Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 17 maj 2019

Ekdahl

Medlem
Chateau Poujeaux - 37,5 cl eller 75 cl? I första listan står det förstnämnda, i andra det sistnämnda.
 

Ekdahl

Medlem
Vaumumret är 92307-02 (med en tvåa på slutet) vilket borde vara 37,5 cl. Listan är från SB men även de kan göra misstag ;)
Tack, tyckte att det var ett bra pris för helflaska. Men väl högt för halvflaska dock (vad man nu skall med sådana till, med tanke på den kräver lagring också)
 

Sebran

Medlem
92145 Brune et Blonde 2015 495 kr
N: Torkade svarta oliver, mynta, choklad, timjan och rosmarin.
M: Olivspad, halm, torkade svarta vinbär och timjan. Stram, svalt och återhållsamt. Gott, men motsvarade kanske inte de högt ställda förväntningarna. 90-92p

Finns det någon risk att det här vinet är på väg in i tunneln nu och därför inte visade sin fulla potential?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Finns det någon risk att det här vinet är på väg in i tunneln nu och därför inte visade sin fulla potential?
Kan ha med mina förväntningar att göra: jag var inställd på något svulstigare och mer generöst. Jag var nog en av de första som provade flaskan, vilket också kan ha bidragit till att jag uppfattade det som ganska stramt. Har minnet av att det var mer drag i 2010 när den släpptes.
I ~90 % av fallen har jag inga förväntningar när jag provar ett vin på SB, men i just det här fallet hade jag det. Det hade nog varit bättre att prova blint här - vad tyckte @Hans Artberg ?
 

Håkan

Medlem
Kan ha med mina förväntningar att göra: jag var inställd på något svulstigare och mer generöst. Jag var nog en av de första som provade flaskan, vilket också kan ha bidragit till att jag uppfattade det som ganska stramt. Har minnet av att det var mer drag i 2010 när den släpptes.
I ~90 % av fallen har jag inga förväntningar när jag provar ett vin på SB, men i just det här fallet hade jag det. Det hade nog varit bättre att prova blint här - vad tyckte @Hans Artberg ?
Kan också ha med att färre och färre väljer att sälja till Guigal och att därmed är de sämsta plottarna kvar i detta vin. Väldigt många nya producenter sedan 2010 så jag tror inte de vinerna är helt jämförbara.
 
Kan ha med mina förväntningar att göra: jag var inställd på något svulstigare och mer generöst. Jag var nog en av de första som provade flaskan, vilket också kan ha bidragit till att jag uppfattade det som ganska stramt. Har minnet av att det var mer drag i 2010 när den släpptes.
I ~90 % av fallen har jag inga förväntningar när jag provar ett vin på SB, men i just det här fallet hade jag det. Det hade nog varit bättre att prova blint här - vad tyckte @Hans Artberg ?
Tack för att ha tillfrågats.
Brune et Blonde var vid tuffa 17/5-släppet mitt enda val, dvs ett potentiellt köp. Blint 23/4: "Rel mörk; stram charkig rök (Syrah)..."
Dekanterat, och till mat, borde det funka bra redan idag...
 

BallyJ

Medlem
Blir nog att köpa på sig så mkt Guigal som bara går, snackas ju om att 2015 är bland de bästa årgångar ever.
Missa inte Nalys som ligger i beställningssortimentet heller. Spännande med Guigals första blend.
 

vinosofi

Medlem
Ajajaj. Tvekade 10 sekunder på Elio Altares Langhe Nebbiolo. Det visade sig vara 10 sekunder för mycket. Swoosh så var de borta. Allihop. Men hann knipa Il Frappato åtminstone.
 

Raste

Medlem
Blev en liten påfyllning så fick felton som jag missade kl 10. Så felton och ddc vid detta släpp iaf
 

Sebran

Medlem
Fick 2 flaskor Chateau D'Ampuis och en Il Frappato.
Det finns fortfarande 44 DDC rouge kvar i webblagret såg jag.
 
Toppen