Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 oktober 2018

RobinH

Medlem
Tycker dagens släpp var mycket intressant. Efter mycket research och rekommendationer blev det till slut följande viner:
2 x Les Clous Poulsard
2 x Les Clous Nature
2 x Cote du Py
2 x Fonseca 1996
2 x Kopke 2003
2 x Lustau Amontillado
Lägg därtill köp av tre stycken Crystallum Peter Max tidigare i veckan (för övrigt ett mycket starkt vin, väldigt burgundiskt och fint). Det blev dock en onödigt dyr vecka.
 

vinosofi

Medlem
På förvånansvärt många av de kvarvarande flaskorna Cote du Py i Nordstan var vaxet skadat och öppet ner till korken. Det lär ju inte påverka hållbarheten men det är ändå intressant att det verkar accepteras av allmänheten.
 

Magikern

Medlem
Clonakilla fanns kvar i en hel kvart så kvoten verkar ha varit väl avvägd. Ändå kommer man väl önska att man fläskat på med fler.

Inga problem att klicka hem en flaska efter en minut. Jag var lite förvånad faktiskt. Vinet bör ju vara lite av en double bubble och rätt eftertraktat. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
BE5BFF67-5A59-41CA-AC1B-F5D5201AFE69.jpeg

2004 Nederburg Vintage Limited Edition Pinotage

Kunde inte motstå att plocka upp ett av släppets mest intressanta viner. Mogen pinotage dricks inte varje dag direkt! Blev dessutom positivt överraskad över hur vitalt det är trots 14 år på rygg. Tanninerna har rundats av och upplevelsen är mjuk, nästan lite söt, men med adekvat syra och längd. Solen strax förbi zenit för den som vill ha lite mer primärfrukt (japp, jag tillhör dem). Fortfarande generös frukt som drar åt rotfrukt och komplex nyanserad torkad frukt. Medelfylligt med bra intensitet och koncentration. Inslag av soltorkad tobak, tjära, dill, undervegetation och malt, men även tång, köttgryta och gammalt bibliotek som berikar upplevelsen.

Ett lysande vin! Kanske det bästa och mest spännande pinotagevin jag har druckit (är ingen fan). Visst kunde det haft mer bett och tuffare struktur, men jag väljer att fria här och ser det lite som en bra, mogen rioja stilmässigt. Jag går igång på de flesta cylindrar och måste lägga det på åtminstone 90 poäng tror jag, men det kan vara en vattendelare av rang. :)
 

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 14463
2004 Nederburg Vintage Limited Edition Pinotage

Kunde inte motstå att plocka upp ett av släppets mest intressanta viner. Mogen pinotage dricks inte varje dag direkt! Blev dessutom positivt överraskad över hur vitalt det är trots 14 år på rygg. Tanninerna har rundats av och upplevelsen är mjuk, nästan lite söt, men med adekvat syra och längd. Solen strax förbi zenit för den som vill ha lite mer primärfrukt (japp, jag tillhör dem). Fortfarande generös frukt som drar åt rotfrukt och komplex, nyanserad torkad frukt. Medelfylligt med bra intensitet och koncentration. Inslag av soltorkad tobak, tjära, dill, undervegetation och malt, men även tång, köttgryta och gammalt bibliotek som berikar upplevelsen.

Ett lysande vin! Kanske det bästa och mest spännande pinotagevin jag har druckit (är ingen fan). Visst kunde det haft mer bett och tuffare struktur, men jag väljer att fria här och ser det lite som en bra, mogen rioja stilmässigt. Jag går igång på de flesta cylindrar och måste lägga det på åtminstone 90 poäng tror jag, men tror det kan vara en vattendelare av rang. :)
Svårt för pinotage, men det här gör mig sugen på att köpa en flaska i vetenskapen namn!
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 14463
2004 Nederburg Vintage Limited Edition Pinotage

