Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 17 november 2017

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina kommentarer. Släppet 17/11 känns klart roligare än 3/11. Provade dock de här vinerna direkt efter 3/11-vinerna så skärpan var kanske inte på topp hela tiden. Jag får intrycket att jag är aningen generösare med poäng än @Omar Khayyam, särskilt när det gäller "medium-wines" så det vara vara värt att ha i åtanke när man tittar på poängen.
Tyvärr inga champagner med på provningen. Kan vara andra viner från listan som också saknades.
Enligt mitt tycke så var Guigals Vignes de l`Hospice det överlägset bästa vinet på de här två provningarna. 599 kr är en del pengar, men det är definitivt väl använda pengar. I övrigt på röda sidan finns det en trevlig Pinot Noir från Bründlmayer till ett attraktivt pris. Vill man ha något moget så är Villa di Capezzano 2007 inte oävet.
På den vita sidan var Bruno Collin's En Remilly i en klass för sig, men där var det inte mycket av konkurrens.

99099 Chignin Bergeron Jean Perrier et Fils 2016 199 kr
N: Massiv söt doft med hägg, syren och Ahlgrens bilar
M: sötaktik, något syntetisk smak med piggelin och Ahlgrens bilar, bra syra, rätt charmigt och kul (84-86)

96065 Wittmann Morstein Riesling Grosses Gewächs 2016 469 kr
N: Blommor och aprikoser, elegant
M: Mycket bra syra, lite fizz, citron, blommig, parfymerad, på gränsen till för mycket av det goda. Måste lagras länge (88-90)

93740 Loimer Loiserberg Grüner Veltliner 2016 159 kr
N: Återhållsam citrusdoft
M: Ren smak med söta gröna äpplen, mineral och såpa. Klart färdigt att dricka. Inte min favoritdruva, men det här var en trevlig bekantskap. (86-88)

95306 Umathum Grauer Burgunder Weingut Umathum 2016 159 kr
N: Krusbär och gröna blad
M: Tvåligt, lite tunn frukt och medioker syra. (79-82)

94925 Aloers Xarel-Lo 2014 169 kr
N: Äpplen och dåligt städat badrum
M: Äppelcider på steroider, massor av fräscha äpplen, men inte så mycket annat. Bra syra, speciell stil som ändå funkar. (85-88)

96359 OVNI Palomino Fino 2015 149 kr
N: Stickig doft med rök och alkohol
M: Klara sherrytoner, något tunn i frukten, väldigt speciellt och roligare än bra. Enbart för vinprovningar (druva) (80-84)

93277 Chassagne-Montrachet Premier Cru En Remilly Bruno Colin 2015 695 kr
N: Smör, rostat bröd och vanilj
M: Söt koncentrerad frukt med citrus, mandel och aprikoser med en vass syra. Förvånansvärt tillgängligt redan nu. Lever upp till prislappen. (91-93)

96078 Guigal Condrieu 2015 395 kr
N: Tvål och syren
M: Söt, blommig och elegant frukt. Bra mognad (89-91)

94322 Empire Estate Riesling 2016 209 kr
N: Citron och apelsin
M: Tydlig citrussmak, bra syra men lite spretigt, kan nog lugna sig med lite lagring. Helt ok (86-89)

99956 Klein Constantia Riesling 2015 249 kr
N: Petroleum, honung och jasmin
M: Väldigt blommigt, petroleum och honung, snällt och tillgängligt. Drag åt det halvtorra hållet med bra fräsch syra. Jag gillar den här stilen av riesling (88-91)

91195 Reyneke Natural Wine Chenin Blanc 2016 599 kr
N: Svavel, aprikos och läder
M: Örtig, blommig, snygg frukt. Tydlig mineralton. Ett gott vin med helt fel prislapp (87-90)

96100 Mère et Fils Chardonnay 2016 179 kr
N: Blommor och avlopp
M: Gröna äpplen och vanilj, bra syra men ganska endimensionellt i övrigt (84-87)

