Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sörpla hos Sörplarn

Vian

Medlem
Mycket värdefull tråd! När så många, i detalj, redogör för sina upplevelser av ett vin i förhållande till andra liknande så blir det lätt för mig att få en övergripande bild av allt det som jag aldrig testat. Detta saknar jag ofta på CellarTracker. Även om jag ser folks kommentarer kring något jag inte testat och därefter kan gå in och kolla vad de tyckt om sådant som jag faktiskt har druckit så blir det omständligt och helhetsperspektivet försvinner lätt. Omdömet måste kunna sättas i förhållande till andra viner i samma stil. Den här tråden ger mig karta och kompass för att själv kunna utforska djungeln. Tack!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sent på bollen men här kommer mina noter innan jag glömmer helt...Anteckningar och poäng är därför inte helt pålitliga.


Flight 1

NV André Jacquart Experience (Joker) 4- p

Kände äpple och lite fat till en början med grönsaker och rå potatis. Rejäl syra och lång stram eftersmak. Var inne på 08, Salon eller Jaquesson. Höjde betyget till en svag 4 efter lite tid i glaset och gissade Jaquesson på grund av stramheten. Första gången jag fått denna blint och jag kommer inte ändra uppfattning om denna odlare som jag håller fortsatt högt. Har dock inte upplevt Experience som så ung och vresig innan dock.

2004 Jacquesson Cain 2 p
Gula äpplen, honung och torkad frukt. Lite tunn och platt. Kom inte ihåg vad gissningen var...

NV Selosse V.O 5 p
Gyllengul och lite oxiderad med fattoner, honung och viss mognad. Solklar Selosse och jag håller inte med om att den var svag. Rätt typisk VO och gav den 5 p.

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaries 3 p
Kaffe, krut och sirap. Ett stön hördes från fiskehandlaren som konsumerar allt med krut och rök. Lite syra och medellång smak. Var inne på CH men tyckte den var förvånansvärt blek i smaken. Var i en kort stund inne på att det kunde vara en GB som slamkrypare... Övergav dock den teorin snabbt och blev habila 3 p men inte mer.

2004 Pierre Moncuit Nicole Vieille Vignes 2 p
Anonym och sluten i början men fick en känsla av att det var gamla stockar i den och gissade först rätt. Problemet var att då hade jag ingen joker med i heatet så jag ändrade mig... Riktigt svag och tror jag satte 2 p annars 1 p. Har druckit denna innan men på magnum och då mindes jag den som betydligt bättre.

Flight 2

2002 Delamotte (Joker) 3 p
Äpplen och lite mandel. Syra med lite beska. Var först inne på 08 men mandeln talade för lite ålder och tillsammans med syran föll gissningen på Orpale 2002. Rätt årgång men tog den inte som joker.

2006 Joseph Perrier Esprit de Victoria 3 p
Återigen äpplen men lite blommig och vanilj. Gissade Gratien.

NV Eric Rodez 4 p

Kände banan och odlartoner. Tror jag gissade Vincent eller Bernier. Står årgång 06 i anteckningarna så jag försökte väl gardera mig eftersom Vincent och Bernier var 08. Hade inte inte kunnat tro att det var en Rodez NV. Kul! Första gången jag får denna blint precis som André Jacquart ovan. Båda är två av mina favoritodlare i allmänhet och i synnerhet om priset vägs in.

2006 "S" de Salon 1 p
Skrev jäst och platt. Gissade icke skumpa och satte 1 p.:eek: Precis som flera andra. Den enda som gissade rätt var den minst vinkunnige av alla... Kändes inte defekt och den var inte knuten eller ung och vresig med potential som t.ex. 02. Nej helt enkelt bara kass. Skönt att kunna släppa Salon och köpa annat, åtminstone till 08an kommer.:cool: För övrigt är det första gången som jag totalsågat ett så dyrt vin.

2002 De Saint Gall Orpale 4 p
Bränt fat och lite rostade toner. Medellång smak och riktigt bra. Påminde om Vincent Presidence 2002 mer än Orpale 2002 vilket gjorde att jag gissade Vincent 08. Mycket irriterande i efterhand eftersom doft och smak talade för bdb med lite ålder.

Flight 3

Här började anteckningarna avta ordentligt...

