Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 20 november 2015

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
@vintomas , du snackar om två olika viner. I vissa årgångar görs det (eller gjordes i alla fall) en ren Chardonnay från Clos Windsbuhl. 2004 och 2007 är dem jag minns. 2004 var det @Mattias S provade i KBH för ett par år sen.



EDIT: Finns tydligen senare också, 2010 och 2013, så den görs visst parallellt med Zind. Den är värd att prova, inte bara för det esoteriska värdet. Finns att köpa ute i världen, bland annat här:

http://www.flaschenpost.ch/chardonnay-ac-clos-windsbuehl-2010-zind-humbrecht-1008811.html
http://www.galeriedesvins.be/tc.htm
Kul att se dig här på forumet igen. Var på besök på Le Sommelier igår. Svinnöjd, men trist att du har slutat, även om du säkert har det bra i NYC också. :)

Nu var det dock årgång 2012 du bjöd på enligt den bild jag tog vid tillfället. ;)

image.jpg
 
Last edited:

Pessoa

Medlem
Nja, Zind-Humbrecht gör Zind, som är en blandning av Chardonnay och Auxerrois, typiskt 65%/35%, men inte någon ren Chardonnay. Se t.ex. databladet för 2012:an. Får inte kallas för AOP Alsace eftersom Chardonnay inte är tillåtet i den appellationen (men däremot i AOP Crémant d'Alsace), därför ser man texten Vin de Table de France på bilden. (Märkligt att de har kvar den gamla beteckningen på ett vin som borde utlevererats 2014, bytet till Vin de France skedde ju för flera år sedan?)

Kan vara bra att känna till sötman i vinerna, eftersom den varierar en hel del hos Z-H:
Clos Windsbuhl Pinot Gris 2008: indice 4 på skalan 1-5, d.v.s. halvtorr eller lite mer. (Ingen info om RS.)
Clos Windsbuhl Pinot Gris 2013: indice 2, d.v.s. nästan torr, RS 10 g/l.
2008:an provade jag tidigt i år.
Tack för indice. Hittade bara tillbaka till 2009 på deras hemsida.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@vintomas , du snackar om två olika viner. I vissa årgångar görs det (eller gjordes i alla fall) en ren Chardonnay från Clos Windsbuhl. 2004 och 2007 är dem jag minns. 2004 var det @Mattias S provade i KBH för ett par år sen

EDIT: Finns tydligen senare också, 2010 och 2013, så den görs visst parallellt med Zind. Den är värd att prova, inte bara för det esoteriska värdet. Finns att köpa ute i världen, bland annat här:

http://www.flaschenpost.ch/chardonnay-ac-clos-windsbuehl-2010-zind-humbrecht-1008811.html
http://www.galeriedesvins.be/tc.htm
Sorry för en sen bump. Mycket märkligt att Zind-Humbrecht inte tycks ha med vinet på sin egen hemsida, eftersom de har med allehanda specialvarianter som bara görs i vissa årgångar och i små mängder! Onekligen är det en annan etikett än Zind, så det borde ju vara ett annat vin. Ser att David Schildknecht (som brukar vara mindre slarvig än flera andra hos The Wine Advocate) har bedömt 2007, 2008 och 2010 och kallar det för en ren Chardonnay.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Sorry för en sen bump. Mycket märkligt att Zind-Humbrecht inte tycks ha med vinet på sin egen hemsida, eftersom de har med allehanda specialvarianter som bara görs i vissa årgångar och i små mängder! Onekligen är det en annan etikett än Zind, så det borde ju vara ett annat vin. Ser att David Schildknecht (som brukar vara mindre slarvig än flera andra hos The Wine Advocate) har bedömt 2007, 2008 och 2010 och kallar det för en ren Chardonnay.
Du får ursäkta, men med tanke på hur ofta du brukar ha rätt så är det skönt med det omvända för en gångs skull. :)
 

sunqan

Vinös
Sorry för en sen bump. Mycket märkligt att Zind-Humbrecht inte tycks ha med vinet på sin egen hemsida, eftersom de har med allehanda specialvarianter som bara görs i vissa årgångar och i små mängder! Onekligen är det en annan etikett än Zind, så det borde ju vara ett annat vin. Ser att David Schildknecht (som brukar vara mindre slarvig än flera andra hos The Wine Advocate) har bedömt 2007, 2008 och 2010 och kallar det för en ren Chardonnay.
http://www.zindhumbrecht.fr/Nos-vins/clos-windsbuhl-2008/ kanske?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ser man på, där fanns 2008, och även medtagen på den årgångens översiktssida. Men inte på någon av de andra årgångarna på webbplatsen, t.ex. 2012 som motsvarade fotot. Undrar om det finns fler viner de inte berättar om? Det jag har uppskattat med de här sidorna är bl.a. att man kan få reda på vinernas restsötma eller "indice" (1-5) innan man köper dem, eftersom Z-H-handlare väldigt sällan brukar skriver ut den. Då är det ju snopet om de inte är fullständiga.
 

Magikern

Medlem
Missade också Dom. de Chevalier. Fick trösta mig med Le Clos och Aldo Conterno Barolo Bussia.

Lite förvånande att den gick så fort ändå. Den låg ju i beställningssortimentet (för 200 kronor mer) i 1 och ett halvt år. Mersmak antagligen. Montrose 06 trodde jag skulle gå fortare men det var tvärtom.

