Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Någon som har något att säga om vinet PSI en utav våra bartenders på jobbet som är ursprungligen från Malaga rekommenderade detta vin starkt för mig att köpa och pröva. Men tänkte höra efter här först om någon hade prövat och har något att säga.
Va precis och köpte en flaska PSI 2012 på passagen, blev lite sugen efter snacket.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon som har något att säga om vinet PSI en utav våra bartenders på jobbet som är ursprungligen från Malaga rekommenderade detta vin starkt för mig att köpa och pröva. Men tänkte höra efter här först om någon hade prövat och har något att säga.

Ja men inget bra. Köpte en flaska tror det va 2011 och var besviken som ofta på spanska viner med undantag för Priorat. Mer fat en frukt och ja gillar Napacab och Bdx primärt. Kändes lite platt men det var ett halvår sen så...

Föredrar Louis Martinis Napacab som referens.
 

Vino fino

Medlem
Någon som har något att säga om vinet PSI en utav våra bartenders på jobbet som är ursprungligen från Malaga rekommenderade detta vin starkt för mig att köpa och pröva. Men tänkte höra efter här först om någon hade prövat och har något att säga.
Jag har druckit PSI (årgångar '05 och '07) och nog är det bra viner, i den moderna fruktdrivna stilen från Ribera, väldigt typiska Peter Sisseck (eller egentligen Paulo Rubio som är den som gör jobbet...). En bra introduktion innan man vill hosta upp för att vara med i den exklusiva klubben Pingus och La Flor de Pingus.

Mer tillgängliga än den klassiska stilen från Ribera (jag menar då Vega Sicilia et al), mer frukt och mindre matiga toner, och de kan drickas redan i unga år. Jag uppskattar bägge stilar men har man bråttom är den moderna kanske att föredra.
 

chambertin

Medlem
Tänkte beställa lite Sherry och undrar om forumet har någon erfarenhet av de här producenterna ?
Bodegas Emilio Hidalgo
Bodegas Delgado Zuleta
Bodegas Equipo Navazos
Bodegas Tradición
 

Silex

Medlem
Tänkte beställa lite Sherry och undrar om forumet har någon erfarenhet av de här producenterna ?
Bodegas Emilio Hidalgo
Bodegas Delgado Zuleta
Bodegas Equipo Navazos
Bodegas Tradición

Jag har provat Bodegas Tradicions 30-åriga Palo Cortado (säljs också på SB) och den var riktigt bra. Dock måste jag lägga in brasklappen att jag inte dricker mycket sherry, så jag vet inte vad mitt omdöme är värt. Såg också att bloggaren Barolista skrev om en del av produkterna från Tradicion (plus lite annat) för ett tag sedan:
http://barolista.blogspot.se/2015/10/the-last-tasting-session-in-our-tasting.html
 

Vino fino

Medlem
Tänkte beställa lite Sherry och undrar om forumet har någon erfarenhet av de här producenterna ?
Bodegas Emilio Hidalgo
Bodegas Delgado Zuleta
Bodegas Equipo Navazos
Bodegas Tradición
Jag har druckit samtliga (men inte allt från alla...).

Vad är du ute efter/vad tänkte du beställa? Vissa är bra på vissa områden, vissa kostar mer än andra men är kanske inte alltid prisvärda. Beror på vad du tänkte beställa.
 

chambertin

Medlem
Jag har provat Bodegas Tradicions 30-åriga Palo Cortado (säljs också på SB) och den var riktigt bra. Dock måste jag lägga in brasklappen att jag inte dricker mycket sherry, så jag vet inte vad mitt omdöme är värt. Såg också att bloggaren Barolista skrev om en del av produkterna från Tradicion (plus lite annat) för ett tag sedan:
http://barolista.blogspot.se/2015/10/the-last-tasting-session-in-our-tasting.html
Tack Silex ! Alla intryck och feedback mottages tacksamt.
 

chambertin

Medlem
Jag har druckit samtliga (men inte allt från alla...).

Vad är du ute efter/vad tänkte du beställa? Vissa är bra på vissa områden, vissa kostar mer än andra men är kanske inte alltid prisvärda. Beror på vad du tänkte beställa.
Mest intresserad av Fino, Amontillado, Palo Cortado och ev Oloroso dvs det mesta utom söta Pedro Ximenez.
 