96032 Kumeu River Estate Chardonnay 2015 219 kr
N: Smörig citrusdoft
M: Massiv syra och tydlig citruston, välgjort, men lite tråkigt (84-87)

96034 Kumeu Mate´s Chardonnay 2015 369 kr
N: Smörig, mineralig citrusdoft
M: Massiv syra, citron, äpplen, smör, brioche. Ett klart lyft upp från "lillebror" ovan. (89-91)

95153 Nuits-Saint-Georges 2012 299 kr

N: Lite tunn doft med hallon, lingon och gröna blad
M: Söt, fin, något tunn hallonfrukt, enkelspårigt och saknar finess (83-87)

95049 Bründlmayer Pinot Noir 2015 229 kr
N: Bra djup doft av lingon och jordgubbar
M: Hallon, lingon och jordgubbar. Bra koncentration utan att vara överextraherad, pepprig och god. Novembersläppens bästa pinot noir. Klar köprekommendation på den här. (88-90)

98807 Te Mata Estate Gamay Noir 2017 149 kr
N: Hallonbåtar, lätt syntetisk
M: Söta hallon, fräsch, enkel men god (85-87)

99018 Picaro del Aguila 2015 299 kr
N: Tät och örtig med mörka bär
M: Massiva tanniner med koncentrerad, fin, mörk frukt, örter och fat. Bra vin (89-92)

99278 Aalto 2015 359 kr
N: Något dammig doft med mörka bär
M: Snygg, koncentrerad frukt med örter och körsbär. Bra, men inte på topp just nu. Aalto brukar leverera bättre, satsa på Picaro del Aguila istället (87-90)

96689 Bastardo Conceito Vinhos lda 2016 179 kr
N: Kvistar, blad och avföring
M: Massiva tanniner, ingen som helst frukt, bara kvistar och blad. Avstår gärna från det här. (66-70)

99783 Kozlovic Teran 2016 178 kr
N: Tunn doft med plommon och alkohol
M: Söt, fin koncentrerad plommonfrukt, men rätt så enkelspårigt. En hundralapp för dyrt. (77-80)

95157 Montessu 2015 139 kr
N: Örter, mörka bär och kakaopulver
M: Choklad, rosor, körsbär. (Carignan 60 %, Cabernet Franc 10 %, Cabernet Sauvignon 10 %, Merlot 10 %, Syrah 10 %) Det här funkar och hänger ihop. Ett kul och bra vin! (86-89)

90385 Pignolo Torre Rosazza 2013 299 kr
N: Varma katrinplommon, vanilj
M: Kraftiga tanniner, örtig, fräsh, mycket ung, (86-89)

90065 Villa di Capezzano 2007 259 kr
N: Tät, mogen doft med svarta vinbär och fat
M: Körsbär och svarta vinbär, koncentrerat, snyggt fatat, perfekt mognadsfas. Bra köp om man är ute efter ett helt moget vin (89-90)

90453 Albarossa Bricco del Guazzi 2015 139 kr
N: Söt doft med örter och mörka bär
M: Ungt, bra frukt, lite spretigt men inte dumt (84-87)

90690 Masi Osar 2011 389 kr
N: Sval doft av portvin och alkohol
M: Slutet, väldigt alkoholstinnt, tuffa tanniner och blek frukt. Jag tvivlar på att det här någonsin kommer att bli bra (82-85)

90467 Domaine Font de Courtedune Côtes du Rhône Villages Vielles Vignes 2015 149 kr
N: Blommig, örtig, söt frukt
M: Söt, inställsam, lätt, örtig å rätt så snygg. (86-88)

95128 Château de Saint-Cosme Gigondas 2015 259 kr
N: Koncentrerade mörka bär, örter och rök
N: Söt frukt, massor av örter, kraftiga tanniner. Gott! (87-90)

90549 Domaine Font de Courtedune Châteauneuf-du-Pape 2013 299 kr
N: Vanilj, stall, läder, mörka bär
M: Söt tät frukt med lingon, plommon och örter. Elegant men aningen tunt (86-89)

