Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 december 2015

energia

Medlem
Dagens i-landproblem är ju formatet på Club-flaskorna. De vill liksom inte ligga bra i vinkällaren utan ligger och vobblar och ramlar runt på de andra flaskorna. Några tips på hur man lagrar dem?
 

MartinE

Medlem
Dagens i-landproblem är ju formatet på Club-flaskorna. De vill liksom inte ligga bra i vinkällaren utan ligger och vobblar och ramlar runt på de andra flaskorna. Några tips på hur man lagrar dem?
Jag brukar låta dem ligga kvar i sina lådor.
 

MD

Medlem
Dagens i-landproblem är ju formatet på Club-flaskorna. De vill liksom inte ligga bra i vinkällaren utan ligger och vobblar och ramlar runt på de andra flaskorna. Några tips på hur man lagrar dem?

Jag packar hyllorna med varannan flaska vänd inåt och varannan flaska vänd utåt, då fixerar dom sig själva och jag kan blanda ganska friskt så länge jag inte försöker blanda flaskor från champagne/bourgogne med riesling eller bordeaux. Men det finns väl inga galningar som gör sånt?
 
Med tanke på att 71:an just blommat ut är långlagring just anbefallen som @Håkan säger.:) Drack några 90-talister förra året och de var knappast fullt utvecklade, även om de förstås var njutbara.

Men jag tycker faktist att samma gäller för alla Ridge viner utom East Bench och Petite Sirah. Även Zinfandelerna och Estate CS är väldigt gröna och stabbiga när de släpps. Håller mina minst 5 år innan korken dras ur.
det borde nog vara en smaksak. geyserville funkar riktigt ung också enligt min mening. vissa årgångar i alla fall. men de estate cs jag testat måste jag nog hålla med om att 5 år är minimum såvida man inte gillar köttiga tanniner.
 

Vino fino

Medlem
det borde nog vara en smaksak. geyserville funkar riktigt ung också enligt min mening. vissa årgångar i alla fall. men de estate cs jag testat måste jag nog hålla med om att 5 år är minimum såvida man inte gillar köttiga tanniner.
Visst är det en smaksak och visst beror det på årgångar. Och nog kan man genom dimman känna att exempelvis Geyserville är ett riktigt bra vin vid släpp.
Men, handen på hjärtat, om du jämför med t.ex. Seghesio från motsvarande nysläppt årgång, välj själv vilken, tycker du verkligen att Geyserville "funkar riktigt ung"? Jag tycker att det är en grön grodd som är väldigt långt från en utsprungen ros. Inte lika långsam eller långlivad som Cabben försås men väldigt mjölkig och stabbig under de första 2-3 åren. Jag skulle aldrig rekommendera någon att dricka vid släpp.
 
Visst är det en smaksak och visst beror det på årgångar. Och nog kan man genom dimman känna att exempelvis Geyserville är ett riktigt bra vin vid släpp.
Men, handen på hjärtat, om du jämför med t.ex. Seghesio från motsvarande nysläppt årgång, välj själv vilken, tycker du verkligen att Geyserville "funkar riktigt ung"? Jag tycker att det är en grön grodd som är väldigt långt från en utsprungen ros. Inte lika långsam eller långlivad som Cabben försås men väldigt mjölkig och stabbig under de första 2-3 åren. Jag skulle aldrig rekommendera någon att dricka vid släpp.
jag undviker generellt zinfandel, med undantag för just ridgeblandningarna, men du har säkert rätt i jämförelsen med seghesio (har endast druckit ett par stycken, alkohol och fruktbomber båda två). jag drack geyserville 2012 på en krog i norge, superung och supergod, det fanns inget alternativ som såg bättre ut på vinlistan och den överraskade positivt, jag testade sedan en 2013 ung men den funkade inte lika bra, men sedan dess håller jag mig ödmjuk för att om man gillar frukt med en bra struktur så går det fint, men i övrigt har jag inte rört någon av mina ridgeflaskor sedan 2008 :D
 

chambertin

Medlem
Visst är det en smaksak och visst beror det på årgångar. Och nog kan man genom dimman känna att exempelvis Geyserville är ett riktigt bra vin vid släpp.
Men, handen på hjärtat, om du jämför med t.ex. Seghesio från motsvarande nysläppt årgång, välj själv vilken, tycker du verkligen att Geyserville "funkar riktigt ung"? Jagtt det är en grön grodd som är väldigt långt från en utsprungen ros. Inte lika långsam eller långlivad som Cabben försås men väldigt mjölkig och stabbig under de första 2-3 åren. Jag skulle aldrig rekommendera någon att dricka vid släpp.

jag undviker generellt zinfandel, med undantag för just ridgeblandningarna, men du har säkert rätt i jämförelsen med seghesio (har endast druckit ett par stycken, alkohol och fruktbomber båda två). jag drack geyserville 2012 på en krog i norge, superung och supergod, det fanns inget alternativ som såg bättre ut på vinlistan och den överraskade positivt, jag testade sedan en 2013 ung men den funkade inte lika bra, men sedan dess håller jag mig ödmjuk för att om man gillar frukt med en bra struktur så går det fint, men i övrigt har jag inte rört någon av mina ridgeflaskor sedan 2008 :D

Gillar också Zin från Ridge och med 5-10 år på rygg (även om dom sällan klarar sig så länge i källaren) brukar dom bli riktigt harmoniska och intressanta . Har mest erfarenhet av Lytton Springs och Geyserville medans East Bench inte imponerade lika mkt (som ung alltså).
En annan lagringsduglig Zin som utvecklas bra (kanske ännu bättre än Ridge) är Ravenswoods vingårdsviner (Old Hill och Dickerson t.ex).
I princip är väl de dessa två domäners Zin jag köper men en och annan Seghesio har slunkit igenom men föredrar nog de förstnämnda trots allt.
 
Toppen