2008 R&L Saint Vincent 4 p
Skrev odlare med mogen ton. Valde mellan Vincent eller Bernier och gissade på Bernier...

2008 Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant
3 p
Trodde jag skulle gå igång på denna innan provningen. Brukar gilla denna skumpa från Cramant starkt. Gissade Gratien tror jag.

2008 Alfred Gratien
4 p
Står bara 4 p och Vincent eller Gratien i mina anteckningar. Har även varit inne på att det kunde vara en joker i form av Polle BdB 2008. Men så djärva gissningar lönar sig sällan.

Är nästan så jag tror jag förväxlat den med Bernier ovan. Framförallt om man läser övrigas noter men så är det blint.

NV Autreau de Champillon (Joker)
1 p
NV och solklar joker eller...

NV Perrier Jouët 1 p
Blankt men gissade joker.

Bonus

Agustí Torelló Mata Gran Reserva magnum 2007 1 p
Skräp av husbonden. Parafin och dåligt ligg står det i mina anteckningar...

Damien Hugot 2006 4 p

Marsipan och lite mandel med fina mognadstoner. Citerar @Sörplarn "2006 är grym så är det bara slår 08 med hästlängder, inget nytt bara ett ytterligare bekräftande."

Roland Champion Brut BdB 2008 3 p
Tror det var denna jag drack eftersom jag varit inne på Polle BdB 08 i mina anteckningar.

eller så var det Michel Gonet Cuvee Authentique Eleve en Fut de Chene 2005

Laurent Perrier Cuvee BdB 1975 3 p
Ordentligt mogen skumpa men ändå med en viss syrarygg kvar. Russin, nötter och lite madeiratoner. Fullt drickbar. Gissade 76-85 på ålder.

Tattinger Comtes de Champagne 2006 3+ p
Ok och gillar man stilen är det än bättre men jag är inget comtesfan av rang.

Strålande arrangemang som vanligt och extra tack till fiskhandlaren som tog med sig hummer och bonusflaska! Ser fram emot nästa gång och nästa seger.:D
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Skönt och ärligt skrivet @Crist(al)ian 77, alltid kul.
Också skönt att se att smaknoterna avtar mot slutet av kvällen. Jag känner mig prickad!
Kan tänka mig att du sitter och kliar dig i huvudet när du skriver det här... "vad fan menade jag med att det här vinet var som ett dåligt ligg?" :D medans där och då var det säkert solklart!

Jag gillar blindprovningar, speciellt med jokrar. Salon -06 är ju grym på pappret, men bara 1p alltså?
Undra vad som skulle hänt om man bytt ordning på fighterna, eller om vinet fått provats under en kväll utan blinda förhållanden?
Jag funderar alltid på hur mycket psykologin påverkar smaklökarna.
 

Daniel A

Administratör
Jag hittade lite dammiga anteckningar. Mina gissningar och tävlingens poängsättning är förlorade. Men, men. Känner att det här borde läggas upp!

Sörpla hos Sörplarn 3.1 var en mycket trevlig kväll! Temat var dock väldigt svårt - avsevärt mindre skillnader här jämfört med roséprovningen. Får tacka fiskehandlaren för den i särklass bästa BYOB-maten någonsin! Och självklart tack till Sörplarn med fru som styr upp och serverar, och dessutom erbjuder sovplats till stackars långväga resenärer.

Flight #1

NV André Jacquart Experience (Joker, deg 2013)
Lite blommigt, äpple. Odlare? Syra hög som attan, viss stramhet. Öppnar upp med tid. Snygg skumpa! 89p.

2004 Jacquesson Caïn
Smör. Feta äpplen, lite bakverk. Rätt sträv. Något platt och tråkig, även om det ligger verkar finnas lite gömd kvalité bakom allt det intetsägande. Öppnar upp bra med tid. 86p.
Grymt besviken.

NV Selosse V.O
Honung, lite nötter, hyacinther, bananigt. Bra intensitet, mycket äpplig på tungan. Förvånansvärt kort i smaken dock, och något av en besvikelse. Solklar Selosse dock. 91p.

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaries
Smörig, honung, kex, lite kaffe och krut. Definitiv mognad. Balanserat och mycket gott. Charles 95? 92p.