92932 Humagne Rouge 2012 349 kr
N: Bränd doft med katrinplommon
M: Rökig och bränd. Här känns det som om något väsentligt saknas? I en tunnel eller ska det vara så här? (80-85)

95144 Vignes de l`Hospice 2014 599 kr
N: Söta plommon, örter och vanilj
M: Koncentrerade hallon, typisk burgundisk stil, örtigt, svalt, perfekt fatat, mycket elegant och skitgott! En klass för sig på den här provningen. Går att njuta till fulländning redan nu, men klarar säkert lång lagring. (93-96)

90439 Hermitage Domaine du Colombier 2013 499 kr
N: Lite tunn pepprig doft med en hel del alkohol
M: Snygg, sval och blåbärsfruktig med svartpeppar. Mycket ung (88-91)

95152 Hermitage Rouge 2013 429 kr
N: Stall och blöta löv
M: Ganska lätt, sval, elegant. Känns hyfsat mogen trots sin ringa ålder. (89-92)

95150 Château d´Ampuis 2013 895 kr
N: Örtig doft med vanilj och alkohol
M: Eldig, alkoholig, massiv frukt och massiva tanniner, snyggt, men inte alls i fas i nuläget, spara länge (89-91)

90233 VIK Millahue Cachapoal 2011 899 kr
N: Tät örtig doft med en hel del eukalyptus
M: Eukalyptus, läder och blyerts, tät och oljig. Gott vin! (90-92)

92933 Te Mata Estate Syrah 2015 139 kr
N: Söt och pepprig
M: Lite tunn frukt och på hela taget tråkig (provades tillsammans med avsevärt större viner, så det är möjligt att det inte helt kom till sin rätt) (82-86)

96609 Reyneke Reserve Cabernet Sauvignon. 2013 599 kr
N: Mörk, tät doft med fat, läder och en massa häst
M: Söt och koncentrerad frukt med massor av stall. Snyggt, men kanske lite väl överdrivet? Gillar man att dricka flytande ridskola så är detta dock perfekt. Lugnar sig kanske med lagring? (87-91)

92405 Shafer One Point Five 2014 799 kr
N: Söt frukt med stall och hö
M: Slank, snygg och koncentrerad svart vinbärsfrukt i bra balans (90-93)

91102 Masi Mazzano 2011 871 kr
N: Söta plommon och gröna blad
M: Tät och sval frukt, en rejäl dos alkohol, men trots detta elegant. Sofistikerad amarone till ett hutlöst pris (88-91)
 
Här kommer mina kommentarer. Släppet 17/11 känns klart roligare än 3/11. Provade dock de här vinerna direkt efter 3/11-vinerna så skärpan var kanske inte på topp hela tiden. Jag får intrycket att jag är aningen generösare med poäng än @Omar Khayyam, särskilt när det gäller "medium-wines" så det vara vara värt att ha i åtanke när man tittar på poängen.
Tyvärr inga champagner med på provningen. Kan vara andra viner från listan som också saknades.
Enligt mitt tycke så var Guigals Vignes de l`Hospice det överlägset bästa vinet på de här två provningarna. 599 kr är en del pengar, men det är definitivt väl använda pengar. I övrigt på röda sidan finns det en trevlig Pinot Noir från Bründlmayer till ett attraktivt pris. Vill man ha något moget så är Villa di Capezzano 2007 inte oävet.
På den vita sidan var Bruno Collin's En Remilly i en klass för sig, men där var det inte mycket av konkurrens.
bra noter, och förmodligen större skärpa än mina litet mer hastiga noter (hann inte med alla viner här). Instämmer till fullo i rekommendationen på Vignes de l'Hospice och Bründlmayers Pinot!
 

