Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sätta poäng?

Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Det kan säkert bli flera 100p Bojos, kräver bara att man rotar upp alla Gamay-stockar och planterar druvor som producerar RIKTIGT vin... Iaf om man skall sträva efter min syn på ett idealiskt vin.

En Bojo som har inslag av anemi, emo, borderline och allmän blek krankhet kommer inte i närheten av mina ideal. Bojo kan absolut vara gott och dess intensitet duga till en hel måltid. Men... I min snäva världsbild, så krävs stabilitet, stadga, strävhet och koncentration för att ett vin skall vara ett vin som lyfter en hel måltid och får gästerna exalterade, iaf om det gör anspråk på att vara ett rött vin. Sen får Bojo-fans säga vad de vill och älska dessa uttryck av Gamay. Det gör mig bara glad. Men, jag förhåller mig sann till mina ideal och min smak.

Har ännu inte druckit en Bojo som varit ens i närheten av 95p. Men, ingen applåderar högre än jag då vi får en elegant fyllig CF från detta distrikt, i glaset, gissar på Washington, hör "buuuuh" från publiken och sen får se hur vinet tar Världen med storm och som ännu en gång sätter appelationsjönsarna på avbytarbänken skränandes:
"Vi vill ha som det var förr, då de odlade Carmeniere i Bdx, retsina i Grekland och ingenting i varken California eller Oz!"
Onödigt att se på det så svart och vitt.

Jag är absolut en förespråkare för appellationsreglerna, men för den delen är jag inte emot all typ av utveckling och förändring, och jag vill inte skruva tillbaka klockan 100-200 år.

Ser inga problem med att odlarna i Beajolais rycker upp sina Gamay stockar och planterar annat, vilket är fullt tillåtet. Men då får de heller inte skriva Beaujolais på flaskan. Detta är skönt som konsument att veta, och min åsikt är att det bevarar mångfalden i vinvärlden.

Detta är dock helt OT och bör om någon vill diskutera vidare tas i en egen tråd.

Skulle det sen visa sig om 10-15 år att det blir superbra, så visst finns tidigare exempel där det har gått bra att inkorporera i befintliga regelsystemet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett utmärkt initiativ!!

Jag blev så inspirerad att jag började kontorsdagen med att konstruera ett förslag till ny Smakklockor - Passar Till . Varsågoda att själva fylla på med andra kriterier!

Visa bifogad bild 1328
Jag har återvänt till denna bild flera gånger idag och sitter med ett stort flin på läpparna varje gång. "Fluffiga gosedjur" är särskilt kul av någon anledning. Taskig humor måhända, men så är det. ;)

Perfekt att starta sin arbetsdag med något kreativt. :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett utmärkt initiativ!!

Jag blev så inspirerad att jag började kontorsdagen med att konstruera ett förslag till ny Smakklockor - Passar Till . Varsågoda att själva fylla på med andra kriterier!

Visa bifogad bild 1328
Ser verkligen fram till då maffian byter ut lappar på SB. Och ser i ärlighetens namn ändå mer fram till den dagen då den förste uppmärksamme FW:aren hittar, fotar och lägger upp några sådana underbara tilltag :)

Vem blir först?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Onödigt att se på det så svart och vitt.

Jag är absolut en förespråkare för appellationsreglerna, men för den delen är jag inte emot all typ av utveckling och förändring, och jag vill inte skruva tillbaka klockan 100-200 år.

Ser inga problem med att odlarna i Beajolais rycker upp sina Gamay stockar och planterar annat, vilket är fullt tillåtet. Men då får de heller inte skriva Beaujolais på flaskan. Detta är skönt som konsument att veta, och min åsikt är att det bevarar mångfalden i vinvärlden.

Detta är dock helt OT och bör om någon vill diskutera vidare tas i en egen tråd.

