Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Spanska viner!

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Koll är väl synd att säga och med SS:s enorma utbut (2 viner just nu tror jag) så är det ju svårt att fördjupa sig.
Är det Baltasar Gracian eller Gracian Viñas Viejas du har ?
Baltasar har jag inte druckit men Ateca Old Vines -07 som kom i höstas. Har ett svagt minne av ngt annat därifrån för 2-3 år sedan men det var inget som lämnade något bestående intryck. Ateca var dock ok men väldigt ung. Lite som en korsning mellan Priorat och Ribera de Duero. Skall spara några flaskor 4-5 år tror jag.

Gracian Vina Viejas, som du skriver så har jag också hört att vinerna ska likna Priorat. Tar och öppnar den snart och håller tummarna då. :)
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Köpte på mig en hel del spanska idag, höjdpunkten är två sherry som ska bli spännande att testa, jag har nästan bara druckit fino tidigare och enstaka PX, Tradicion PX och Tradicion Amontillado hette dom som jag kommer över idag, nån som vet nåt om dom?
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Köpte på mig en hel del spanska idag, höjdpunkten är två sherry som ska bli spännande att testa, jag har nästan bara druckit fino tidigare och enstaka PX, Tradicion PX och Tradicion Amontillado hette dom som jag kommer över idag, nån som vet nåt om dom?
Vilken firma var Sherryn ifrån ?

Har du druckit Gracian Vina Viejas ännu förresten ?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Vilken firma var Sherryn ifrån ?

Har du druckit Gracian Vina Viejas ännu förresten ?

Sherryn köpte jag i en vinbutik här i Barca, drack några glas av PXen igår till vaniljglass, den var gudomligt god!

Jupp, har avverkat den, inget stort vin men inget stort pris heller, helt ok.

Jag har inte gett upp Calatayud riktigt än, har en flaska Alto Las Pizarras -06a hemma som jag tänkte dricka i helgen, mannen i vinbutiken lovprisade den så jag håller tummarna.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Sherryn köpte jag i en vinbutik här i Barca, drack några glas av PXen igår till vaniljglass, den var gudomligt god!

Jupp, har avverkat den, inget stort vin men inget stort pris heller, helt ok.

Jag har inte gett upp Calatayud riktigt än, har en flaska Alto Las Pizarras -06a hemma som jag tänkte dricka i helgen, mannen i vinbutiken lovprisade den så jag håller tummarna.
Jo det brukar ju funka bra med PX i.s.f chokladsås. ;)
Min favoritkombo för söt PX är Ris à la Malta, hemmagjord hallonsylt och mandelkakor.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Jo det brukar ju funka bra med PX i.s.f chokladsås. ;)
Min favoritkombo för söt PX är Ris à la Malta, hemmagjord hallonsylt och mandelkakor.

Lät inte dumt! :) Jag har inte varit ett fan av PX förr men känner att jag börjar närma mig den nu, det är inte så dumt med en PX till tex glass eller stark ost, men att dricka den utan tilltugg kan nog bli väl sött...

Vad menade du men firma förresten?
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Lät inte dumt! :) Jag har inte varit ett fan av PX förr men känner att jag börjar närma mig den nu, det är inte så dumt med en PX till tex glass eller stark ost, men att dricka den utan tilltugg kan nog bli väl sött...

Vad menade du men firma förresten?
Firma: Tillverkaren alltså. Hette tillverkaren Tradicion ?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Nu blir jag ju sugen på lite baumé när det andra har sinat i glasen men tyvärr finns ju inga PX hemma just nu :'(

Mmmm, sött. :)

Drack ett par glas av Amotilladon innan middag ikväll, riktigt trevlig, blir svårt att gå tillbaka till fino nu. ;) Tror att den skulle passa riktigt bra till en blodig köttbit, eller en lagrad manchego. Får bli en PX lite senare med en god pinne. :)

Angående sherry, vad borde jag ge mig på nu?
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Mmmm, sött. :)

Drack ett par glas av Amotilladon innan middag ikväll, riktigt trevlig, blir svårt att gå tillbaka till fino nu. ;) Tror att den skulle passa riktigt bra till en blodig köttbit, eller en lagrad manchego. Får bli en PX lite senare med en god pinne. :)

Angående sherry, vad borde jag ge mig på nu?

Är ju inte direkt mitt specialområde och jag antar att du redan provat Emilio Lustau. Några andra bra bodegas är Valdespino, Pedro Romero och Hidalgo.

