Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sous Vide

Jos

Medlem
För er som har en sådan här http://anovaculinary.com/ eller motsvarande kan jag rekommendera att köra t-ben!

Cirkulerade, mot personalen på Köttbarens inrådan, en 1,2 kg US Prime T-Bone i 54c i drygt två timmar. Brändes sen av i grillpanna för lite färg och saaaaaaatan om det inte var bästa köttet på år och dar!

"Näääää.... det blir inge bra för att det är T-bone som behöver grillas.." - my ass! :)
 

Keen

slan
För er som har en sådan här http://anovaculinary.com/ eller motsvarande kan jag rekommendera att köra t-ben!

Cirkulerade, mot personalen på Köttbarens inrådan, en 1,2 kg US Prime T-Bone i 54c i drygt två timmar. Brändes sen av i grillpanna för lite färg och saaaaaaatan om det inte var bästa köttet på år och dar!

"Näääää.... det blir inge bra för att det är T-bone som behöver grillas.." - my ass! :)

Gissar att du är nöjd med den, sugen på att köpa. Värt?
 

kayaker

Cyklist
Gissar att du är nöjd med den, sugen på att köpa. Värt?
Själv väntar jag på att få hem min Sansaire inom ett par veckor. Sansaire tar in dem som ska till Europa till UK och skickar dem vidare därifrån. På så sätt så slipper man moms och ev. tull. Jag hoppas att de kommer att göra så även i fortsättningen.
 

Keen

slan
Själv väntar jag på att få hem min Sansaire inom ett par veckor. Sansaire tar in dem som ska till Europa till UK och skickar dem vidare därifrån. På så sätt så slipper man moms och ev. tull. Jag hoppas att de kommer att göra så även i fortsättningen.
De verkar vara rätt jämlika, om man ser till detta test http://www.seriouseats.com/2013/12/sous-vide-circulator-review-sansaire-nomiku-anova.html
Typ estetik som skiljer. Blir nog att köpa en av dom framöver.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Gissar att du är nöjd med den, sugen på att köpa. Värt?
Otroligt värt, there is no eeeend to the possibilities!

Hade beställt Sansaire men när jag inte fick den 30 november som utlovat så misstänkte jag att den skulle bli mer sen än januari som utlovat som nytt datum. Blir väl i mars tidigast. Så läste jag om denna som några föredrog så det blev en beställning.
 

Tristanqx

Medlem
Gissar att du är nöjd med den, sugen på att köpa. Värt?
Jag köpte Anovan innan jul och den är riktigt bra.
Precis och driftsäker, andas hög kvalite.
Företaget bakom har ju erfarenhet av tillverkerkning till laboratorium och industri vilket känns tryggt tillskillnad mot tex Sansaire.
 
  • Like
Reactions: Jos

matage

Medlem
Själv väntar jag på att få hem min Sansaire inom ett par veckor. Sansaire tar in dem som ska till Europa till UK och skickar dem vidare därifrån. På så sätt så slipper man moms och ev. tull. Jag hoppas att de kommer att göra så även i fortsättningen.

Jag sitter också i väntans tider för min Sansaire. Har du bestämt dig för en vac-maskin ännu?
Själv har jag just börjat urvalsprocessen och även om suget efter en chamber är stort är mitt kök ganska litet...
 
Jag sitter också i väntans tider för min Sansaire. Har du bestämt dig för en vac-maskin ännu?
Själv har jag just börjat urvalsprocessen och även om suget efter en chamber är stort är mitt kök ganska litet...

Även jag väntar på min Sansaire. Jag har redan en FoodSaver V2040-I, men den typen av maskiner lämnar tyvärr lite att önska. Om man vill paketera något med vätska måste man i praktiken frysa in vätskan i förväg om man vill vara säker på att få ut så mycket luft som möjligt. (Någon matsked vätska går naturligtvis bra utan infrysning, men en ordentligt tilltagen marinad fungerar sämre.) Jag tror därför att jag själv kommer att köra lika ofta med ziploc-påsar som vacuumpåsar. Med det sagt så hade jag samtidigt aldrig velat vara utan min FoodSaver. Jag hade inte heller tackat nej till en kammarmaskin som möjliggör en hel del andra tillagningstekniker i och med sin kraftigare sugförmåga.

