Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sous Vide

gece

Man vänjer sig.
Tackar, jag har läst en del av det Baldwin skrivit.
Alla fakta och tabeller är väldigt användbara men precis som du antyder (?) är inte språket/karisman hans största tillgång. Jag har kikat en del på filmerna och han är rätt sömnig men det är å andra sidan upplysande :)
Jag gillar det starkt. Det är som gamla Vetenskapens Värld på TV, med E-Types farsa.
 
Nu har det gått en dryg vecka sen jag fick min sansaire och jag undrar redan hur jag har klarat mig utan en i alla år...

- I fredags torskrygg (rimmade portionsbitar, 54 grader i 35 minuter) med skirat smör, pepparrot och kokt potatis.
- Idag kyckling (62 grader i 90 minuter) som vakuumpackats med salt, svartpeppar, rivet citronskal och timjan. Till det en saffransrisotto.

Båda rätterna blev bra men särskilt fisken blev grym, som en helt ny produkt.
Det känns dock som jag har en del testande framför mig vad gäller kryddor mm för att hitta rätt proportioner i smaksättningen.
Testa detta, blir helt sagolikt http://www.chefsteps.com/activities/salmon-mi-cuit konsistensen på laxen är underbar.
Finns många trevliga recept här bl a perfekta äggulor http://www.chefsteps.com/activities/perfect-yolks .
 

gece

Man vänjer sig.
I onsdags kom paketet från Anova!

I eftermiddags stod jag och åkallade Satan. White screen of death. Suck, gnäll, stön...
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Nu har det gått en dryg vecka sen jag fick min sansaire och jag undrar redan hur jag har klarat mig utan en i alla år...

- I fredags torskrygg (rimmade portionsbitar, 54 grader i 35 minuter) med skirat smör, pepparrot och kokt potatis.
- Idag kyckling (62 grader i 90 minuter) som vakuumpackats med salt, svartpeppar, rivet citronskal och timjan. Till det en saffransrisotto.

Båda rätterna blev bra men särskilt fisken blev grym, som en helt ny produkt.
Det känns dock som jag har en del testande framför mig vad gäller kryddor mm för att hitta rätt proportioner i smaksättningen.
Låter extremt gott !!
Kommer med vin any day
 

Segol

Medlem
Summering av det (lilla) jag gjort hittills så har fisken verkligen stuckit ut, laxen igår var toppen. Fisk blir saftigt på ett sätt som jag aldrig fått till tidigare.
Du vet var jag bor :)
 

gece

Man vänjer sig.
I onsdags kom paketet från Anova!

I eftermiddags stod jag och åkallade Satan. White screen of death. Suck, gnäll, stön...
Anova är nu avförda från min dödslista, de skickade bums och utan knot en ersättningsenhet som kom fram på mindre än en vecka. Hinken är numera installerad:
1520737_10152451887453273_4455004883496754260_n.jpg

Funkar ganska bra isoleringsmässigt, ska sätta lite isoleringsväv mellan hinkarna och göra ett lagom hål i det tillhörande locket så är vi redo för storproduktion :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Flera anledningar men nästan alla kokar(höhö..) ner till plats! Om du har plats för en förvuxen bakmaskin i köket så visst men varför betala mer för en stor klumpig sak när du kan ha en liten smidig för mindre pengar? Båda gör ju jobbet... Och dessutom kan man ju använda en mycket större balja om man vill och därför göra mycket större matlagningar :)
Senaste nummret av "Äkta mat" har en artikel om Sous vide där de testat OBH Nordicas "sous vide gourmet cooker" och de hyllar den stort samt bjuder även på en del tillagningstips. Kan vara en lärsvärd artikel för nybörjarsousvidaren.
-Som diskuterat innan så är jag helt enig om att platsen är det som stör och det sista man behöver är en köksmaskin till som tar plats men annars så tycker jag den verkar OK... -En grön plasthink tar ju plats den också :)
-Kör med deras vakpackare och tycker den har funkat fint så här långt så jag överväger om det kanske inte får bli en Sous Vide från dem också trots platsåtgången...
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Anova är nu avförda från min dödslista, de skickade bums och utan knot en ersättningsenhet som kom fram på mindre än en vecka. Hinken är numera installerad:
1520737_10152451887453273_4455004883496754260_n.jpg

