att klämma ur sig 100 p.
För vissa är "perfekt" något som inte går att uppnå, vilket gör att magiska viner landar på typ 94p (då man är trygg) och 88p (då man är blind och/eller otrygg).

Har du förresten haft förmånen att smutta på 2010 Yquem?
Jag har inte, men dem jag känner hissar den som 100+p…
 

chambertin

Medlem
Hör också väldigt mycket en slags rädsla för att klämma ur sig 100 p.
För vissa är "perfekt" något som inte går att uppnå, vilket gör att magiska viner landar på typ 94p (då man är trygg) och 88p (då man är blind och/eller otrygg).

Har du förresten haft förmånen att smutta på 2010 Yquem?
Jag har inte, men dem jag känner hissar den som 100+p…
Såklart man inte skall slänga ur sig 100p bara sådär men om man inte får göra det efter "Lång och trogen tjänst" i Bacchus tjänst samtidigt som man blir helt golvad av upplevelsen i ett vin så vet då inte jag när jag skall sätta dessa magiska poäng.
Alla andra gånger jag funderat i termer av 97-98-99p på ngt vin som varit fantastiskt men inte satt 100p så har det funnits ett uns av tvekan någonsatns och för mig går då 100p alltid bort.

Har tyvärr inte provat 2010 av Yquem och i ärlighetens namn så har jag druckit väldigt få Yquem över huvud taget.
Blir oftast ngt från "gänget" strax under då jag köper och dricker Sauternes/Barsac.
Senast jag drack Yquem var dock inte så länge sedan och då var det en 1/2-flaska av 2015 som bjöds.
Fantastisk potential på det vinet och kanske ett 100p-vin om 10 år,
IMG_2066.jpg
 

Jos

Medlem
Bra poäng per krona? :D Alltså..., har de tillverkat ett vin själva och köpt lite(mycket) poäng..? "99p blir nog bra, då köper nog alla!" :D
De verkar ha glömt att be utföraren berätta om vilka druvor hen har gjort vinet av också...

https://philipsonwine.com/se/produkter?productid=71481318&utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Nyhet!+Prisvinnande+supertoscanare+med+99P+-+Endast+104,95,-+v/6&utm_campaign=AB+Don+Franco+Supertuscan+5627+17-12&vgo_ee=NDxnwNlYmL41WgnouJD7AgfPYo0FGuMY4OfB3K0NEig=&CurrencyCode=SEK

Edit: Det dök upp en chat när jag kollade på deras sida och jag passade på att fråga vad det är för druvor. De svarade att producenten tyvärr inte uppger vilka druvor :eek:

Enzo Bartoli i all ära men det här är ju next level :D
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Bra poäng per krona? :D Alltså..., har de tillverkat ett vin själva och köpt lite(mycket) poäng..? "99p blir nog bra, då köper nog alla!" :D
De verkar ha glömt att be utföraren berätta om vilka druvor hen har gjort vinet av också...

https://philipsonwine.com/se/produkter?productid=71481318&utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Nyhet!+Prisvinnande+supertoscanare+med+99P+-+Endast+104,95,-+v/6&utm_campaign=AB+Don+Franco+Supertuscan+5627+17-12&vgo_ee=NDxnwNlYmL41WgnouJD7AgfPYo0FGuMY4OfB3K0NEig=&CurrencyCode=SEK

Edit: Det dök upp en chat när jag kollade på deras sida och jag passade på att fråga vad det är för druvor. De svarade att producenten tyvärr inte uppger vilka druvor :eek:

Enzo Bartoli i all ära men det här är ju next level :D

There is always a bigger Enzo. :D
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Bra poäng per krona? :D Alltså..., har de tillverkat ett vin själva och köpt lite(mycket) poäng..? "99p blir nog bra, då köper nog alla!" :D
De verkar ha glömt att be utföraren berätta om vilka druvor hen har gjort vinet av också...

https://philipsonwine.com/se/produkter?productid=71481318&utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Nyhet!+Prisvinnande+supertoscanare+med+99P+-+Endast+104,95,-+v/6&utm_campaign=AB+Don+Franco+Supertuscan+5627+17-12&vgo_ee=NDxnwNlYmL41WgnouJD7AgfPYo0FGuMY4OfB3K0NEig=&CurrencyCode=SEK

Edit: Det dök upp en chat när jag kollade på deras sida och jag passade på att fråga vad det är för druvor. De svarade att producenten tyvärr inte uppger vilka druvor :eek:

Enzo Bartoli i all ära men det här är ju next level :D
Frågade just Philipson Wine och svaret är Sangiovese.
Hittar ingen annan matnyttig information om Don Franco dock.
 
Toppen