KimHartman

Medlem
Chignin Bergeron Jean Perrier et Fils 2016
N: litet gräsig, inte helt ren doft.
M: sötfruktig, persikor, pumpa paj, men stram och torr. Jag brukar gilla roussanne från Savoie men detta var bara ok. (82-84)

Wittmann Morstein Riesling Grosses Gewächs 2016
N: sluten men som en öländsk stenstrand, elegant, stenig.
M: litet kolsyra på tungan, grapefrukt, litet pepprig, lång fin finish med den bästa syran av alla 2016 riesling i detta och 3 nov släppet. Köp och lagra. (90-93)

Loimer Loiserberg Grüner Veltliner 2016
N: litet liljor och hyacinter i bakgrunden, annars inte mycket på näsan.
M: helt ok, kanske litet tunt mittenparti. (83-85)

Umathum Grauer Burgunder Weingut Umathum 2016
N: rätt utvecklad och speciell doft. Animalisk och litet spännande.
M: rätt fet kropp och låg syra litet Grenache blanc över det hela. Jag känner mig litet som en romersk diktator efter ett långt dryckesslag som litet på måfå men inte helt utan skäl ger tummen upp för detta egenartade vin. (82-86)

Aloers Xarel-Lo 2014
N: Luktar som en skog av våta Graningekängor i hallen till en förskola.
M: men helt ok balanserad i munnen. Undgår ett stort minus med en hårsmån. (76-79)

OVNI Palomino Fino 2015
N: jaha, trots att det inte är sherry så doftar det sherry. Och litet gammal gubbe som just baddat sig med rakvatten.
M: saknar syra, har någon sorts sälta och oxiderad komplexitet, och jag tyckte kanske inte att det var lika knepigt som flera andra verkade göra, men frågan är vad man ska med detta till? Bättre köpa samma vingårds Fino en rama, eller ett mindre märkligt torrt vitt vin. Detta är en märklig hybrid. (80-84)

Chassagne-Montrachet Premier Cru En Remilly Bruno Colin 2015
N: finstämda grejer. Citroner, elegant hanterad ek som man bara tänker på i termer av komplexitet, sval och nedtonad men härlig näsa.
M: lång, fin, bra syra, litet örtig men också med djup och frukt. (90-92)

Guigal Condrieu 2015
N: aprikoskräm.
M: rätt fet kropp, låg syra, litet beska på slutet. Inte min favorit. (82-85)

Empire Estate Riesling 2016
N: Frän och tuff, citrus och tomatplantor i ett växthus.
M: Fruktig men bra balans. Persikor, aprikos. Finger Lakes! Bra men ingen blyg viol. Vinopia bygger ut sitt sortiment i prisklassen under 1399 kr (86-89)

Klein Constantia Riesling 2015
N: Bensin! Nästan litet för mycket av det goda.
M: bra syra och energi, kanske litet för söt frukt för min smak. Ok. (82-84)

Reyneke Natural Wine Chenin Blanc 2016
N: kul näsa med mycket komplexitet.
M: ligger bra i munnen, medelhög syra. Gillar men kanske litet dyr för vad det är? (87-89)

Mère et Fils Chardonnay
N: Inte så kul, gröna äpplen och smörig ek.
M: mjuk och lealös. (73-78)

Kumeu River Estate Chardonnay
N: spritsig och grön.
M: bra men litet enkel. Känns som kommer bli bra med en stunds vila, samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan av rätt ordinär chablis. Mindre ek än vad jag tycker tidigare årgångar har haft, men å andra sidan inte riktigt lika mycket energi heller. (85-87)

Kumeu Mate´s Chardonnay
N: generös, stor och ekad chard.
M: bra! Mer gröna äpplen än vad näsan vittnar om. Helt ok syra, men mjuk ansats. Jag brukar ofta gilla estate bättre än Mate’s men denna årgång föredrar jag den dyrare versionen. (88-90)

Nuits-Saint-Georges 2012
Färgen har nästan litet brunröda kanter trots ungdomen.
N: Enkel näsa med hallon, björnbär.
M: söt, god litet enkel. (83-86)

