Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småskalig produktion Systembolaget

Myten om det Goda SB är sannerligen djupt rotad. Fantastiskt PR-maskineri de har...

För att svara på din kommentar, i just den här frågan känner man sig ofta som pojken i sagan - - Kejsarens nya kläder. Jag blir alltid lika förvånad när man talar men i övrigt näringsliberala människor som ofta har rest mycket, har starka synpunkter på statlig involvering eller andra styrmedel men när det gäller Systembolaget så hävdar man med stål i blicken att utan monopolet skulle Sverige ha ett sämre utbud.

Hur någon kan tro att ett monopol ger bättre utbud är för mig en gåta men visar vilket stark PR-maskin vårt kära Systembolag besitter. Att i övrigt balanserade och upplysta människor faktiskt tror på myten.

För övrigt är det intressant att notera vad gäller alkoholupplysning så återanvänder Systembolaget just nu filmer från 2009 (på YouTube har Systembolaget själva lagt upp den varande lanserad 2014). Är det kanske så att propagandan i form av reklamfilmer, debattartiklar och annan PR nu suger så mycket resurser att det verkliga uppdraget får stå tillbaka?

”Bolaget ska vidare lämna information till allmänheten om de risker som är förenade med konsumtion av alkoholdrycker”
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Systembolaget säljer inte DRC för billigt. De säljer dem till det pris som förstahansmarknaden betalar. Då efterfrågan överstiger tillgången betalas högre priser i andra led. Att Systembolaget subventioner eller håller för låga priser är en missuppfattning som sprids och tas upp varje år.
Har precis fått samma bild som Anders. Vad jag förstått måste DRC-importörerna (om de vill fortsätta att få någon allokering, alltså) sälja sina flaskor med rimlig marginal, och får t.ex. inte skicka hela sin allokering till auktion. Priserna på förstahandsmarknaden är i Europa på SB-nivån eller aningen under, men i princip allt går på allokering till trogna kunder.

Det är ett lite lustigt argument att Systembolaget säljer DRC för billigt. Om det var fritt fram att sätta "auktionspris" på DRC i svensk förstahandshandel - vem tror ni skulle vara bäst positionerad för att ta ut den extra marginalen? Importören Vinunic (som är den enda Systembolaget kan köpa DRC från) eller Systembolaget? :)
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Jag har tittat vidare på det här med att småskalig produktion inte passar på Systembolaget eftersom deras inköpsmodell kräver stora volymer. Du kanske tycker om att besöka bondens marknad i Stockholm eller någon annan eller kanske köpa grönsaker från närproducerade bönder i området där du bor. Men glöm det när det gäller vin. Systembolagets slogan borde vara: Kvantitet framför kvalitet.

Denna gång tog jag en titt på Franska viner över 100 kronor flaskan och jag valde för att vara snäll Systembolaget på Östermalm (Fältöversten) som visade sig ha 33 viner hemma på hyllan. Hade jag istället valt Systembolaget i Arjeplog så har de bara 1 flaska rött över 100 kronor från Frankrike hemma och det är en Côtes-du-Rhône för 105 kronor.

Jag har alltså valt att inte ta med viner som finns i beställningssortimentet eftersom dessa inte finns på hyllan och är inte en del av Systembolagets egna sortiment. Då kan man ju använda sig av en nätvinhandlare lika gott, bila ner till Frankrike, resa till Köpenhamn eller varför inte beställa den direkt från vingården Skattefritt utan Systembolagets inblandning om du tröttnat på DDR.

Av vinerna nedan så finns det en hel del trevliga viner som jag själv personligen tycker om och allt behöver inte vara dåligt för att det kommer från en stor producent eller ett kooperativ. Men själv vill jag gärna kunna ha både små och stora vingårdar att välja och där blir det begränsningar med Systembolaget.

Av dessa 33 viner från Frankrike som finns på hyllan i Fältöversten över 100 kronor så blev resultatet följande:

0-10 hektar: 0
10-20 hektar: 3 vingårdar (dessa 3 vingårdar köper antagligen in druvor för att kunna leverera volymen Systembolaget efterfrågar)
20-30 hektar: 5 vingårdar
31-40 hektar 4 vingårdar
41-50 hektar: 5 vingårdar
51-100 hektar: 0 vingårdar
101-150 hektar: 5 vingårdar
151-200 hektar: 4 vingårdar
201-300 hektar: 2 vingårdar
400-500 hektar: 2 vingårdar
501-uppåt: 3 vingårdar

Hektar i jämförelse: Stadsdelen Östermalm i Stockholm har en areal kring 250 hektar.

Beräkningarna är gjorda på ett ungefär från producenters hemsidor, importörers och kan ibland vara missvisande eftersom inte alla uppger storleken på vingården.

Nästa jämförelse blir nog ekologiska viner där du även kan njuta av ett ekologiskt Italienskt vin som är tillverkat i ett industriområde i Simrishamn.
 