Funkar ganska bra isoleringsmässigt, ska sätta lite isoleringsväv mellan hinkarna och göra ett lagom hål i det tillhörande locket så är vi redo för storproduktion :)

Fy fan vilken otur men skönt att det löste sig!
 

elector

Medlem
Jag har köpt en Sansaire och har testat att laga till laxfiléer i denna. Har tyvärr inte fått något bra resultat. Fisken blir väldigt mjölig och faller sönder i bitar när man tar i den. Kan det bero på att jag har använt fryst laxfilé i portionsbitar, som jag har köpt på Coop? Ska jag istället använda färsk lax? Men måste inte den ändå frysas först för att ta bort eventuella bakterier? Blir det inte samma sak då? :)

Körde 25 minuter på 48 grader.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har köpt en Sansaire och har testat att laga till laxfiléer i denna. Har tyvärr inte fått något bra resultat. Fisken blir väldigt mjölig och faller sönder i bitar när man tar i den. Kan det bero på att jag har använt fryst laxfilé i portionsbitar, som jag har köpt på Coop? Ska jag istället använda färsk lax? Men måste inte den ändå frysas först för att ta bort eventuella bakterier? Blir det inte samma sak då? :)

Körde 25 minuter på 48 grader.
Låter som en rimlig tillagningsmetod.
Jag har själv fått väldigt bra resultat med fryslax, och jag har fått väldigt dåliga resultat med fryslax. Har inte ett statistiskt signifikant underlag, men Garants ekologiska har varit bäst hittills.
Bakterier dör f.ö. inte i frysen, det är bara lite större parasiter som stryker med av kyla (binnikemask och liknande). Odlad lax innehåller enligt Livsmedelsverket väldigt sällan parasiter och behöver inte frysas.
 

sunqan

Vinös
[QUOTE="johan1279, post: 71407, membautorättnag skulle svara på laxen men inlägget försvann när ja skrev i mobilen[/QUOTE]
Android? Akta dig för förslagen och autorättning och att trycka på fel knapp... (som du ser kvaddade jag just quoten) :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
[QUOTE="johan1279, post: 71407, membautorättnag skulle svara på laxen men inlägget försvann när ja skrev i mobilen
Android? Akta dig för förslagen och autorättning och att trycka på fel knapp... (som du ser kvaddade jag just quoten) :)[/QUOTE]
Tror de är nått sånt som händer mig fast typ hela inlägget försvinner ibland!

Men iaf för svar på Gece nu när ja sitter vid datorn så är det inte alls nån rimlig metod att laga lax på !
Till att börja med är all tillagning av lax över 38grader att förstöra råvaran, men framförallt ett BIG NO NO att köpa fryst lax överhuvudtaget.
Lax är en utav de fetaste fiskarna och är en av de sorter som förlorar mest på att frysas, så undvik fryst lax!
Jag rek att köra på Salma eller Fröya-lax som kör med hårdare kontroller och som alltid vaccas bara inom några timmar ifrån slakt.
tar man tex och skär en bit utav dessa och jämför med vanlig lax känner man hur mycket fräschare smak de har.
Till skillnad från den 'färska laxen' man kan köpa i en fisk&skaldjursdisk i valfri butik har oftast minst legat på is/kyl i tre dygn då den säljs som 'färsk fisk' (Göteborg, undantaget) Varför just lax förlorar smak men framförallt risken till skadedjur/bakterier är större eftersom den är så fettrik.

Ett roligt exempel som många grossister vill hålla hemligt för er konsumenter är tex förra året då en av de stora lax-odlingarna fick ett stort smitto problem, strax innan hårdaste efterfrågan (Jul-tid).
Då större delen utav den odlade laxen fick en bakterie/virus, som resulterade i att fiskarna dog. De som överlevde och som sedan såldes vidare till oss i Sverige, visade sig senare att de flesta bar på denna bakterie/virus och ruttnade....
iaf de jag vill komma till var att många grossister hade 'specialpris' på färsk norsklax kring julbords-tiderna förra året, och alldeles för många kom ut till er konsumenter,
Hur många ton utav denna fisk som kom ut på era julbord som rimmad, gravad, inkokt osv vågar jag knappt gissa på, jag åt själv ingen lax vid tiden...nån som känner sig träffad kanske ?
 
Toppen