Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 6 april 2018

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kan man generalisera på det sättet? ;) De har ju gjort rätt många viner vid detta laget. Det är lite som med Bordeaux 2003 där många hävdade att alla toppviner var hedonistiskt njutningsbara redan vid 10 års ålder.
Ha ha! Nja detta är nog ingen generalisering. Här jämför vi Bdx -15 med SQN -15. Det är inte många Bdx-15 som har ett drickfönster som börjar innan 2025(som sen kan sträcka sig ytterligare 25+ år). SQN däremot kan njutas redan vid släpp och kan man hålla sig 2-3 år blir man säkert ännu mer belönad. Jag gillar viner som man kan poppa och uppskatta ett par veckor efter inköp och om de glöms bort fortfarande är bra (kanske t.o.m bättre men det är inte säkert) om 10+ år. Jag har däremot svårt att upprätthålla plats i källaren för viner som måste ligga 10+ år innan de ens är i närheten av att vara njutbara. Så jag gillar inte heller babyviner som bara tar plats och måste växa till sig.
 
Blir relativt billigt för min del idag. Väldigt nyfiken på Maclura efter de positiva omdömena och då jag älskar stallighet. Kan kanske bli en ny vardagsfavorit.
 

Attachments

  • Screenshot_2018-04-06-09-20-22.png
    Screenshot_2018-04-06-09-20-22.png
    103,9 KB · Visningar: 252
M

Mouton

Fick 3 Pontet Canet 3 Leoville Barton, men ingen bekräftelse än. Var ju värre än ett webb släpp.
 
M

Mouton

Där kom bekräftelse, men man får nog hålla en tumme på att flaskorna verkligen dyker upp.
 

Pontus

Medlem
Blev några flaskor vardera av Pontet-Canet och Smith-Haut-Lafitte (Blanc). Har ingen erfarenhet av den sistnämnda, ser fram emot att testa om några år. Om flaskorna dyker upp...
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Väldigt nyfiken på Maclura efter de positiva omdömena och då jag älskar stallighet.
Intressant att Jack Jakobsson på BK Wine inte nämner någon stallighet i sin recension. Däremot får den ett mycket bra omdöme.
Omdöme: 15,5p ++ utvecklad, lakrits, stor doft, viol, floral, tanniner, saftig, aning röda bär, 3-8år
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Där kom bekräftelse, men man får nog hålla en tumme på att flaskorna verkligen dyker upp.
Pontet Canet fanns kvar efter du fick bekräftelsen så den är nog inga problem. Leoville tog slut fort så det kan hänga på tidsangivelsen på beställningen. Det har hänt att man blivit av med nån flaska pga det. Lycka till!
 
M

Mouton

Pontet Canet fanns kvar efter du fick bekräftelsen så den är nog inga problem. Leoville tog slut fort så det kan hänga på tidsangivelsen på beställningen. Det har hänt att man blivit av med nån flaska pga det. Lycka till!
Ja Leoville har jag blivit utan vid alla tidigare försök, oturen håller säkert i sig.:(
 
Intressant att Jack Jakobsson på BK Wine inte nämner någon stallighet i sin recension. Däremot får den ett mycket bra omdöme.

Jag reagerade likadant! Blev lite rädd då båda forumets skribenter skrivit om "häst" och "gödsel", men när jag läser på Cellartracker, Håkan Larsson, Vinbanken eller BK Wine står det inte något om detta. Inte för att jag misstror våra skribenter, det skiljer sig bara på den punkten jämfört med andra. Jag är så pass ny inom vinvärlden att jag blev lika nyfiken som rädd, så jag beställde bara en flaska först för att testa med. 8 000 flaskor borde räcka tills jag testat min flaska tänker jag.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
I skrivande stund ca 10.41 svensk tid finns det 6 SQN Syrah kvar i webbsaldot av >100! PK har sålt halva (24) och Malmö slutsålt!
Trodde faktiskt inte det skulle gå så forto_O
 
M

Mouton

Jag reagerade likadant! Blev lite rädd då båda forumets skribenter skrivit om "häst" och "gödsel", men när jag läser på Cellartracker, Håkan Larsson, Vinbanken eller BK Wine står det inte något om detta. Inte för att jag misstror våra skribenter, det skiljer sig bara på den punkten jämfört med andra. Jag är så pass ny inom vinvärlden att jag blev lika nyfiken som rädd, så jag beställde bara en flaska först för att testa med. 8 000 flaskor borde räcka tills jag testat min flaska tänker jag.
Dock är webb saldot noll, han inte med där. Men det kommer säkert fler om nån dag.
 
