Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 16 februari 2018

Trydebull

Medlem
Var vansinnigt imponerad av 2010 som jag fick chansen att prova för ett tag sedan. Men tvekar på denna, 2014 var väl ett hyfsat mediokert år i Södra Rhone och tänker att även Languedoc är svag 2014. Någon som vet mer?
Jag resonerade precis så. Väldigt mycket av det jag testat när det gäller rött, franskt från 2014 (undantag några Bdx) har varit långt från de bättre årgångarna.
 

Swedish

Medlem
Alltid lika kul det här med årgångar... jag är väldigt positiv till 2014. Har gillat mina bourgogner, beaujolaier, bordeauxer, juror, loire... För mig en sådan klassisk snyggt balanserad årgång... på papperet är inte 2014 en topp årgång i Languedoc (vilket 2013 definitivt är) men det lilla jag har provat har varit riktigt bra. Aupilhac 14 är strålande för sin lilla peng och Valiniere 14 var riktigt fin. På samma sätt var inte 2010 helt lyckad i Languedoc men Valiniere blev ändå väldigt bra...
 

Laigaard

Medlem
Det blev: Laurel, Domaine Jessiaume Santenay 1er cru Les Graviers Blanc och en Domaine Rossignol-Trapet Gevrey-Chambertin Vielles-Vignes.

Samtliga fanns att plocka upp vid PK-huset.

Någon som har hunnit prova från släppet ännu?
 

Skrutt

Medlem
Killen i kassan var extremt lyrisk över det, om du vill ha lite förhandsinfo. Utbrast "Vilken Kabinett!" när jag kom med flaskorna. Sen att jag först hörde fel (i nån sekund) och trodde han skämtade fram "vilken cabernet" behöver vi inte prata om.
Men är den från 2006 som anges i denna tråd och i SBs Excelfil eller är det en 2016 som det står på produktsidan? :mad: :mad: :mad:
 

Keen

slan
Gillade den, dracks till räkor med rätt mycket chili och där matchade den bra. Men jag skulle ge den ett par år för att syra+sötma ska integreras bättre. Fokuserade kanske inte tillräckligt på vinet då det var middag med föräldrar+syrran, sorry. Men den kommer inte göra någon besviken om ett par år.
 
Toppen