Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sommardricka!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det finns en hel del saker ute i dryckesvärlden som är enastående smarriga. Jag startade tidigare en tråd om alkoholfritt och fick bra respons och nu tänkte jag titta lite på hur vi ser på andra, lite mer ovanliga, nedslag i dryckesvärlden.
Sommaren är bra till mycket. Jag är en simpel själ och tenderar att dricka en hel del enkel, ljus och debil lager. Jag är gammal kock och skäms inte över att avnjuta en hof eller två då och då. En annan favorit är den spanska klassikern Clara – en underbar blandning av ljus birabärs och citronläsk. Fungerar utmärkt i stora kannor med massor av is. Andra briljanta uppfinningar är Pineau des Charentes från Cognac och Floc de Gascogne, dess kusin från Armagnac; uppspritad druvmust som slängs ned i ett fat en stund och sedan serveras som det är, on the rocks eller med en skvätt sodavatten. Underbart, smarrigt och livsfarligt. I Normandie har man Pommeau de Normandie som fungerar på samma, underbara sätt. I sin rena form är den magisk till desserter. I vattnad form lika magisk till en varm sommardag. En grej som jag bestämde mig för ska bli sommarens drink är en bättre äppelmust, gärna mousserande, som blandas med en skvätt fulcalva, några blad mynta och massor med is. En annan favvo är egengjord lemonad med en skvätt gin... Fan, det finns hur mycket gott som helst!

Vad har jag glömt? Vilka är dina favoriter?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Älskar mjölk – en klart underskattad dryck!
Iskall mellanmjölk. Det är den optimala blandningen för att dricka stora klunkar. Av någon anledning tycker jag inte riktigt att standardmjölken uppnår samma klunkabilitetsfaktor, speciellt direkt ur paketet, som mellanmkälken gör – medan lättmjölken bara är ett lätt mjölksmakande vatten.

Minimjölken, denna blåskimrande sörja, kan vi lämna därhän.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Iskall mellanmjölk. Det är den optimala blandningen för att dricka stora klunkar. Av någon anledning tycker jag inte riktigt att standardmjölken uppnår samma klunkabilitetsfaktor, speciellt direkt ur paketet, som mellanmkälken gör – medan lättmjölken bara är ett lätt mjölksmakande vatten.

Minimjölken, denna blåskimrande sörja, kan vi lämna därhän.

Iskall mellanmjölk och Kahlua med iskuber är gott. Annars är en vanlig kall tjeckisk lager eller en GT med is och lime en höjdare när det är riktigt varmt ..
 

Sjödin

Joråsåatt...
En annan favorit är den spanska klassikern Clara – en underbar blandning av ljus birabärs och citronläsk.
Vad är skillnaden mot den tyska varianten vars namn jag glömt? De blandar väl också bärs och citronlärre?
Ginger beer med en skvätt bourbon... funkar! Likaså Hoegarden, såklart.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
En favorit hos mig är Jack Daniels, ginger ale, massor av lime, lite ingefära och några nävar mynta som man vevar ihop i en karaff med en galen mängd is. Servera och glid sedan långsamt in i sommardvalan.

Disclamer: Denna dryck medför förhöjd risk att motivationen till att klippa gräset, skruva altanen, plocka på tomten, städa osv vidare drastiskt sjunker och att suget efter grillen, rödpanget och goda vänner ökar. Receptförfattaren är inte ansvarig för eventuella snedsteg och olyckor som kommer till följd av denna dryck ej heller sådant såsom bortfall av inkomst och försummade plikter gentemot sig själv eller tredje part.
 

matage

Medlem
Jag är en sucker för Pimms.
Blandad i god tid med mycket gurka, drivor med is och helst spädd med dry ginger ale... och kanske spetsad om man är på det humöret :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Michelada!!
Sjuuukt gott... Av alla jag bjudit det på är det hittills bara en som hållit med mig däremot.. :(
(Asså i stil med en Bloody Mary men med bärs. Och lite mer chili..typ..)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vad är skillnaden mot den tyska varianten vars namn jag glömt? De blandar väl också bärs och citronlärre?
Ginger beer med en skvätt bourbon... funkar! Likaså Hoegarden, såklart.
Säkerligen ingen skillnad från den Tyska eller för den delen den brittiska shandyn. Gott i vilket fall som helst. :)
 