Martin Berggren

Bad santa
Intressant, Peder. Gjorde på kul samma beräkning på de producenter som vi hittills jobbat med på Caviste, inklusive nästa veckas släpp, och kunde inte låta bli att posta resultatet. Samtliga viner har kostat över 100 kr.
0-10 hektar: 6
10-20 hektar: 8
20-30 hektar: 2
31-40 hektar 0
41-50 hektar: 0
51-100 hektar: 0
101-150 hektar: 0
151-200 hektar: 0
201-300 hektar: 0
400-500 hektar: 0
501-uppåt: 0

Skillnaden räcker egentligen för att förklara varför Caviste existerar.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Intressant, Peder. Gjorde på kul samma beräkning på de producenter som vi hittills jobbat med på Caviste, inklusive nästa veckas släpp, och kunde inte låta bli att posta resultatet. Samtliga viner har kostat över 100 kr.

Skillnaden räcker egentligen för att förklara varför Caviste existerar.

Intressant Martin. Nu är det dags att ta upp kampen tycker jag om hur Systembolaget missgynnar allt som är litet.

De flesta vinskribenter i Sverige lyser med sin frånvaro när det gäller intresset för icke massproducerat vin. Det är något som jag inte minst märkte av när jag var tvungen att lägga ner min verksamhet i våras. Men jag hoppas på en förändring och man ser det mer och mer (exempelvis: Magnus Ericsson, Hans Artberg) och kanske en del i den skrivande kåren lär sig av hur flera journalister har reagerat på hur mikrobryggerierna missgynnas i Sverige.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har tittat vidare på det här med att småskalig produktion inte passar på Systembolaget eftersom deras inköpsmodell kräver stora volymer. Du kanske tycker om att besöka bondens marknad i Stockholm eller någon annan eller kanske köpa grönsaker från närproducerade bönder i området där du bor. Men glöm det när det gäller vin. Systembolagets slogan borde vara: Kvantitet framför kvalitet.

Denna gång tog jag en titt på Franska viner över 100 kronor flaskan och jag valde för att vara snäll Systembolaget på Östermalm (Fältöversten) som visade sig ha 33 viner hemma på hyllan. Hade jag istället valt Systembolaget i Arjeplog så har de bara 1 flaska rött över 100 kronor från Frankrike hemma och det är en Côtes-du-Rhône för 105 kronor.

Jag har alltså valt att inte ta med viner som finns i beställningssortimentet eftersom dessa inte finns på hyllan och är inte en del av Systembolagets egna sortiment. Då kan man ju använda sig av en nätvinhandlare lika gott, bila ner till Frankrike, resa till Köpenhamn eller varför inte beställa den direkt från vingården Skattefritt utan Systembolagets inblandning om du tröttnat på DDR.

Av vinerna nedan så finns det en hel del trevliga viner som jag själv personligen tycker om och allt behöver inte vara dåligt för att det kommer från en stor producent eller ett kooperativ. Men själv vill jag gärna kunna ha både små och stora vingårdar att välja och där blir det begränsningar med Systembolaget.

Av dessa 33 viner från Frankrike som finns på hyllan i Fältöversten över 100 kronor så blev resultatet följande:

0-10 hektar: 0
10-20 hektar: 3 vingårdar (dessa 3 vingårdar köper antagligen in druvor för att kunna leverera volymen Systembolaget efterfrågar)
20-30 hektar: 5 vingårdar
31-40 hektar 4 vingårdar
41-50 hektar: 5 vingårdar
51-100 hektar: 0 vingårdar
101-150 hektar: 5 vingårdar
151-200 hektar: 4 vingårdar
201-300 hektar: 2 vingårdar
400-500 hektar: 2 vingårdar
501-uppåt: 3 vingårdar

Hektar i jämförelse: Stadsdelen Östermalm i Stockholm har en areal kring 250 hektar.

Beräkningarna är gjorda på ett ungefär från producenters hemsidor, importörers och kan ibland vara missvisande eftersom inte alla uppger storleken på vingården.

Nästa jämförelse blir nog ekologiska viner där du även kan njuta av ett ekologiskt Italienskt vin som är tillverkat i ett industriområde i Simrishamn.
Jag är lite vilse i detta resonemang, vem köper vin beroende på storlek på vingård/producent? Att mindre skulle vara bättre håller jag heller inte med om. Verkar även konstigt att ett riktigt bra vin som produceras i små kvantiteter skulle finnas tillgängligt året runt på hyllan, bra och lite borde ju sälja slut omedelbart. Caviste säljer väl också slut på sina lådor. Skulle vara mer intressant att veta hur många viner som SB lanserat under ett år från dessa små producenter.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Magnum: Jag är lite vilse i detta resonemang, vem köper vin beroende på storlek på vingård/producent? Att mindre skulle vara bättre håller jag heller inte med om.