Se följande blogginlägg för mer information om ziploc-alternativet:
http://www.cookingissues.com/primers/sous-vide/part-ii-low-temperature-cooking-without-a-vacuum/
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Har beställt Foodsaver V3840, får verkligen hoppas att den inte suger nu... Eller jo! :D
Hittar ingen "konsumentmaskin" som verkar bättre. Vägrar OBH Nordicas prylar.

Kör med Zip-Lock idag men det är bökigt och man får ju inte till de positiva effekter som kommer med vakuum.

Om @Anders Landström kanske kan separera ut detta till en ny tråd, typ "Sous Vide" eller liknande?
 

Sjödin

Joråsåatt...
Vad är anledningen till att ni väljer de här "cirkulerarna" eller vad man nu ska kalla det, istället för en hel maskin med vätsketråg och allt?
En polare har OBH:n och verkar vara jävligt nöjd. Jag var lite inne på en sån men har inte riktigt utrymmer..
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Vad är anledningen till att ni väljer de här "cirkulerarna" eller vad man nu ska kalla det, istället för en hel maskin med vätsketråg och allt?
En polare har OBH:n och verkar vara jävligt nöjd. Jag var lite inne på en sån men har inte riktigt utrymmer..
Flera anledningar men nästan alla kokar(höhö..) ner till plats! Om du har plats för en förvuxen bakmaskin i köket så visst men varför betala mer för en stor klumpig sak när du kan ha en liten smidig för mindre pengar? Båda gör ju jobbet... Och dessutom kan man ju använda en mycket större balja om man vill och därför göra mycket större matlagningar :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Men bra att ni flyttar inläggen mitt i skrivandet... Nu besvarar jag Jos inlägg från en annan tråd. Jättesmidigt.

Men håller de här små stavapparaterna värmen så pass bra, eller behöver man klä in kastrullerna i frigolit?
 
Men håller de här små stavapparaterna värmen så pass bra, eller behöver man klä in kastrullerna i frigolit?

Det är vanligt att man har plastbollar (tänk pingisbollar) för att isolera vattnet från luften. Själva kärlet behöver man inte isolera, den temperaturregleringen tar ju cirkulatorn hand om.
 
Vad är anledningen till att ni väljer de här "cirkulerarna" eller vad man nu ska kalla det, istället för en hel maskin med vätsketråg och allt?
En polare har OBH:n och verkar vara jävligt nöjd. Jag var lite inne på en sån men har inte riktigt utrymmer..

Jag suktande en hel del efter en SousVide Supreme innan jag slog till på Sansairen. Det jag fortfarande vill ha från den förra är den metallställning som används för att hålla vacuumpåsarna på plats under tillagningen. Det verkar dock inte som om att den fortfarande skeppas med vattenugnarna?
 

Keen

slan
Kan Jos sluta med göteborgsskämten, eller få en passande titel av admin?

Måste nog ta tag i detta snarast. Grannen har en sous vide supreme och verkar mkt nöjd.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Nu vet jag inte vad Hagbard pratar om men med Anova behöver du absolut inte isolera något. Den håller vattnet cirkulerande och konstant temp utan variation ner till tiondels grad. Körde ett par ägg i en stor kastrull på 63,4 grader igår och tempen dippade aldrig mer än till 63,3 några sekunder innan den var tillbaka på 63,4 igen.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Upp till 22 liter vatten kan du köra och hålla temp på tiondelen. Kan bli rätt mycket kött...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det låter som en hel del pölsa kan makas mha denna maskin.
Vem vill ha med och vem vill ha utan hår?
image.jpg
 
Toppen