Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sober October 2021

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur har du värmt upp?
För egen del blir detta årets femte droppfria månad. Värmde upp genom att avsluta september med en hett efterlängtad flaska:
PXL_20211001_010226620.MP.jpg


(Från CT)
1998 Pegau Cuvée Réservé, 94 points
Upon plop: faceless and thin.
After a couple of hours of air, a beauty steps forward.

Some VA on the nose together with the extremely attractive herbal aspects of maturing Grenache.
In the mouth, this is still young. Elegant expression with pronounced acidity, pure fruit, a beautiful herbal presence and M tannin. Long, complex and immensely satisfying.

Only had one btl, always looking for more Pegau.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kör själv Sober Oktober. Känns ganska befriande faktiskt. Ingen ångest eller stress över vad som skall öppnas eller ej... Bara låta vinerna vila. :)
...och planera sina inköp...
Har fö ställt mina mer eller mindre mognade CdP:er i rad för uppdrickning.
Även om jag vet att det kommer komma annat emellan, kändes det trevligt att sortera lite :)
 

Sarco

Medlem
Jag tjuvstartade faktiskt min sober october i veckan innan, söndagen om jag inte minns fel. Har aldrig gjort något sådant förut men vikten har rört sig lite för mycket uppåt och jag har slentriandruckit för mycket... eller kanske framför allt för ofta. Så nu späker jag mig i minst en månad, kanske mer. Kanske tar en vinös dag emellan, i månadsskiftet med en bättre middag.

Saknar vinet till bra mat men annars njuter jag än så länge av god sömn. Och cigarrer :cigarr:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om du ångrar dig så är februari iaf lite kortare och därmed ett bättre val till vit månad ;)
Mitt eget vita år so far inbegriper följande månader:
  • Februari (precis som du säger: ett självklart val!)
  • Maj
  • Juni
  • Juli
  • Oktober
Så här långtidsnykter har jag inte varit sedan jag var 14 år.
Nästa år blir det bara feb, maj och oktober.
 
Mitt eget vita år so far inbegriper följande månader:
  • Februari (precis som du säger: ett självklart val!)
  • Maj
  • Juni
  • Juli
  • Oktober
Så här långtidsnykter har jag inte varit sedan jag var 14 år.
Nästa år blir det bara feb, maj och oktober.
bra jobbat! här enbart ett glas vin sedan sommarlovet tog slut. Givet hur många kalorier jag vanligtvis trattar i mig vinvägen (för att inte tala om de berg av ost och andra delikatesser som oftast följer med på köpet när man öppnar en god flaska vin) är jag dock litet besviken på att det inte hänt mer med midjemåttet under dessa två månader... som de säger: شويّة شويّة - ett steg i taget....
 

Uncle_Bob

Medlem
Jag kör mer tvåveckorsstötar, var längesedan jag avstod en hel månad. Rätt disciplinerad med att inte dricka perioder när jag har högt tryck på jobbet då jag inte vill äventyra sömn i de lägena.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår var jag jobbsocialt tvungen att dricka öl på Antenna Amerika i Kannai. Craft beer. Blev flera för många. Är kl 12 dagen efter nu och jag mår fortfarande inte bra. Fy för den lede av knepigt öl. Firar med vin på lördag istället.

Sober October?
Fuck sober October! Har gjort nog för nykterheten för i år.
En viss form av logik: Eftersom jag var 15 dagar i karantän, tycker jag att de dagarna skall räknas dubbelt...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
bra jobbat! här enbart ett glas vin sedan sommarlovet tog slut. Givet hur många kalorier jag vanligtvis trattar i mig vinvägen (för att inte tala om de berg av ost och andra delikatesser som oftast följer med på köpet när man öppnar en god flaska vin) är jag dock litet besviken på att det inte hänt mer med midjemåttet under dessa två månader... som de säger: شويّة شويّة - ett steg i taget....
De två huvudrollerna i Midjemåttsdramat spelas av Hr Kaloriintag och Fru Förbränning. Mr Vin har bara en ytterst liten biroll.

Eftersom kroppens alkoholhantering är som den är, ger vindrickandet i sig inte ssk många pluskalorier.

För egen del kan jag nu äntligen återbörja träna. Parollen skallar: Bort med buken!!!
 

Poussard

Medlem
De två huvudrollerna i Midjemåttsdramat spelas av Hr Kaloriintag och Fru Förbränning. Mr Vin har bara en ytterst liten biroll.

Eftersom kroppens alkoholhantering är som den är, ger vindrickandet i sig inte ssk många pluskalorier.

För egen del kan jag nu äntligen återbörja träna. Parollen skallar: Bort med buken!!!
Det stämmer ju inte. Övrig kaloriförbränning pausar ju när kroppen förbränner alkoholen.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det stämmer ju inte. Övrig kaloriförbränning pausar ju när kroppen förbränner alkoholen.
Det är bara zombies som kan bryta mot naturlagarna och inte ha förbränning trots rörelse mm. Men, visst är det sant att alkoholen gör ANNAT i kroppen. Men att stoppa förbränningen är omöjligt - iaf så länge kroppen lever.
 

Poussard

Medlem
Det är bara zombies som kan bryta mot naturlagarna och inte ha förbränning trots rörelse mm. Men, visst är det sant att alkoholen gör ANNAT i kroppen. Men att stoppa förbränningen är omöjligt - iaf så länge kroppen lever.
Jag sa inte att alkohol stoppar all förbränning i kroppen, eller iaf var det inte det jag menade. Det jag sade var att all övrig förbränning pausar eftersom kroppen prioriterar att förbränna alkoholen före övrigt material.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Igår var jag jobbsocialt tvungen att dricka öl på Antenna Amerika i Kannai. Craft beer. Blev flera för många. Är kl 12 dagen efter nu och jag mår fortfarande inte bra. Fy för den lede av knepigt öl. Firar med vin på lördag istället.

Sober October?
Fuck sober October! Har gjort nog för nykterheten för i år.
En viss form av logik: Eftersom jag var 15 dagar i karantän, tycker jag att de dagarna skall räknas dubbelt...
"Jag håller hårt på mina principer och om dom inte passar er så har jag andra.":D
 
Toppen