Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sommelierföreningens inträdesprov

anders

Medlem
I söndags var jag och tre andra grabbar från PM i Malmö. Jag och en till skulle göra inträdesprovet till Sommelierförening, de andra skulle passa på att sitta på uteserveringarna på Lilla Torg och se coola ut. Jag hade inte så mycket investerat i saken, det kostar 200 pix och det kunde ju vara kul att ha sett exakt vad som krävs.

Klockan elva började vi med att blindprova två viner, ett vitt och ett rött. Man har 15 minuter på sig att skriftligt beskriva vinerna enligt ett givet protokoll. Jag hade fått ett ex av protokollet tillskickat innan och som god plugghäst hade jag memorerat skiten. Till ingen nytta visade det sig, vi fick ett ex i näven under provet. Jag är dock svagt osäker på om det verkligen var avsett att vi skull få ett ex eller om det var testledaren som massuppfittat instruktionerna.
15 minuter på två viner låter mycket men problemet är att det tar längre tid att skriva än vad man tror, när testledaren meddelade att halva tiden var gången hade jag fortfarande lite kvar att skriva om vin 1. Det blev till att gasa på för att få ihop alla punkter även för vin 2. En "intressant" detalj var att jag aldrig sett hur protokollet är tänkt att följas så jag svamlade på efter bästa förmåga. Vi får se hur långt det räcker...
Tilläggas kan att jag har även sett hur det engelska protokollet som man använder under tävling ser ut och det finns stora likheter mellan de två. Jag tycker dock att det engelska protollet i vissa detaljer är bättre utformat. Och sedan ska man kunna detta utantill och det visste jag, därav mitt pluggande av det svenska protokollet.

Del två består av ren teori, fokus ligger kraftigt på vinsidan och faktiskt nästan uteslutande på gamla världen. Nivån håller ungefär Munskänkarnas tvåbetyg, för dem som sett detta, kanske något högre. Skillnaden är dock att kunskapsområdet är betydligt bredare, förutom vin ska man även kunna sprit, öl, te, kaffe, cigarrer etc. Man ska även kunna svensk alkohollagstiftning. (Det är när man ser den sistnämnda uppradad på det här viset och sedan ser hur det ser ut i Tyskland som man inser vilket strypkoppel staten lägger på restaurangvärlden. Vissa bestämmelser är rent ut sagt löjeväckande och mitt absoluta och totala förakt för våra politiker har inte blivit mindre efter detta.)
Totalpoängen var 100 som ska plitas ihop på en timme och jag tror att det krävs 65% rätt för godkänt. Det är inte omöjligt att jag fick ihop detta.

I steg tre och fyra förflyttar vi oss in i "restaurangmiljö". Två testledare spelar gäster och du ska vara sommelier på haket. Min arbetslivserfarenhet i servisen uppgår till exakt och precis noll minuter så det var till att luta sig mot de hundratals timmar man spenderat som gäst istället.
Först skulle en flaska rött dekanteras på tid, sju minuter har man på sig.
I det här momentet har man inkluderat en av de största käpphästarna jag över huvud taget har i restaurangmiljön: ljuset ska tändas med tändstickor. Det är möjligt att det ser trevligt ut för gästen som får flaskan dekanterad. Ljuset ska tändas bland de första momenten för att inte riskera att vinet "tar skada" av svaveldoften från stickan. Men hur är det med alla de andra gästerna i lokalen, kommer de att uppskatta svavelstanken till den mat och det vin som de just konsumerar? Jag kan meddela att jag i alla fall inte tyckte att svavlet gifte sig med den halstrade gåslever och Joh. Jos. Prüm jag just avnjöt när någon djuping beslöt sig för att dra en sticka mot plånet på Tantris för några veckor sedan. Det finns utmärkta och snygga gaständare som är helt luktfria. Hur vore det om restaurangvärlden följde med i utvecklingen? Eller är det så att för att bli sommelier på riktigt måste du även gå med i Amishfolket?
Hur som helst var dekateringen det som jag "fruktat" mest eftersom min erfarenhet av att göra detta enligt konstens alla regler förevisats mig en gång och sedan hade jag själv gjort det en gång. Lite mer träning hade inte skadat...
Sedan hade jag ju naturligtvis maximal otur. Först gick korken av i halsen så jag fick dra två gånger för att öppna flaskan och sedan var halsen elakt utformad så naturligtvis rann en liten dropp. Och var tror ni den hamnade? Den som gissar rakt i ljuset vinner. Det gick så klart inte att tända ljuset efter det och inte hade man fler ljus framplockade heller så en av testledarna fick rota runt i skåpen för att jag skulle kunna tända på på nytt och fortsätta. Min erfarenhet är att ska jag dekantera så kommer jag fortsättningsvis att använda en drop-stop, en djävulskt listig uppfinning om ni frågar mig. Kan man använda den på tvåstjärnan Tantris så kan jag det också.
Detta är det moment som i första hand kommer att stjälpa mig. Vet inte vad bedömning går på eller vad som krävs för godkänt.

