Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småskalig produktion Systembolaget

Peder

Medlem
Har tittat lite på förmiddagen på odlingsareal när det gäller vinproducenter från Österrike som finns i butik hos Systembolaget och kan bara konstatera att några riktigt små vingårdar finns det överhuvudtaget inte i Systembolagets egna sortiment och röda viner lyser så gott som helt med frånvaro. Många producenter som Rabl vet jag för övrigt att tar och köper in stora kvantiteter druvor eftersom deras egna produktion inte räcker till då exempelvis Rabl har satsat på bag-in-box. För övrigt så finns det ganska många producenter på hyllan hos SB, men tittar man på lagerstatus så blir man ganska fort mörkrädd över många av vingårdarna nedanför.

Hur tycker ni att Systembolaget värnar om småskalig produktion?

Vita viner från Österrike på Systembolaget:
0-9 hektar: 0
0-10 hektar: 1 (Tschida)
11-20 hektar: 4 (Hirtzberger, Schmelz, Knoll, F.X. Pichler)
21-30 hektar: 6 (Haimerl, Josef Jamek, Nikolaihof, Tegernseerhof, Waldschütz, Regele)
31-40 hektar: 0
41-50 hektar: 2 (Steininger, Leth)
51-60 hektar: 2 (Gobelsburg, Sepp Moser)
61-70 hektar: 1 (Bründlmayer)
71-80 hektar: 2 (Rabl, Tement)
81-90 hektar: 1 (Loimer)
440 hektar: 1 (Domäne Wachau)
990 hektar: 1 (Winzer Krems)
2500 hektar: 1 (Lenz Moser)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker att SB sköter småskaliga producenter riktigt uselt. Österrike verkar ju generellt vara ett lågprioriterat land, men regioner som Oregon, Washinton State, Bandol, Loire (röda), Tyskland (röda), Priorat och Sydvästra Frankrike känns minst lika styvmoderligt behandlade. Jag får i alla fall inte känslan av att det är mångfald som kännetecknar vårt monopol. Men det är å andra sidan inga nyheter direkt. :)
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Med så små vingårdar kanske de inte kan sälja tillräckligt stora kvantiteter till SB? Jag vet inte om det är skälet till att det inte köps in, för det finns ju små partier som släpps tio gånger per år... Men det kan ju ha något med den lilla produktionen att göra.
 

Siripim

Medlem
På Söderhallarna sa en av de anställda, han är riktigt skön btw, att bolaget ligger kanske 5-6 år efter »scenen« när man talar om USA. Dvs om 5–6 år kommer vi exempelvis få se lite mer svalare PN från Sonoma etc. Tålamod är en dygd.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Systembolagets utbud styrs ju i stor utsträckning av vad folk köper. Därav den stora mängd Italienska viner gjorde på olika vis av torkade druvor.

Men tyvärr skapar det också en ond cirkel, där folk köper det som finns på hyllan och därmed avgör vad som skall stå på hyllan.

Sen är det väl egentligen inte så konstigt att det är svårt för systembolaget att hantera småskaliga producenter, utanför sina småpartier (där dom faktiskt försöker värna om mer exklusiva vinnördar som oss). Mängden vin räcker antagligen inte till för alla deras butiker.
 

Vino fino

Medlem
Vi har ju varit inne på detta förut, men en viktig anledning är Monopolets extremt rigida inköpscykler, där en leverantör förutom varuprov måste garantera X antal flaskor till X pris om 12 månader. Som Bolaget sedan kan säga Nej Tack till ("etiketten passar inte oss") när det skall levereras. Mycket svårt för liten leverantör och liten producent att binda upp stor risk över långt tidspann. Det ingår i Monopolets systematiska positiva särbehandling av stora leverantörer.

Att Monopolet skulle kunna vara lite mer flexibelt och våga köpa från lovande producenter som råvaruoption är förstås otänkbart.

