Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 20 november 2015

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nja, Zind-Humbrecht gör Zind, som är en blandning av Chardonnay och Auxerrois, typiskt 65%/35%, men inte någon ren Chardonnay. Se t.ex. databladet för 2012:an. Får inte kallas för AOP Alsace eftersom Chardonnay inte är tillåtet i den appellationen (men däremot i AOP Crémant d'Alsace), därför ser man texten Vin de Table de France på bilden. (Märkligt att de har kvar den gamla beteckningen på ett vin som borde utlevererats 2014, bytet till Vin de France skedde ju för flera år sedan?)

Kan vara bra att känna till sötman i vinerna, eftersom den varierar en hel del hos Z-H:
Clos Windsbuhl Pinot Gris 2008: indice 4 på skalan 1-5, d.v.s. halvtorr eller lite mer. (Ingen info om RS.)
Clos Windsbuhl Pinot Gris 2013: indice 2, d.v.s. nästan torr, RS 10 g/l.
2008:an provade jag tidigt i år.
Gillar att Zind-Humbrecht skriver ut sötman på sina viner. Så jäkla trevligt att veta vad man får! Jag är dessutom nöjd med att vinet ifråga har Chardonnay som dominerande druvsort åtminstone. Den där skvätten med Auxerrois kan kvitta! ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Gillar att Zind-Humbrecht skriver ut sötman på sina viner. Så jäkla trevligt att veta vad man får!
Håller med. I deras fall behövs dessutom infon. Tyvärr finns det många Alsace-producenter där infon behövs men inte finns, vilket är ett av regionens största problem... :( Sedan vore det ju bra om de kunde ena sig om en enhetlig skala snarare än att variera med 1-5, 1-9, 1-10 och förmodligen några andra varianter. I fallet Z-H tror jag många missar hur man hittar deras "indice":
zind-humbrecht-indice-14-e1424636634257.jpg

Ja, en Gewürz med lågt skördeuttag kan tydligen komma upp i rätt hög alkoholhalt, trots att det finns restsötma kvar... Bilden är 2004 resp. 2002 av samma vin, på tal om varför infon behövs.
 

Daniel A

Administratör
Värt att köpa en flaska Malvazia Pereira D'Oliveira?
Blivit lite sugen på att prova madeira efter allt man läst från Daniel A :)

Kul! Har tyvärr inte smakat just 1990 malvasian, men när de börjar röra sig uppåt 25årsstrecket brukar det vara trevlig dryck. Kan spontant tycka att 600 pengar är lite saftigt för en så "ung" madeira, men det är nog vad man får räkna med i det här magiska landet, antar jag.

Kommer sannolikt köpa en flaska själv, iaf. ;) Kan vara härligt att smutta på fram till jul.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vad tror forumet om de aktuella bourgognerna? Är svårt sugen på bra röd Bourgogne i rimlig prisklass (ej över 500 pix), men det verkar vara lika svårt att hitta som tecken på intelligens hos Kim Jong-Un. :(

99732 Gevrey-Chambertin Marchand-Tawse
99737 Gevrey-Chambertin Roncevies Marchand-Tawse
 

kayaker

Cyklist
Vad tror forumet om de aktuella bourgognerna? Är svårt sugen på bra röd Bourgogne i rimlig prisklass (ej över 500 pix), men det verkar vara lika svårt att hitta som tecken på intelligens hos Kim Jong-Un. :(

99732 Gevrey-Chambertin Marchand-Tawse
99737 Gevrey-Chambertin Roncevies Marchand-Tawse
Jag har inte provat, men Julia Harding har:
By Julia Harding, MW
JancisRobinson.com (2015-01-15)
(Pascal Marchand Gevrey-Chambertin Red) Light to mid crimson. Invitingly ripe
cherry fruit, lifted and full of energy. Light spice. Firm, dry and darker
fruited on the palate. These Pascal Marchand wines are suprisingly complex in
youth and well balanced - flirtatious fruit and serious structure, and they
have the fruit depth that many in this vintage lack. (JH) (Drink between 2018-2028) 17 points
Marchand-Tawse har byggts upp på rätt kort tid men är absolut intressanta.
Importören, Vinitor, finns väl här på Finewines?
 

Skrutt

Medlem
Den bifogade pdf-filen är källfilen medan den inbäddade/bifogade excelfilen är modifierad av mig. Vissa viner ligger i en separat flik då de inte är med på journalistprovningarna (filerna är ju för diverse vinskribenter inför stundande provningar).

Jag gör mitt bästa med filerna, men ibland stämmer inte informationen till fullo, vilket vi är vana vid när det gäller SB, tyvärr. :(
Tack, bra att veta då Safari inte visar eller länkar till den separata fliken.
 

