Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 2 november 2018

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det var lite synd. Jag kan ju självklart ställa upp men antar att det hela är stockholmscentrerat eller?
Möjligen Moskvacentrerat eftersom det är på Sovjetbolagets huvudkontor som provningarna sker. :p
Men under alla omständigheter genomförs provningarna inte i den stad där visan anger att Halta Lottas krog återfinns... ;)
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Borde väl vara busenkelt att hitta en som är beredd att vara där och recensera eller?
Det är inte helt lätt. För det första måste man som provare vara beredd på att avsätta en dag för att hinna prova igenom vinerna. Då detta sker på ideell basis så innebär det för de flesta att man behöver ta en ledig dag från sitt ordinarie arbete. För det andra så har vi inte möjlighet att ändra deltagare gång efter annan hos SB. Det betyder att om man antar utmaningen att prova så är man bunden att göra det under en längre tid. Det går alltså inte att vara med två gånger för att sedan "lämna över".

Som du märke är det inte helt lätt, det tar även tid att sätta sig in i provningarna och kunna få ner i skrift vad man tycker. Med det sagt så gör både @Omar Khayyam och @Patrik Sellin ett enastående arbete.
 

Magikern

Medlem
Det betyder att om man antar utmaningen att prova så är man bunden att göra det under en längre tid. Det går alltså inte att vara med två gånger för att sedan "lämna över".

Jättesynd, men visst finns det pensionärer bosatta i Stockholm på forumet. ;)

Annars får vi nog räkna med att ha stafett vilket jag iofs. tycker är kul. Folk bedömer olika och de är rätt intressant.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Verkar vara riktigt bra pris på 2013 Gaja Pieve Santa Restituta Rennina, Brunello di Montalcino . 899 kr. I och för sig ganska dyrt, men ett fynd om man jämför vad den kostar "elsewhere"...
Ska den komma i detta släpp? Kan inte finna den.
 
Jag utgick från att det var denna..

RÖTT VIN 90359 Rennina Pieve di Santa Restituta 2013 750 899 Pieve di Santa Restituta Brunello di Montalcino
 

Bastardo

Medlem
Visserligen är jag ingen expert i ämnet, men det verkar så att Tradición Nr 76215 Pedro Ximénez 20 Years är av mycket hög kvalitet. Om det är värd pengen är diskutabelt.
Jag skulle nog inte betala så mycket för PX, när det finns även det här vinet:
https://ohmansmatovin.com/2012/10/09/monteagudo-pedro-ximenes/
Har fått 16 poäng av Munkis och de ger aldrig några överbetyg. Motsvarar ungefär 92–93 poäng på Parkerskalan.
Tror inte heller att Lustau Pedro Ximenez Nr 90277 Selección del Centenario-Murillo är så mycket godare att det motsvarar prisskillnaden som är mer än det dubbla mot Monteagudo. Deras Palo Cortado är ett förträffligt vin som är ett riktigt kap.
P.S. Kika gärna på https://www.sherrynotes.com/
Där finns ganska mycket matnyttigt om sherry samt flera recensioner också.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Charles Heidsieck Blanc de Blancs greppar jag inte. Det är uppenbarligen en NV men det finns inga smaknoter alls på CT för det vinet.
 

john b

Medlem

Alpha

Medlem
Blir en låda var av nedan tre för min del.

Châteauneuf du Pape Cuvée Tradition Bosquet des Papes
Vieux Clocher Nobles Terrasses Arnoux et Fils
Les Cassagnes de la Nerthe Château La Nerthe
 

Elvis

Medlem
Skulle ha passat på att köpa några Charles Heidsieck Blanc de Blancs från Venus Vins när jag ändå precis la en order. Den kostar bara 48 Euro där.
 
Toppen