Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sober October 2021

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag sa inte att alkohol stoppar all förbränning i kroppen, eller iaf var det inte det jag menade. Det jag sade var att all övrig förbränning pausar eftersom kroppen prioriterar att förbränna alkoholen före övrigt material.
Jag är med dig.
Tänker mer på summan av kardemumman. Om man häller i sig vin med 3000 kalorier blir det ändå inte många kvar. Äter du ost med 3000 kalorier, ja, då blir nästan alla kvar. Om man inte drar ett marathon...

Sen andas man ut en hel del, själva alkoholförbränningen och -hanteringen tar massor energi. Tveksamt om man plussar på rödvin. Men, då kommer ju det där oemotståndliga behovet av pizza, ost, korv... Där kan man plussa ordentligt :)
 

Poussard

Medlem
Jag är med dig.
Tänker mer på summan av kardemumman. Om man häller i sig vin med 3000 kalorier blir det ändå inte många kvar. Äter du ost med 3000 kalorier, ja, då blir nästan alla kvar. Om man inte drar ett marathon...

Sen andas man ut en hel del, själva alkoholförbränningen och -hanteringen tar massor energi. Tveksamt om man plussar på rödvin. Men, då kommer ju det där oemotståndliga behovet av pizza, ost, korv... Där kan man plussa ordentligt :)
I min ekvation tänker jag att man äter som vanligt och lägger vin ovanpå det, inte att man ersätter dagens kaloriintag med vin. Men nog om det nu. Vi gör som kungen, vänder blad.
 

Wintermute

Medlem
I min ekvation tänker jag att man äter som vanligt och lägger vin ovanpå det, inte att man ersätter dagens kaloriintag med vin. Men nog om det nu. Vi gör som kungen, vänder blad.
...eller så tar vi det ett varv till. När man sover utan alkohol i blodet, bygger kroppen upp kolhydratreserver i bla levern. När man sover med alkohol i blodet har levern fullt upp med att bryta ned alkohol; då kan kolhydratreserverna bli knappa. Ämnesomsättningssystemet upplever det som svält och svarar med att bygga upp fettreserver så fort den får tillfälle. Ett bra ställe att bygga fettreserver är runt tarmarna och midjan. Därav ölmage.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är ju lite olika frågeställningar vid vinförtäring:
  1. Vad händer rent metaboliskt ur ett holistisk perspektiv.
  2. Vad händer med kroppens balansräkning av kalorier.
Båda ämnena är mycket spännande. Jag studerar dem båda flitigt, passionerat och innerligt :ängel:
 
Toppen