2004 Pierre Moncuit Nicole Vieille Vigne
Lite stum? Tunn smak som drar åt äppelsaft. Helt menlös i konkurrens med tidigare två. 85p.


Flight #2


2002 Delamotte (Joker)
Kaffe, äpple, smör och lite nötter. Bra syra, rätt tillgänglig. Bra, men saknar något för att bli bättre. 89p.

2006 Joseph Perrier Esprit de Victoria
Artificiellt äppelgodis och vanilj. Känns lite udda, men är rätt tilltalande. Bra syra. 88p.

NV Eric Rodez
Inledningsvis lite stum, “luktar vatten”. Blir sedan “bananodlare”. Öppnar upp till en härlig champagne med bra kraft och syra, lite annorlunda touch på det hela jämfört med andra. Viss personlighet, helt klart. 89p.

2006 "S" de Salon
Sur, eukalyptus, piggelin. Lite trist, platt smak. Gissade på en NV från Italien……………….. Skrev 84p.
Kan vara tidernas roligaste/sorgligaste avslöjande när etiketten visades.

2002 De Saint Gall Orpale
Flightens bästa. 90p. Skrala anteckningar det...

Flight #3, a.k.a. Nu börjar anteckningarna tryta lite

2008 R&L Saint Vincent
Smör, fat och krut. Det här har vi sett tidigare under kvällen. Gott som fan. 91p.

2008 Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant
Smör och äpplen. Bra syra, rätt tillgänglig. Saknar något. 89p.

2008 Alfred Gratien
Hej igen smör och äpplen… 90p.

NV Autreau de Champillon (Joker)
“Expressiv strumpa” står det. Vet inte vad det betyder. Efter står det dock “Flightens Salon, 84p” :D

NV Perrier Jouët
“Som en pizza”. Fan är det här för anteckningar?! :confused::confused::confused:

Blandade bonusar!


2007 Agustí Torelló Mata Gran Reserva
Gummi, ballong och plast. Helt odrickbart.

2006 Damien Hugot
Expressiv och intensiv. Mycket bra.

2008 Roland Champion Brut BdB
Lite tunn. Skarp syra. Rätt trist?

1975 Laurent Perrier, Cuvee BdB 1975 (Diana-edition)
@Skaggs och mitt bonusvin. Vi hittade det på en liten utflykt till CPH, och kände att det var den PERFEKTA bonusflaskan. Det är lite oklar historik här, men i korthet så är det helt enkelt en av två champagner som serverades på Diana och Charles bröllop 1981 (den andra skumpan var 1961 eller 1964 Dompa på magnum, tror jag). Fullt möjligt att det finns mängder av sådana här flaskor att få tag på - men det är lika möjligt att det här är en av väldigt få. Om vi förstått det rätt så är det stor chans att den här flaskan fysiskt fanns på bröllopet, men aldrig dracks upp. Vet inte om jag tror på det. Oklart hur och var den förvarats också, men nivån var väldigt bra för en så gammal flaska.
Vi var helt redo på att den skulle kunna vara helt död, så det var väldigt roligt att den faktiskt levererade!
Extremt mörk färg (“den ena är inte som de andra”, som någon uttryckte det). Mängder av nötter, honung och allmänt madeiraaktig. Smakar likadant. Finns typ femton bubblor i, men de femton bubblorna lyfter ändå vinet en aning. Definitivt syra på plats som gör vinet bra spännande. Givetvis övermoget, men jag dricker väldigt sällan övermogen champagne. Självklart går jag igång på det här! 89+p.
Mycket roliga reaktioner på avslöjandet. Kändes som helt rätt sällskap att korka upp i!

2006 Tattinger, Comtes de Champagne
Smör och äpplen igen igen igen, i en tight skrud. Alldeles för ung, men är bra grejer.

2005 Michel Gonet Cuvee Authentique Eleve en Fut de Chene
Smörkola. Tämligen sträv på tungan. Lite udda, mycket hög syra, mycket gott.

2003 Weingut Kerpen, Spätlese
En söt riesling som satt rätt fint efter all syra, men var ändå rätt tråkig.


Hittade bara riktigt kassa bilder i min telefon. Lägger upp den bästa:
DSC_2103.JPG
 

gece

Man vänjer sig.
Jag hittade lite dammiga anteckningar. Mina gissningar och tävlingens poängsättning är förlorade. Men, men. Känner att det här borde läggas upp!