Sista momentet var att man fick en skriftlig meny och sedan skulle man föreslå en uppsättning viner som man tycker passar till de enskilda rätterna. Detta kändes lite säkrare även om "gästerna" tyckte att det var för dyrt med DRC till huvudrätten så jag fick skala ner ambitionsnivå något där. :D

Efter den här pärsen hade vi gjort oss förtjänta av lite hyggliga viner så vi gick på en bistro och plockade in en Carruades de Lafite 99 och en Les Ormes de Pez 98 innan jag fick bege mig till flygplatser för distribution av min lekamen till München.
 

Jos

Medlem
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Du måste skämta..? Du ska hälla upp vin under en examination och lyckas bryta av korken..? Och efter att ha brytit av korken och fått upp reseten på försök nummer två så lyckkas du sen drälla vid upphällning och släcka ljuset med vinet?!

HAHAHA! Mr Bean! ;D

.. jag tror att det krävs 65% rätt för godkänt. Det är inte omöjligt att jag fick ihop detta.

Haha.. sure!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Ja vad tusan!

Jag vill minnas att då jag satt med som bedömare vid en antagning så stod det "om den sökande lyckas släcka ljuset med dropp från flaskan så ska han/hon ovillkorligen underkännas". Men, vad tusan, det är ju bara att göra om dekanteringen, så vitt jag minns så kan man ju klara olika delar och bara göra om det felande.

Jag har varit med sen 2001 tror jag, jag har dock inte varit en idealisk medlem, jag har varit på en vårfest... En vårfest som slutade med överdriven fylla naturligtvis... Men det är ju alltid intressant att se hur några av landets mest namnkunniga "vinprofiler" står och halsar ur en magnum Cognac på en stjärnrestaurang.

Intersting times gentlemen!

Hoppas att du kommer in trots dekanteringsfadäsen!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Jos skrev:
Du måste skämta..? Du ska hälla upp vin under en examination och lyckas bryta av korken..? Och efter att ha brytit av korken och fått upp reseten på försök nummer två så lyckkas du sen drälla vid upphällning och släcka ljuset med vinet?!

Spillet får jag ta på mig men korken var kass. Jag körde i skruven så långt som jag vanligtvis gör och när korken kommer upp noterar jag att undersidan inte är så slät som den brukar vara. Kollar ner i halsen och mycket riktigt sitter det kvar en stump, ca 5 mm lång, längst ner. Jag fick köra ner skruven till max för att nå den sista biten och få ut den.

Men jag håller med om mr Bean. Det är onekligen en ganska rolig historia. :D

Hur som helst så grämer jag mig inte allt för mycket. Det är ju inte så att min karriär som IT-konsult står och faller med ett medlemskap i Sommelierföreningen. Det var mest en kul grej, annars hade jag sett till att ha tränat betydligt mer på dekanteringsmomentet. Och det var en kille där för att göra provet för tredje gången och han jobbar på en känd krog så jag var i gott sällskap. Jag tror i och för sig att han bombat teorin tidigare.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Jos skrev:
Du måste skämta..? Du ska hälla upp vin under en examination och lyckas bryta av korken..? Och efter att ha brytit av korken och fått upp reseten på försök nummer två så lyckkas du sen drälla vid upphällning och släcka ljuset med vinet?!

HAHAHA! Mr Bean! ;D

Haha.. sure!

Nu när jag tänker efter så var nog det där ett inlägg som skulle leda till infekterade och långvariga konflikter på vinklubben.se.

Tur att vi kan hantera ironi på den här siten. ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Krug skrev:
Nu när jag tänker efter så var nog det där ett inlägg som skulle leda till infekterade och långvariga konflikter på vinklubben.se.