Bründlmayer Pinot Noir 2015
N: fin, nästan intellektuell näsa. Röda bär, litet gröna stjälkar.
M: stram, bra frukt, mkt syra, bra grepp. Behöver minst något år. (87-90)

Te Mata Estate Gamay Noir 2017
N: har skrivit ”tulpanstjälkar!” - vilket rimligen inte är ett toppenbetyg för en gamay.
M: söt och alltför enkel. (80-83)

Masi Osar 2011
N: någonting intressant på näsan men inte typ fyrahundra kr intressant.
M: sträv, körsbär, struktur, tät. Vänta mycket länge. Kanske mjuknar den aldrig. (85-88)

Domaine Font de Courtedune Côtes du Rhône Villages Vielles Vignes 2015
N: öppen, generöst fruktig rhone-blandning med mycket solvarm Grenache helt klart.
M: litet söt men ok struktur. Ok. (82-84)

Château de Saint-Cosme Gigondas 2015
N: djupt parfymerad och bärig. Härlig doft.
M: bra, men litet ekbeska på slutet som drar ner betyget. (86-89)

Domaine Font de Courtedune Châteauneuf-du-Pape 2013
N: sötfruktig grenache på näsan.
M: enkel, mjuk, rätt ekad. (81-84)

Vignes de l`Hospice 2014
N: Mycket elegant och fin näsa. Litet blommig, litet bärig.
M: fantastisk frukt, djup och mogen frukt men sval och elegant i avtrycket. Fint sandpapprade tanniner som gömmer sig bakom all sammet och syra. Så bra redan nu men lagra så blir det bättre. (93-95)

Hermitage Domaine du Colombier 2013
N: läder och mörka bär på näsan.
M: mjuk ansats och sen ett riktigt tufft tanninlager som sätter tänderna i tänderna. (85-89)

Hermitage Rouge 2013
N: finstämd härlig parfym.
M: inte helt i takt med den härliga näsan, liten ekbeska, litet grapefruktkärnor, litet obalanserad just nu. Blir säkert bättre. (88-90)

Château d´Ampuis 2013
N: hedonistisk - något man bara kan sitta och sniffa på. extra everything. M: finare än vad jag hade väntat mig, men kanske litet obalanserad på slutet. Mycket bra syra, bra tryck. Detta kommer säkerligen att bli riktigt bra. (89-93)

VIK Millahue Cachapoal 2011
N: blommor, ek, mörka bär. Lyxig näsa.
M: massor med frukt och struktur, men den fina syran lyfter det hela. Och 14 % alkohol känns inte alls. härlig. Låt vila. (90-93)

Reyneke Reserve Cabernet Sauvignon. 2013
Återigen fann sig innertällmo bryggeri efter en närmast monastiskt lång stund av tystnad:
- Det luktar verkligen häst!
- För mycket häst, genmälde jag innan jag återgick till provandets tysta koncentration. Det var ju inget fel på balans och vinet i sig, det bara luktade för mkt häst. Kan man ta doften är det ett lyxigt vin. Jag avstår från att bedöma detta. Älskar Reyneke, deras 2013 Reserve Red (100 % Syrah) är ett av de bättre viner jag druckit, så det är ingen sågning av firman. Bara ett frågetecken inför denna flaska.

Shafer One Point Five 2014
Hello Sailor! N: lyxig Cabernet näsa med en fantastiskt vinös parfym.
M: tät, fruktdriven, komplex, härlig, struktur för långlagring. Ja, detta är gott, riktigt gott. Bättre än 2012 som är den enda andra årgång jag provat. Tycker inte att den höga alkoholen stör lika mycket som för 2012. (92-94)

Masi Mazzano 2011
Rik tät amarone med bra syra och frukt, kanske litet over the top just nu. Om du inte tycker detta är för dyrt så lagra till dess att barnen blir tjugo år äldre än vad de var när vinet föddes.

