Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 16 augusti 2019

V

Vincent H

När man köper EM kabinett antar man att det är den fylligaste och mest komplexa kabinetten som görs någonstans. Kan man i regel förmoda att det är så eller finns det bättre för lägre pris?
Jag har provat kabinetten en gång för 1 år sen, en 2010. De har en otroligt lagringspotential och detta vin var fortfarande extremt ungt, ändå njutbart. Fylligheten var kan inte det som definierade den i min mening utan det var mer komplexiteten, det var ett fantastiskt vackert vin att prova men sen kan det ju diskuteras om huruvida 800 kr är värt för en kabinett. I min mening är det kul att ha provat vinet samt en helt klart en värd upplevelse, men jag hade troligtvis inte köpt på mig en mängd av det.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När man köper EM kabinett antar man att det är den fylligaste och mest komplexa kabinetten som görs någonstans. Kan man i regel förmoda att det är så eller finns det bättre för lägre pris?
Nej, det som utmärker Egon Müller är inte fylligheten eller tyngden, utan snarast balansen, precisionen och elegansen. (Komplexitet får man dock.) Vill man ha fyllighet och koncentration inom ett givet predikat, ska man inte stanna i Mosel utan snarare leta sig till Rheingau eller Nahe, där druvmognaden är högre. (I teorin även till Rheinhessen och Pfalz, men där är det ännu mer sällsynt med producenter som fokuserar på halvtorra/söta viner.) I Mosel får man istället syran som ger en Kabinett friskhet inklusive en grönäpplig eftersmak, och friskhet, balans och extra långt liv åt Spätlese och Auslese.
Egon Müller är den dyraste tyska producenten på den halvtorra/söta sidan, så de som letar efter "prisvärde" kan nog tyvärr tokglömma dessa viner.
Vill man ha en "lagom dyr" tysk Riesling från en välkänd producent med rejäl koncentration och hyggligt mycket restsötma, skulle jag snarare rekommendera en valfri Spätlese från Dönnhoff. Borde idag ligga runt 300? Det är alltid bra tryck i Dönnhoffs viner, och deras Spätlese ligger väl på ungefär samma restsötma och koncentration som en typisk Auslese i Mosel (undantaget Auslese Goldkapsel eller Auslese***).
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Nej, det som utmärker Egon Müller är inte fylligheten eller tyngden, utan snarast balansen, precisionen och elegansen. (Komplexitet får man dock.)

Låter inte så lockande i denna prisklassen men Egon Muller kanske ligger i startgropen för en prisdubbling för kabinetten.

En flaska för källaren av den enkla anledningen att vinet lär vara löjligt dyrt inom en snar framtid kan jag tänka mig. Detta fenomenet kanske inte är troligt i detta fallet eller?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låter inte så lockande i denna prisklassen men Egon Muller kanske ligger i startgropen för en prisdubbling för kabinetten.

En flaska för källaren av den enkla anledningen att vinet lär vara löjligt dyrt inom en snar framtid kan jag tänka mig. Detta fenomenet kanske inte är troligt i detta fallet eller?
Det brukar alltid vara knepigt att bedöma i förväg vad som är på väg att plötsligt bli (ännu) dyrare. Kabinett känns ju inte som något klassiskt samlarvin, men jag lovar inget bestämt åt varken det ena eller andra hållet.
 

Foodcoma

Medlem
Det blev "bara" några 2010 Prüm Spätlese för mig. Men jag upptäckte också att 2009 Prüm Auslese fanns i beställningssortimentet, så det blev ett gäng sådana också.

Har tidigare försökt beställa samma auslese 2009 via systembolaget och då fått svar att det är fel att den finns kvar och fått min order makulerad, så du inte får upp hoppet för mycket :) Uppdatera gärna om din beställning går igenom eller också blir makulerad. Tror jag försökte beställa någon gång i april i år så skumt att de inte tagit bort den från hemsidan om det fortfarande är felsaldo..
 

Daniel A

Administratör
Har tidigare försökt beställa samma auslese 2009 via systembolaget och då fått svar att det är fel att den finns kvar och fått min order makulerad, så du inte får upp hoppet för mycket :) Uppdatera gärna om din beställning går igenom eller också blir makulerad. Tror jag försökte beställa någon gång i april i år så skumt att de inte tagit bort den från hemsidan om det fortfarande är felsaldo..
Tyckte det kändes lite för bra för att vara sant... Ah, well. Mitt hopp är alltid negativt när det kommer till beställningssortimentet.
 

