Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 1 februari 2019

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från släppet första februari. Totalt sett var det fler viner på provningarna för små partier i februari (1 och 15) än någon gång tidigare jag har varit med. Trots att jag var där hela passet igår så han jag inte igenom alla viner. Jag kan dock förhoppningsvis avsluta i morgon. Antalet viner kan ha gjort att koncentrationen inte har varit på topp hela tiden. Ser ni något skumt omdöme kan det bero på detta. Många viner som sagt och också en ganska stor bredd. Det mesta är också ganska bra, några bottennapp, men de positiva överraskningarna var fler än de negativa. Släppet 1/2 har en hel del viner i den lägre prisklassen som är trevlig. Bra läge om man vill fylla på lunchförrådet.
Två bubbel, varav det ena är riktigt bra och det andra kul: 2012 Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru står i en klass för sig, även jämfört med de som släpps den femtonde. Bästa vita var 2014 HDV Chardonnay Hyde de Villaine Wines, men den kostar därefter och är kanske inte så bra att priset är motiverat. Det finns dock en hel del roligt för betydligt mindre pengar. Min favorit bland de röda var 2015 Giacomo A Mio Padre, medan 2015 Causse du Bousquet Mas Champart var den största överraskningen.
20190201 flight 1.jpg

97009 Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru 2012 569 kr
N: Nötter, nougat och mjölkchoklad, koncentrerad och elegant.
M: Övermogna äpplen, hasselnötter, citron, lime och pomerans. Snygg syra och mousse. Tillgänglig och mycket god. 91-93p (provade tillsammans med 15/2 bubbel och den här var klart bäst)

91289 Fuchs und Hase PetNat Vol. 4 2017 169 kr
N: Pommac och nytvättade lakan, söt och tung.
M: Suröl, jäst och cider. Torrt och klar naurvinskänsla. Roligt om man gillar stilen (vilket jag gör). 86-89p (för de som uppskattar stilen, annars <75p)

99295 Grace Koshu Private Reserve 2017 179 kr
N: Honungsmelon och koriander.
M: Melon och polkagris, torr, metallisk och lite bitter. Blek syra. 80-83p

99217 Inkognito Vingården i Klagshamn 259 kr
N: Nässlor, tistlar och krusbär. Grön, med bra tryck.
M: Krusbär och nyklippt gräs, fin mineralitet och bra syra. Vibbar av Nya världen Sauvignon Blanc. Lite tunt avslut. Bästa svenska vinet hittills? 85-87p

92050 Neroameta 2017 195 kr
N: Söt persika, rök och stendamm.
M: Oljig, kartig persika. Mineralvatten med bränd eftersmak. Tråkig. 80-83p
20190201 flight 2.jpg

99080 Vermentino Etichetta Nera Cantina Lunae 2017 189 kr
N: Tvål, tvättmedel och galiamelon.
M: Söt melon, jasmin, parfym, kvistar, blad och barr. Våldsamt, men inte oävet. Kul vin! 86-89p

99086 Santorino Assyrtiko Vassaltis 2017 299 kr
N: Pomerans, ananas och utombordsmotor.
M: Citron, torr ananas, lavasten och mineral. Mycket bra frukt och fin balans. 88-90p

96226 Steim am Rain Grüner Veltliner Federspiel 2017 169 kr
N: Sommarblommor och jasmin.
M: Mogna krusbär, tallbarr och mineral. Mycket blommig med bra frukt. Normalt inte min favoritdruva, men det här går hem. 85-88p

96058 Saar Riesling Van Volxem 2017 169 kr
N: Honung och stekta ägg.
M: Persika, gråpäron och petroleum. Bra koncentration och fin frukt. Tillgänglig skolboksriesling 87-90p

96060 Wittmann Westhofener Riesling Trocken 2017 219 kr
N: Päron, rök, lite blek i början.
M: Citron, päron och honung. Bra syra, men lite blek jämfört med Van Volxem. 85-88p
20190201 flight 3.jpg

