Små partier 5 april 2019

Diskussion i 'Lanseringar från Systembolaget' startad av thunberg, 20 mars 2019.

1. Skrutt

Skrutt Medlem

Aha, ja, när du säger det så händer det ju faktiskt ibland att ett ohemult antal flaskor hamnar i PK-huset. My bad.

2. Daniel A

Daniel A Medlem

När blev vit Tondonia så omåttligt populär?! För bara några år sedan fanns de tillgängliga året om - till och med Gran Reservan var rimligt "lätt" att få tag på. Urgh. Det var bättre förr! *hytter med näven*

Mats, MartinE, Tomas Lindblom och 2 andra gillar detta.
  3. Skrutt

Skrutt Medlem

För min del smakade jag en Crianza Blanco, "Viña Gravonia" från Tondonia, jag tror det var en 2008 härom året och det kan vara det mest prisv***a vita vin jag någonsin smakat. Därav mitt bidrag till den omåttliga populariteten. Tanken att det-och-det vinet kanske är ännu bättre är som bekant något man nästan kan bli rusig av.

Mattias Schyberg, Trydebull och Daniel A gillar detta.
  4. Trydebull

Trydebull Medlem

Jag har inte riktigt följt utvecklingen - brukar själv köpa mina Spanska viner i Spanien - och i det här fallet Gran Reserva till lägre pris än dagens lansering av Reservan...

Nu gissar jag iofs att din fråga var retorisk, men ett, trots det, tredelat svar är nog att produktionsnivån står stilla, kvalitetsvinintresset ökar - och viktigaste faktorn här, det är svårt att köpa den redan utvecklade komplexiteten som Tondonia med 14 års ålder har, för knappa 300 Pesetas, någon annanstans. Det kommer nog färre än 5 viner varje år under den parollen...

5. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Jag gillade den på provningen dock, kanske inte i jämförelse med Comtessen men de är ju lite annan prisklass. Tyckte den var bjussig och öppen och god att dricka nu till skillnad mot en del andra syrabomber.
    Hur som helst, är billigare om man köper den direkt från Franska Vinlistan så ingen mening att kriga i släppet. Då är man förvisso bunden till att köpa en låda.

IsKr, Christer J och Skrutt gillar detta.
  6. Wintermute

Wintermute Medlem

Jag tror att utöver de trender som du har identifierat är det högkonjunktur och extrema förutsättningar för snabba hajpar. Det vin som vid ett tillfälle tar slut på trekvart med påföljden att alla svär bittert, kan vara helt bortglömt två veckor senare, när det kommer in i lager igen.

7. gece

gece Man vänjer sig.

Snyft, grin, böl, kom ungefär tre minuter för sent till Tondonia. :(

8. john b

john b Medlem

Är det inte så dessutom att tondonia går mot strömmen och blir billigare? Har för mig att jag tidigare köpt årgång 2003 på bolaget för 299?
    Lysande vin tycker jag för övrigt.

Daniel A och Skrutt gillar detta.
  9. jrick

jrick Medlem

För tre år sen, kanske även senare, fanns alla Lopez de Heredias viner i BS. Tror Tondonia Reserva Blanco 2003 kostade 259 då.

vinosofi och Daniel A gillar detta.
  10. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

Punkt "1" räcker till så det räcker.

Raste och Wintermute gillar detta.

Dela sidan