Tur att vi kan hantera ironi på den här siten. ;D

Ja, vad fan, jag är ju ganska duktig på att dela ut rallarsvingar till höger och vänster och då får man också bjuda på sig själv och ta en snyting eller två emellanåt. :D
 

Jos

Medlem
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Därför jag surfar mer här än på Vinklubben ;) Och förresten var det inte meningen som en rallarsving utan mer som en "sparka-på-han-som-ligger"..!

Nä seriöst, jag förstod mycket väl att du inte skulle gråta blod över om du inte får vara med i "klubben" och vilket är egentligen trevligast, - att servera vin eller bli serverad..? Jag såg bara framför mig Mr Bean bland ett gäng alldeles för allvarsamma vinnördar och när han som näste man till rakning ska göra samma förfarande som mannen innan lyckas han dela på korken och släcka ljuset genom att drälla vin... Sen lite irrande runt i lokalerna efter tändstickor som ingen hittar och testledarna svär åt han som släckte ljuset etc.. ;D
 

Andreas L

Medlem
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Krug skrev:
Ja vad tusan!

Jag vill minnas att då jag satt med som bedömare vid en antagning så stod det "om den sökande lyckas släcka ljuset med dropp från flaskan så ska han/hon ovillkorligen underkännas". Men, vad tusan, det är ju bara att göra om dekanteringen, så vitt jag minns så kan man ju klara olika delar och bara göra om det felande.

Jag har varit med sen 2001 tror jag, jag har dock inte varit en idealisk medlem, jag har varit på en vårfest... En vårfest som slutade med överdriven fylla naturligtvis... Men det är ju alltid intressant att se hur några av landets mest namnkunniga "vinprofiler" står och halsar ur en magnum Cognac på en stjärnrestaurang.

Intersting times gentlemen!

Hoppas att du kommer in trots dekanteringsfadäsen!


Halsar cognac på stjärnrestaurang, så burdus blir inte ens jag, vem var det, Antonson? :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Kommer fan inte ihåg vem det var nu. Det var den där festen som var på Franskan om du minns? När alla sen promenerade bort till Vinbaren på Berns och svullade i sig Bille i mängder...

Länge sen var det iaf.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Krug skrev:
Kommer fan inte ihåg vem det var nu. Det var den där festen som var på Franskan om du minns? När alla sen promenerade bort till Vinbaren på Berns och svullade i sig Bille i mängder...

Länge sen var det iaf.

Måste varit en hård tillställning... ;D
 

Arvid

Medlem
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Jag gjorde provet samtidigt i Stockholm. Något protokoll har jag inte sett till, varken innan eller under provningen. Vi fick blanka papper att skriva på. Jag antar, och hoppas att det var WSET-metodiken i alla fall du menar, för den försökte jag följa. Men helt klart "fusk" att Malmöiterna fick ha protokollet på provningen, det svåra är ju att minnas alla punkter! :-\ Vinerna lyckades jag mer eller mindre pricka, men det är ju inte det som bedöms utan förmågan att beskriva och bedöma dem.

I övrigt, jag hoppas att det gick bra. Jag tycker mig ha gjort en bra dekantering och teorin var faktiskt i enklaste laget, jag hade hört skräckhistorier. Det enda jag vet att jag missade totalt var ingredienserna i en Rusty Nail. Sen säkert lite annat också.

Mat- och vinkombinationer vet jag brukar fälla många och jag är väl ingen fena på att minnas alla klassiska rätter, men är de snälla så har jag klarat det. :)

EDIT 2: Anders, så vitt jag hört tidigare så finns det två saker som gör att man blir underkänd direkt - att man avbryter dekanteringen mitt i eller att man spiller under dekanteringen.

EDIT: Är det någon som försökt sig på, eller känner någon, som har gjort danska Sommeliersamfundets prov? De har lite hårdare regler (man måste vara verksam och ha arbetat som sommelier i två år i landet osv).
 

Arvid

Medlem
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Jodå, jag fick lite feedback, fast frågade mig för. Dekanteringen hade varit bra och jag hade skrivit 86/100 på teorin. I kombinationsmomentet hade jag varit lite frankofil och sålt för dyra grejer, men ändå godkänt. Provningen höll jag på att missa, jag körde precis efter WSETs metodik och det skulle tydligen in lite annat också, rekommendation av mat, serveringstemperatur osv, men det lyckades ändå med nöd och näppe. Totalt sett godkänt.
 

Arvid

Medlem
SV: Sommelierföreningens inträdesprov

Tack för välkomnandet.

Stämmer det. :) Är allt bra med dig? Trivs i stan och med jobb osv?
 
Toppen