91242 Reuilly Les Pierres Plates 2017 135 kr
N: Övermogna äpplen och mango, tjock och tät.
M: Aprikos, päron, tvål och mineralvatten. Fin frukt, men lite blek syra. 83-86p

95184 Chablis Jean-Paul & Benoît Droin 2017 249 kr
N: Citron, syren och rått kött.
M: Citron, metall. Fin syra, men var är frukten? Behöver den lagras eller är materialet klent? (troligtvis det senare med tanke på nästa vin) 82-85p

99322 Chablis Premier Cru Montmains Jean-Paul & Benoît Droin 2017 379 kr
N: Vanilj, jasmin och fläder.
M: Gröna äpplen, smör, vaniljglass, bra syra, bra frukt, bra balans. Gott! Klart värd det högre priset jämfört med lillasyster. 89-91p

90280 Les Cormiers Château de Villeneuve 2016 235 kr
N: Ananas, vanillin, svart te och gammal frityrolja.
M: Linfröavkok med kort syra, skumma gröna toner, ceylonte i eftersmaken. För extremt för min smak. 78-81p

99208 Vouvray Clos de Rougemont 2017 169 kr
N: Mogna äpplen, apelsin och möbelpolish.
M: Söt och torr på samma gång: mogna äpplen och tropisk frukt, bra syra och frukt, balanserat och elegant. 88-91p
20190201 flight 4.jpg

99008 Château La Louvière Les Vignobles André Lurton 2012 249 kr
N: Nashipäron, furuplank, krusbär och brynt smör. Fräsch.
M: Krusbär, smör och fina, rejäla fat. Bra balans. 88-91p

96109 Camille Cayran La Réserve Blanc 2017 129 kr
N: Äpplen, krusbär och citrus.
M: Citron och äpplen. Fin frukt, men är i övrigt rätt så blek. 80-83p

99010 Marko Gure Arbasoak 2017 199 kr
N: Mango, ananas, bränd plast.
M: Tropisk frukt och RX-lim, Överväldigade syra. Mogen champagne utan bubblor? Kul, men svårbedömt. Extra poäng för etiketten. 85-89p

90103 1583 Albariño de Fefinanes 2017 189 kr
N: Ramlösa citron och granbarrskott.
M: Citron, terpentin och mineral. Fin syra och balans. 84-87p
20190201 flight 5.jpg

99016 Barta Furmint 2015 259 kr
N: Mycket koncentrerad med handelsträdgård, tantparfym och bourbonfat.
M: Rosor, ananas, eldningsolja och gamla möbler. Tjock och fet med rejäl koncentration. Kanske inte för alla? 87-91p

99269 Tyrrell's Hunter Valley Semillon 2017 159 kr
N: Päron, melon och tistel.
M: Torr 7-up med vass syra. Skaplig frukt, men saknar djup. 83-86p

99320 Delaire Graff Coastal Cuvée Sauvignon Blanc 2018 135 kr
N: Färskr smör, gråpäron och tistel.
M: Krusbär och nässlor, mycket torr. Klassisk Sauvignon Blanc från Sydafrika: ren och snygg. 86-89.

99281 Felton Road Bannockburn Chardonnay 2017 315 kr
N: Brynt smör, citrus och pomeransskal.
M: Citron och äpplen, smör och vanilj. Snygg, men tyvärr drar den överdrivna eken ner helhetsintrycket. 85-88p

91256 HDV Chardonnay Hyde de Villaine Wines 2014 644 kr
N: Citron, smör och dillkokt potatis.
M. Citron och lime, mycket snygg frukt, bra syra och varsamma fat. 90-92p
20190201 flight 6.jpg

95464 Irancy La Croix Montjoie 2017 199 kr
N: Körsbär, jordgubb och grön paprika.
N: Körsbär, grön paprika, gräs. Rejäla tanniner och lite blek frukt. 82-85p

99044 Gravel Claude Maréchal 2017 250 kr
N: Söt och bärig med hallon, blåbär och vanilj.
M: Blåbär, gräs, läder, mycket ung. Bra frukt och ett rejält bett i tanninerna. Spara några år. 86-88p