Magikern

Medlem
Vad tror forumet om de aktuella bourgognerna? Är svårt sugen på bra röd Bourgogne i rimlig prisklass (ej över 500 pix), men det verkar vara lika svårt att hitta som tecken på intelligens hos Kim Jong-Un. :(

99732 Gevrey-Chambertin Marchand-Tawse
99737 Gevrey-Chambertin Roncevies Marchand-Tawse

De beror lite på vilken stil du gillar. ;) Jag tog med Montille Volnay Les Broillards 2006 från beställningssortimentet i fjol på BYOB och har hört ord som "det bästa vinet runt 400 stäcket jag provat alla kategorier!" när jag bjudit på det.

Jag funderar lite på att slå till på nämnda viner men har generellt mer en dragning åt Volnay och Chambolle-Musigny i första hand. Möjligt att Marchand-Tawse stilmässigt är mer fruktdrivna än Gevrey vanligen är?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
De beror lite på vilken stil du gillar. ;) Jag tog med Montille Volnay Les Broillards 2006 från beställningssortimentet i fjol på BYOB och har hört ord som "det bästa vinet runt 400 stäcket jag provat alla kategorier!" när jag bjudit på det.

Jag funderar lite på att slå till på nämnda viner men har generellt mer en dragning åt Volnay och Chambolle-Musigny i första hand. Möjligt att Marchand-Tawse stilmässigt är mer fruktdrivna än Gevrey vanligen är?
Jag vet att jag gillar Gevrey-Chambertin då jag ännu inte har stött på några bottennapp från den kommunen/appellationen som jag minns, men vill gärna upprätthålla sviten genom att undvika mediumwines under 90p när jag trots allt tar fram multipla 200-lappar vid kassan. :)
 

Vino fino

Medlem
Jag vet att jag gillar Gevrey-Chambertin då jag ännu inte har stött på några bottennapp från den kommunen/appellationen som jag minns, men vill gärna upprätthålla sviten genom undvika mediumwines under 90p när jag trots allt tar fram multipla 200-lappar vid kassan. :)
Ändå ganska skönt att du börjar dras ned i det burgundiska träsket där så många av oss klafsar runt med tunga fötter och tunn plånbok... ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ändå ganska skönt att du börjar dras ned i det burgundiska träsket där så många av oss klafsar runt med tunga fötter och tunn plånbok... ;)
Så kan man se det, jag ser det mer som att det är Pinot Noir-träsket jag befinner mig i och klarar mig bra med vad världen utanför Bourgogne kan erbjuda i den mån prisläget i Bourgogne kvarstår. Det är dock aldrig fel att hålla utkik efter guldkorn när man ändå håller på. :)
 

MD

Medlem
Jag vet att jag gillar Gevrey-Chambertin då jag ännu inte har stött på några bottennapp från den kommunen/appellationen som jag minns, men vill gärna upprätthålla sviten genom att undvika mediumwines under 90p när jag trots allt tar fram multipla 200-lappar vid kassan. :)
Det lilla jag har provat från Marchand-Tawse har jag upplevt som väldigt elegant och balanserat. Aldrig tunga, så det är möjligt att hans Gevrey är lite fruktigare och mindre köttiga och strukturerade än vad ursprunget brukar kunna erbjuda.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det lilla jag har provat från Marchand-Tawse har jag upplevt som väldigt elegant och balanserat. Aldrig tunga, så det är möjligt att hans Gevrey är lite fruktigare och mindre köttiga och strukturerade än vad ursprunget brukar kunna erbjuda.
Aj aj, det låter inte som min favorittyp i så fall, men med tanke på prisläget så kan det säkert vara värt att prova ändå kan jag tänka mig. :)
 

Pessoa

Medlem
Mi-Pente är väl från Domaine de la Butte och inte från Domaine de la Taille aux Loups? Nåväl. Jacky Blot som Jacky Blot, eller?
 

Arvid

Medlem
@vintomas , du snackar om två olika viner. I vissa årgångar görs det (eller gjordes i alla fall) en ren Chardonnay från Clos Windsbuhl. 2004 och 2007 är dem jag minns. 2004 var det @Mattias S provade i KBH för ett par år sen.

Nja, Zind-Humbrecht gör Zind, som är en blandning av Chardonnay och Auxerrois, typiskt 65%/35%, men inte någon ren Chardonnay....

EDIT: Finns tydligen senare också, 2010 och 2013, så den görs visst parallellt med Zind. Den är värd att prova, inte bara för det esoteriska värdet. Finns att köpa ute i världen, bland annat här:

http://www.flaschenpost.ch/chardonnay-ac-clos-windsbuehl-2010-zind-humbrecht-1008811.html
http://www.galeriedesvins.be/tc.htm
 
Last edited:
Toppen