Bastardo

Medlem
Vad är skillnaden mot den tyska varianten vars namn jag glömt? De blandar väl också bärs och citronlärre?
Ginger beer med en skvätt bourbon... funkar! Likaså Hoegarden, såklart.
Det mesta med ingefärsöl smakar mumma! :) Konstigt nog är den svår att hitta på ”obygderna” högre upp i landet. Bolis säljer en alkoholfri och en alkoläsk – ingen av de är någon höjdare. Den bästa ginger beer jag har hittills smakat, (visserligen bara i blandningar), är Old Jamaica. Hur är det med storstäderna? Finns den att köpa och hur är det i barerna?
Tinto de verano borde man kanske testa? Eller någon annan variant av temat. En kompis till mig som kommer från Rumänien gillar spritz. Alltså torrt vittvin med en skvätt sodavatten. Jag brukade själv dricka Villa Franca med apelsinjuice i min ”ungdom” …
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det mesta med ingefärsöl smakar mumma! :) Konstigt nog är den svår att hitta på ”obygderna” högre upp i landet. Bolis säljer en alkoholfri och en alkoläsk – ingen av de är någon höjdare. Den bästa ginger beer jag har hittills smakat, (visserligen bara i blandningar), är Old Jamaica. Hur är det med storstäderna? Finns den att köpa och hur är det i barerna?
Tinto de verano borde man kanske testa? Eller någon annan variant av temat. En kompis till mig som kommer från Rumänien gillar spritz. Alltså torrt vittvin med en skvätt sodavatten. Jag brukade själv dricka Villa Franca med apelsinjuice i min ”ungdom” …

En torr rosé med sodavatten och is är riktigt bra också. :) Leasure drinking.
 

Bastardo

Medlem
Det finns en hel del saker ute i dryckesvärlden som är enastående smarriga. Jag startade tidigare en tråd om alkoholfritt och fick bra respons och nu tänkte jag titta lite på hur vi ser på andra, lite mer ovanliga, nedslag i dryckesvärlden.
Sommaren är bra till mycket. Jag är en simpel själ och tenderar att dricka en hel del enkel, ljus och debil lager. Jag är gammal kock och skäms inte över att avnjuta en hof eller två då och då. En annan favorit är den spanska klassikern Clara – en underbar blandning av ljus birabärs och citronläsk. Fungerar utmärkt i stora kannor med massor av is. Andra briljanta uppfinningar är Pineau des Charentes från Cognac och Floc de Gascogne, dess kusin från Armagnac; uppspritad druvmust som slängs ned i ett fat en stund och sedan serveras som det är, on the rocks eller med en skvätt sodavatten. Underbart, smarrigt och livsfarligt. I Normandie har man Pommeau de Normandie som fungerar på samma, underbara sätt. I sin rena form är den magisk till desserter. I vattnad form lika magisk till en varm sommardag. En grej som jag bestämde mig för ska bli sommarens drink är en bättre äppelmust, gärna mousserande, som blandas med en skvätt fulcalva, några blad mynta och massor med is. En annan favvo är egengjord lemonad med en skvätt gin... Fan, det finns hur mycket gott som helst!

Vad har jag glömt? Vilka är dina favoriter?
Tack för tipset, Jimmy! :) Jag gillar Pineau des Charentes även precis som den är. Helt klart kraftigt underskattad dryck! Har provat det lite lätt, men inte med sodavatten. Det ska testas under sommaren. Jag tror att det fanns även någon drink som krävde PdC … ;)
Ska försöka hitta lite dolda high balls som innehåller både cognac och Grand Marnier. Till drinkar ska man ”aldrig” blanda finare sorter än VSOP. Annars blir det dyrt helt i onödan! :) Det är även våldsamt vulgärt och som inte går ihop med goda barseder! Jag är även en stark förespråkare för de gamla klassiska drinkarna. Visst kommer det mycket nytt hela tiden, men det mesta av sånt känns så konstlad och korkad enligt mig.
P.S. Glöm inte bort calimocho heller. Den är inte så tokig med passande rödvin. Förresten enda anledning att införskaffa riktigt billigt rödtjut! Men var försiktig med att grannen inte ser vad du har köpt! ;)
 
Last edited:
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Tack för tipset, Jimmy! :) Jag gillar Pineau des Charentes även precis som den är. Helt klart kraftigt underskattad dryck! Har provat det lite lätt, men inte med sodavatten. Det ska testas under sommaren. Jag tror att det fanns även någon drink som krävde PdC … ;)
Jag ska försöka hitta lite dolda high balls som innehåller både cognac och Grand Marnier. Till drinkar ska man ”aldrig” blanda finare sorter än VSOP. Annars blir det för dyrt och helt i onödan! :)

Känns som en Sazerac är drinken för dig, även om den serveras i ett lågt glas. :)
 

Bastardo

Medlem
Känns som en Sazerac är drinken för dig, även om den serveras i ett lågt glas. :)
Det tror jag säkert, Jimmy! Har spanat in den redan förut.
OM det var möjligt att prova den på en bar där jag bor, skulle jag testa den på en gång. Men kanske det händer att man köper hem en lite billigare flaska Absinth i sommar! För en riktig fin Absinth vill man inte blanda i drinkar.
Tack för tipset och hoppas att du får en underbar helg. :)
 
Last edited:
Toppen