Japp, gick på några minuter... Dock finns det många i butikerna så jag har tänkt be min lokala butik ta hem från någon annan.

Den gick på under minuten på webben. Tänkte hämta hem 4 flaskor till "min butik" men de var slut innan jag hade hunnit trycka mig vidare. Fick ta cykeln bort till Nordstan istället. Men tror som sagt att den kommer vara kvar i butik ett par dagar. Ingen direkt strykande åtgång i Nordstan när jag var där iallafall.
 
Jag reagerade likadant! Blev lite rädd då båda forumets skribenter skrivit om "häst" och "gödsel", men när jag läser på Cellartracker, Håkan Larsson, Vinbanken eller BK Wine står det inte något om detta. Inte för att jag misstror våra skribenter, det skiljer sig bara på den punkten jämfört med andra. Jag är så pass ny inom vinvärlden att jag blev lika nyfiken som rädd, så jag beställde bara en flaska först för att testa med. 8 000 flaskor borde räcka tills jag testat min flaska tänker jag.

Bra med källkritik! Det är ju rätt subjektivt detta med vin, och provningarna går i rasande fart, så mitt stall-tips är att det alltid är bra att jämföra olika provare. Men den bästa måttstocken vad gäller vad man gillar är ju den egna gommen och näsan. Och med detta pris är det ju som upplagt för att få några till bedömningar snart! Rapportera gärna vad du tyckte, spännande för oss som recenserar. Stallighet är ju typiskt en sån sak som man är litet olika känslig för, vissa kan tycka att det tillför komplexitet i små doser och andra reagerar kraftigt.

Kan också tipsa om Sofia Ander på dinvinguide.se som alltid brukar vara rätt träffsäker och som jag uppfattar inte har så många kompasser förutom sin egen smak. Hon är en av dem jag själv sen kollar för att se om jag missat något (jag och Patrik lägger som regel ut våra bedömningar före de andra skribenterna) http://www.dinvinguide.se/sofiaander/systembolaget-sma-partier-6-april-2018/
 
Bra med källkritik! Det är ju rätt subjektivt detta med vin, och provningarna går i rasande fart, så mitt stall-tips är att det alltid är bra att jämföra olika provare. Men den bästa måttstocken vad gäller vad man gillar är ju den egna gommen och näsan. Och med detta pris är det ju som upplagt för att få några till bedömningar snart! Rapportera gärna vad du tyckte, spännande för oss som recenserar. Stallighet är ju typiskt en sån sak som man är litet olika känslig för, vissa kan tycka att det tillför komplexitet i små doser och andra reagerar kraftigt.

Kan också tipsa om Sofia Ander på dinvinguide.se som alltid brukar vara rätt träffsäker och som jag uppfattar inte har så många kompasser förutom sin egen smak. Hon är en av dem jag själv sen kollar för att se om jag missat något (jag och Patrik lägger som regel ut våra bedömningar före de andra skribenterna) http://www.dinvinguide.se/sofiaander/systembolaget-sma-partier-6-april-2018/

Du får verkligen inte ta min påpekan som ett fel och jag försökte verkligen att formulera mig "rätt", alltså att det skiljer sig emellan bedömningarna. Inte på något sätt att din/er uppfattning är fel, hoppas att jag fick fram det! Det var just era noter om stall och gödsel som fick mig att bli nyfiken! Jag är jättenyfiken på detta vin och ska definitivt meddela dig mina reflektioner.

Kollar emellanåt också på Sofia Ander som du tipsar om, i detta fallet hade jag inte gjort det. Önskar dig en trevlig helg!
 
Last edited:
Toppen