Sörpla hos Sörplarn 3.1 var en mycket trevlig kväll! Temat var dock väldigt svårt - avsevärt mindre skillnader här jämfört med roséprovningen. Får tacka fiskehandlaren för den i särklass bästa BYOB-maten någonsin! Och självklart tack till Sörplarn med fru som styr upp och serverar, och dessutom erbjuder sovplats till stackars långväga resenärer.

Flight #1

NV André Jacquart Experience (Joker, deg 2013)
Lite blommigt, äpple. Odlare? Syra hög som attan, viss stramhet. Öppnar upp med tid. Snygg skumpa! 89p.

2004 Jacquesson Caïn
Smör. Feta äpplen, lite bakverk. Rätt sträv. Något platt och tråkig, även om det ligger verkar finnas lite gömd kvalité bakom allt det intetsägande. Öppnar upp bra med tid. 86p.
Grymt besviken.

NV Selosse V.O
Honung, lite nötter, hyacinther, bananigt. Bra intensitet, mycket äpplig på tungan. Förvånansvärt kort i smaken dock, och något av en besvikelse. Solklar Selosse dock. 91p.

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaries
Smörig, honung, kex, lite kaffe och krut. Definitiv mognad. Balanserat och mycket gott. Charles 95? 92p.

2004 Pierre Moncuit Nicole Vieille Vigne
Lite stum? Tunn smak som drar åt äppelsaft. Helt menlös i konkurrens med tidigare två. 85p.


Flight #2


2002 Delamotte (Joker)
Kaffe, äpple, smör och lite nötter. Bra syra, rätt tillgänglig. Bra, men saknar något för att bli bättre. 89p.

2006 Joseph Perrier Esprit de Victoria
Artificiellt äppelgodis och vanilj. Känns lite udda, men är rätt tilltalande. Bra syra. 88p.

NV Eric Rodez
Inledningsvis lite stum, “luktar vatten”. Blir sedan “bananodlare”. Öppnar upp till en härlig champagne med bra kraft och syra, lite annorlunda touch på det hela jämfört med andra. Viss personlighet, helt klart. 89p.

2006 "S" de Salon
Sur, eukalyptus, piggelin. Lite trist, platt smak. Gissade på en NV från Italien……………….. Skrev 84p.
Kan vara tidernas roligaste/sorgligaste avslöjande när etiketten visades.

2002 De Saint Gall Orpale
Flightens bästa. 90p. Skrala anteckningar det...

Flight #3, a.k.a. Nu börjar anteckningarna tryta lite

2008 R&L Saint Vincent
Smör, fat och krut. Det här har vi sett tidigare under kvällen. Gott som fan. 91p.

2008 Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant
Smör och äpplen. Bra syra, rätt tillgänglig. Saknar något. 89p.

2008 Alfred Gratien
Hej igen smör och äpplen… 90p.

NV Autreau de Champillon (Joker)
“Expressiv strumpa” står det. Vet inte vad det betyder. Efter står det dock “Flightens Salon, 84p” :D

NV Perrier Jouët
“Som en pizza”. Fan är det här för anteckningar?! :confused::confused::confused:

Blandade bonusar!


2007 Agustí Torelló Mata Gran Reserva
Gummi, ballong och plast. Helt odrickbart.

2006 Damien Hugot
Expressiv och intensiv. Mycket bra.

2008 Roland Champion Brut BdB
Lite tunn. Skarp syra. Rätt trist?

1975 Laurent Perrier, Cuvee BdB 1975 (Diana-edition)
@Skaggs och mitt bonusvin. Vi hittade det på en liten utflykt till CPH, och kände att det var den PERFEKTA bonusflaskan. Det är lite oklar historik här, men i korthet så är det helt enkelt en av två champagner som serverades på Diana och Charles bröllop 1981 (den andra skumpan var 1961 eller 1964 Dompa på magnum, tror jag). Fullt möjligt att det finns mängder av sådana här flaskor att få tag på - men det är lika möjligt att det här är en av väldigt få. Om vi förstått det rätt så är det stor chans att den här flaskan fysiskt fanns på bröllopet, men aldrig dracks upp. Vet inte om jag tror på det. Oklart hur och var den förvarats också, men nivån var väldigt bra för en så gammal flaska.
Vi var helt redo på att den skulle kunna vara helt död, så det var väldigt roligt att den faktiskt levererade!
Extremt mörk färg (“den ena är inte som de andra”, som någon uttryckte det). Mängder av nötter, honung och allmänt madeiraaktig. Smakar likadant. Finns typ femton bubblor i, men de femton bubblorna lyfter ändå vinet en aning. Definitivt syra på plats som gör vinet bra spännande. Givetvis övermoget, men jag dricker väldigt sällan övermogen champagne. Självklart går jag igång på det här! 89+p.
Mycket roliga reaktioner på avslöjandet. Kändes som helt rätt sällskap att korka upp i!