95016 Joseph Drouhin Santenay 2015 249 kr
N: Rök, jordgubb och läder.
M: Jordgubb, blodapelsin och lavasten. Bra balans och tillgänglighet. 87-89p

99436 Beaune Premier Cru Cras Joseph Drouhin 2016 719 kr
N: Hallon, skinnsoffa och polerad ek.
M: Hallon, pomerans, blodapelsin, snygg frukt, föredömligt fatat och mycket elegant. 90-93p

91254 Lahrer Spätburgunder Bestes Fass 2016 199 kr
N: Hallon, läder och sågspån.
M: Körsbär, hallon, läder, blodapelsin. Typisk tysk pinot, med drag åt det lite stramare hållet. 84-87p
20190201 flight 7.jpg

99379 Felton Road Bannockburn Pinot Noir 2017 419 kr
N: Mörk och parfymerad med jordgubb, körsbär och rosor.
M: Körsbär, jordgubbar, asfalt, bra koncentration i frukten och fina mognadstoner. 88-91p

90068 Larkün Pinot Noir 2016 159 kr
N: Svartpeppar, körsbär och varmt utedass.
M: Svala blåbär och jordgubbar, lite gröna toner. Fin frukt och rejält tryck i tanniner. Behöver nog ett par år i källaren. 85-87p

99439 Samt & Seide Blaufränkisch Muhr-van der Niepoort 2016 189 kr
N: Björnbär och björklöv.
M: Kartiga lingon och grön paprika. Kärv och ogin. 73-77p

95716 Capo di Terra Conti Sertoli Salis 2009 179 kr
N: Tunn, med apelsinskal och alkohol.
M: Körsbär och liljekonvalj. Mogen, på gränsen till trött. 80-83p

99563 Il Glicine Sandro Fay 2015 299 kr
N: Rosor, asfalt och körsbär.
M: Körsbär, läder, lavasten och rosor. Mörk, tät frukt, sval och elegant. 88-90p
20190201 flight 8.jpg

95953 Benanti Rovittello 2014 399 kr
N: Körsbär, syren, lavasten och rosor.
M: Körsbär, massor av mineral/sten. Bra frukt och vassa tanniner, men saknar komplexitet och elegans. 85-87p

95954 Benanti Nerello Cappuccio 2016 249 kr
N: Torkade körsbär och asfalt.
M: Körsbärsfrukt, pomerans och matolja. Mörk frukt och någon oren ton (det orena luftades tydligen ut mot slutet av dagen) 82-84p

90042 Tragaldabas 2016 199 kr
N: Björn, vanilj, ek.
M: Björnbär, svarta vinbär och dill. Stram, med söt frukt och rejäla tanniner. 84-86p

95367 Jimenez-Landi El Corralón 2017 159 kr
N: Hallonsaft med vanillinsocker.
M: Hallon, apelsin, koncentrerad frukt, bra syra och inga tanniner. Publik. 86-88p
20190201 flight 9.jpg

99336 Trebbiolo Rosso La Stoppa 2016 169 kr
N: Mandel, körsbär, rosor och rök.
M: Varma, nästan kokta körsbär. Mandelmassa och eldig alkohol. Syntetiska drag. Förra årgången var klart bättre. 78-82p

99337 Barbera della Stoppa La Azienda Vitivinicola La Stoppa 2010 229 kr
N: Tjock och tät: regalskeppet Vasa, rosor och tjära.
M: Söta koncentrerade körsbär och rosor. Mycket moget: kul men kanske inte så elegant? 86-88p

99030 Barbera d'Alba Falleto 2016 409 kr
N: Körsbärspaj med vaniljsås, alkohol.
M: Svala körsbär och svarta vinbär, svartpeppar. Bra frukt, balanserat och elegant. Gott nu, men har potential att utvecklas. 89-91p

92054 Dolcetto d'Alba Falleto 2017 259 kr
N: Varma svarta vinbär, tallbarr och vanilj.
M: Söta svarta vinbär, tall och kryddpeppar. Elegant och drickfärdig. 88-91p