Snyggt jobbat! Wittmann känns givet.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En smygande oro för min ekonomi kommer när man läser noteringarna. Viner som jag ratat initialt dyker plötsligt upp som potentiella köp då jag och @Innertällmo Bryggeri ofta har något sånär lika smak (förutom när det gäller mogna viner). Lysande noteringar @Omar Khayyam och @Innertällmo Bryggeri !

Nu ser önske/inköpslistan ut såhär:
Wittmann Morstein Riesling Grosses Gewächs 2016
Kumeu Mate´s Chardonnay 2015
Bründlmayer Pinot Noir 2015
Picaro del Aguila 2015
Montessu 2015
Vignes de l`Hospice 2014
 

Skrutt

Medlem
En smygande oro för min ekonomi kommer när man läser noteringarna.
Vet inte om det finns något allvar i den här oron men själv brukar jag tänka att "det kommer fler årgångar" och det har ju t ex flaggats för att 2015 är ett grymt år i norra Rhône och då blir det lite lättare att hoppa över 2014 Vignes de l`Hospice. På pappret i alla fall.

Edit: Vill passa på att tillägga att noterna är jättebra! Hoppas ni kan fortsätta med detta framöver.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Kumeu River Estate Chardonnay 2012 sippar jag på nu och vi snackar Basil Fawlty sheer class även om 2012 inte var nåt särskilt i NZ. Mellow, lekande frukt och maffigt rostbrödig fatton (och när det gäller fat är jag svårflörtad). Min poäng är att ett par år kan påverka. 90p, kanske 91.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Kumeu River Estate Chardonnay 2012 sippar jag på nu och vi snackar Basil Fawlty sheer class även om 2012 inte var nåt särskilt i NZ. Mellow, lekande frukt och maffigt rostbrödig fatton (och när det gäller fat är jag svårflörtad). Min poäng är att ett par år kan påverka. 90p, kanske 91.
Fast jag minns 2012 som riktigt bra redan för par år sen. Jag har dock ingen druckit några andra Kumeu River.
 

Adamanko

Medlem
95144 Vignes de l`Hospice 2014 599 kr
N: Söta plommon, örter och vanilj
M: Koncentrerade hallon, typisk burgundisk stil, örtigt, svalt, perfekt fatat, mycket elegant och skitgott! En klass för sig på den här provningen. Går att njuta till fulländning redan nu, men klarar säkert lång lagring. (93-96)
Tänkte slå till och plocka upp en sådan här. Men har en nybörjarfråga; när kan den tänkas peaka? När tror ni den är som bäst förutsatt att den lagras enligt alla konstens regler. @Omar Khayyam får gärna svara också.

Och får instämma med alla andra och berömma er för mycket intressanta noter. Jag går tillbaka till dom hela tiden. :)
 

Pontus

Medlem
Tänkte slå till och plocka upp en sådan här. Men har en nybörjarfråga; när kan den tänkas peaka? När tror ni den är som bäst förutsatt att den lagras enligt alla konstens regler. @Omar Khayyam får gärna svara också.

Och får instämma med alla andra och berömma er för mycket intressanta noter. Jag går tillbaka till dom hela tiden. :)
Nu har jag inte druckit just denna årgång, men antingen inom tre år eller efter 10-20 år. Som ett riktmärke. Kanske tveksamt att lagra länge beroende på svagare årgång.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tänkte slå till och plocka upp en sådan här. Men har en nybörjarfråga; när kan den tänkas peaka? När tror ni den är som bäst förutsatt att den lagras enligt alla konstens regler. @Omar Khayyam får gärna svara också.

Och får instämma med alla andra och berömma er för mycket intressanta noter. Jag går tillbaka till dom hela tiden. :)
Bra fråga, jag funderar också på att plocka upp ett par buteljer, om man slipper köa, men då blir det för konsumtion i julhelgen. När man jämför med Ampuis blir det uppenbart att den här kräver avsevärt kortare lagring. Jeb Dunnuck på Wine Advocate skriver: " Give bottles a year or two and enjoy over the following decade". Vinet tappades på flaska i januari. I och med att årgången, som @Pontus skriver, inte är avsedd för långlagring och att det alltid finns en risk att det tunnlar, så skulle jag satsa på att dricka det här ungt.
 