Är man en gottegris så skulle man nog ta och besöka Vinoble i Jerez (hålls vartannat år, nästa gång Maj,2010) och som är dedikerat till söta viner.
http://www.vinoble.com/english/index.jsp
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Tack för dom länkarna chambertin!

Ja Lustau blir det en hel del av, ska kolla dom andra bodegorna som du nämnde, jag är inte heller speciellt hemma på sherry men börjar uppskatta det mer och mer.

Och jag måste säga att jag gillar La Guita, det är en manzanilla som passar väldigt bra dom varma månaderna, gör sig mycket bra med gazpacho. Tradicion Amontilladon som jag drack i helgen var mycket bra, komplex, lååång eftersmak, jag tyckte den var nötig, torkad frukt.
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Tack för dom länkarna chambertin!

Ja Lustau blir det en hel del av, ska kolla dom andra bodegorna som du nämnde, jag är inte heller speciellt hemma på sherry men börjar uppskatta det mer och mer.

Och jag måste säga att jag gillar La Guita, det är en manzanilla som passar väldigt bra dom varma månaderna, gör sig mycket bra med gazpacho. Tradicion Amontilladon som jag drack i helgen var mycket bra, komplex, lååång eftersmak, jag tyckte den var nötig, torkad frukt.
Blev riktigt sugen på att åka till Vinoble nästa år. Läste några bloggar därifrån och det verkar ha varit intressant. Sauternes, fatlagrad Muscat och Auslese Riesling har varit bland mina favoritviner ganska länge. Dom har den trevliga egenheten att dom sällan blir "over the hill" utan går att dricka med stor njutning från mycket unga till mycket gamla. På Vinoble kommer det säkert att vimla av bra sherry-producenter dessutom.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Blev riktigt sugen på att åka till Vinoble nästa år. Läste några bloggar därifrån och det verkar ha varit intressant. Sauternes, fatlagrad Muscat och Auslese Riesling har varit bland mina favoritviner ganska länge. Dom har den trevliga egenheten att dom sällan blir "over the hill" utan går att dricka med stor njutning från mycket unga till mycket gamla. På Vinoble kommer det säkert att vimla av bra sherry-producenter dessutom.

Riktigt intressant, ett bra tillfälle att se Cadiz också!
 

chambertin

Medlem
SV: Spanska viner!

R.P skrev:
Riktigt intressant, ett bra tillfälle att se Cadiz också!

Absolut ! Ganska nära för dig i alla fall. Går väl t.o.m att åka snabbtåg näsat ända fram numera eller ?
Har en del kunder i närheten (Huelva, Algeciras) så man kanske kan göra en kombo-trip.
Skall lägga in det kalendern så länge i alla fall.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

chambertin skrev:
Absolut ! Ganska nära för dig i alla fall. Går väl t.o.m att åka snabbtåg näsat ända fram numera eller ?
Har en del kunder i närheten (Huelva, Algeciras) så man kanske kan göra en kombo-trip.
Skall lägga in det kalendern så länge i alla fall.

Vet inte riktigt hur det är med tåget dit...men inrikes med Spanair brukar vara rätt så billigt. Väldigt kul med en mässa inriktad på söta viner! Jag prelbokar också i kalendern.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Var i Costa Brava i helgen, Tossa del Mar, Palamos, Girona och Cadaques. Blev inga stopp på vingårdar tyvärr då det var röda dagar och mycket var stängt.

Köpte med mig några flaskor vin från Cadaques, Martin Faixo (Perafita, Cadac) som jag tänkte testa i helgen. Läste lite om dom på den här bloggen (tydligen ska dom ha en smak av hav, det kan bli intressant...)

http://www.bluedanubewine.com/blog/tags/spain/
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Dricker en röd från Penedes, Mas Irene 2003, Cabernet Franc och Merlot. Väldigt stark doft, kommer att tänka på lingon. Mycket god, kraftfull ,komplex, rätt kort eftersmak, bitter (på ett trevligt sätt) och sötaktig i eftersmaken. En riktigt bra röd från Penedes. Köpte den efter jag frågat efter Pas Curtei, handlaren tyckte jag skulle testa den här istället. Han gillade inte Pas Curtei, inte jag heller från början men efter jag testat den med mat så tycker jag den är riktigt bra, i sällskap av mat. Mas Irene står sig däremot bra utan mat, mycket trevligt vin.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Spanska viner!

Fortsatte med rosé från Rioja som legat på fat, Alma deTobia (www.bodegastobia.com) till kyckling, sallad och pimientos. En cheddar efter det och två söta, Emedis som hade en verklig smak av päron och Jarel som var guldfärgad och mer en smörig fruktsmak.
 
Toppen