Magnus L
urydhtfilgukj
Onödigt att se på det så svart och vitt.Det kan säkert bli flera 100p Bojos, kräver bara att man rotar upp alla Gamay-stockar och planterar druvor som producerar RIKTIGT vin... Iaf om man skall sträva efter min syn på ett idealiskt vin.
En Bojo som har inslag av anemi, emo, borderline och allmän blek krankhet kommer inte i närheten av mina ideal. Bojo kan absolut vara gott och dess intensitet duga till en hel måltid. Men... I min snäva världsbild, så krävs stabilitet, stadga, strävhet och koncentration för att ett vin skall vara ett vin som lyfter en hel måltid och får gästerna exalterade, iaf om det gör anspråk på att vara ett rött vin. Sen får Bojo-fans säga vad de vill och älska dessa uttryck av Gamay. Det gör mig bara glad. Men, jag förhåller mig sann till mina ideal och min smak.
Har ännu inte druckit en Bojo som varit ens i närheten av 95p. Men, ingen applåderar högre än jag då vi får en elegant fyllig CF från detta distrikt, i glaset, gissar på Washington, hör "buuuuh" från publiken och sen får se hur vinet tar Världen med storm och som ännu en gång sätter appelationsjönsarna på avbytarbänken skränandes:
"Vi vill ha som det var förr, då de odlade Carmeniere i Bdx, retsina i Grekland och ingenting i varken California eller Oz!"
Jag är absolut en förespråkare för appellationsreglerna, men för den delen är jag inte emot all typ av utveckling och förändring, och jag vill inte skruva tillbaka klockan 100-200 år.
Ser inga problem med att odlarna i Beajolais rycker upp sina Gamay stockar och planterar annat, vilket är fullt tillåtet. Men då får de heller inte skriva Beaujolais på flaskan. Detta är skönt som konsument att veta, och min åsikt är att det bevarar mångfalden i vinvärlden.
Detta är dock helt OT och bör om någon vill diskutera vidare tas i en egen tråd.
Skulle det sen visa sig om 10-15 år att det blir superbra, så visst finns tidigare exempel där det har gått bra att inkorporera i befintliga regelsystemet.