Trydebull

Medlem
Det blev "bara" några 2010 Prüm Spätlese för mig. Men jag upptäckte också att 2009 Prüm Auslese fanns i beställningssortimentet, så det blev ett gäng sådana också.

Har tidigare försökt beställa samma auslese 2009 via systembolaget och då fått svar att det är fel att den finns kvar och fått min order makulerad,

De kom ju i något småpartisläpp för några år sedan och jag köpte ganska många. Så jag öppnade en redan i våras.
Dock utan vettiga noter.

Nu vill jag inte strö salt i såren för er:rolleyes: men den där auslesen är redan uppe på typ 93. Kanske 94. :cigarr:
 

Foodcoma

Medlem
De kom ju i något småpartisläpp för några år sedan och jag köpte ganska många. Så jag öppnade en redan i våras.
Dock utan vettiga noter.

Nu vill jag inte strö salt i såren för er:rolleyes: men den där auslesen är redan uppe på typ 93. Kanske 94. :cigarr:

Ah bara några år sedan den släpptes, då är det ju inte alls bråttom att få bort den från beställningssortimentet, den kan lika bra ligga kvar några år till ju och reta alla förhoppningsfulla auslesedrickare ;)

Härligt att höra att någon här på forumet får njuta av dess ädla droppar :)
 

Trydebull

Medlem
Ah bara några år sedan den släpptes, då är det ju inte alls bråttom att få bort den från beställningssortimentet, den kan lika bra ligga kvar några år till ju och reta alla förhoppningsfulla auslesedrickare ;)

Tittade nu och det var 2017 i augusti. Så två år sedan. Nu vet jag inte när den tog slut, men det du skrev innan indikerar ju att det är åtminstone ett halvår sedan. Om det nu har legat kvar några flaskor någonstans.

Det där är ju riktigt irriterande, onödigt fel - att inte kunna rensa ut, utgånget...
 

Trydebull

Medlem
Tittade en gång till på inlagd data på CT och ser att jag skrivit:
"Fanns 360 vid lanseringen och två veckor senare var det endast ca 60 flaskor kvar."

Så det lär ju iofs ha varit ett gäng som kan ha legat kvar ett tag. Hur som - de var ju slut redan i våras då...
 

Skrutt

Medlem
Ah bara några år sedan den släpptes, då är det ju inte alls bråttom att få bort den från beställningssortimentet, den kan lika bra ligga kvar några år till ju och reta alla förhoppningsfulla auslesedrickare ;)

Härligt att höra att någon här på forumet får njuta av dess ädla droppar :)
Jag beställde och fick dock för en dryg vecka sedan och den väntar på mig i butiken, så påfyllning måste ändå ha skett sedan Foodcomas debacle. Skulle det vara fel årgång så postar jag den informationen här.
 

buteljen

Medlem
Hann klicka hem ett gäng Clos de Papes, båda Prüm och Agile innan de tog slut. Köpte även på mig lite Saint Romain och Narvaux.
 

Foodcoma

Medlem
Jag beställde och fick dock för en dryg vecka sedan och den väntar på mig i butiken, så påfyllning måste ändå ha skett sedan Foodcomas debacle. Skulle det vara fel årgång så postar jag den informationen här.

Ah, intressant, får bli till att beställa igen då. Tack för info! Hoppas på bättre lycka denna gång!!
Meddelandet jag fick dagen efter min förra beställning var att den ej kommer levereras och att den makulerats och att det kunde bero på en rad olika anledningar som jag inte undersökte närmre.
 

Gradin

Medlem
Tyckte det kändes lite för bra för att vara sant... Ah, well. Mitt hopp är alltid negativt när det kommer till beställningssortimentet.

Pratade med Stefan på tryffelsvinet för ett tag sedan som sa att dessa skulle fyllas på 9e augusti i lager så ditt hopp finns!
 

Foodcoma

Medlem
Pratade med Stefan på tryffelsvinet för ett tag sedan som sa att dessa skulle fyllas på 9e augusti i lager så ditt hopp finns!

Mycket goda nyheter!
Tack var finewines effekten är de väl snart slut på riktigt också :ängel: och tack vare att Daniel tog upp sin beställning för jag förhoppningsvis mina flaskor till slut :)
 
Toppen