Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Låter spännande. Det får nog bli en Bem di Bre i helgen då. Kanske "head to head" med ngn av Callejo-flaskorna.
Vet du hur de senaste årgångarna är ? Har aldrig sett några årgångstabeller över distrikten där i nordväst (Bierzo, Ribeiro, Ribeira Sacra, Valdeorras m.fl)

04 och 05 ska ha varit två riktigt bra år i Ribera. Ska se vad jag hittar om dom sista åren i Bierzo.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
04 och 05 ska ha varit två riktigt bra år i Ribera. Ska se vad jag hittar om dom sista åren i Bierzo.
Provade Bem di Bre -04 i helgen. Mycket trevligt vin med stor tät kaffe-arom och mycket unga fat-toner och tät komplex frukt. Smaken påminde ganska mycket om ett bra Tannat-vin men med mjukare tanniner. Definivt inte sista gången jag köper vin på Mencia-druvan.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Provade Bem di Bre -04 i helgen. Mycket trevligt vin med stor tät kaffe-arom och mycket unga fat-toner och tät komplex frukt. Smaken påminde ganska mycket om ett bra Tannat-vin men med mjukare tanniner. Definivt inte sista gången jag köper vin på Mencia-druvan.

Härligt! :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Provade Bem di Bre -04 i helgen. Mycket trevligt vin med stor tät kaffe-arom och mycket unga fat-toner och tät komplex frukt. Smaken påminde ganska mycket om ett bra Tannat-vin men med mjukare tanniner. Definivt inte sista gången jag köper vin på Mencia-druvan.

Drack Tilenus -01 igår, precis som du beskriver Bem di Bre så var det mycket kaffe, lite bränd smak, fat och torkad frukt. Väldigt gott vin. :) Drack den till en enklare middag, panerad kyckling, råris och brysselkål.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P,
Du som bor i Priorats närområde.
Besöker du ofta domänerna där eller i andra närliggande distrikt ?
Har du några bra tips på ställen i Monsant, Costers del Segre eller Priorat som tar emot besökare och säljer direkt ?
Är relativt ofta i Spanien själv och tycker det är kul att ta en dag "off-work" och besöka vinodlare därav min fråga.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
R.P,
Du som bor i Priorats närområde.
Besöker du ofta domänerna där eller i andra närliggande distrikt ?
Har du några bra tips på ställen i Monsant, Costers del Segre eller Priorat som tar emot besökare och säljer direkt ?
Är relativt ofta i Spanien själv och tycker det är kul att ta en dag "off-work" och besöka vinodlare därav min fråga.

Har egentligen bara varit ett par ggr i Penedés...inte besökt Montsant, Priorat eller Costars del Segré trots att man bor granne med dom. Däremot kan jag säkert kolla upp vilka vingårdar som är öppna för besök. Om du är nere på besök så hör av dig, jag skulle gärna åka och besöka distrikten häromkring. Planerar att besöka Priorat under våren.
 

Öhman

Medlem
SV: Spanska viner!

Besökte Priorat och Montsant i våras. Fantastiskt område. Dramatisk och kargt.

Inne i Falset som är centralorten ligger ett kooperativ, Agrícola Falset-Marçá, som är värt ett besök. Intressant arktitektur, personliga och välgjorda viner. Mycket tillmötesgående (alla är väldigt gästfria i området) vid besök. De har också en liten butik i direkt anslutning. Prova deras "vermut".
http://www.falsetmarca.com/eng/frames.htm
Längre upp på gatan mot "centrum" ligger en mycket välsorterad vinbutik.
Glöm inte att kolla in den lokala "rancio", ett oxiderat vin som finns i många olika kvaliteter. Vissa förfärliga, andra helt makalöst bra.

Ett ställe som är intressant är Mas Pirinet (jo, det ökända carnegievinet). Extremt imponerande anläggning som ligger lite avsides. Ett fantastiskt projekt som måste kostat ofantliga summor.
De har ett besökscenter och är väldigt PR-sinnade. http://www.masperinet.com/
De gör både Priorat och Montsant-viner. Kvaliteten är bra, men potentialen visar sig nog först om några år.
Kul som kontrast till kooperativet om inte annat.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Gustibus skrev:
Besökte Priorat och Montsant i våras. Fantastiskt område. Dramatisk och kargt.