90612 Giacomo A Mio Padre 2015 349 kr
N:. Murket trä, asfalt rosor.
M: Körsbär, bläck, mörk choklad, mörka bär, tjock sör frukt. Bra balans, elegant, moget och tillgängligt. 100 % merlot, men väldigt toscansk i stilen. 91-94p
20190201 flight 10.jpg

92105 Valdibá San Fereolo 2016 149 kr
N: Halm och häst.
M: Körsbär, torkat gräs, men inte så brettig som doften antyder. Bra frukt och balans. Publik. 86-89p

92029 Crognolo 2016 189 kr
N: Lite tunn doft med alkohol och tomat.
M: Romindränkta körsbär i choklad. Spännande, men men syran är låg och alkoholen hög. 83-87p

90662 Pujanza Finca Valdepoleo 2014 199 kr
N: Dill, plommon, sommaräng.
M: Plommon, mycket blommig, slank och elegant 87-89p

91105 Pujanza Hado 2015 159 kr
N: Rök, olja, mörka svarta vinbär.
M: Björnbär, murket trä, koncentrerad fin frukt. Lite klumpig, men inte oäven. En helt annan stil än Finca Valdepoleo. 86-88p

92099 Karasì 2016 249 kr
N: Mörk, med blåbär, coca-cola, körsbär och syren.
M: Söta plommon, fin blommighet, syra frukt och tanniner i balans. För att komma från ett "uddaland" känns det väldigt konventionellt. 86-89p
20190201 flight 11.jpg

90444 Château de Villeneuve Saumur Champigny 2016 159 kr
N: Körsbärssaft, vanilj, gräsmatta.
M: Söta körsbär och grön paprika. Vassa tanniner och skarp syra. Behöver tid i källaren, men det har nog potential. 86-88p

95587 Château Verdignan 2005 299 kr
N. Ek och ännu mera ek, rosor och utedass.
M: Söta plommon, varma svarta vinbär, bra frukt, men mycket hårt ekat. 86-89p

95365 Camille Cayran Le Chêne Noir 2017 109 kr
N: Plommon och nässlor, tydliga vegtala toner.
M: Plommonjuice, vanilj, timjan, slank och sval med bra frukt. Inte alls så grön i smaken som i doften. Côtes-du-Rhône runt hundralappen är ett tufft segment, men den här står sig bra. 86-89p

95370 Causse du Bousquet Mas Champart 2015 199 kr
N: Svarta vinbär, olivspad och alkohol.
M: Svarta oliver, rosmarin, svartpeppar, bläck och olivolja. Smakar dyr nordrhonare. Från en aoc som jag aldrig hade hört talas om. Roligaste överraskningen i det här släppet! 89-91p

99290 L'Authentique Château Pineraie 2012 199 kr
N: Timotej, viol, spånskiva och alkohol.
M: Svarta vinbär, tvål, tuffa tanniner och återhållsam frukt. Värt att vänta på? Njaä 83-85p
20190201 flight 12.jpg

92502 Poeira Douro 2015 329 kr
N: Mint och svarta vinbär.
M: Eldiga svarta vinbär, rejäla tanniner och bra frukt, men tung alkohol. klara drag av fatprov. Det kan ha potential, men jag kan inte bedöma det och i nuläget är det inget vidare. 84-86p

99237 Salvaje 2018 129 kr
N: Rök, bränt gräs och varma vinbär.
M: Söta röda vinbär, körsbär och bläck. Eldigt, men samtidigt fräscht med bra frukt. Chile brukar inte vara min grej, men här blir jag lite imponerad. 87-89p

99156 Mother's Milk Shiraz 2016 159 kr
N: Eukalyptus, svarta vinbär och mynta.
M: Eukalyptus, eukalyptus, eukalyptus och svarta vinbär. Jag brukar gilla eukalyptus i vin, men det här är nästan en parodi. 81-83p

95174 Tito Zuccardi Familia Zuccardi 2015 229 kr
N: Rök, alkohol och blåbär.
M: Svag blåbärsvodka. Fin frukt och massor av sprit. 78-81p

91322 Montes Alpha Cabernet Sauvignon 2009 199 kr
N: Mogna, varma svarta vinbär, eukalyptus, varm sommarstuga.
M: Svarta vinbär, kanel, fin frukt och fina fat. Ingen stor cab, men en helt mogen cab till ett rimligt pris. Kul! 86-89p
 

MartinE

Medlem
Här kommer mina anteckningar från släppet första februari...