2006 Tattinger, Comtes de Champagne
Smör och äpplen igen igen igen, i en tight skrud. Alldeles för ung, men är bra grejer.

2005 Michel Gonet Cuvee Authentique Eleve en Fut de Chene
Smörkola. Tämligen sträv på tungan. Lite udda, mycket hög syra, mycket gott.

2003 Weingut Kerpen, Spätlese
En söt riesling som satt rätt fint efter all syra, men var ändå rätt tråkig.


Hittade bara riktigt kassa bilder i min telefon. Lägger upp den bästa:
Visa bifogad bild 11220
Låter som en episk kväll. Den fotografiska dokumentationen är ganska på pricken hur jag alltid har föreställt mig dessa kvällar ;)
 

Sörplarn

Medlem
Fjärde året av rosé är avklarad!

Får först tacka deltagarna, @Beo, @Crist(al)ian 77, @Ekdahl, @Jesper, @LarsW och Fiskehandlarn.

Årets prisplats!?
Ingen, iår har folk glömt att skriva sina egna namn, och hård som vin-lärare skiter jag blankt i om man kan tyda text.
Har man inte ens lärt sig att skriva namn --> papperskorg.

@Beo och @LarsW ni får dela på platsen, dels för att ni skrev namn.

  • Årets rosé "Champagne"/Spumante? överraskning, Ca´del Bosco Cuvée Annamaria Clementi 2007.
  • Årets rosé Champagne skräp... De Gall GLAM (Special)
  • Knepigaste rosé Champagne, Dom Ruinart 2004.
Resultat av de tävlande fluffiga fluffet.
  1. NV Selosse, 29 poäng. (Svag detta år, men kammar hem platsen, deg april-17).
  2. Louis Roederer 2009, 28 poäng. (Magnum).
  3. delad Ca´del Bosco Cuvée Annamaria Clementi 2007 (joker) och Dom Ruinart 2004, 27 poäng.
  4. Laurent-Perrier Alexandria 2004, 25 poäng.
  5. Perrier-Jouet Belle Epoque 2004, 24 poäng.
  6. Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth 2002, 22 poäng. (var även med 2015).
  7. Henriot 2008, 19 poäng. (var även med 2016).
  8. delad NV Larmandier-Bernier Saignee och 2009 Mailly l`Intemporelle, 18 poäng.
  9. NV Bründelmayer (joker), 16 poäng. (var även med 2016, deg september -17 och på magnum).
  10. Vilmart & Cie Cellier Rubis 2010, 15 poäng.
  11. Gramona GR Argent (joker), 12 poäng.
  12. De Gall GLAM, 10 poäng
Vi hade även en special Joker, Puy Chéri 2017, som var så vedervärdigt att inte ens sodastreamer ville ge den bubblor, folk vägra ge vinet något poäng då den var med i en av flighterna. (ja vi försökte labba med vinet). Sånt här borde vara förbjudet att säljas, för att gemene man ICKE vet bättre.

IMAG0561.jpg
 
Fjärde året av rosé är avklarad!

Får först tacka deltagarna, @Beo, @Crist(al)ian 77, @Ekdahl, @Jesper, @LarsW och Fiskehandlarn.

Årets prisplats!?
Ingen, iår har folk glömt att skriva sina egna namn, och hård som vin-lärare skiter jag blankt i om man kan tyda text.
Har man inte ens lärt sig att skriva namn --> papperskorg.

@Beo och @LarsW ni får dela på platsen, dels för att ni skrev namn.

