Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 oktober 2019

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja, deras sida är riktigt seg... va där redan vid ca16:30 fanns inte ens då, bara två "bröder"

Läste lite om Domaine d'Aupilhac som @Swedish nämnde tidigare och det kändes som ett spännande vin för min del så en sån flaska fick det bli som precis öppnades :p
Alltid någon tröst. Jag kände inte för att spendera det idag. Skall ner till Sthlm nästa vecka så kikar in då och ser vad som finns ;)
 
Ja, deras sida är riktigt seg... va där redan vid ca16:30 fanns inte ens då, bara två "bröder"

Läste lite om Domaine d'Aupilhac som @Swedish nämnde tidigare och det kändes som ett spännande vin för min del så en sån flaska fick det bli som precis öppnades :p
Vis av erfarenhet gjorde jag likadant - Dvs köpte en flaska d’Aupilhac - om du hunnit pröva får du gärna plita ner några rader med dina intryck :)
 

Mats

Gone todash....
92561 Bodegas Poniente Fino 348 kr
N: Tvål, jäst, syltad citron och blöt hund.
M: Syren, smör, sardeller, mogen citron, färska fikon och saffran. Smörigt, oljigt, men ändå fräscht. Syran är låg, men i just det här fallet gör det ingenting. Jag brukar sällan imponeras av avancerad fino, men det här är ett lysande undantag. 90-93p

98026 Del Duque Amontillado VORS 199 kr (375 ml)
N: Brynt smör, knäck och valnöt.
M Knäck, valnötter, olja och smör. Torrt-halvtorrt med snygg balans., Oljigt och fett. 90-92p

Helt enig!
TVÅ bra sherry! Ska man välja en eller ta båda..? ;)

Finon får du inte missa - den är väldigt speciell. Amontilladon är mer normal, går att undvara, det kommer fler tåg.
@Patrik Sellin , är alltid imponerad av dina SB-provningsnoter men har ikväll druckit både dessa sherrysar tillsammans och kan inte riktigt förstå hur du kan beskriva dem så exakt i en stor provning med en massa andra viner! Alla hattar av! Bägge beskrivningarna är spot on.

Älskar sherry men brukar försöka undvika fino för de är ofta för mesiga och trista för mig, men den här är den absolut bästa finon jag druckit. Som du säger är den låg i syran, och syra är något som jag tycker är bland det viktigaste i ett vin, men här spelar det ingen roll. God som en bra oxiderad vit Jura/Arbois, funkade bra både till köttgryta och som eftersläckare till en jigsaw-chilli. 92 p.

Amontilladon har lite för mycket sötma för mig men är ändå supergod, när den brödiga eftersmaken kickar in är man lycklig ändå. Som du säger oljig och fet med brynt smör, knäck och valnötter. 92 p.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Älskar sherry men brukar försöka undvika fino för de är ofta för mesiga och trista för mig, men den här är den absolut bästa finon jag druckit. Som du säger är den låg i syran, och syra är något som jag tycker är bland det viktigaste i ett vin, men här spelar det ingen roll. God som en bra oxiderad vit Jura/Arbois, funkade bra både till köttgryta och som eftersläckare till en jigsaw-chilli. 92 p.
Har du provat Bodegas Tradicion (https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/jerez-fino-7995801 )? Äldre (10-12 år enligt producenten, lär syfta på medelåldern), mörkare och mer oxiderad än en typisk fino, och därmed kraftigare, men har även finokaraktären kvar. Dessutom verkar de ha legat några år på korken när de säljs, alternativt är det väldigt dålig omsättning av lagret. En flaska jag köpte från BS i jan 2019 angav att den var buteljerad i maj 2015.
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Har du provat Bodegas Tradicion (https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/jerez-fino-7995801 )? Äldre (10-12 år enligt producenten, lär syfta på medelåldern), mörkare och mer oxiderad än en typisk fino, och därmed kraftigare, men har även finokaraktären kvar. Dessutom verkar de ha legat några år på korken när de säljs, alternativt är det väldigt dålig omsättning av lagret. En flaska jag köpte från BS i jan 2019 angav att den var buteljerad i maj 2015.
Nej deras fino har jag inte provat, får nog lägga in en beställning.
 

Niclas

Medlem
Systembolaget skickade mail kl. 12.15 att Veraton nu åter går att beställa. Tji fick jag när jag loggade in två minuter senare.
När jag sedan läser ovanstående inlägg förstår jag inte varför våra skattepengar går till funktioner som bevisligen inte fungerar.
Antingen har man en tjänst med aviseringar som fungerar eller så tar man bort den. Punkt.
Tycker hela Veraton-släppet är ett skolexempel på Öststatstänk.
 

NoSense

Medlem
Niclas: Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar mellan att de blir tillgängliga för beställning och att aviseringen går ut. Men du var väl helt enkelt för långsam. Tillgång och efterfrågan har väl inte så mycket med öststaterna att göra?
Men förstår din bitterhet om du är sugen på några flaskor. Finns säkert att beställa via andra källor om du är beredd att betala fraktkostnader.
 

Niclas

Medlem
NoSense>> Jag var inte för långsam. Om Du ser i tråden så skrevs det att det gick att beställa kl. 11.33
När jag får mailet en knapp timma senare, då med 0 i saldot, då reagerar jag negativt.

I övrigt så har jag redan bunkrat. En schyst arbetskamrat åkte till Malmö och hämtade en låda i förra veckan. Det släpptes ju som bekant bara till de 3 största städerna i förra veckan.
 
Systembolaget skickade mail kl. 12.15 att Veraton nu åter går att beställa. Tji fick jag när jag loggade in två minuter senare.
När jag sedan läser ovanstående inlägg förstår jag inte varför våra skattepengar går till funktioner som bevisligen inte fungerar.
Antingen har man en tjänst med aviseringar som fungerar eller så tar man bort den. Punkt.
Tycker hela Veraton-släppet är ett skolexempel på Öststatstänk.


Fick mitt mail vid 11.00 :confused:

men nästa gång kanske man ska hålla lite på det :rolleyes:
 
Nej grabbar ni var inte inte ensamma. Gaian stod faktiskt högst på min lista tillsammans med Alto Moncayo. Däremot hoppade jag Clonakilla i år då det är för mkt vitpeppar för mig. Grosset Riesling är en favvo och då satsade jag på att Gaian var lika bra vinmakeri.
vitpeppar var ordet... tog ner upplevelsen något steg för mig men helt spot on! gillade inte lika mycket som förra årgången. men fortfarande fin Syrah i den högre skolan (91-93) :)
 

NoSense

Medlem
Ja det är verkligen oroväckande om inte mailet om "refill" går ut till alla som bett om avisering exakt samtidigt. Jag blev själv sugen på att testa Veraton, köpte bara några vanliga Alto Moncayo. Men när jag fick möjlighet att kolla mailen på lunchen var de såklart redan slut. Fast det finns ju så mycket annat att prova, så jag deppar inte för det. Nu har jag pengar över till Alion på magnum istället :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag fick inget mail alls men bevakar drycken.
Sen kan det förklaras med att varför inte alla får mailet samtidigt är att det går ut i "batchar" med mellanrum på 5-10 minuter.
Men till alla er som nu missat Veraton (inkl mig själv). Det kommer FLER intressanta flaskor, och har du aldrig ägt en flaska av någon sort, så har du heller aldrig missat något :D Life goes on.
 
Toppen