Sommelier för en dag den 18/1 på The Winery Pub (Wine Mechanics)

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Mattias Schyberg, 14 januari 2019.

1. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

I ditt fall säger jag vänta minst 10 år. Andra kan öppna och njuta redan nu! ;)

Omar Khayyam, Carinasomm, MartinE och 1 annan gillar detta.
  2. Daniel A

Daniel A Medlem

:kyss:

Carinasomm och Mattias Schyberg gillar detta.
  3. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Skönt startfält, bara att gratulera ni som kan ta er dit.

Mattias Schyberg gillar detta.
  4. rs14

rs14 Medlem

Ganska många tillfällen jag önskar att Göteborg hade legat nästgårds. Det här är ytterligare ett. Önskar dig lycka till Mattias, du kommer att fixa det galant. Vem vet, det kanske blir succé och karriärbyte efter denna kvällen.

Tomas Lindblom och Mattias Schyberg gillar detta.
  5. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Mattias Schyberg och JC:s Vintankar gillar detta.
  6. JC:s Vintankar

JC:s Vintankar Bloggare

Jag bor ett par mil söder om Gbg, men är redan bokat på annat. Övertygad att Mattias klarar detta galant, men förväntar mig att någon okänd forumit är lite kräsen och besvärlig och att detta streamas.

7. Mattias Schyberg

Om det dyker upp någon form av film lär det inte vara till min fördel! ;)

Tomas Lindblom, glenn_peter och thunberg gillar detta.
  8. Christer J

Christer J Medlem

Det såg trevligt ut (bilden på instagram) igår, kan du inte berätta om vinerna och ostarna? :)

9. Mattias Schyberg

Mycket gott blev det! Helt slut idag. :)

Att jobba som sommelier, om än för en dag, var minst sagt tufft.

Vin och ost flödade hela kvällen i en stort sett konstant fullsatt lokal. Utöver vinlistan som postats innan blev det en hel del annat efterhand då flaskorna tömdes snabbare än jag hann med att fylla på lagren. Remi fick också jobba hårt med sina ostar, men han är nog mer van.

Ska försöka återkomma med mer reflektioner så snart jag har tid och har kvicknat till, men det var ju ett flertal på plats från forumet som kan bidra med lite tankar.

Tillstånd just nu:

E565C63D-E2C5-48B0-967B-791A417F0669.jpeg

MagnusH70, Helen, Patrik Sellin och 15 andra gillar detta.
  10. kimnyblom

kimnyblom Medlem

Fick ändrade planer igårkväll så jag och sambon hoppade på spårvagnen och åkte ut till wine mechanics med förhoppning om att det skulle gå att knö in två drop in. Middag hade vi redan ätligt så ett par goda viner var vad vi hade i kikaren. Tog inga noter utan fokus var mer en trevlig stund med gott sällskap och kul viner. Hur som helst kommer en kort summering ur minnet:

Inga problem att få plats i baren när vi kom fram och @Mattias Schyberg hälsade oss välkomna med Georges Laval Garennes extra brut som var en lite annorlunda och spännande champagne. Väldigt rena smaker och fin koncentration. Lite zestig och grillad citron på eftersmaken. Kul att prova och dricker det gärna igen.

Efter det rekommenderade Mattias att vi skulle prova Guiberteau clos des carmes 2013, detta var mycket gott! Väldigt koncentrerad doft, speciellt efter en tid i glaset. Även hög koncentration i munnen, så pass att man initialt inte kände av den höga syran som visade sig mer i finishen. Bästa vinet för kvällen tyckte både jag och min sambo. Tack Mattias!

Sedan körde vi vidare med lite röda viner där vi blev rekommenderade att prova Guiberteau les Arboises 201(6?) följt av La Suertes del Marqués La Solana 201(4?) och till slut Jean-Luc Jamet Cotes du Rhone 201(5?). Bäst av de röda var Guiberteau som vi tyckte hade en väldig fin utveckling i glaset.

Som alltid avslappnad och skön stämning på wine mechanics. Extra kul att Mattias var där och hade valt ut några pärlor på glas från den intressanta vinlistan.

MagnusH70, magnum, glenn_peter och 5 andra gillar detta.
  11. LarsW

LarsW Medlem

Fick för mig att ta turen förbi på väg hem från jobbet och äta lite ost och råbiff. :)

Första gången jag var där på kvällen, har ätit lunch några gånger på helgerna.
    Mycket trevligt att hänga i baren, Remi var social, @kimnyblom med följe slog sig ner intill så fick hälsa på dem och en annan ensam vinnörd som jag spenderade mestadelen av tiden att språka med dök upp nån timme senare... och kul att se @Mattias Schyberg fara runt i lokalen i ett tillstånd jag definierade som glädjefylld panik. :D

Goda och roliga viner. Guiberteau Brézé var verkligen jättegod och bästa vin! Ska skriva lite mer i dricka-vin-tråden.

Också trevligt att sluta kvällen med en lite längre pratstund med Mattias #sherrytasting2019!

JonasBo, Gladekocken, glenn_peter och 4 andra gillar detta.
  12. Magikern

Magikern Medlem

Minns du vad Chenin Blanc vinet jag provade hette, Mattias?
    Inte riktigt min typ av vin så jag gjorde inga anteckningar får jag erkänna.:oops:

13. Mattias Schyberg

2007 Nicolas Joly 'Clos de la Coulee de Serrant' Savennieres

14. Alpha

Alpha Medlem

Imponerande och kul initiativ, hade gärna gått om det varit i Stockholm :).

15. Mattias Schyberg

Få lyckades fånga mig på bild, men gentila Remi på Le Comptoir (kvällens hovleverantör av ost) tog chansen under en liten, liten andningspaus. :)

64643CF1-9273-4434-B9C5-9DE4552D3988.jpeg

MagnusH70, Helen, Daniel Stam och 10 andra gillar detta.
  16. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Snygg uniform :)

Mattias Schyberg och Christer J gillar detta.
  17. Mattias Schyberg

Provade deras ”officiella” kläder med storlek XL. Satt som korvskinn. För mycket ost troligtvis. ;)

JonasBo, HAO och Christer J gillar detta.

Dela sidan