Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 april 2019

Skrutt

Medlem
Ledsen att fortsätta vara motvals, men en bra stund efter tio fanns det 75 kvar på PK i Stockholm och 45 kvar på Gårda i Göteborg. Det fanns 24 från början på Hansa i Malmö. Hur många det fanns från början i Stockholm och Göteborg vet jag inte - men det finns nog risk för att de ca 50-60 som vi saknar i sammanräkningen ovan (tillsammans med de 144 som fanns på webben) också var utplacerade i Stockholm och Göteborg.

Men, för de som inte fick några håller jag tummarna att jag har fel!
Aha, ja, när du säger det så händer det ju faktiskt ibland att ett ohemult antal flaskor hamnar i PK-huset. My bad.
 

Skrutt

Medlem
När blev vit Tondonia så omåttligt populär?! För bara några år sedan fanns de tillgängliga året om - till och med Gran Reservan var rimligt "lätt" att få tag på. Urgh. Det var bättre förr! *hytter med näven*
För min del smakade jag en Crianza Blanco, "Viña Gravonia" från Tondonia, jag tror det var en 2008 härom året och det kan vara det mest prisv***a vita vin jag någonsin smakat. Därav mitt bidrag till den omåttliga populariteten. Tanken att det-och-det vinet kanske är ännu bättre är som bekant något man nästan kan bli rusig av.
 

Trydebull

Medlem
När blev vit Tondonia så omåttligt populär?! För bara några år sedan fanns de tillgängliga året om - till och med Gran Reservan var rimligt "lätt" att få tag på. Urgh. Det var bättre förr! *hytter med näven*

Jag har inte riktigt följt utvecklingen - brukar själv köpa mina Spanska viner i Spanien - och i det här fallet Gran Reserva till lägre pris än dagens lansering av Reservan...

Nu gissar jag iofs att din fråga var retorisk, men ett, trots det, tredelat svar är nog att produktionsnivån står stilla, kvalitetsvinintresset ökar - och viktigaste faktorn här, det är svårt att köpa den redan utvecklade komplexiteten som Tondonia med 14 års ålder har, för knappa 300 Pesetas, någon annanstans. Det kommer nog färre än 5 viner varje år under den parollen...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Känns som att man kan hoppa över Paul Bara om man läser recensionen från tillställningen som franska vinlistan hade häromdagen. Har ju inte druckit någon själv eller mycket skumpa över lag, så undrar om man inte ska lägga pengarna på någon annan skumpa i samma prissegment.
Jag gillade den på provningen dock, kanske inte i jämförelse med Comtessen men de är ju lite annan prisklass. Tyckte den var bjussig och öppen och god att dricka nu till skillnad mot en del andra syrabomber.
Hur som helst, är billigare om man köper den direkt från Franska Vinlistan så ingen mening att kriga i släppet. Då är man förvisso bunden till att köpa en låda.
 

Wintermute

Medlem
Jag har inte riktigt följt utvecklingen - brukar själv köpa mina Spanska viner i Spanien - och i det här fallet Gran Reserva till lägre pris än dagens lansering av Reservan...

Nu gissar jag iofs att din fråga var retorisk, men ett, trots det, tredelat svar är nog att produktionsnivån står stilla, kvalitetsvinintresset ökar - och viktigaste faktorn här, det är svårt att köpa den redan utvecklade komplexiteten som Tondonia med 14 års ålder har, för knappa 300 Pesetas, någon annanstans. Det kommer nog färre än 5 viner varje år under den parollen...
Jag tror att utöver de trender som du har identifierat är det högkonjunktur och extrema förutsättningar för snabba hajpar. Det vin som vid ett tillfälle tar slut på trekvart med påföljden att alla svär bittert, kan vara helt bortglömt två veckor senare, när det kommer in i lager igen.
 

john b

Medlem
Är det inte så dessutom att tondonia går mot strömmen och blir billigare? Har för mig att jag tidigare köpt årgång 2003 på bolaget för 299?
Lysande vin tycker jag för övrigt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nja, vet inte. Det finns flera skäl till att inte göra det:
1. Provningarna ska vara unika för finewines.se
2. Personligen lägger jag inte ut något på cellartracker om jag inte har provat minst en tredjedels flaska
3. Även om man kör copy/paste så är det en del jobb (mot lättjan kämpar själva gudarna förgäves)

Punkt "1" räcker till så det räcker.
 
Toppen