Jag slog till på Chante Le Merle 2013 som tröst.
 

Silex

Medlem
Lite förvånande att den gick så fort ändå. Den låg ju i beställningssortimentet (för 200 kronor mer) i 1 och ett halvt år. Mersmak antagligen. Montrose 06 trodde jag skulle gå fortare men det var tvärtom.

Jag slog till på Chante Le Merle 2013 som tröst.
Tror nog pendeln börjar svänga tillbaka för bra Bordeaux i rimlig prisklass. T o m vissa hippa bloggare har börjat prata om området det sista.... :)
 

Skrutt

Medlem
Jädrans vad domaine de chevalier gick fort jag fick inte tag på en flaska.:)
Skyll inte på mig, för jag fick igenom en beställning men avbröt i sista läget för att inte åderlåta kontot med en årgång som jag egentligen har handlat färdigt. Att de tog slut fort beror nog också på att endast 19 fl. låg på webben. Tack till er som var snabba och hindrade mig från att ändra mig.
 

chambertin

Medlem
Någon som druckit den här rackaren?
2012 Wynns John Riddoch (90090) Cabernet Sauvignon
Vad det nu är värt så har jag druckit Wynns Coonawarra CS några ggr (bl.a -99) och minns den som klart lagringsbar och habil C.S.
Definitivt ett enklare vin än John Riddoch vad jag förstår.
John Riddoch verkar ju annars få ganska bra omdömen från många håll även om det saknas lite info om aktuell årgång.
Blir lite sugen själv då det är tomt i källaren vg Aussie Cab.
Här fanns lite om 2012:
https://www.danmurphys.com.au/produ...FC57086F6692B59B.ncdlmorasp1303?bmUID=l4pfq0F

Capture.JPG
 

Magikern

Medlem
Tror nog pendeln börjar svänga tillbaka för bra Bordeaux i rimlig prisklass. T o m vissa hippa bloggare har börjat prata om området det sista.... :)

Möjligt att folk har blivit kloka på att man inte måste betala fyrsiffrigt eller mer för att få bra vin. Tumregeln att det behövs minst 12 år innan riktiga kvalitetsbordeaux blommar upp på allvar stämmer nog i de flesta fall dock och det har nog avskräckt vissa otåliga.
 

Vino fino

Medlem
Någon som druckit den här rackaren?
2012 Wynns John Riddoch (90090) Cabernet Sauvignon
Jag har druckit något halvdussin årgångar av John (och även Michael) och har litegrann i min källare. En av Coonawarras bästa, utan tvekan. Det man ska vara beredd på är att den i sin ungdom är väldigt grön och parfymerad. Det tar ett tiotal år innan den röda jordens choklad och eukalyptus utvecklas.

Det släpps faktiskt samtidigt en representant för den andra stilen i Coonawarra som är utvecklad och generös redan från början, nämligen Yalumbas The Cigar. Lite annan prisnivå och lite enklare kvalitet, men fascinerande att jämföra mot exempelvis Wynns Black Label. Yalumbas nästa steg, The Menzies, skulle jag säga är på ungefär samma kvalitetsnivå som John Riddoch, men, som sagt, mycket generösare och kanske lite färre dimensioner.

(John Riddoch har blivit dyrare på senare år. Länge kostade den runt fyrahundra och låg jämsides The Menzies).
 

Alter Ego

Medlem
Vad det nu är värt så har jag druckit Wynns Coonawarra CS några ggr (bl.a -99) och minns den som klart lagringsbar och habil C.S.
Definitivt ett enklare vin än John Riddoch vad jag förstår.
John Riddoch verkar ju annars få ganska bra omdömen från många håll även om det saknas lite info om aktuell årgång.
Blir lite sugen själv då det är tomt i källaren vg Aussie Cab.
Här fanns lite om 2012:
https://www.danmurphys.com.au/produ...FC57086F6692B59B.ncdlmorasp1303?bmUID=l4pfq0F

Visa bifogad bild 5516

Tack! Det blev affär. 2012 skall enligt Wynns vara en exceptionell årgång, så den lille djävulen på min axel viskar att "den här ska vi prova ikväll" medan ängeln skriker "NER I KÄLLARN, NER I KÄLLARN", vi får se hur det går...
 

Alter Ego

Medlem
Jag har druckit något halvdussin årgångar av John (och även Michael) och har litegrann i min källare. En av Coonawarras bästa, utan tvekan. Det man ska vara beredd på är att den i sin ungdom är väldigt grön och parfymerad. Det tar ett tiotal år innan den röda jordens choklad och eukalyptus utvecklas.

Det släpps faktiskt samtidigt en representant för den andra stilen i Coonawarra som är utvecklad och generös redan från början, nämligen Yalumbas The Cigar. Lite annan prisnivå och lite enklare kvalitet, men fascinerande att jämföra mot exempelvis Wynns Black Label. Yalumbas nästa steg, The Menzies, skulle jag säga är på ungefär samma kvalitetsnivå som John Riddoch, men, som sagt, mycket generösare och kanske lite färre dimensioner.

(John Riddoch har blivit dyrare på senare år. Länge kostade den runt fyrahundra och låg jämsides The Menzies).

Tack! Den här får ligga till sig, promenerar istället ner till min lokala glasbank och plockar på mig en Yalumbas The Cigar, vette f-n hur en frankofil som jag hamnade down under.
 
Toppen