Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 juni 2015

Magnus L

urydhtfilgukj
Lapierre Morgon & Tio Pepe Fino en Rama

Hade jag inte haft ofrivilligt köpstop så hade jag även tagit, Produttori del Barbaresco som alltid är väldigt prisvärda, Etienne Sauzet Bourgogne Blanc då jag gillade förra årgången väldigt mycket, Hedges Family Estate Red Mountain för vem kan motstå en biodynamisk producent från USA och lite knasiga pesto-ölen Mikkeller/Lindemans SpontanBasil.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Jaha gott folk, blev det något kul idag?

Brunellosarna var slut tio över tio så där gick man bet...
Vågar gissa att båda Ciacci kommer att komma tillbaka på lagersaldot under nästa vecka. Jag vet visserligen inte exakt hur många som släpptes nu men knappast hälften av pianrosso (78 beställningsbara + x köpbara i vinkällarbutik av totalt 360 enligt Excelfilen på SB).
 

rs14

Medlem
Blev ett par flaskor Charlier Special Club 2004, fyra flaskor Drappier Grand Sendrée 2008 och fyra flaskor Louis Michel et Fils Grand Cru Vaudesir 2010. Den sistnämnda hade jag inte en aning om att den släpptes då den inte funnits med på några listor och provningar så det var glädjande. Riktigt bra Crand Cru Chablis från superb årgång till vettigt pris.
 

Rexel

Medlem
Vågar gissa att båda Ciacci kommer att komma tillbaka på lagersaldot under nästa vecka. Jag vet visserligen inte exakt hur många som släpptes nu men knappast hälften av pianrosso (78 beställningsbara + x köpbara i vinkällarbutik av totalt 360 enligt Excelfilen på SB).
Jag beställde pianrosson exakt kl 10, kollade 10.01 och då var alla slut!
Blev bara pianrosson, men fanns mkt annat jag ville ha. Fick ha extrem kontroll på mig själv för att inte skjuta med avtriggarfingret på beställningsknappen.....det är ju ett gift det här:confused:
 

kayaker

Cyklist
Jag var tvungen att beställa lite Etienne Sauzet Bourgogne Blanc 2013. Bättre vit Bourgogne som husvin är svårt att hitta, iallafall av den årgången.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Var förbi Passagen precis och de sista Brunnelo (det fanns 3 flaskor när jag gick från kontoret) var slut nu...

Jag köpte istället Drappier Grand Sendrée 2008 x2 istället och en bonusskumpa till morgondagen!
 

gece

Man vänjer sig.
Conde de Valdemar Gran Reserva -85 och Château de Jacques Grand Carquelin -13 samt några restflaskor av Château de Jacques Moulin-a-Vent -05. Sen ringde det i mobilen, det var 90-talet som ville ha tillbaks sina trendiga vindistrikt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Var inne en sväng på min lokala glasbank och toppade beställningen med några Produttori del Barbaresco och några Langhe Nebbiolo Massolino 2012. Den första Barbarescon skall öppnas redan ikväll!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra val. Gonzalez Byass knäcker allt motstånd. Resten framstår som dagisbarn.
Dessutom är de mycket billigare (i Svedala) än konkurrenterna.
Ikväll vet jag om jag håller med! Har inte druckit just denna En Rama innan (bara den vanliga finon), men i övrigt så är det såklart en av de bästa sherryhusen, så förväntningarna är skyhöga!
 

Michael.S

Medlem
Hedges, Family Estate, Red Mountain 2012
Känner en rejäl lakrits doft tillsammans med rostat fat, Efter en stund dyker det upp plommon, körsbär och en gnutta vanilj.
I munnen är vinet väldigt fylligt och välbalanserat. Ingenting som sticker ut eller överraskar. Tanniner medium-hög, syra medium-hög.
Till vinet äter vi entrecote, vilket passar bra. Hade kanske velat ha ännu mer tanniner. Eller något som hade gjort vinet mer intressant. 88p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Conde de Valdemar Gran Reserva -85 och Château de Jacques Grand Carquelin -13 samt några restflaskor av Château de Jacques Moulin-a-Vent -05. Sen ringde det i mobilen, det var 90-talet som ville ha tillbaks sina trendiga vindistrikt.
Jag hoppas du eller någon annan poppar den kära Valdemar 85 och 95 så vi andra inte köper dem i onödan. Tummis på det eller? ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hedges, Family Estate, Red Mountain 2012
Känner en rejäl lakrits doft tillsammans med rostat fat, Efter en stund dyker det upp plommon, körsbär och en gnutta vanilj.
I munnen är vinet väldigt fylligt och välbalanserat. Ingenting som sticker ut eller överraskar. Tanniner medium-hög, syra medium-hög.
Till vinet äter vi entrecote, vilket passar bra. Hade kanske velat ha ännu mer tanniner. Eller något som hade gjort vinet mer intressant. 88p
Yes, snyggt skrivet. Låter rimligt, inget märkvärdigt verkar det som. Synd, jag hade hoppats på mer! :(
 

gece

Man vänjer sig.
Jag hoppas du eller någon annan poppar den kära Valdemar 85 och 95 så vi andra inte köper dem i onödan. Tummis på det eller? ;)
Mellan alla sommaravslutningar, födelsedagar (halva Sverige fyller år i juni?), gamla hedniska festhögtider, kvällskurser och dylikt som chokar kalendern så här års kan jag säkert hinna att klämma in en liten provsmakning framåt juli. Gillar jag den kommer jag att såga så jag får allt själv. ;)
 

Vino fino

Medlem
Ikväll vet jag om jag håller med! Har inte druckit just denna En Rama innan (bara den vanliga finon), men i övrigt så är det såklart en av de bästa sherryhusen, så förväntningarna är skyhöga!
Du behöver inte hålla med! ;) Jag vet att jag har rätt ändå :D

Skämt åsido så är G-B är i högform just nu, har varit det de senaste åren. Inte bara Pepe utan hela sortimentet. Och Pepe en rama är den mest kompromisslösa av alla "råa" finos--- eller åtminstone var den det förra året, har inte hunnit prova gårdagens släpp.

Men om man inte gillar väldigt aromatiska estrar ska man nog passa sig....
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du behöver inte hålla med! ;) Jag vet att jag har rätt ändå :D

Skämt åsido så är G-B är i högform just nu, har varit det de senaste åren. Inte bara Pepe utan hela sortimentet. Och Pepe en rama är den mest kompromisslösa av alla "råa" finos--- eller åtminstone var den det förra året, har inte hunnit prova gårdagens släpp.

Men om man inte gillar väldigt aromatiska estrar ska man nog passa sig....
Jo, jag har ganska bra koll på producenten och vinstilen ifråga, men just den ofiltrerade och råa En Rama-stilen har jag ännu bara skrapat på ytan. Brukar också gilla de mer fylliga sherrystilarna mer än fino, men allt har såklart sin plats och till lite oliver och spanska korvar, så kommer det få bekänna färg med de allra bästa förutsättningarna. :)

Snart är det dags, inom ett par timmar ryker korken. Jag hade dock gärna sett att solen tittar fram också som våra metrologer har lovat så jag kan sitta på balkongen och njuta!
 
Toppen