Och vad gäller småpartier, hur många av dessa är osäkra kort? Jag vill hävda att småpartierna är bara den svenska ransonen av redan erkända produkter som redan har internationell avsättning. Att säga att Bolaget ligger 5 år efter "scenen" tycker jag är generöst. När lanserades senast en världsnyhet på Systembolaget? Som bara går att få tag i i Svedala och några få länder till?
 

ChristianB

DipWSET
På Söderhallarna sa en av de anställda, han är riktigt skön btw, att bolaget ligger kanske 5-6 år efter »scenen« när man talar om USA. Dvs om 5–6 år kommer vi exempelvis få se lite mer svalare PN från Sonoma etc. Tålamod är en dygd.
Jag har fått precis samma känsla i min butik! Som tur är finns det möjlighet att få tag i delar av det trendiga genom att på egen hand beställa det, så jag brukar gå via beställningssortimentet när jag vill ha något roligt. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Systembolagets utbud styrs ju i stor utsträckning av vad folk köper. Därav den stora mängd Italienska viner gjorde på olika vis av torkade druvor.

Men tyvärr skapar det också en ond cirkel, där folk köper det som finns på hyllan och därmed avgör vad som skall stå på hyllan.

Sen är det väl egentligen inte så konstigt att det är svårt för systembolaget att hantera småskaliga producenter, utanför sina småpartier (där dom faktiskt försöker värna om mer exklusiva vinnördar som oss). Mängden vin räcker antagligen inte till för alla deras butiker.
Det man kan fråga sig är varför ett monopol drivs av marknaden (efterfrågan), istället för att driva marknaden mot högre kvalitet? Kan tänka mig att det är viktigt att göra den breda massan så nöjd som möjligt för att slippa motstånd? När det gäller SB och det stereotypa utbudet så ser jag inte skälet till varför begränsad tillgång behöver vara ett problem? Är det då inte bättre att ha ett visst basutbud och därefter låta varje butik välja själv vilka viner de vill satsa på, typ?

Men jag vet inte, vi blir nog aldrig nöjda så länge det finns ett begränsande monopol misstänker jag...
 
Last edited:

Siripim

Medlem
Vi har ju varit inne på detta förut, men en viktig anledning är Monopolets extremt rigida inköpscykler, där en leverantör förutom varuprov måste garantera X antal flaskor till X pris om 12 månader. Som Bolaget sedan kan säga Nej Tack till ("etiketten passar inte oss") när det skall levereras. Mycket svårt för liten leverantör och liten producent att binda upp stor risk över långt tidspann. Det ingår i Monopolets systematiska positiva särbehandling av stora leverantörer.

Att Monopolet skulle kunna vara lite mer flexibelt och våga köpa från lovande producenter som råvaruoption är förstås otänkbart.

Och vad gäller småpartier, hur många av dessa är osäkra kort? Jag vill hävda att småpartierna är bara den svenska ransonen av redan erkända produkter som redan har internationell avsättning. Att säga att Bolaget ligger 5 år efter "scenen" tycker jag är generöst. När lanserades senast en världsnyhet på Systembolaget? Som bara går att få tag i i Svedala och några få länder till?


Ang 5 år så var det nog en uppskattning från hans sida som svar på en fråga ang "svalare" PN från USA och alltså inte något generellt.
 

chambertin

Medlem
Det man kan fråga sig är varför ett monopol drivs av marknaden (efterfrågan), istället för att driva marknaden mot högre kvalitet?
Att ett monopol drivs av marknaden tror jag inte ett dyft på. Varför skulle vi i så fall ha 14-15-1600 viner att välja på i SBs sortiment (BS undantaget) medans dansken har >20k olika att välja på ?
Monopol drivs av sina egna regler och vad gäller SB så är det i så fall lika med deras sortimentsmodeller och regelverk runt vad som får säljas och hur. Deras nuvarande modell driver ju helt klart försäljningen av vin mot tetra och BiB samt en alltmer ökande reklam av alkoholdrycker för att kvalificera produkterna för en fast plats på SBs guldhyllor. Samma modell gynnar på detta sätt de större aktörerna och missgynnar de mindre vilket ganska klart visar sig i den kompakta tystnat från branschens större aktörer. Kan inte tolka deras tystnad som ngt annat än att dom är ganska nöjda med hur det är. Att det skulle vara fråga om rädsla tror jag inte på alls. En koll på allabolag.se och de större aktörerna bekräftar den bilden ganska väl tycker jag.

