Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 7 december 2018

magnum

Epernay, Frankrike
Tack för rapport!

En fråga angående Philipponnat:en: Finns det risk för årgångskrångel pga. formell NV-märkning, eller står det klart och tydligt 2013?

Det är också lovande att se Albert Morot dyka upp. Den här kanske jag hoppar över (jag har redan för många 2015); men producenten brukar också, om jag inte missminner mig, släppa viner med ganska många år på nacken. Med lite tur letar sig några av dem hit vad det lider...
Står basår på baketiketten!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
”Bara” 17.5 pinnar från den ganska porto-engagerade Jancis Robinson. ”Bara” om man jämför med Taylor och Fonseca som båda erhöll sanslösa 19.5p. Som du beskriver det kan ju skillnaden ev. tillskrivas det svåra i att titta runt hörn utan att vara Teiresias eller ha periskop.
Churchill har en riktigt bra LBV (förmodligen för den är ofiltrerad) men t.ex. Wine Advocate brukar oftast ge deras Vintage Port rätt måttliga poäng, jämfört med bl.a. Taylor/Fonseca/Graham. 2011:ans TWA (92-94) är bra för Churchill hos dem. Fonseca fick (97-99), Dow och Taylor båda (96-98), Graham (95-97).
 

Skrutt

Medlem
Churchill har en riktigt bra LBV (förmodligen för den är ofiltrerad) men t.ex. Wine Advocate brukar oftast ge deras Vintage Port rätt måttliga poäng, jämfört med bl.a. Taylor/Fonseca/Graham. 2011:ans TWA (92-94) är bra för Churchill hos dem. Fonseca fick (97-99), Dow och Taylor båda (96-98), Graham (95-97).
Orkar/hinner inte kolla källor men jag har för mig att Churchill’s LBV 2011 anklagades för grav sliskighet på någon eller några vanlig(a) vin-site(r). Men jag plockade några ändå från dotterns födelseår.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Orkar/hinner inte kolla källor men jag har för mig att Churchill’s LBV 2011 anklagades för grav sliskighet på någon eller några vanlig(a) vin-site(r). Men jag plockade några ändå från dotterns födelseår.
Då vill jag komma ut som en anhängare - t.o.m. en stolt sådan - av gravt sliskiga viner! :) Om någon vill byta bort sina Churchill-LBV-2011or är det bara att höra av sig. Det fascinerande var att LBV-2012:an också var riktigt bra. Har ej provat 2013 som står på hyllan nu.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lite låg score för ett WOTY, väl?
Jag var förvånad över hur många "dyra" viner och viner med måttlig produktion som fanns med i år, jämfört med hur listorna brukar se ut. WS lista brukar ju inte vara en "årets absolut bästa viner"-lista, utan en lista över riktigt bra viner som presterat ovanligt bra i aktuell release, och som det finns en rimlig chans att få tag på. D.v.s. sådant som Pétrus, DRC, Armand Rousseau kommer inte med även om de får 99-100 p. Riojor har varit med flera gånger.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
D.v.s. sådant som Pétrus, DRC, Armand Rousseau kommer inte med även om de får 99-100 p.
Nu vill jag inte vara petig (eller det kanske jag vill) men Pétrus Pomerol 1985 var med 1988, 1989 med 1992, 1990 med 1993. Det verkar som att flertalet av de stora namnen varit med (utom just DRC vad jag kan se) men att senare år har gått åt "billigare" viner. Kan det vara så att WS inte får sina gratis flaskor längre ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu vill jag inte vara petig (eller det kanske jag vill) men Pétrus Pomerol 1985 var med 1988, 1989 med 1992, 1990 med 1993. Det verkar som att flertalet av de stora namnen varit med (utom just DRC vad jag kan se) men att senare år har gått åt "billigare" viner. Kan det vara så att WS inte får sina gratis flaskor längre ;)
Låter som en illustration av det gamla talesättet "det var bättre förr"! ;) (Ett av mina favorituttryck för övrigt.) Har nog kollat dessa WS-listor mindre än 10 år.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Wine Spectators 97 poäng på Sassicaia 15 säger allt om de som provar öppet. Vinet är idag HELT slutet...
Som med 2014 som jag drack i början på året.. Visade sig vara otroligt första timman efter dekantering, men vips efter ca 3 timmar så stängde HELA vinet ner sig och det var som att dricka saft resten av flaskan...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Wine Spectators 97 poäng på Sassicaia 15 säger allt om de som provar öppet. Vinet är idag HELT slutet...
Men Artberg, vem i sina sinnens fulla bruk och med åtminstone lite kunskap om viner, köper en Sassicaia för att dricka direkt? Det är ju den mest lagringskrävande av supertoscanarna, och den som ligger närmast en klassisk och högklassig Bordeaux i utvecklingskurva, åtminstone av dem jag provat.

Wine Spectator anger "Best from 2023 through 2042" (Bruce Sanderson). Det är de siffrorna, inte 97:an, som anger om de tycker att det är lämpligt att dricka nu. Men det visste du väl redan? Wine Advocate anger f.ö. "Drink date 2020 - 2045" (Monica Larner). Jag är dåligt kalibrerad på just Larners drickfönster, men tycker nästan alltid att Wine Advocate rekommenderar att dricka för ungt, jämfört med mina egna preferenser.

Här kan man för övrigt läsa om en Sassicaia och Ornellaia-vertikal jag var med på för ett antal år sedan, som är en av de provningar jag grundar mitt allmänna intryck av Sassicaia på. Men vi provade helt öppet, och i närvaro av producenterna, så det finns nog inget i den bloggposten som blindprovningsdogmatiker kan lita på. :)
 
Men Artberg, vem i sina sinnens fulla bruk och med åtminstone lite kunskap om viner, köper en Sassicaia för att dricka direkt? Det är ju den mest lagringskrävande av supertoscanarna, och den som ligger närmast en klassisk och högklassig Bordeaux i utvecklingskurva, åtminstone av dem jag provat.

Wine Spectator anger "Best from 2023 through 2042" (Bruce Sanderson). Det är de siffrorna, inte 97:an, som anger om de tycker att det är lämpligt att dricka nu. Men det visste du väl redan? Wine Advocate anger f.ö. "Drink date 2020 - 2045" (Monica Larner). Jag är dåligt kalibrerad på just Larners drickfönster, men tycker nästan alltid att Wine Advocate rekommenderar att dricka för ungt, jämfört med mina egna preferenser.

Här kan man för övrigt läsa om en Sassicaia och Ornellaia-vertikal jag var med på för ett antal år sedan, som är en av de provningar jag grundar mitt allmänna intryck av Sassicaia på. Men vi provade helt öppet, och i närvaro av producenterna, så det finns nog inget i den bloggposten som blindprovningsdogmatiker kan lita på. :)
Så 2042 bör den vara på topp. Varför inte 2043? Eller 2046?
De här siarråden finner jag parodiska.
För övrigt: "Blindprovningsdogmatiker" - det gillar jag!
 

Poussard

Medlem
Så 2042 bör den vara på topp. Varför inte 2043? Eller 2046?
De här siarråden finner jag parodiska.
För övrigt: "Blindprovningsdogmatiker" - det gillar jag!
Skitsamma om det är 2042 eller 2043, vad som är intressant är väl huruvida någon kan ge ett slutet vin 97p. baserat på hur de tror det kommer smaka om ca 25 år. Med tillräckligt många provade viner och upplevd utveckling över tid hos andra viner eller andra årgångar av samma vin kanske det är möjligt. Och om man anser att man kan göra det så kan man antagligen göra det både blint och öppet.
 
Toppen