Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 17 augusti 2018

LarsW

Medlem
1988 Barbeito Sercial

Den där vill jag ju ha. Men vad fan håller de på med? 2494 kr? Tycker Barbeito har kört ganska aggressiv prisökning på sistone, och nu har de nog prisökat sig över min gräns. :(
WTF? Det var blodigt! Enig i att det var mkt penningar för en 30-åring.
Kommer ihåg för sån ungefär 20 år sen när jag köpte 30-årgången för mindre... och det var inte 1930...
 

Göran

Medlem
L`Échappée Belle Ex Brut PC 15 750
Vad är det här för något? Står som mousserande från Champagne på systembolagets hemsida, men enligt vad jag en gång lärt mig ska en årgångs-skumpa ligga 3 år på jästen och här är det ju inte ens 3 år sedan skörd. Har man ändrat reglerna?
 

LarsW

Medlem
Vad är det här för något? Står som mousserande från Champagne på systembolagets hemsida, men enligt vad jag en gång lärt mig ska en årgångs-skumpa ligga 3 år på jästen och här är det ju inte ens 3 år sedan skörd. Har man ändrat reglerna?
Såvitt jag kan se är detta en NV http://www.champagne-etienne-calsac.com/index.php?static6/home
Men några andra ställen som säljer den skriver (2015) efter NV https://balancedwineselections.com/...ppee-belle-extra-brut-champagne-nv-2015-750ml
Tänker det är basåret som man anger men det är ju helt fel att skriva ut som ett årgångsvin vid släpp.
Bra fångat, missade det helt själv!

Edit: Står ju faktiskt på producentens hemsida att det är basvin 2015 när jag läser det en gång till. :p
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Det finns ju andra varianter också. När jag köpte mina första L'eclapart så var de inte lagrade på jästen tillräckligt länge för att bli godkända som vintage även om de var mono-vintage så att säga. Han skrev ju ut årtalet på baksidan istället.
Men det innebär ju fortfarande inte att man kan marknadsföra dem som en vintage enligt gällande regler (sen kan man tycka vad man vill om reglerna så klart). :)
 
Lite ont om pengar denna månaden men var tvungen att bygga på mina vertikaler av Château de Beaucastel och Prado Enea Gran Reserva iallafall. Sen kunde jag inte motstå Luke Lambert Nebbiolo efter alla lovord det gödslats med. Skall bli intressant att testa den.
 

MHilv

Medlem
Austri försvann snabbt men fick tag i Rall white/cinsault, Ridge zinfandel, lambert nebbiolo och pinson milieu. Försöker utforska mer än bara gamay och riesling...:D
 

Nyllet

Medlem
F*n... glömde bort dagens släpp. Blev en beställning på ett par flaskor Chenas Quartz men Austri var slut. Undrar, likt Silex, om det kan tänkas trilla in fler flaskor?
 

jrick

Medlem
F*n... glömde bort dagens släpp. Blev en beställning på ett par flaskor Chenas Quartz men Austri var slut. Undrar, likt Silex, om det kan tänkas trilla in fler flaskor?
Det lär det göra, lägg in en bevakning. Har de köpt in 1200 så är inte alla ute med en gång.
 
Toppen