Är det då inte bättre att ha ett visst basutbud och därefter låta varje butik välja själv vilka viner de vill satsa på, typ?
Tror inte att den kombinationen av fritt val för butikschefen och monopol är en särskilt lyckad kombo.
Minns muthärvan som rullades upp 2003 där 75 butikschefer åtalades senare (2005 tror jag). En del handlade om bra exponering i butik, annat om regelrätta mutresor m.m.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att ett monopol drivs av marknaden tror jag inte ett dyft på. Varför skulle vi i så fall ha 14-15-1600 viner att välja på i SBs sortiment (BS undantaget) medans dansken har >20k olika att välja på ?
Monopol drivs av sina egna regler och vad gäller SB så är det i så fall lika med deras sortimentsmodeller och regelverk runt vad som får säljas och hur. Deras nuvarande modell driver ju helt klart försäljningen av vin mot tetra och BiB samt en alltmer ökande reklam av alkoholdrycker för att kvalificera produkterna för en fast plats på SBs guldhyllor. Samma modell gynnar på detta sätt de större aktörerna och missgynnar de mindre vilket ganska klart visar sig i den kompakta tystnat från branschens större aktörer. Kan inte tolka deras tystnad som ngt annat än att dom är ganska nöjda med hur det är. Att det skulle vara fråga om rädsla tror jag inte på alls. En koll på allabolag.se och de större aktörerna bekräftar den bilden ganska väl tycker jag.


Tror inte att den kombinationen av fritt val för butikschefen och monopol är en särskilt lyckad kombo.
Minns muthärvan som rullades upp 2003 där 75 butikschefer åtalades senare (2005 tror jag). En del handlade om bra exponering i butik, annat om regelrätta mutresor m.m.
Jag ger mig, bra formulerat. :)
 

Vino fino

Medlem
Ang 5 år så var det nog en uppskattning från hans sida som svar på en fråga ang "svalare" PN från USA och alltså inte något generellt.
Jo. Jag menade inte att kritisera dig eller honom. Jag menade bara att 5 år är en underdrift. Bolaget ligger hjälplöst efter p.g.a. sin inköpspolicy och det faktum att det är ett uselt skött monopol.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Med så små vingårdar kanske de inte kan sälja tillräckligt stora kvantiteter till SB? Jag vet inte om det är skälet till att det inte köps in, för det finns ju små partier som släpps tio gånger per år... Men det kan ju ha något med den lilla produktionen att göra.
SB säljer rätt många saker som kommer i så små kvantiteter som bara en låda. Spana in era "Webbsläpp" så förstår du vad jag syftar på. DRC är en annan knepig komponent i det affärsvärldsfrånvända (?) SB som ju begår tjänstefel då de missar sköna skattekronor gnm att sälja dem för billigt.
Obegriplig dubbelnatur.
 

ChristianB

DipWSET
SB säljer rätt många saker som kommer i så små kvantiteter som bara en låda. Spana in era "Webbsläpp" så förstår du vad jag syftar på. DRC är en annan knepig komponent i det affärsvärldsfrånvända (?) SB som ju begår tjänstefel då de missar sköna skattekronor gnm att sälja dem för billigt.
Obegriplig dubbelnatur.
Ah, bra poäng. Det var mer en hypotes från min sida. Jag syftade dock mer på att det kunde finnas fler produkter från småskaliga producenter året om, inte bara en gång om året från en viss producent. Men visst kan man ha synpunkter på hur SB lägger upp sitt sortiment. Tyvärr är det inte särskilt lätt att sätta sig in i det, inte ens när jag jobbar där själv. :p Men jag ska se vad jag kan hitta i ämnet!
 