Sjukt imponerande i vanlig ordning! Att du har tiden, orken, engagemanget och kompetensen! Och att du sedan har tillräckligt mycket till av alla dessa egenskaper för att dessutom skriva om det för oss på ett informativt och trevligt vis. Hatten av och tummen upp!

Tillägg: Gäller så klart även för @Omar Khayyam !
 
Last edited:
Sjukt imponerande i vanlig ordning! Att du har tiden, orken, engagemanget och kompetensen! Och att du sedan har tillräckligt mycket till av alla dessa egenskaper för att dessutom skriva om det för oss på ett informativt och trevligt vis. Hatten av och tummen upp!

Tillägg: Gäller så klart även för @Omar Khayyam !
Tack! Är dock själv pensionerad från uppdraget. Instämmer, mycket fint av Patrik att hålla ångan uppe! blev sugen på Hyde de Villaine och Terre de Vertus (såklart), men också nyfiken på furminten och assyrtikon. Och stillad i köplängtan vad gäller Jimenez-Landi och La Stoppa bl a.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack! Är dock själv pensionerad från uppdraget. Instämmer, mycket fint av Patrik att hålla ångan uppe! blev sugen på Hyde de Villaine och Terre de Vertus (såklart), men också nyfiken på furminten och assyrtikon. Och stillad i köplängtan vad gäller Jimenez-Landi och La Stoppa bl a.
En liten varning på Hyde de Villaine: den första flaskan var skum, jag tror inte att det var något fel på själva vinet, men däremot fanns det en bismak av lösningsmedel, kanske från en dåligt rengjord flaska? Är en flaska skitig är det möjligt att fler är det. Jimenez-Landi har definitivt sin plats på en uteservering i maj.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2017 Saar Riesling Van Volxem
2015 Causse du Bousquet Mas Champart
2017 Wittmann Westhofener Riesling Trocken
2015 Joseph Drouhin Santenay
2005 Château Verdignan

Blir det nog för mig.
 

Trydebull

Medlem
Ja, grymma noter, och grymt jobb som vanligt @Patrik Sellin!!!

90612 Giacomo A Mio Padre 2015 349 kr
N:. Murket trä, asfalt rosor.
M: Körsbär, bläck, mörk choklad, mörka bär, tjock sör frukt. Bra balans, elegant, moget och tillgängligt. 100 % merlot, men väldigt toscansk i stilen. 91-94p

Ibland låser det sig bara. Jag lyckas inte hitta det här vinet på CT. Varken på Giacomo, slottet eller dottern. Är det någon som kan förbarma sig med en länk åt en inkompetent vin-nörd?
 

Adamanko

Medlem
Ja, grymma noter, och grymt jobb som vanligt @Patrik Sellin!!!



Ibland låser det sig bara. Jag lyckas inte hitta det här vinet på CT. Varken på Giacomo, slottet eller dottern. Är det någon som kan förbarma sig med en länk åt en inkompetent vin-nörd?
Det var inte lätt men jag är rätt säker på att det är det här. https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=2989717&searchId=E3BDF4B0#selected%3DW2989717_P99292353_K4369cd27f905f5de861ebe1be71f28cd

Deras hemsida är nämligen här: http://www.podere-la-villa.com/giacomo-igt-toscana.html
 

Trydebull

Medlem

Tack för input, men det känns nog lite väl långt från fullständig träff, tycker jag...
Giacomo är ett ganska vanligt namn i Italien och det där ser ut att länka mot en helt annan producent.
La Villa di Ilaria är namnet på gården som dottern tagit över - och det är inte en speciellt gammal producentfamilj (även om vinmakningstraditionen är äldre inom familjen) så kan det här vinet ju vara första årgången.
 