  • Årets rosé "Champagne"/Spumante? överraskning, Ca´del Bosco Cuvée Annamaria Clementi 2007.
  • Årets rosé Champagne skräp... De Gall GLAM (Special)
  • Knepigaste rosé Champagne, Dom Ruinart 2004.
Resultat av de tävlande fluffiga fluffet.
  1. NV Selosse, 29 poäng. (Svag detta år, men kammar hem platsen, deg april-17).
  2. Louis Roederer 2009, 28 poäng. (Magnum).
  3. delad Ca´del Bosco Cuvée Annamaria Clementi 2007 (joker) och Dom Ruinart 2004, 27 poäng.
  4. Laurent-Perrier Alexandria 2004, 25 poäng.
  5. Perrier-Jouet Belle Epoque 2004, 24 poäng.
  6. Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth 2002, 22 poäng. (var även med 2015).
  7. Henriot 2008, 19 poäng. (var även med 2016).
  8. delad NV Larmandier-Bernier Saignee och 2009 Mailly l`Intemporelle, 18 poäng.
  9. NV Bründelmayer (joker), 16 poäng. (var även med 2016, deg september -17 och på magnum).
  10. Vilmart & Cie Cellier Rubis 2010, 15 poäng.
  11. Gramona GR Argent (joker), 12 poäng.
  12. De Gall GLAM, 10 poäng
Vi hade även en special Joker, Puy Chéri 2017, som var så vedervärdigt att inte ens sodastreamer ville ge den bubblor, folk vägra ge vinet något poäng då den var med i en av flighterna. (ja vi försökte labba med vinet). Sånt här borde vara förbjudet att säljas, för att gemene man ICKE vet bättre.

Visa bifogad bild 13418
 
Vi hade även en special Joker, Puy Chéri 2017, som var så vedervärdigt att inte ens sodastreamer ville ge den bubblor, folk vägra ge vinet något poäng då den var med i en av flighterna. (ja vi försökte labba med vinet). Sånt här borde vara förbjudet att säljas, för att gemene man ICKE vet bättre.
Var på studentuppvaktning och såg detta vin på box. Gick ju inte att motstå efter ovanstående recension. Det är bara att instämma. Som den väluppfostrade man jag nu en gång är så skämde jag inte ut mig genom att vråla okvädningsord.
 

Ekdahl

Medlem
För tacka sörplarn med fru än en gång för en mycket trevlig kväll, all in med kvalitet och kvantitet minst sagt.

Min topp 3:
  1. NV Selosse
  2. Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth 2002
  3. Laurent-Perrier Alexandria 2004
Hårfin skillnad på 1an och 2an, Selosse är ju som alltid ett kraftpaket men Bille var otroligt komplex och elegant. Men i sådana här sammanhang vinner ofta muskler, även denna gång. Sedan var ju alla fyra röda helt lysande.

Pluspoäng för Larmandier-Bernier Saignee. L-B gör mig alltid positivt överraskad och jag borde nog utforska producenten än mer.

P.S. Tufft straff för att man glömde plita dit namnet dock, när jag för en gång hade flow och satte ett gäng som Selosse, Larmandier-B, Bille-S, Henriot, Laurent-P och säkert någon till :cool:
 

LarsW

Medlem
Ska försöka sammanfatta vad jag skrivit lite men ju längre ut på kvällen jag läser desto svårare blir det att komma ihåg vad jag menade med mina anteckningar... ett mysterium! :ängel:

Som det ser ut klarade jag att pricka Selosse, Billecart och Laurent-Perrier. Och att Puy Chéri inte hörde hemma bland champagnerna... eller bland vin överhuvudtaget. Surt att jag inte ens lyckades ta Dom Ruinart och Bellle Epoque i sista heatet då jag blandade ihop dem enligt mina anteckningar. Aja, längesen jag körde halv- och helblint och Rosé hör inte till mina styrkor... men jäkla mycket god skumpa var det!

Favoriter:
1: Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth 2002
2: NV Selosse
3: Roederer Rose 2009
Hårfin skillnad på 1an och 2an, Selosse är ju som alltid ett kraftpaket men Bille var otroligt komplex och elegant. Men i sådana här sammanhang vinner ofta muskler, även denna gång.
Enig med Ekdahl om att det var hårfin skillnad men för mig vann elegansen över musklerna. :)

Bottennapp:
1-2378: Puy Chéri 2017... :deprimerad: Tung och sötsliskig blandning av Trocadero och Bob's Jordgubssaft.
2379: De Gall GLAM
2380: Gramona GR Argent

Fantastiskt kul kväll även om man var lite reduserad och dehydrerad dagen därpå.
Väldigt bra uppstyrt av värdparet!
 