SB säljer rätt många saker som kommer i så små kvantiteter som bara en låda. Spana in era "Webbsläpp" så förstår du vad jag syftar på. DRC är en annan knepig komponent i det affärsvärldsfrånvända (?) SB som ju begår tjänstefel då de missar sköna skattekronor gnm att sälja dem för billigt.
Obegriplig dubbelnatur.

Systembolaget säljer inte DRC för billigt. De säljer dem till det pris som förstahansmarknaden betalar. Då efterfrågan överstiger tillgången betalas högre priser i andra led. Att Systembolaget subventioner eller håller för låga priser är en missuppfattning som sprids och tas upp varje år.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Systembolaget säljer inte DRC för billigt. De säljer dem till det pris som förstahansmarknaden betalar. Då efterfrågan överstiger tillgången betalas högre priser i andra led. Att Systembolaget subventioner eller håller för låga priser är en missuppfattning som sprids och tas upp varje år.
En vandringssägen med andra ord.
Och jag som trodde den var sann...
 
En vandringssägen med andra ord.
Och jag som trodde den var sann...

Skadar ju inte Systembolagets rykte direkt. Till deras försvar är så säljer de till alla kunder vilket också skapat "myten". Många DRC som säljs, iallafall i Europa, säljs till kunder som handlat länge och de kommer aldrig upp på webbsidor eller till allmän försäljning. I Sverige och Norge säljs de som monopolen får tag i, till slutkund via olika mekanismer. Så tittar man på det priset och jämför med andrahandsmarknaden verkar det som ett underpris. Finns ett fåtal andra viner där samma fenomen uppstår, exempelvis en del av Armand Rousseaus viner och ett sådant som Sylvain Cathiard Romanee-Saint-Vivant.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skadar ju inte Systembolagets rykte direkt. Till deras försvar är så säljer de till alla kunder vilket också skapat "myten". Många DRC som säljs, iallafall i Europa, säljs till kunder som handlat länge och de kommer aldrig upp på webbsidor eller till allmän försäljning. I Sverige och Norge säljs de som monopolen får tag i till slutkund via olika mekanismer. Så tittar man på det priset och jämför med andrahandsmarknaden verkar det som ett underpris. Finns ett fåtal andra viner där samma fenomen uppstår, exempelvis en del av Armand Rousseaus viner och ett sådant som Sylvain Cathiard Romanee-Saint-Vivant.
Myten om det Goda SB är sannerligen djupt rotad. Fantastiskt PR-maskineri de har...
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Problemet som jag ser det är att man måste satsa på säkra kort oavsett om man som importör kan ta in nästan vad-f*n-som-helst och sälja genom beställningssortimentet. Att marknadsföra en produkt som man enbart tar in en pall av går ju inte utan att marknadsföringen överträffar den eventuellt lilla vinstmarginal man har om man är vinimportör mot SB.

Hade vi däremot haft möjligheten att ha små vinkällarbutiker i Sverige som drivs av vinfantaster istället för statliga butiker som lägger fokus på vin i platspåse hade självklart många av dessa butiker haft storsäljare men även kunnat ta in riktigt små kvantiteter av vin från små producenter som man själv älskar utan att ha en pall som står hos Lagena och tickar pengar bara genom pallkostnaden.

Så länge vi har ett monopol, så kommer vi bara se mer och mer dåliga produkter tror jag i form av kändisviner, lustiga förpackningar och marknadsföring i TV och tidningar för över en miljard kronor per år.

Tittar man exempelvis på Österrike som inte har ett alkoholmonopol så var människor hur förvånande som helst för en tid sedan när vinproducenten Lenz Moser hade TV-reklam. Reklam i TV är inte något vanligt där för vin och bulkvinsproducenten provade något nytt som människor bara tyckte var konstigt. Men i Sverige är vi snart översvämmade av reklam för dåliga viner och det har vi monopolet att tacka för.
 
Toppen