Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sommelier för en dag den 18/1 på The Winery Pub (Wine Mechanics)

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Lite tänkta viner som erbjuds på glas. Detaljer så som årgångar med mera är aningen oklart fortfarande och inget är ännu skrivit i sten:

Champagne
Vouette & Sorbée L ́argile BB
Georges Laval Garennes

Rött
La Stoppa-Trebbiolo
Domaine Guiberteau-Arboise
Envinate-Taganan
Cristom (någon av de bättre lägena)
Cote Rotie, eventuellt Levet 1996
Leon Barral (osäkert vilken)

Vitt
Bourgogne Blanc-Antoine Jobard
Nicolas Joly (årgång och läge ännu osäkert)
Domaine Labet Chardonnay Savagnin (oxidativ)
Domaine Guiberteau Brézé
Gerard Boulay

Sött och starkt.
Sherry, port och tokaj. Osäkert vilka. Kopke -78 ev.
Skönt startfält, bara att gratulera ni som kan ta er dit.
 

rs14

Medlem
Ganska många tillfällen jag önskar att Göteborg hade legat nästgårds. Det här är ytterligare ett. Önskar dig lycka till Mattias, du kommer att fixa det galant. Vem vet, det kanske blir succé och karriärbyte efter denna kvällen.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det såg trevligt ut (bilden på instagram) igår, kan du inte berätta om vinerna och ostarna? :)
Mycket gott blev det! Helt slut idag. :)

Att jobba som sommelier, om än för en dag, var minst sagt tufft.

Vin och ost flödade hela kvällen i en stort sett konstant fullsatt lokal. Utöver vinlistan som postats innan blev det en hel del annat efterhand då flaskorna tömdes snabbare än jag hann med att fylla på lagren. Remi fick också jobba hårt med sina ostar, men han är nog mer van.

Ska försöka återkomma med mer reflektioner så snart jag har tid och har kvicknat till, men det var ju ett flertal på plats från forumet som kan bidra med lite tankar.

Tillstånd just nu:

E565C63D-E2C5-48B0-967B-791A417F0669.jpeg
 

kimnyblom

Medlem
Fick ändrade planer igårkväll så jag och sambon hoppade på spårvagnen och åkte ut till wine mechanics med förhoppning om att det skulle gå att knö in två drop in. Middag hade vi redan ätligt så ett par goda viner var vad vi hade i kikaren. Tog inga noter utan fokus var mer en trevlig stund med gott sällskap och kul viner. Hur som helst kommer en kort summering ur minnet:

Inga problem att få plats i baren när vi kom fram och @Mattias Schyberg hälsade oss välkomna med Georges Laval Garennes extra brut som var en lite annorlunda och spännande champagne. Väldigt rena smaker och fin koncentration. Lite zestig och grillad citron på eftersmaken. Kul att prova och dricker det gärna igen.

Efter det rekommenderade Mattias att vi skulle prova Guiberteau clos des carmes 2013, detta var mycket gott! Väldigt koncentrerad doft, speciellt efter en tid i glaset. Även hög koncentration i munnen, så pass att man initialt inte kände av den höga syran som visade sig mer i finishen. Bästa vinet för kvällen tyckte både jag och min sambo. Tack Mattias!

Sedan körde vi vidare med lite röda viner där vi blev rekommenderade att prova Guiberteau les Arboises 201(6?) följt av La Suertes del Marqués La Solana 201(4?) och till slut Jean-Luc Jamet Cotes du Rhone 201(5?). Bäst av de röda var Guiberteau som vi tyckte hade en väldig fin utveckling i glaset.

Som alltid avslappnad och skön stämning på wine mechanics. Extra kul att Mattias var där och hade valt ut några pärlor på glas från den intressanta vinlistan.
 

LarsW

Medlem
Fick för mig att ta turen förbi på väg hem från jobbet och äta lite ost och råbiff. :)

Första gången jag var där på kvällen, har ätit lunch några gånger på helgerna.
Mycket trevligt att hänga i baren, Remi var social, @kimnyblom med följe slog sig ner intill så fick hälsa på dem och en annan ensam vinnörd som jag spenderade mestadelen av tiden att språka med dök upp nån timme senare... och kul att se @Mattias Schyberg fara runt i lokalen i ett tillstånd jag definierade som glädjefylld panik. :D

Goda och roliga viner. Guiberteau Brézé var verkligen jättegod och bästa vin! Ska skriva lite mer i dricka-vin-tråden.

Också trevligt att sluta kvällen med en lite längre pratstund med Mattias #sherrytasting2019!
 
Toppen