Tänkte slå till och plocka upp en sådan här. Men har en nybörjarfråga; när kan den tänkas peaka? När tror ni den är som bäst förutsatt att den lagras enligt alla konstens regler. @Omar Khayyam får gärna svara också.

Och får instämma med alla andra och berömma er för mycket intressanta noter. Jag går tillbaka till dom hela tiden. :)
Hejsan! Jag instämmer i vad @Pontus och @Innertällmo Bryggeri sa, min erfarenhet med Guigals finviner ett par steg under lala-prisklassen (har ffa druckit guigals "vanliga" hermitage och cote rotie brune et blonde) är att de varit som bäst när den värsta eken lagt sig litet, samtidigt som all frukt fortfarande finns där, hedonistiskt och härligt men kan kräva litet grillat kött för att ta udden av all struktur. Sedan kan det ofta bli någon form av tunnel som är litet svår att förutsäga. Jag har därför lagt mina guigal 2010or längre in i vinförrådet. Det är dock en helt annan typ av årgång. Jag fick bra feeling på alla tre av guigals röda finviner på denna provning, tänker att man väntar till vårlammen och sen dricker dessa viner någon gång de närmaste tre åren i ordningen; vignes de l'hospice, hermitage, ampuis. Eller så chansar man på att de trotsar dessa två årgångars generella omdömen och klarar långlagring, vilket jag tror det finns en god chans att de gör.
 

Gomseglet

Medlem
Jag måste också hylla provningsskribenterna. Det är en lyx att ha fina noter av erfarna drickare, särskilt när det gäller sådant som jag inte vet att jag mer eller mindre kommer att gilla. Det är ännu lyxigare att skribenterna resonerar om sina smakningar, så att det blir tydligare hur tycke och smak spelar in. Bättre, rent kunskapsteoretiskt, än samtliga tryckta noter.
 

Spenlol

Medlem
En kanske tokig fråga men..
Flera av er pratar om PK-huset i samband med detta släpp.
Går dessa endast att köpas på plats där? Eller går dom att boka via systembolaget.se också?
Är lite klurigt att handla på plats i Stockholm om 1:30 från Örebro :D
 

J.Lidman

Medlem
En kanske tokig fråga men..
Flera av er pratar om PK-huset i samband med detta släpp.
Går dessa endast att köpas på plats där? Eller går dom att boka via systembolaget.se också?
Är lite klurigt att handla på plats i Stockholm om 1:30 från Örebro :D

Jag beställer alltid via systembolaget.se eftersom jag inte bor i någon storstad, se till att ha en användare och logga in, då kan du lägga det du ska beställa i din varukorg och när klockan slår 10.00 så beställer du och följer systembolagets anvisningar för att slutföra beställningen.

Det fungerar så att man inte kan beställa till ett systembolag som har varan i lager, dvs, dom som bor i en storstad måste vara på plats eller beställa varan till ett systembolag som inte har produkten. Vilket gör att det är ganska skönt att slippa "storstan" och gotta sig framför sin dator istället :cool:
 

Spenlol

Medlem
Jag beställer alltid via systembolaget.se eftersom jag inte bor i någon storstad, se till att ha en användare och logga in, då kan du lägga det du ska beställa i din varukorg och när klockan slår 10.00 så beställer du och följer systembolagets anvisningar för att slutföra beställningen.

Det fungerar så att man inte kan beställa till ett systembolag som har varan i lager, dvs, dom som bor i en storstad måste vara på plats eller beställa varan till ett systembolag som inte har produkten. Vilket gör att det är ganska skönt att slippa "storstan" och gotta sig framför sin dator istället :cool:

Äntligen en fördel att inte kunna vara på plats/i närheten :)
Tack för svaret!
 
Toppen