Adamanko

Medlem
Tack för input, men det känns nog lite väl långt från fullständig träff, tycker jag...
Giacomo är ett ganska vanligt namn i Italien och det där ser ut att länka mot en helt annan producent.
La Villa di Ilaria är namnet på gården som dottern tagit över - och även om det är en gammal producentfamilj så kan det här vinet ju vara första årgången. Det är gjort av dottern till sin pappas minne.
La till hemsida efteråt. Kolla igen så tror jag du håller med mig. ;)
 

Trydebull

Medlem
La till hemsida efteråt. Kolla igen så tror jag du håller med mig. ;)
Ok, då är det kanske korrekt ändå. Tack för hjälpen. Får leta vidare efter mer information...

Edit: Det är ju absolut korrekt hemsida. Otroligt liten produktion. Fantastiskt kul att få till en sådan fullträff för dem. Jag är själv uppvuxen på landet och fem tunnland (som de själva skördar och behåller för egen, inhyrd, vinifiering) kan man ju knappt vända en tröska på idag...

Nu blev jag nyfiken på riktigt och blir tvungen att köpa några flaskor. @Patrik Sellin - någon not, eller något minne om utvecklingspotential? Tillgänglig redan - men framtiden? Dricka nu-2år eller spara undan?
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Ok, då är det kanske korrekt ändå. Tack för hjälpen. Får leta vidare efter mer information...

Edit: Det är ju absolut korrekt hemsida. Otroligt liten produktion. Fantastiskt kul att få till en sådan fullträff för dem. Jag är själv uppvuxen på landet och fem tunnland (som de själva skördar och behåller för egen, inhyrd, vinifiering) kan man ju knappt vända en tröska på idag...

Nu blev jag nyfiken på riktigt och blir tvungen att köpa några flaskor. @Patrik Sellin - någon not, eller något minne om utvecklingspotential? Tillgänglig redan - men framtiden? Dricka nu-2år eller spara undan?
Och Podere La Vllla, som dom heter på hemsidan, lär knappast göra två olika Merlot som heter Giacomo 2015. Så rätt säker på att det är detta vinet som menas med min CT-länk.
 

LarsW

Medlem
90612 Giacomo A Mio Padre 2015 349 kr
N:. Murket trä, asfalt rosor.
M: Körsbär, bläck, mörk choklad, mörka bär, tjock sör frukt. Bra balans, elegant, moget och tillgängligt. 100 % merlot, men väldigt toscansk i stilen. 91-94p

Ok, då är det kanske korrekt ändå. Tack för hjälpen. Får leta vidare efter mer information...

Edit: Det är ju absolut korrekt hemsida. Otroligt liten produktion. Fantastiskt kul att få till en sådan fullträff för dem. Jag är själv uppvuxen på landet och fem tunnland (som de själva skördar och behåller för egen, inhyrd, vinifiering) kan man ju knappt vända en tröska på idag...

Nu blev jag nyfiken på riktigt och blir tvungen att köpa några flaskor. @Patrik Sellin - någon not, eller något minne om utvecklingspotential? Tillgänglig redan - men framtiden? Dricka nu-2år eller spara undan?

Och Podere La Vllla, som dom heter på hemsidan, lär knappast göra två olika Merlot som heter Giacomo 2015. Så rätt säker på att det är detta vinet som menas med min CT-länk.
Det är fascinerande när man ser byggsten efter byggsten till Finewines-effekten falla på plats...:p
 

Skrutt

Medlem
Och Podere La Vllla, som dom heter på hemsidan, lär knappast göra två olika Merlot som heter Giacomo 2015. Så rätt säker på att det är detta vinet som menas med min CT-länk.
De skriver ju fantastiskt bra också, tyvärr om årg. 2014 men ändå, verkligen på utmärkt engelska. Salig Giacomos tes att druvor som svävar mellan liv och död producerar de bästa druvorna strider visserligen mot vad jag har fått höra om sambandet mellan torka och ”stressade” plantor. Men kanske den stressen inte påverkar merlot så mkt. Eller också är det speciella förhållanden i detta fall - mikroklimatet. Eller finns andra förklaringar?
 
Toppen