Sörplarn

Medlem
Rosé Sammanfatting, ja dax för en ny, vill bara summera så man kan hålla koll.
Update INC date X.

PM för INFO!
  • Billecart-Salmon, (NV deg/70 -14p)
  • Billecart-Salmon, Cuvée Elisabeth (2002 - 22p, 2006 - 20p)
  • Bollinger, La Grande Annee (2004 - 30p)
  • Bründelmayer, Magnum (NV Oktober/15 - 23p, NV September/17 - 16p)
  • Ca´del Bosco, Cuvée Annamaria (2007 - 27p)
  • Charles Heidsieck, Vintage (1999 - 31p)
  • Damien Hugot, (NV deg/X - 21p)
  • De Saint Gall, Glam (NV deg/X - 10p)
  • Deutz, Amour de Deutz (2006 - 28p)
  • Dom Ruinart, Vintage (2004 - 27p)
  • Drappier, Grande Sandrée (2008 - 24p)
  • Erpacrifre, Vintage (2008 - 13p)
  • Egly-Ouriet, (NV Juli/15 - 29p)
  • Gosset, (NV deg/X - 15p)
  • Gramona, GR Argent (NV deg/X - 12p)
  • Henri Giraud, MV Fut de Chene Ay (MV - 30p)
  • Henriot, Vintage (2008/16 - 28p, 2008/18 - 19p)
  • Jacques Selosse, (NV Mars/15 - 30p, NV April/16 - 35p, NV April/17 - 29p)
  • Jerome Prevost, Fac Smile Rosé (NV Oktober/14 - 27p)
  • J-M Sélèque, Solessence (NV deg/X - 8p)
  • Krug, GC Rosé (NV 2007 - 32p)
  • Lanson, Extra Age (NV 02/04/05 - 18p)
  • Larmandier-Bernier Saignee (NV deg/X - 18p)
  • Laurent-Perrier, Alexandria (2004 - 25p)
  • Louis Bouillot, (NV deg/X - 11p)
  • Louis Roederer, Vintage Magnum (2008 - 23p, 2009 - 28p)
  • Mailly, I`Intemporelle (2009 - 18p)
  • Moët et Chandon, Grand Vintage (2008 - 10p)
  • Perrier-Jouet, Belle Epoque (2004 - 24p)
  • Philipponnat, Cuvée 1522 (2006 - 21p)
  • Pierre Gimonnet, Rosé de Blanc (NV deg/X - 17p)
  • Pol Roger, Vintage (2004 - 17p)
  • Robert Barbichon, (NV deg/X - 13p)
  • Taittinger, Comtes (2006 - 19p)
  • Tarlant, Zero Rosé (NV 2008 - 29p)
  • Ulysse Collin, (NV deg/X - 18p)
  • Vilmart & Cie, Cellier Rubis (2010 - 15p)
  • Vueuve Clicquot, Vintage (2004 - 21p)
 

Christer J

Medlem
@Sörplarn med hjälpsam fru visade prov på särdeles fint värdskap igår kväll, @feskhandlarn bidrog med kräftor, godaste skagenröran och romsås.
5BF5FBA7-CBCF-44CD-8554-1CC49E0B8E0B.jpeg

Många goda viner förtärdes och njöts med vänner, gamla och nyvunna. De som deltog var @Sörplarn @feskhandlarn @Crist(al)ian 77 @Beo @Essle @kimnyblom @Gladekocken och undertecknad.
Preben småmyste på mattan och såg ut att gilla färgen på rosé saignée.
4B039BCF-6E82-4F3D-B30A-F67F7B4A26E1.jpeg

Många goda viner och en sammanställning kommer nog när anteckningar och noter kommit i ordning :)
085D3131-E0AB-4AF3-8A55-42E0496AD984.jpeg

Tack alla! Längtar redan till nästa event :)

Har man instagram kan man se bilder på alla viner förtärda, chrillino heter jag där.
 
Last edited:
Toppen