Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 7 december 2018

chambertin

Medlem
Någon som har druckit viner från Kershaw?
Har druckit 2015-varianterna av Chardonnay och Syrah och tyckte dom var riktigt bra (framför allt Chardonnayn).
Svåra viner att få tag på även i Sydafrika (framför allt då Deconstructed-varianterna av Chardonnay och Syrah).
Pinot Noir har jag inte provat och det verkar som att det bara är tredje året som dom gör den.
Misstänker att dessa viner är de som kallas Clonal Selection och som brukar ligga på 5-600 ZAR lokalt så priserna här är riktigt bra.
Kershaws Syrah har tydligt uttryck av norra Rhône och Clonal Slection lutar snarare åt det slanka hållet än kraftpaket så gillar du det så är det bara att shoppa.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dessa funderar jag på att införskaffa:

2013 Gramona Imperial Brut Gran Reserva
NV Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny Premier Cru
2008 Henriot Brut Millésimé
2017 Keller Grüner Silvaner Trocken
2017 Dönnhoff Riesling Trocken
2017 Keller Riesling Trocken
1995 Faustino I Gran Reserva
1981 Montecillo Gran Reserva Selección Especial
 

DVI

Medlem
Hej alla,
Ny på detta forum men har läst dessto längre och gläds åt era tips och infallsvinklar.
Jag tänkte att kommande släpp (inkl Ornellaia) är en möjlighet att testa supertoskaner. Men jag vet inte hur de olika skiljer sig åt.
Aktuella är:
Sassicaia
Ornellaia
Solaia.
Även Tignanello finns ff

Jag gillar bläckig bordeaux. Blyerts, ceder, cigarrlåda. Vilket av vinerna tror ni motsvarar min Bordeaux-preferens bäst? Är de mycket årgångskänsliga? 2015 rätt varmt år - blir det syltiga viner då? Någon som har någon erfarenhet?
Tack på förhand!
 

Håkan

Medlem
Hej alla,
Ny på detta forum men har läst dessto längre och gläds åt era tips och infallsvinklar.
Jag tänkte att kommande släpp (inkl Ornellaia) är en möjlighet att testa supertoskaner. Men jag vet inte hur de olika skiljer sig åt.
Aktuella är:
Sassicaia
Ornellaia
Solaia.
Även Tignanello finns ff

Jag gillar bläckig bordeaux. Blyerts, ceder, cigarrlåda. Vilket av vinerna tror ni motsvarar min Bordeaux-preferens bäst? Är de mycket årgångskänsliga? 2015 rätt varmt år - blir det syltiga viner då? Någon som har någon erfarenhet?
Tack på förhand!
Jag skulle rekommendera Sassicaia, det är den som absolut liknar Bordeaux mest. Ornellaia är mer nya världen och Solaia alldeles för dyr. De gånger jag provat alla tre mot varandra har Sassicaia varit den som tilltalat mig absolut mest. Sassicaia är ett av mina absoluta favoritviner. Dessvärre är den inte längre inom min budget.
 
Toppen