Inne i Falset som är centralorten ligger ett kooperativ, Agrícola Falset-Marçá, som är värt ett besök. Intressant arktitektur, personliga och välgjorda viner. Mycket tillmötesgående (alla är väldigt gästfria i området) vid besök. De har också en liten butik i direkt anslutning. Prova deras "vermut".
http://www.falsetmarca.com/eng/frames.htm
Längre upp på gatan mot "centrum" ligger en mycket välsorterad vinbutik.
Glöm inte att kolla in den lokala "rancio", ett oxiderat vin som finns i många olika kvaliteter. Vissa förfärliga, andra helt makalöst bra.

Ett ställe som är intressant är Mas Pirinet (jo, det ökända carnegievinet). Extremt imponerande anläggning som ligger lite avsides. Ett fantastiskt projekt som måste kostat ofantliga summor.
De har ett besökscenter och är väldigt PR-sinnade. http://www.masperinet.com/
De gör både Priorat och Montsant-viner. Kvaliteten är bra, men potentialen visar sig nog först om några år.
Kul som kontrast till kooperativet om inte annat.

Trevligt, bra info! :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Drack Bierzo igår igen, Petalos -07. Väldigt annorlunda från Tilenus som jag drack tidigare i veckan, mycket lättare, men bra frukt, lite blommig, viol. Jag drack samma vin men -06a i somras, jag tror jag tyckte den var bättre, mer framträdande viol och mer djup i smaken.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Drack Bierzo igår igen, Petalos -07. Väldigt annorlunda från Tilenus som jag drack tidigare i veckan, mycket lättare, men bra frukt, lite blommig, viol. Jag drack samma vin men -06a i somras, jag tror jag tyckte den var bättre, mer framträdande viol och mer djup i smaken.
Läste någonstans att Mencia skulle vara samma druva som Portugals Jaen. Verkar kunna stämma med tanke på din beskrivning av Petalos-07.
Skall dra en Quinta dos Roques Jaen-99:a från Portugal i kväll och se om det kan vara så.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Läste någonstans att Mencia skulle vara samma druva som Portugals Jaen. Verkar kunna stämma med tanke på din beskrivning av Petalos-07.
Skall dra en Quinta dos Roques Jaen-99:a från Portugal i kväll och se om det kan vara så.

Hittade du några likheter mellan druvorna? Jag dracke en flaska corullon -04 igår. Fantastikt bra bierzo! Tung, väldigt kryddig med mycket koncentrerad frukt, björnbär, viol.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Hittade du några likheter mellan druvorna? Jag dracke en flaska corullon -04 igår. Fantastikt bra bierzo! Tung, väldigt kryddig med mycket koncentrerad frukt, björnbär, viol.

Mindes tyvärr fel om flaskorna jag hade kvar Det jag hade i källaren var Touriga Nacional -99 från samma firma. Den var tyvärr ganska trött.
Skall inhandla ngn Jaen vid nästa Portugal-resa.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Toro! Slickar såren med en helt fantastiskt bra flaska, San Roman, bra komplex frukt, skönt fyllig, riktigt bra!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

kayaker skrev:
Jag noterade precis att det är rea på Tilenus 2002 på SS. Det får nog bli ett litet test.

Fynd, hoppas du gillar den. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Toro! Slickar såren med en helt fantastiskt bra flaska, San Roman, bra komplex frukt, skönt fyllig, riktigt bra!
Var det så jobbigt på Filippinerna (det var där du var över jul/nyår va?) ;) ?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Var det så jobbigt på Filippinerna (det var där du var över jul/nyår va?) ;) ?

JA, jobbigt...;) Jag har saknat vin, helt klart, prövade dock på filippinsk sangria...:)
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

kayaker skrev:
Jag köpte loss några flaskor idag. Jag siktar på ett test på fredag. :)

Fredag är passerat F. Hur var Tilenus ?
Gillar det jag provat hittills från Bierzo så lite fler vore inte helt fel.
 

kayaker

Cyklist
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Fredag är passerat F. Hur var Tilenus ?
Hur räknar du då? Jag köpte flaskorna igår, dvs. tisdag, och idag är det onsdag. Exakt när mellan tisdag och onsdag infaller dina fredagar? ;)
 
Toppen