Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sjukt irriterande databasdubletter på CT

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
När man sitter i godan ro och skall lägga in sitt senaste skötebarn i Cellartracker är det inte helt ovanligt att det ser ut så här när man söker på sitt vin:
http://www.cellartracker.com/list.asp?fInStock=0&Table=List&iUserOverride=0&szSearch=2008 launois#selected=W1885084_1_Kf26aeb12631c5363ae12366e37c48df3

Av dessa poster är det som jag tolkar det bara den sista posten som utgör ett annat vin, de fem övriga åsyftar samma vin där post nummer fem är felstavad, på på trean tilllagt att den är en "brut" och på tvåan har man har man lagt till att det är en "grand cru" osv.

Nu kan man förstås bara välja den man tycket verkar mest rätt av dessa men man riskerar ju då att all data som läggs in efteråt hamnar under någon av de andra "klonerna" så man inte får med all data om sitt vin.
I detta specifika fallet lutar jag åt att den första posten är "orginalvinet" då den har flest årgångar inlagda och finast bilder men andra forummedlemmar ser jag har chansat på #2 som förövrig är den enda som är poängsatt...
Vad har Ni andra forummedlemmar för tankar och strategier om detta? Är det bara jag som tycker detta är irriterande?

Vilken av dessa hade ni valt som det "rätta" vinet och framförallt varför sabbar folk databasen på detta vis?

EDIT: Tror mig kunna utskilja tre olika vin vid närmare granskning
 
Last edited:

egonx

Medlem
Meddela admins på CT. De brukar fixa det väldigt snabbt. Inga poster eller viner tas bort utan de slår samman posterna till en.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Meddela admins på CT. De brukar fixa det väldigt snabbt. Inga poster eller viner tas bort utan de slår samman posterna till en.
Jag mailade för ca 2 tim sedan att den som lade in "Les Carretals" gjorde fel gnm att de satte vingårdsnamnet som "designation" och dessutom kallade den för "Carretals" enbart. För mer än en timme sedan fick jag svaret att:
Tack! Nu har vi uppdaterat :D
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Såja, har droppat dem ett mail, får se vad som händer. Varför har jag inte provat det innan? :stendumt:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hittar rätt ofta dubletter, särskilt på tyska viner som verkar vara svåra att begripa för anglo-folket. T.ex. både en Grosses Gewächs och en Großes Gewächs, eller en GG och en GG trocken, o.s.v. Ibland skickar jag ett meddelande, och då brukar det ganska snabbt komma ett svar. Som sagt, deras policy är att slå ihop poster snarare än radera.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick ganska snabbt det här svaret:

Working through this. I looks like there is certainly a lot of overlapping entries, but I need to make sure some of not different names used in different countries (a persistent issue we have with Champagne entries.) Give me a couple days to be sure and I will also do an more comprehensive audit of all the Launois wines.
Thanks,
A.

Och några timmar senare fortsättningen:

I think I have this producer all cleaned up now. Thanks for the report.

-Måste säga att jag är imponerad av hur bra de är på CT trots att det är en produkt som man kan använda gratis!
Tänk om SB kunde vara i närheten av en sådan kvalite :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
-Måste säga att jag är imponerad av hur bra de är på CT trots att det är en produkt som man kan använda gratis!
Tänk om SB kunde vara i närheten av en sådan kvalite :)
Se där, en anledning att betala en liten slant årligen, som det ju rekommenderas.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Det är det där med valutan bara...;) KAN man nyttja SEK istället för USD?
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det är det där med valutan bara...;) KAN man nyttja SEK istället för USD?
Hur menar du?
Jag har SEK inlagt i mina inställningar och värdet på mina viner visas i SEK och det funkar ju eller vad menade du?
 

Mats

Gone todash....
Jag har USD och fattar inte hur jag ändrar...
På förstasidan en bit ner på vänstra kanten, under "Notifications" finns "Settings", gå in där och välj "Display settings" så har du överst "Date and Currency locale". Om du ändrar där borde du få det i kronor.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
På förstasidan en bit ner på vänstra kanten, under "Notifications" finns "Settings", gå in där och välj "Display settings" så har du överst "Date and Currency locale". Om du ändrar där borde du få det i kronor.
Tack! Funkar bra, men 200 USD blir 200 SEK, så det blir lite manuellt jobb.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack! Funkar bra, men 200 USD blir 200 SEK, så det blir lite manuellt jobb.
...eller så mailar du Admin och ber dem ändra valuta på alla dina inlägg med en faktor x mot varje $.
De fixar hela din vinkällare i en sk JIFFY.

De är vinvärldens bästa killar!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Läste "admin" och "vinvärldens bästa killar". Tänkte fel...:(
@Matlen @Anders Landström och @Jimmy Forsman är ju Vinsveriges bästa killar. Måste ju göra distinktionen mellan Sverige och Världen. Världen är lite större Sverige, precis som CT är lite större än FW...
Och: STORT TACK för allt ni gjort, gör och kommer göra.
Ni är enormt omtyckta :kyss:
 
Toppen