Skulle det sen visa sig om 10-15 år att det blir superbra, så visst finns tidigare exempel där det har gått bra att inkorporera i befintliga regelsystemet.
Det är inte min syn som är svart-vit eller trång :cool:
Traditionalister hävdar en massa saker som inte är sanna, tex att man skyddar mångfald.
Med den logiken skulle oreglerade marknader som USA, NZ, SA och Oz producera enkelriktade viner som enbart riktar sig till sötade BiB:ar.
Det är min fulla övertygelse att alla begränsande system skyddar enfald. SB och svensk alkohollagstiftning är ett annat exempel på samme måtte.

Visst är det svårt försörja sin familj som Bojo-odlare idag, men det är ändå svårare försörja sin familj som odlare av Vin de Table. Det franska systemet saknar incitament för utveckling, och det i en extremt konkurrensutsatt verklighet... ..som dessutom alltid varit och alltid kommer vara föränderlig. Tack och lov!
 

gbgpatrik

Medlem
Jag brukar betygsätta viner på CT med kommentarer när jag aktivt provat ett vin och anser att jag vill tycka till om det. Detta blir oftast på viner där jag fått en fin upplevelse. För mer vardagsinriktade viner skriver jag kanske något och i så fall bara en gång. Sedan sätter jag ett betyg utan text på resterande flaskor. Jag använder CT som managementsystem över min källare och går då ibland in och kollar mina score vid val av återköp eller inte. Jag dricker mycket mer vin än jag provar så kanske 70% av min konsumtion är i samband med mat eller berusning. I dessa fall skriver jag sällan en objektiv bedömning utan sätter en score för min personliga uppföljning. Säkert så konsumerar jag mer än 40% av mina viner med mer än en flaska redan i magen och då kan jag ju bedöma lite efter humör... Att skriva då kan bli tokigt... Kanske inte PK i vinbedömningskretsar men funkar för mig och min konsumtion. Att däremot sätta en score då ger mig en överblick om min momentana upplevelse av ett vin som jag kan följa över tid. Samla TN's känns märkligt... För vem då?
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Det är inte min syn som är svart-vit eller trång :cool:
Traditionalister hävdar en massa saker som inte är sanna, tex att man skyddar mångfald.
Med den logiken skulle oreglerade marknader som USA, NZ, SA och Oz producera enkelriktade viner som enbart riktar sig till sötade BiB:ar.
Det är min fulla övertygelse att alla begränsande system skyddar enfald. SB och svensk alkohollagstiftning är ett annat exempel på samme måtte.

Visst är det svårt försörja sin familj som Bojo-odlare idag, men det är ändå svårare försörja sin familj som odlare av Vin de Table. Det franska systemet saknar incitament för utveckling, och det i en extremt konkurrensutsatt verklighet... ..som dessutom alltid varit och alltid kommer vara föränderlig. Tack och lov!
Ser inte direkt en större mångfald i USA, NZ, SA eller Oz än i Europa. När det kommer till stilar och druvor finns det en ganska stor likriktning i Nya världen.
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag brukar betygsätta viner på CT med kommentarer när jag aktivt provat ett vin och anser att jag vill tycka till om det. Detta blir oftast på viner där jag fått en fin upplevelse. För mer vardagsinriktade viner skriver jag kanske något och i så fall bara en gång. Sedan sätter jag ett betyg utan text på resterande flaskor.

Jag använder CT som managementsystem över min källare och går då ibland in och kollar mina score vid val av återköp eller inte. Jag dricker mycket mer vin än jag provar så kanske 70% av min konsumtion är i samband med mat eller berusning. I dessa fall skriver jag sällan en objektiv bedömning utan sätter en score för min personliga uppföljning.

Säkert så konsumerar jag mer än 40% av mina viner med mer än en flaska redan i magen och då kan jag ju bedöma lite efter humör... Att skriva då kan bli tokigt... Kanske inte PK i vinbedömningskretsar men funkar för mig och min konsumtion. Att däremot sätta en score då ger mig en överblick om min momentana upplevelse av ett vin som jag kan följa över tid. Samla TN's känns märkligt... För vem då?