Jag skrev i samma text som du citerade ifrån att vinerna inte behöver vara dåliga för att de kommer från en stor producent.

Peder: Av vinerna nedan så finns det en hel del trevliga viner som jag själv personligen tycker om och allt behöver inte vara dåligt för att det kommer från en stor producent eller ett kooperativ. Men själv vill jag gärna kunna ha både små och stora vingårdar att välja och där blir det begränsningar med Systembolaget.


Magnum: Verkar även konstigt att ett riktigt bra vin som produceras i små kvantiteter skulle finnas tillgängligt året runt på hyllan, bra och lite borde ju sälja slut omedelbart.

Självklart tar viner slut, men skillnaden är att man i Köpenhamn som saknar ett monopol kan gå in i butiker året runt som har viner från små producenter. När det gäller Systembolaget så tar man aldrig in viner på hyllan (med mycket små undantag ibland) från små producenter eftersom det inte fungerar med Systembolagets MediaMarkt-strategi. Jag kan personligen säga att de producenter som jag sålde innan jag fick en galen åklagare efter mig tack vare Systembolaget har absolut ingen chans att få finnas med på Systembolagets hyllor. Produkter som bara har en tillverkning på 300 flaskor om året är ytterst ovanligt att en importör tar in i BS så det blir viner som inte får en chans att säljas i Sverige pga av att vi har ett monopol istället för att små charmiga vinbutiker som drivs av vinentusiaster.
 

Sörplarn

Medlem
Jag skrev i samma text som du citerade ifrån att vinerna inte behöver vara dåliga för att de kommer från en stor producent.






Självklart tar viner slut, men skillnaden är att man i Köpenhamn som saknar ett monopol kan gå in i butiker året runt som har viner från små producenter. När det gäller Systembolaget så tar man aldrig in viner på hyllan (med mycket små undantag ibland) från små producenter eftersom det inte fungerar med Systembolagets MediaMarkt-strategi. Jag kan personligen säga att de producenter som jag sålde innan jag fick en galen åklagare efter mig tack vare Systembolaget har absolut ingen chans att få finnas med på Systembolagets hyllor. Produkter som bara har en tillverkning på 300 flaskor om året är ytterst ovanligt att en importör tar in i BS så det blir viner som inte får en chans att säljas i Sverige pga av att vi har ett monopol istället för att små charmiga vinbutiker som drivs av vinentusiaster.

Får man fråga hur det går "rättsligt" mot monopolet?
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Får man fråga hur det går "rättsligt" mot monopolet?

Om du menar mitt fall så är det sommar just nu och troligtvis blir den första rättegången nu under hösten. Jag får nog ett datum tilldelat mig i september. Information kommer finnas på min Facebook-sida och min blogg och självklart kommer jag dela med mig av vad som händer på Finewines.se ;)
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Vill du ha påskrift på en protest lista så säg till!

Tack och det värmer och skönt med stödet eftersom man känner sig ganska liten. Jag återkommer med en plan i höst. Men även en liten människa kan skapa underverk och jag tror inte Systembolaget, IOGT-NTO samt staten kommer vinna oavsett om man lyckas förstöra mitt liv eller ej. :mad:
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tack och det värmer och skönt med stödet eftersom man känner sig ganska liten. Jag återkommer med en plan i höst. Men även en liten människa kan skapa underverk och jag tror inte Systembolaget, IOGT-NTO samt staten kommer vinna oavsett om man lyckas förstöra mitt liv eller ej. :mad:
Hur ställer sig Åklagaren till att du fått din verksamhet godkänd av en "annan" statlig myndighet?
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Hur ställer sig Åklagaren till att du fått din verksamhet godkänd av en "annan" statlig myndighet?

Åklagaren anser att jag är en brottsling ändå trots att flera statliga myndigheter har blivit informerade om min verksamhet och jag även har blivit godkänd av Skatteverket för distanshandel (annat tillstånd än för vanliga importörer). Åklagaren kan man bara konstatera är ingen gullig kille och han vill nog göra sig lite berömd på det här.

För övrigt så kan jag inte tillägga så mycket mer om själva fallet eftersom det är min advokat som är experten och som jag har mycket stort förtroende för. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Åklagaren anser att jag är en brottsling ändå trots att flera statliga myndigheter har blivit informerade om min verksamhet och jag även har blivit godkänd av Skatteverket för distanshandel (annat tillstånd än för vanliga importörer). Åklagaren kan man bara konstatera är ingen gullig kille och han vill nog göra sig lite berömd på det här.

För övrigt så kan jag inte tillägga så mycket mer om själva fallet eftersom det är min advokat som är experten och som jag har mycket stort förtroende för. :)
Men då borde väl Åklagaren väcka åtal även mot dom, samt all skatt och moms borde återbetalas, "brottslig" verksamhet har väl ingen momsplikt iom att den ej är registreringsbar.
 
Toppen