Kunde inte motstå att plocka upp ett av släppets mest intressanta viner. Mogen pinotage dricks inte varje dag direkt! Blev dessutom positivt överraskad över hur vitalt det är trots 14 år på rygg. Tanninerna har rundats av och upplevelsen är mjuk, nästan lite söt, men med adekvat syra och längd. Solen strax förbi zenit för den som vill ha lite mer primärfrukt (japp, jag tillhör dem). Fortfarande generös frukt som drar åt rotfrukt och komplex nyanserad torkad frukt. Medelfylligt med bra intensitet och koncentration. Inslag av soltorkad tobak, tjära, dill, undervegetation och malt, men även tång, köttgryta och gammalt bibliotek som berikar upplevelsen.

Ett lysande vin! Kanske det bästa och mest spännande pinotagevin jag har druckit (är ingen fan). Visst kunde det haft mer bett och tuffare struktur, men jag väljer att fria här och ser det lite som en bra, mogen rioja stilmässigt. Jag går igång på de flesta cylindrar och måste lägga det på åtminstone 90 poäng tror jag, men tror det kan vara en vattendelare av rang. :)
Tog det som en rek, beställde ett antal
 

Silenos

Medlem
Gick väldigt bra eller dåligt beroende på hur man ser det.
Klarade av att bara beställa två flaskor i alla fall! :D

Går det sopa i sig detta ungt?

Alsace är nästan helt outforskat för min del, men jag har länge tänkt ge det en chans. Nu väcktes tanken att det här kanske är den perfekta ingången, i form av: "gillar jag inte det här, kan jag lika gärna skippa hela regionen". Bästa möjliga förutsättningar-principen, eller hur det nu kallades i vetenskapsteorin.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Går det sopa i sig detta ungt?

Alsace är nästan helt outforskat för min del, men jag har länge tänkt ge det en chans. Nu väcktes tanken att det här kanske är den perfekta ingången, i form av: "gillar jag inte det här, kan jag lika gärna skippa hela regionen". Bästa möjliga förutsättningar-principen, eller hur det nu kallades i vetenskapsteorin.

Vit Alsace då? Marcel Deiss släpptes idag, fantastiskt vin om du vill prova regionen!
 

LarsW

Medlem
Går det sopa i sig detta ungt?
Eeeehhhmmm... Nope!
Är det enkla svaret (OBS! Detta är min subjektiva åsikt!).
Trimbach gör väldigt torra rieslings som mår bra av ganska lång lagring om man inte gillar viner som löser upp plomberna i dina tänder...
Clos Ste Hune är deras flaggskepp bland rieslings och jag kommer inte röra mina flaskor innan de har nått minst 15 och gärna 20 år ålder.

Om du är intresserad av denna region och denna typ av viner rekommenderar jag Riesling Cuvée Frédéric Emile från samma odlare för att pröva på stilen till 1/4 av priset och ett sjujäkla gott vin! Tyvärr tog det nyligen slut på systemet men finns hos diverse webhandlare. Jag drack nyligen 2008 och bäst var det dag två!
 

Mats

Gone todash....
Har i varje fall med FW-standard hållit hårt i köpstoppet sista 4 åren och backat ca 100 flaskor/år men nu blev det mer måste-köp än på länge:
Tur att nästan alla är sådana som dricks snabbt och inte belastar källaren......

För de som gillar sherry och The Wine Advocate så ratade en av deras testare i en test i dec -17 den här sherryn som delad tvåa av alla (?) sherrysar han provade det året.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Har i varje fall med FW-standard hållit hårt i köpstoppet sista 4 åren och backat ca 100 flaskor/år men nu blev det mer måste-köp än på länge:
Tur att nästan alla är sådana som dricks snabbt och inte belastar källaren......

För de som gillar sherry och The Wine Advocate så ratade en av deras testare i en test i dec -17 den här sherryn som delad tvåa av alla (?) sherrysar han provade det året.
Inte gett upp hoppet om pinot noir helt ännu ser jag ?:)
 
Toppen