Brukar instinktivt ogilla betyg utan kommentarer, men får med en god motivering (som du just gett) blir det betydligt mer begripligt. Jag roar mig med att alltid trycka i "No" på "Do you find this review helpful?" på dina poäng utan TN. :)

Jag ser inte att det är mer märkligt att samla TN än vad det är att samla poäng på vinerna. Av samma anledning, kul att se vad man gillade och se om smaken har förändrats. Sen tycker jag CT är roligt, och tycker det är roligt att läsa andras TNs, så därför vill jag gärna bidra med mina egna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser inte direkt en större mångfald i USA, NZ, SA eller Oz än i Europa. När det kommer till stilar och druvor finns det en ganska stor likriktning i Nya världen.
Man behöver inget förstoringsglas för att se att det i den oreglerade världen sker fler och snabbare förändringar i ett bredare perspektiv. Jag förstår inte var du hämtar bakgrundsfaktan till ditt uttalande om likriktning? Visst, BiB-tendenser finns överallt, i alla distrikt, men det är knappast den sorts vin som upptar vår tid. Inte i något distrikt.

Sedan är det i sig inte mångfalden som är nyckeln, utan det är viljan (och kompetensen med incitamenten) till utveckling som är kärnan i mitt resonemang.

Vad man tex åstadkommit i California med Syrah, Zinfandel, Cab mfl är en rasande magnifik utveckling mot det högsta höga av kvalitet. Sammalika med PN och en uppsjö både vita och blanddruvade viner av mer eller mindre traditionell mix. Tänk dig ett Gammvärldsdistrikt på dekis... Om de istf att dela ut EU-medel för att rota upp gamla stockar fokuserade på andra typer av frågeställningar, så finns chansen att de skulle kunna åstadkomma något bättre än att lägga ned.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Måste nog hålla med @StefanAkiko här.

Likriktning i vinvärlden har inget med reglering eller frihet att göra, det är snarare vi konsumenter som avgör hur mycket mångfald vi får genom våra plånboksröstning. Att "tvinga" en vinbonde att göra ett vin på ett speciellt sätt bidrar nog mest till långsammare utveckling snarare än att mångfalden ökar. Köper ingen vinerna så får vi enbart fattigare vinbönder. Visserligen tenderar ju frihet till att de flesta väljer att odla den typ av vin som är poppis för tillfället, men detta är självreglerande i längden anser jag. Vinvärlden blir per automatik så likriktad som vi konsumenter önskar i en värld där man reglerar minimalt. Ett öppet sinne hos oss vinnördar är nyckeln till dynamik och mångfald i vinvärlden.

Båda systemen har sina för- och nackdelar. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ni som för anteckningar och sätter poäng… Gör ni det på CT eller i Excel eller hur/var?
CT.
Som så många andra kloka människor har jag enorm nytta av CT och anser därför att jag skall bidra. Samma som blod- och plasmagivning, organdonation: jag vill ju vara med om fördelarna, därför accepterar allt det innebär att donera. Konsekvens mao.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sorry, denna titel vill jag tillägna finewines.se ;)
Mnjae...
Missförstå mig rätt nu:
Ungefär som att utnämna Umeå till Europas kulturhuvudstad eller som att anse att Stlm är världens kulinariska centrum, även utanför Nordeuropa eller som att anse att MIN övertygelse inte kan vila förrän DU omvänts att tycka samma som jag... Eller som att missa att det i Kina finns många städer med fler innevånare än det finns svensktalande på hela denna planeten... Eller att blunda inför att om alla svensktalande skulle flytta till Kina, så ändras deras befolkningsmängd från 1,3 miljarder till 1,3 miljarder. Inte så stor skillnad på Kina. Lite större skillnad på Sverige. Man kan jämföra en sådan svensk "invasion" av Kina med att Sverige får ett nytt Ockelbo...

Perspektiv är till för att användas!
 
Last edited:
Toppen