Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 oktober 2019

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
var det bara jag som zoomade in på Grossets mindre kända vin - Gaia? kanske 80-talsdesignen på etiketten (https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/gaia-9584201) avhöll några nyfikna från ett annars snyggt och elegant vin för pengen (ungefär som chablis från firmorna Barat: https://www.sommselect.com/?product=domaine-barat-chablis och Savary: https://www.kermitlynch.com/our-wines/savary/) ? @Swedish @thunberg @gece @vintomas m fl

slank (men fin-fruktig) Aussie bordeaux blend under 400 kr som funkar i källaren likaväl som i karaffen.
kan inte bli alltför fel tänker jag?!

De tre givna köpen för mig var det ingen som ville ha (Grosset Gaia, Clonakilla samt Domaine d'Aupilhac). Visserligen så vet jag att jag har dålig smak men ändå...:confused:
Grosset Gaia är i vanlig ordning lysande...
Nej grabbar ni var inte inte ensamma. Gaian stod faktiskt högst på min lista tillsammans med Alto Moncayo. Däremot hoppade jag Clonakilla i år då det är för mkt vitpeppar för mig. Grosset Riesling är en favvo och då satsade jag på att Gaian var lika bra vinmakeri.
 

Fredrik L

Medlem
Jag pratade nyligen med en på Systembolagets HK om just avsaknaden att kunna beställa vadsomhelst till sitt lokala bolag. De har ju funktionen på test i Uppsala där det fungerar bra, men att de håller på att utvärdera det hela om det är värt att implementera i hela Sverige. Bara där blir man ju rädd, vadå utvärdera? Det är dags att vakna för Systembolaget och inse att människor gör sina inköp på internet för att sedan hämta ut dem eller få dem levererade. Ännu mer skrämmande är att testprojektet pågått i typ två år också, och se vad långt de kommit...
Vad menar du att det finns för funktion i Uppsala? Bor där och blir förstås intresserad.
 

Gredos

Medlem
Vad menar du att det finns för funktion i Uppsala? Bor där och blir förstås intresserad.
Allt som även lagerförs i butik kan du beställa från depån. Så alla Tillfälliga sortiment (fd Små partier) kan du beställa även fast butiken har den på hyllan.

Det gäller ju även om du bara vill ha en Pripps Blå så packas den i Örebro och åker med posten hanteras av personalen på butiken och du får hämta ut den som alla andra kundordrar..
Tycker att det funkar bra speciellt på Tillfälligt sortiment. Men när folk beställer saker som alltid finns i hyllan så undrar jag om det verkligen är så bra för miljön med alla extra transport. För inte tala om den extra kostnad det blir för en kundorder. Hörde en siffra på 75 per kundorder inkl transport och personal kostnad för extra hanteringen .
Men det är ju gratis för oss kunder så...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
För inte tala om den extra kostnad det blir för en kundorder. Hörde en siffra på 75 per kundorder inkl transport och personal kostnad för extra hanteringen .
Men det är ju gratis för oss kunder så...
Var inte orolig. Jag kan försäkra dig att Systembolagets kostnader totalt sett betalas av kunderna, och att det varje år har blivit vinst över trots mycket höga löner för ledningen och ständig mångmiljonrullning till propagandaverksamheten! :)
 

Thirsty

Smygnykterist
Var inte orolig. Jag kan försäkra dig att Systembolagets kostnader totalt sett betalas av kunderna, och att det varje år har blivit vinst över trots mycket höga löner för ledningen och ständig mångmiljonrullning till propagandaverksamheten! :)
Bara 21 mkr till styrelse och VD. Man ska inte underskatta komplexiteten och svårigheten i att sälja alkohol när man har monopol. ;)
 

HerrDruva

Medlem
Allt som även lagerförs i butik kan du beställa från depån. Så alla Tillfälliga sortiment (fd Små partier) kan du beställa även fast butiken har den på hyllan.

Det gäller ju även om du bara vill ha en Pripps Blå så packas den i Örebro och åker med posten hanteras av personalen på butiken och du får hämta ut den som alla andra kundordrar..
Tycker att det funkar bra speciellt på Tillfälligt sortiment. Men när folk beställer saker som alltid finns i hyllan så undrar jag om det verkligen är så bra för miljön med alla extra transport. För inte tala om den extra kostnad det blir för en kundorder. Hörde en siffra på 75 per kundorder inkl transport och personal kostnad för extra hanteringen .
Men det är ju gratis för oss kunder så...

Artiklar som skickas från varudepån skickas givetvis med alla andra varor som ska levereras till vederbörande butik.
En butik får väl leverans därifrån 1-2 ggr i veckan beroende på butik. Därav ingen extra kostnad. Sen får man inte glömma att det är systembolagets skyldighet att se till att vi kan beställa alla artiklar oavsett vart i landet man befinner sig. Ett av de krav från EU för att godta monopolet.
 

HerrDruva

Medlem
För alla som missade. Gäller Alto Moncayo och Alto Moncayo Veraton.
 

Attachments

  • IMG_20191005_140226.png
    IMG_20191005_140226.png
    82,4 KB · Visningar: 379

NoSense

Medlem
Vadå "slut igen"? Släpptes det fler idag, på en lördag? Annars skulle det ju, enligt uppgift här ovan, komma fler den 8:e.
 
Det dök upp 48 st Veraton i webbsaldot idag (förvånansvärt liten del). Jag passade på att klicka några flaskor varpå det några minuter senare var noll igen.
 
Last edited:
Toppen