Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 5 oktober 2018

Mats

Gone todash....
Inte gett upp hoppet om pinot noir helt ännu ser jag ?:)

Givryn är ju månadens Finewines ”låtossdelaenpava”, Chambertin.
Kanske därför den slank ner i Mats köpkorg? :blyg:
Jo hade faktiskt gett upp hoppet om pinot noir efter många jordgubbsfyllda försök men så kom @john b med den där jäkla månadspavan i september :mad: och doften som den hade väckte hoppet att kanske kanske det ändå går att hitta trevliga viner på den druvan. Försökte faktiskt köpa en Newton Johnson PN också igår men var för sen så den var redan slut.
 

Bastardo

Medlem
För de som gillar sherry och The Wine Advocate så ratade en av deras testare i en test i dec -17 den här sherryn som delad tvåa av alla (?) sherrysar han provade det året.

Mats!

Ditt inlägg är oerhört oklart. Vad vill du egentligen säga här?
”ratade en av deras testare i en test i dec -17 den här sherryn som delad tvåa av alla (?) sherrysar han provade det året.”

För ordet rata betyder: försmå, ogilla, vraka, utdöma, kassera, förkasta, avvisa, nobba, refusera, spola.
Kan du förklara vad du menar? :)
 

Silex

Medlem
Mats!

Ditt inlägg är oerhört oklart. Vad vill du egentligen säga här?
”ratade en av deras testare i en test i dec -17 den här sherryn som delad tvåa av alla (?) sherrysar han provade det året.”

För ordet rata betyder: försmå, ogilla, vraka, utdöma, kassera, förkasta, avvisa, nobba, refusera, spola.
Kan du förklara vad du menar? :)
Jag antar att han menar "rata"=bedöma, utifrån engelskans "rate". Vad han egentligen vill säga är väl att man bör köpa en flaska eller 5 om man gillar sherry.
 

Bastardo

Medlem
Jag antar att han menar "rata"=bedöma, utifrån engelskans "rate". Vad han egentligen vill säga är väl att man bör köpa en flaska eller 5 om man gillar sherry.
Hur som helst, så anser jag, att man bör vara så tydlig som möjligt här på forumet, så att alla förstår … ;) Så även jag.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Mats!

Ditt inlägg är oerhört oklart. Vad vill du egentligen säga här?
”ratade en av deras testare i en test i dec -17 den här sherryn som delad tvåa av alla (?) sherrysar han provade det året.”

För ordet rata betyder: försmå, ogilla, vraka, utdöma, kassera, förkasta, avvisa, nobba, refusera, spola.
Kan du förklara vad du menar? :)
Det var väl uppenbart! Sherryn var bara delat näst bäst av alla sherries det året. Då måste man rata den (i traditionell svensk betydelse), och hålla sig till det bästa! :D:D:D Det är därför forumet heter finewines.se! ;)
 

Mats

Gone todash....
Mats!

Ditt inlägg är oerhört oklart. Vad vill du egentligen säga här?
”ratade en av deras testare i en test i dec -17 den här sherryn som delad tvåa av alla (?) sherrysar han provade det året.”

För ordet rata betyder: försmå, ogilla, vraka, utdöma, kassera, förkasta, avvisa, nobba, refusera, spola.
Kan du förklara vad du menar? :)
Tack @Vingubben och @Silex för att ni översätter min slarviga svengelska! Skulle ha skrivit "räjtade"........
 

Mats

Gone todash....
Har i varje fall med FW-standard hållit hårt i köpstoppet sista 4 åren och backat ca 100 flaskor/år men nu blev det mer måste-köp än på länge:
Tur att nästan alla är sådana som dricks snabbt och inte belastar källaren......

För de som gillar sherry och The Wine Advocate så ratade en av deras testare i en test i dec -17 den här sherryn som delad tvåa av alla (?) sherrysar han provade det året.
Provat alla utom 1 nu:
Totaldissar första nihonshun (Yamatoshizuku) och Givryn.
Inte provat nihonshu nr 2 men trean Taru är en av de bättre jag köpt i Sverige sista året. Lite bitter i eftersmaken men god.
Cristom har härlig doft och i smaken fin pinositet, lite enkel men god. Vore det inte för det permanenta köpstoppet skulle det nog läggas undan några ca 5 år för att se vad som händer.
Lustaus Almacenista ACyS var mycket mycket bra men tyvärr med lite för mycket alkohol i eftersmaken. Den eller Don Gonzalo blir dock årets bästa sherry. Dracks 2 v efter öppnande och hade stått under kork i ca 12-15°C. Ska öppna en till och låta den mogna lite längre. Får här även göra en ordentlig ändring i mitt förra inlägg, WA gav inte sitt betyg utifrån alla sherrys utan från Lustaus. De gör ju iofs många men inte alla. WA gav den 93 p och jag 91.
 

Bastardo

Medlem
Lustaus Almacenista ACyS var mycket mycket bra men tyvärr med lite för mycket alkohol i eftersmaken. Den eller Don Gonzalo blir dock årets bästa sherry. Dracks 2 v efter öppnande och hade stått under kork i ca 12-15°C. Ska öppna en till och låta den mogna lite längre. Får här även göra en ordentlig ändring i mitt förra inlägg, WA gav inte sitt betyg utifrån alla sherrys utan från Lustaus. De gör ju iofs många men inte alla. WA gav den 93 p och jag 91.
Munkis ger den 17 i betyg och prisvärt som omdöme. Det motsvarar cirka 94p på Parkerskalan. Så betyget är fint, men priset är inte direkt fyndmässigt. :) Men de som är stadd vid kassan kan bortse ifrån pv. ;) Personligen kommer jag inte betala så här mycket för en sherry.
https://www.sherrynotes.com/2018/re...enista-palo-cortado-cayetano-del-pino-lustau/
P.S. Alltså, om man ger maxpoäng redan för den här sherryn, så hur mycket måste man ge då till en sherry som kostar flerfaldigt så mycket?
 
Last edited:
Toppen