Vino fino

Medlem
Mest intresserad av Fino, Amontillado, Palo Cortado och ev Oloroso dvs det mesta utom söta Pedro Ximenez.
Okidok.

Om vi börjar med Fino så är färskhet den absolut avgörande faktorn, den slår alla andra kvalitetsindikatorer. Jag köper bara direkt från bodega eller om jag vet att den nyligen anlänt hos importör. Frånsett detta finns det en gräns någonstans vid 20 euro där du får max kvalitet (i dagsläget är Gonzalez Byass bäst). Ovanför 20 euro, exempelvis Tradición, är enligt mig inte värt pengarna.
Hidalgo är väl mer känd för sin Manzanilla än sin Fino och de är mycket stabila. Men deras mera lagrade prestigeviner under varumärket Bodega Privilegio är väldigt bra med fin Amontillado (Panesa), Oloroso (Villapanés) och Palo Cortado (Privilegio).

Delgado Zuleta har jag bara druckit Quo Vadis av och den är för dyr för medioker kvalitet. Tradición likaså, mycket marknadsföring och bladibla men standardprodukter (till hög kostnad). Känns som något som är konstruerat för USA/Kina.
Navazos däremot har väldigt hög kvalitét (och de tar bra betalt), en av topproducenterna.

Det man kan säga generellt om sherry är att "hantverksmässighet" och "exklusivitet" inte automatiskt betyder bättre grejor, men ofta används som marknadsföringsjippon. De stora husen gör ofta lika bra saker som de små, ibland bättre, beroende på dagsform, och det gäller att hitta de som just nu är i ett bra skede. Sherry görs bäst i stora volymer--- detta går emot alla våra snobbiga vinreflexer men är likafullt logiskt och sant när det gäller solerasystem som ska hålla över hundratals år.
Ergo: idén om att man ska hitta några särskilt exklusiva produkter som slår allt annat är helt fel (det är etikettfluktarnas våta dröm men går inte att applicera på Jerez). Det mest exklusiva går ändå aldrig på export, det hittar du bara på bodegan (om du är snäll och de gillar dig) och det är i allmänhet ändå inte bättre än de stora husens VORS-produktioner. Så mitt råd är alltid att börja bland de rimligt prissatta flaskorna, hitta en husstil man gillar, och sedan gå uppåt i DO-klasserna.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Okidok.

Om vi börjar med Fino så är färskhet den absolut avgörande faktorn, den slår alla andra kvalitetsindikatorer. Jag köper bara direkt från bodega eller om jag vet att den nyligen anlänt hos importör. Frånsett detta finns det en gräns någonstans vid 20 euro där du får max kvalitet (i dagsläget är Gonzalez Byass bäst). Ovanför 20 euro, exempelvis Tradición, är enligt mig inte värt pengarna.
Hidalgo är väl mer känd för sin Manzanilla än sin Fino och de är mycket stabila. Men deras mera lagrade prestigeviner under varumärket Bodega Privilegio är väldigt bra med fin Amontillado (Panesa), Oloroso (Villapanés) och Palo Cortado (Privilegio).

Delgado Zuleta har jag bara druckit Quo Vadis av och den är för dyr för medioker kvalitet. Tradición likaså, mycket marknadsföring och bladibla men standardprodukter (till hög kostnad). Känns som något som är konstruerat för USA/Kina.
Navazos däremot har väldigt hög kvalitét (och de tar bra betalt), en av topproducenterna.

Det man kan säga generellt om sherry är att "hantverksmässighet" och "exklusivitet" inte automatiskt betyder bättre grejor, men ofta används som marknadsföringsjippon. De stora husen gör ofta lika bra saker som de små, ibland bättre, beroende på dagsform, och det gäller att hitta de som just nu är i ett bra skede. Sherry görs bäst i stora volymer--- detta går emot alla våra snobbiga vinreflexer men är likafullt logiskt och sant när det gäller solerasystem som ska hålla över hundratals år.
Ergo: idén om att man ska hitta några särskilt exklusiva produkter som slår allt annat är helt fel (det är etikettfluktarnas våta dröm men går inte att applicera på Jerez). Det mest exklusiva går ändå aldrig på export, det hittar du bara på bodegan (om du är snäll och de gillar dig) och det är i allmänhet ändå inte bättre än de stora husens VORS-produktioner. Så mitt råd är alltid att börja bland de rimligt prissatta flaskorna, hitta en husstil man gillar, och sedan gå uppåt i DO-klasserna.
Väldigt väl uttryckt och för att förstärka dina åsikter ytterligare så lägger jag till följande kloka ord:

”Sherry saknar vinmakare”

”Sherry har inga vingårdsbeteckningar eller byappellationer”

”Sherry är årgångslöst”

”Sherry är överkomligt i pris”

”Sherry är vinvärldens mest underskattade vin”

”Sherry är ett av världens mest karaktärsfulla viner”

”Här saknas med andra ord alla förutsättningar för snobbism och nörderi i alla dess former, däremot är Sherry det perfekta vinet för de som är intresserade av smaker, mat, dryck och stora upplevelser”

- Anders Öhman

Nu finns det dock mängder med undantag som bekräftar regeln, men i stort så håller jag med till punkt och pricka, både när det gäller dina ord, men även Anders. :)
 

chambertin

Medlem
Okidok.

Om vi börjar med Fino så är färskhet den absolut avgörande faktorn, den slår alla andra kvalitetsindikatorer. Jag köper bara direkt från bodega eller om jag vet att den nyligen anlänt hos importör. Frånsett detta finns det en gräns någonstans vid 20 euro där du får max kvalitet (i dagsläget är Gonzalez Byass bäst). Ovanför 20 euro, exempelvis Tradición, är enligt mig inte värt pengarna.
Hidalgo är väl mer känd för sin Manzanilla än sin Fino och de är mycket stabila. Men deras mera lagrade prestigeviner under varumärket Bodega Privilegio är väldigt bra med fin Amontillado (Panesa), Oloroso (Villapanés) och Palo Cortado (Privilegio).

Delgado Zuleta har jag bara druckit Quo Vadis av och den är för dyr för medioker kvalitet. Tradición likaså, mycket marknadsföring och bladibla men standardprodukter (till hög kostnad). Känns som något som är konstruerat för USA/Kina.
Navazos däremot har väldigt hög kvalitét (och de tar bra betalt), en av topproducenterna.
Tack @Vino fino för återkopplingen och de andra tipsen !
Är väl medveten om de stora bodegornas kvaliteter och känner att jag har hyfsad koll där men dock inte på de jag listade.

Det man kan säga generellt om sherry är att "hantverksmässighet" och "exklusivitet" inte automatiskt betyder bättre grejor, men ofta används som marknadsföringsjippon. De stora husen gör ofta lika bra saker som de små, ibland bättre, beroende på dagsform, och det gäller att hitta de som just nu är i ett bra skede. Sherry görs bäst i stora volymer---detta går emot alla våra snobbiga vinreflexer men är likafullt logiskt och sant när det gäller solerasystem som ska hålla över hundratals år.
Ergo: idén om att man ska hitta några särskilt exklusiva produkter som slår allt annat är helt fel (det är etikettfluktarnas våta dröm men går inte att applicera på Jerez). Det mest exklusiva går ändå aldrig på export, det hittar du bara på bodegan (om du är snäll och de gillar dig) och det är i allmänhet ändå inte bättre än de stora husens VORS-produktioner. Så mitt råd är alltid att börja bland de rimligt prissatta flaskorna, hitta en husstil man gillar, och sedan gå uppåt i DO-klasserna.

Tror att jag kommit förbi etikettfluktandet också för ngt decennium eller två sedan men man behöver alltid en påminnelse om vad som är viktigt.:)
 

Alpha

Medlem
SV: Spanska viner!



Härligt! Av dom Bierzo du listat så har jag bara druckit Corullon, vad jag vet. Gillar Bierzo, fruktiga, mörka, viol, björnbär. Härliga och annorlunda viner. Corullon skulle jag tro är den "vanligaste" Bierzon härnere. Det är den jag sett mest av iaf.

Jag bor i Barca.

Vad passar Bierzo till för typ av maträtter?
 

gece

Man vänjer sig.
Vad passar Bierzo till för typ av maträtter?
Röd Bierzo är mest Mencía (eller ja, oftast field blends med övervägande andel Mencía) som tenderar att vara ganska lik Syrah från norra Rhône. Ganska allround till allt köttigt, imho. (Och så är ju alla viner pizzaviner ;) )
 
Toppen