Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Smulkork

anders

Medlem
Allt är inte guld och gröna skogar i vår värld.
Ett ytterst irriterande fenomen är när korken faller i småsmulor.
Nu finns det tekniska lösningar i form av portvinstänger och filter.
http://www.businessinsider.com/open-a-bottle-wine-port-tongs-2013-9
Problemet är att någon tång har jag aldrig sett till försäljning (Helen!) och när det gäller filter så duger inte kaffefilter, de ger smak.
Var hittar man de filter som jag antar man använder i mer professionella sammanhang typ labb?
Ordet är fritt gentle(wo)men, hur hanterar ni denna situation?
 

sunqan

Vinös
Äh, lite kork i vinet är väl mest ett estetiskt problem? En silduk är väl annars det smidigaste. ..
 

Mattias Schyberg

Administratör
Borde inte en bladöppnare lösa biffen? Borde ju att vara lätt att hitta och är dessutom billig. @Helen har säkert såna. :)
image.jpg
 

chambertin

Medlem
Allt är inte guld och gröna skogar i vår värld.
Ett ytterst irriterande fenomen är när korken faller i småsmulor.
Nu finns det tekniska lösningar i form av portvinstänger och filter.
http://www.businessinsider.com/open-a-bottle-wine-port-tongs-2013-9
Problemet är att någon tång har jag aldrig sett till försäljning (Helen!) och när det gäller filter så duger inte kaffefilter, de ger smak.
Var hittar man de filter som jag antar man använder i mer professionella sammanhang typ labb?
Ordet är fritt gentle(wo)men, hur hanterar ni denna situation?
En humlekokpåse i nylon borde gå bra att använda till att sila bort korkrester:
http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/avsilning/filterpase-nylon-15-x-20-cm-med-dragsnore
 

Mats

Gone todash....
Borde inte en bladöppnare lösa biffen? Borde ju att vara lätt att hitta och är dessutom billig. @Helen har säkert såna. :)
Visa bifogad bild 1145

Bladöppnare fixar nästan alla biffar, är i princip den enda öppnaren jag använder. Funkar oftast mycket bra till smulkork, enda gångerna den inte funkar så bra är om korken sitter mycket löst och vill tryckas ner eller det är ett bubbel med vanlig kork (tex muscato d'asti) som sitter stenhårt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För mig känns det mest som att vi lämpligen återrevitaliserar tråden om flaskförslutningar.
Detta med kork är absolut naturromantiskt, precis som enskärigt handplöjd jord med motsträvig mula, Saltå Kvarn och nedmalda tänder pga det stenmjöl som bildas av de (jävla) naturliga kvarnstenarna...

Huh!

I afton drack vi (iaf försökte) en Premièr Cru vit Burg (bland 9 flaskor) som var fett oxiderad. Med en skruvkork hade detta vin sannolikt varit ett underbart vin, precis som Chatters (Australien, CT) hoppats på och (viktigast av allt!) investerat sina surt förvärvade pluringar i.

Ropen skalla: skruvkork åt alla!
 

Helen

Medlem

Mats

Gone todash....


Jag gillar hur de två säljsidorna diffar i hur de framhäver den böjda pipen:
Lecreuset: "A curved spout assists in the aeration of the wine so that it can be enjoyed at its best."
Vinglaset: "Pipen är riktad åt sidan så att vinet rinner utmed karaffens insida vilket minimerar luftningen vilket är viktigt när det gäller äldre och känsliga viner."
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gillar hur de två säljsidorna diffar i hur de framhäver den böjda pipen:
Lecreuset: "A curved spout assists in the aeration of the wine so that it can be enjoyed at its best."
Vinglaset: "Pipen är riktad åt sidan så att vinet rinner utmed karaffens insida vilket minimerar luftningen vilket är viktigt när det gäller äldre och känsliga viner."
Frågan är vilken beskrivning en "ingenjörstyp" som du gillar bäst. Kan nästan slå vad om en flaska Ruché att det är den senare? ;)
 
Toppen